محاسبه مالیات پزشکان

محاسبه مالیات پزشکان:

در چند سال اخیر، گروه های پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی بیشتر از دیگر کسب و کارها زیر نظر سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اند. دلیل تعدد و پیچیدگی های قوانین مالیاتی، تلاش سازمان امور مالیاتی کشور برای برقراری سیستم مالیاتی عادلانه است؛ عادلانه به این منظور که هر شخصی متناسب با درآمد حاصله موظف به پرداخت مالیات است. در این مقاله با ما همراه باشید تا صفر تا صد نحوه محاسبه مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۲ را با یکدیگر بررسی کنیم.

خدمات مشاوره مالیاتی پزشکان

همه ما میدانیم پزشکان جزو دسته ای از افراد هستند که به دلیل اهمیت بالای  شغلشان مشغله بسیار زیادی دارند و باید عمده تمرکز خود را بر روی درمان بیماران بگذارند. در نتیجه، اکثر پزشکان ترجیح می­دهند به جای آن که خود را درگیر دوندگی های اداری و مالی کنند، امور مالی و مالیاتی خود را برون سپاری کنند. همانطور که اشاره کردیم امور مالیاتی پزشکان برای مالیات بسیار مهم است و هر ساله ماده و تبصره های مالیاتی بسیار متعددی را به این گروه اختصاص می دهد؛ بنابراین، پیدا کردن یک شرکت حسابداری فوق حرفه ای که سابقه درخشانی در حوزه خدمات مالیاتی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرکت حسابداری آزتا با بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه خدمات حسابداری و مالیاتی ویژگی هایی دارد که ما را از دیگر همکارانمان متمایز میکند. اگر به دنبال بهترین مشاوران مالیاتی هستید که علاوه بر رفتار حرفه ای، صد ها پروژه مالیاتی  را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، اَزتا اولین و بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

خدمات مشاوره مالیاتی پزشکان

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان سال ۱۴۰۱:

عموما مالیات پزشکان متناسب با نحوه درآمدزایی آن ها به سه دسته تقسیم می­شود:

۱- مالیات بر درآمد حقوق:

اگر پزشک در مراکز درمانی مانند بیمارستان، درمانگاه، کلینیک و … مشغول به فعالیت باشد؛ به عبارتی، پزشک استخدام یک مرکز درمانی باشد و به صورت مستقل در مطب کار نکند. در این صورت حقوق دریافتی پزشک مشمول مالیات خواهد شد که کارفرما باید مالیات پزشکان را از حقوق پزشک کسر می­کند و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می ­کند.

۲- مالیات بر درآمد:

در صورتی که پزشک به صورت مستقل در مطب خصوصی خود کار کند و یا صرفا برخی از جراحی های خود را در مراکز درمانی انجام دهد، به عبارتی دیگر، پزشک استخدام مراکز درمانی نباشد، آنگاه طبق ماده ۳۳ قانون مالیات های مستقیم، به درآمد پزشک، مالیات بر درآمد اختصاص داده می­شود. نرخ مالیات پزشکان ثابت نیست و به صورت پلکانی متناسب با درآمدشان افزایش پیدا خواهد کرد. ضمنا، پزشکان نیز مانند سایر مشاغل موظفند در راس زمان مقرر اظهارنامه عملکرد خود را ارسال کنند.

پزشکانی که به صورت مستقل در مطب خود کار می­کنند به  عنوان اشخاص حقیقی فعالیت می­کنند و تا تاریخ ۳۱ سال ۱۴۰۲ فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی سال مالی ۱۴۰۱ خود را ارسال کنند. در جدول زیر می توانید نرخ مالیات بر درآمد پزشکان سال ۱۴۰۱ را بررسی فرمایید. ممکن است در برخی از مقاله ها جدول محاسبه مالیات سال ۱۴۰۲ را مشاهده کنید، باید بگوییم که سازمان امور مالیاتی هنوز نرخ مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۲ را مشخص نکرده است و جداول موجود در سایت ها بر اساس حدسیات از سال های گذشته است.

از مبلغ (ریال)

تا مبلغ (ریال)

نرخ مالیات بر درآمد پزشکان

۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۵%

۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰%

۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

بیش از ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۲۵%

۳- مالیات تکلیفی پزشکان:

مالیات تکلیفی، در واقع زیر مجموعه ای از مالیات بر درآمد پزشکان محسوب می شود زیرا در این نوع مالیات نیز پزشک به عنوان یک شخص حقیقی موظف به پرداخت مالیات است. مالیات تکلیفی به گروهی از پزشکان که عمل های جراحی خود را در مراکز درمانی دیگر انجام می­دهند و نوعی قرارداد با کارفرما می بندند، اختصاص داده می شود. در این شرایط نیز، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به ابن صورت با کارفرمایان همکاری می­کنند موظفند که مبلغ ۱۰% از حق الزحمه پزشکان را  تحت عنوان مالیات تکلیفی کسر کرده  و به اداره مالیات تسلیم کنند. مالیات تکلیفی جزو مهمترین “مالیات پزشکان” مححسوب میشود.

معافیت مالیاتی پزشکان ۱۴۰۱:

پزشکان بر اساس زمینه فعالیتشان، شامل معافیت های مالیاتی می شوند؛ البته، میزان معافیت از مالیات این پزشکان به صورت کامل نیست و طبق نرخ خاصی محاسبه می­شود. معافیت مالیاتی پزشکان در سال مالی ۱۴۰۲ (سالی که می­خواهیم اظهارنامه سال مالی ۱۴۰۱) طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم به عبارتی زیر است.

نوع شخص

سال عملکرد

میزان معافیت سالانه

حقیقی

۱۴۰۱

۳۹۶.۰۰۰.۰۰۰

حقوقی

۱۴۰۱

۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰

 معافیت مالیاتی پزشکان ۱۴۰۲:

با توجه به آن که میزان مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی اعلام نشده است؛ در نتیجه، در حال حاضر نمی ­توان به نرخ دقیق معافیت مالیاتی اشاره کرد. ولیکن مصوبه ای در مجلس ارائه شده است که طبق آن، مالیات پزشکان اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص درمانی تمام وقت جغرافیایی از پرداخت مالیات پلکانی حذف شده است.

نحوه ارسال اظهارنامه پزشکان:

یکی از متداول ترین سوالاتی که در  زمینه مالیات پزشکان می­پرسند این است که آیا نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان با سایر افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است؟

 پاسخ این سوال خیر است، نحوه تنظیم اظهارنامه برخی از مشاغل مانند شرکت های غیر فعال متفاوت است، ولیکن صنف پزشکی جزو این دسته از مشاغل نیست. نحوه تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی پزشکان نیز دقیقا مانند  اظهارنامه سایر کسب و کارهاست؛ این به آن معنی نیست که نحوه حسابداری تولیدی و یا حسابداری صنعتی شبیه به حسابداری کلینیک های پزشکی است؛ بلکه، به این معنی است که جنس داده هایی که باید در اظهارنامه عملکرد پزشکان استفاده کرد با سایر حسابداری ها یکسان است.

تنظیم اظهارنامه عملکرد پزشکان نیز مانند دیگر اظهارنامه ها نیازمند دقت و صحت داده است. اگر در تنظیم اظهارنامه های مالیاتی با مشکل مواجه شده اید و قصد دارید که تنظیم اظهارنامه عملکرد خود را به مجموعه معتبری بسپارید که به تمامی قوانین و پیچیدگی های مالیاتی آگاه است، می­توانید با کارشناسان اَزتا تماس حاصل فرمایید تا تمامی اطلاعات تکمیلی درباره نحوه محاسبه مالیات پزشکان را در اختیارتان قرار دهند.

 

نحوه ارسال اظهارنامه پزشکان

آیا پزشکان باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی جزو تکالیف جدید مالیاتی است که اگر درباره آن آگاهی ندارید، پیشنهاد میکنیم مقاله سامانه مودیان مالیاتی را مطالعه فرمایید و از به روز ترین اطلاعات موجود در این زمینه را کسب فرمایید.

در حال حاظر عضویت در سامانه مودیان مالیاتی بر پزشکان واجب نیست ولی طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، تا پایان امسال،  کلیه صاحبان مشاغل پزشکی و پیراپزشکی که پروانه کار آن­ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش صادر می­شود، مکلفند که از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

نتیجه گیری:

طی این مقاله دریافتیم که بر خلاف تصور عموم،  قوانین مربوط به مالیات پزشکان بسیار سفت و سخت است.  همچنین، با مبحث مالیات بر درآمد پزشکان آشنا شدیم و دریافتیم که نحوه پرداخت مالیات به سه دسته تقسیم می شود و پزشکان متناسب با ماهیت فعالیتشان موظف به پرداخت مالیات هستند.

موسسه حسابداری در تهران اَزتا با همکاری با اساتید حسابداری کشور آماده ارائه خدمات رسانی به تمامی پزشکان محترم است. با برون سپاری خدمات حسابداری خود به شرکت حسابداری اَزتا می­توانید خیال خود را از بابت مسائل مالی مجموعه خود آسوده کنید و تا جای ممکن شامل بخشودگی های مالیاتی شوید. در اَزتا یک تیم متخصص برای انجام امور مالیات پزشکان فعالیت میکنند که از تمامی پیچ و خم های مالیاتی آگاه هستند. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی، لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *