اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار (Securities) یکی از عناصر کلیدی در بازارهای مالی جهانی به شمار می‌ روند که نقش مهمی درفعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارند. این اوراق، نماینده حقوق یا بدهی‌هایی است که شرکت‌ها یا دولت‌ها به تعدادی از سرمایه‌ گذاران یا دارندگان اوراق بهادار خود ارائه می‌دهند.

 مهم ترین ویژگی اوراق بهادار قابلیت نقل و انتقال آن است. افزایش اطلاعات در این زمینه به شما کمک می کند تا بتوانید هنگام سرمایه گذاری، تصمیمات بهتری اخذ نمایید. شرکت حسابداری اَزتا بیش از ۳۵ سال است در حوزه خدمات حسابداری در بازار مالی در حال خدمات رسانی است. در این مقاله، نکات بسیار مهم و ارزنده ای درباره اوراق بهادار ذکر شده است که دانستن آن ها برای کسانی در بازار بورس فعالیت کرده و افراد علاقه مند به بازار های سرمایه گذاری مفید است.

انواع اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار به سه دسته اصلی تقسیم می­شوند که عبارتند از:

۱- اوراق صاحبان سهام:

اوراق صاحبان سهام از متداول ترین نوع اوراق بهادار در بازار مالی است که به شدت توسط سرمایه گذاران خرید و فروش می­شود. وقتی یک شرکت، سهام خود را به فروش می­رساند، افراد می توانند آن سهام را خریداری کرده و در سود و ضرر شرکت سهیم شوند. همچنین، دارندگان اوراق صاحبان سهام، به نسبت درصد سهام، در سود پایان سال مالی شرکت نیز سهیم خواهند شد.

۲- اوراق بدهی:

خرید اوراق بهادار بدهی نیز دارای جذابیت های خاص خود است که باعث شده سرمایه گذاران به خرید و فروش آن روی بیاورند. در برخی مواقع شرکت ها فرصت های خوبی برای گسترش کسب و کار خود دارند ولی نقدینگی کافی ندارند؛ در چنین مواقعی، شرکت ها برای پیشبرد اهداف خود، اوراق بدهی در بازار عرضه می­کند.

اوراق بدهی، اوراقی هستند که تضمین می­کند شرکت صادر کننده آن در راس زمان­ مقرر، به خریداران مبلغ مشخص و از پیش تعیین شده ای را پرداخت می کند. مزیت اوراق بدهی به اوراق صاحبان سهام این است که دیگر بخشی از سهام شرکت متعلق به ما نیست و متضرر نخواهیم شد و از دریافت سود مطمئن خواهیم بود.

۳- اوراق مشتقه:

اوراق مشتقه نوعی از “اوراق بهادار” است که ارزش خود را از دارایی دریافت می­کند. این اوراق ما بین افراد تنظیم می­شود که میتوان آن را در بورس  یا خارج از بورس اوراق بهادار معامله کرد.

 این نوع اوراق اغلب توسط افراد خاصی خریداری می­شود و سرمایه گذاران تازه کار، از آن استفاده نمی کنند چون درصد ریسک بالایی دارد. مشتقات برای انواع معاملات مختلف استفاده می شوند. مهمترین اوراق مشتقه عبارتند از: قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله و معاوضه.

انواع اوراق بهادار

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اوراق بهادار چیست؟

عوامل متعددی بر قیمت اوراق قرضه  بهادار تاثیرگذار است.

۱- عوامل محیطی:

عوامل محیطی از قبیل شرایط و عوامل سیاسی کشور، شرایط اقتصادی جامعه، شرایط اجتماعی و… می تواند بر قیمت سهام شرکت های بورسی و در نهایت اوراق بهادار تاثیر گذار باشد. درست است که هیچ کدام از این مسائل تحت کنترل شرکت های بورسی نیست ولیکن به شدت بر روی قیمت سهام آن ها تاثیر گذار است.

۲- عوامل درون شرکتی:

عوامل درون شرکتی عبارت است از؛ میزان نقدینگی شرکت ها، نوع مالکیت شرکت ها، تزریق یا کاهش سرمایه و… این نوسانات تا حدود زیادی بر قیمت سهام شرکت تاثیرگذار خواهد بود.

۳- عرضه و تقاضا:

نسبت عرض و تقاضا بر روی قیمت این اوراق تاثیر مهمی دارد. افزایش تقاضا معمولاً منجر به افزایش قیمت و کاهش عرضه می‌شود.

۴- عوامل صنعتی:

عوامل صنعتی مرتبط به صنایعی از قبیل صنعت سیمان، پتروشیمی، خودروسازی و… است. عوامل صنعتی بر روی قیمت سهام شرکت های بورسی تاثیر می­گذارد و تغییر عرضه و تقاضاهای محصولات صنعتی، در قیمت گذاری شرکت ها تاثیر گذار خواهد بود.

نقش اوراق بهادار چیست؟

یکی از مهمترین مزایای بورس اوراق قرضه بهادار، استفاده از سرمایه راکد در چرخه اقتصادی است. ایجاد امکانات و فراهم کردن بستری مناسب برای سرمایه گذاری از مهمترین مزایا شرکت های بورسی است که باعث افزایش درآمد افراد و افزایش قدرت خرید و به طور کلی موجب بهبود عملکرد سیستم اقتصادی خواهد شد.

 

نقش اوراق بهادار چیست؟

نحوه ثبت خرید و فروش اوراق بهادار در حسابداری

برای ثبت فروش اوراق بهادار در حسابداری، ابتدا باید ماهیت حساب ها را شناسایی کرد و سپس معاملات را در سند حسابداری ثبت کرد. ثبت خرید اوراق بهادار در حسابداری به شیوه زیر است:

بستانکار

بدهکار

شرح

 

*** سرمایه گذاری در اوراق بهادار
***  

بانک

ثبت فروش اوراق بهادار در حسابداری:

  •       ثبت فروش در اوراق بهادار در صورتی که سود کرده باشید به شیوه زیر است:

بستانکار

بدهکار شرح

***

 

سرمایه گذاری در اوراق بهادار

 

***

بانک

***  

سود حاصل از فروش سهام

  •       ثبت فروش در اوراق بهادار در صورتی که زیان کرده باشید به شیوه زیر است:

بستانکار

بدهکار

شرح

***

  سرمایه گذاری در اوراق بهادار

 

***

بانک

***  

سود حاصل از فروش سهام

تنزیل اوراق بهادار چیست؟

نرخ تنزیل روشی است که می توان به کمک آن ارزش فعلی جریان وجوه نقدی که در آینده وصول می یابد را تخمین زد. تنزیل نرخ اوراق بهادار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به کمک آن میتوانیم در زمان و بستر مناسبی سرمایه گذاری کنیم.

 

تنزیل اوراق بهادار چیست؟

کارگزاران اوراق بهادار چه کسانی هستند؟

برای خرید و فروش این اوراق در بازار بورس، واسطه هایی وجود دارند که وظیفه خرید و فروش اوراق بهادار را بر عهده دارند. برای شفافیت معاملات در بازار و رهگیری راحت اطلاعات، خرید و فروش اوراق سهامدار باید توسط کارگزاری ها اتفاق بیوفتد. به طور کلی، کارگزاران اوراق بهادار اشخاص حقوقی که نماینده مشتریان در بازار سرمایه هستند. این افراد باید تخصص کافی در حوزه مالی داشته باشند ضمن آنکه از خصوصیات اخلاقی نظیر صداقت و امانت داری نیز برخوردار باشند.

نتیجه گیری:

اوراق بهادار به مستنداتی گفته میشود که به عنوان ابزار مالی قابل نقل و انتقال اند؛ البته اوراق بهادار به هیچ وجه کاربرد پول را ندارند. این اوراق ارزنده دارای انواع متعددی است که با کاربرد هر یک آشنا شدیم. اوراق بهادار نقش اساسی در عملکرد بازار های مالی و اقتصادی دارد.

شرکت‌ها و سرمایه‌ گذاران امکانات گوناگونی را برای تأمین منابع مالی، سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک فراهم می‌کنند؛ همچنین، درک دقیق از این اوراق و تاثیراتی که بر قیمت‌ گذاری آنها دارند، برای سرمایه‌ گذاران و شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت حسابداری در ونک به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *