صفر تا صد پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۴۰۲

پلمپ دفاتر قانونی یکی از مهمترین عناوینی است که در تمامی پروسه‌های ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی و … آن را می‌شنویم. اما پلمپ دفاتر قانونی چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد؟ چه نقشی در امور مالی و مالیاتی شرکت‌ها دارد؟ راه‌های پلمپ دفاتر قانونی چیست؟ آیا این راه‌ها در سال‌هایی مختلف دچار تغییر می‌شود یا همواره ثابت می‌ماند؟ مراحل پلمپ دفاتر قانونی چیست و پیگیری این کار چه ضرورتی دارد؟ پاسخ تمامی این سوالات را می‌توانید در ادامه به‌طور کامل دریافت کنید.

 

شرکت حسابداری اَزتا، بیش از ۲۵ سال است که تخصص و تعهد در انجام امور پلمپ دفاتر قانونی و خدمات حسابداری را برای شرکت‌ها و موسسات به مرحله‌ی ظهور رسانده و در خدمت ارگانها و کارفرمایان گرانقدر است.

 

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون همکاری، با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس بگیرید و یا فرم تماس را تکمیل کنید تا کارشناسان شرکت حسابداری اَزتا بلافاصله با شما تماس بگیرند.

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۲ چیست؟

 

مطابق قانون تجارت کشور، تمامی شرکت‌های تجاری موظفند پس از ثبت، به‌منظور شفافیت امور مالی و مالیاتی خود اعم از سود خالص، درآمدها و هزینه‌ها، اقدام به پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۲ خود نمایند. دفاتر پلمپ، درواقع دفاتر مشخصی هستند که همه آنچه برای قانون‌گذار در زمینه شفافیت مالی شرکت اهمیت دارد، را در خود جای می‌دهند. دفاتر پلمپ برای اداره مالیات، اتاق بازرگانی و ثبت شرکت‌ها سندیت داشته و قابل ارجاع است.

دفاتر پلمپ عبارتند از:

 

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارایی
  • دفتر کپیه یا اندیکس

این دفاتر معمولا به دسته‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ برگی تقسیم می‌شوند. نکته مهم درمورد آن‌ها این است که، پیش از وارد کردن هرگونه اطلاعات در دفاتر پلمپ قانونی باید آن‌ها را در اداره ثبت شرکت‌ها، پلمپ کرد. پلمپ به معنای امضای دفاتر توسط کارشناسان اداره (نماینده اداره ثبت) است. پلمپ دفاتر قانونی همچنین هرساله، پیش از شروع سال مالی شرکت‌ها و موسسات باید صورت گیرد. چرا که دفاتر پلمپ هرساله باید همراه اظهارنامه مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

دفاتر پلمپ

پلمپ دفاتر چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد‌هایی اصلی دفاتر پلمپ را می‌توان در دو مورد بیان کرد:

 

پلمپ دفاتر قانونی برای مالیات و اظهارنامه مالیاتی 

 

محتوای دفاتر پلمپ درواقع همان صورت‌های مالی شرکت هستند که باید هنگام مشخص شدن مالیات شرکت، توسط بازرس اداره مالیات مورد بررسی قرار گیرند. به‌همین دلیل پلمپ دفاتر برای تمامی شرکت‌های تجاری اجباری است و عدم اخذ آن‌ها در زمان مقرر (پیش از آغاز سال مالی شرکت و پس از ثبت شرکت) جرائم جدی و فاقد بخشودگی مالی و مالیاتی را به‌دنبال دارد.

در واقع عدم اخذ دفاتر پلمپ و ارائه آن‌ها به اداره مالیات، منجر به علی‌الرس شدن مالیات شرکت یا موسسه می‌شود که عواقب خاص خود را در پی دارد. این مهم تا حدی اهمتی دارد که حتی در شرایطی که شرکت هیچگونه فعالیتی ندارد، لازم است دفاتر به صورت خالی به اداره مالیات ارائه شوند.

 

پلمپ دفاتر قانونی برای اخذ کارت بازرگانی 

 

مطابق قانون تجارت، هر شخص حقیقی و حقوقی که تمایل به دریافت کارت بازرگانی داشته باشد، لازم است که پلمپ دفاتر قانونی خود را همراه با دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی ارائه کند.
البته ثبت تغییرات شرکت و ثبت انحلال شرکت نیز ممکن است نیاز به دفاتر پلمپ قانونی داشته باشد. لزوم ارائه دفاتر پلمپ برای این دو کار ممکن است در قانون تغییر کند و به مدارک لازم اضافه یا کم شود. به‌دلیل اهمیت بالای پلمپ دفاتر قانونی توصیه می‌شود تا روند ثبت دفاتر پلمپ و تکمیل آن‌ها برون‌سپاری شده و به مراکز مشاوره مخصوص و موسسات ثبتی سپرده شود.

پلمپ دفاتر تجاری

چه کسانی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

 

براساس ماده ۶ قانون تجارت، تمامی تاجران بجز تاجران خرد ملزم به داشتن دفاتر پلمپ هستند. در واقع تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به تجارت و کسب و کار مشغولند، مانند شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها، صاحبان فروشگاه‌های بزرگ و مالکان برند‌ها و … به‌غیر از کسبه جزء باید پیش از شروع سال مالی خود اقدام به اخذ دفاتر پلمپ نمایند. کسبه و تاجران خرد شامل افرادی می‌شوند که فروش یا ده‌برابر درآمد خالص‌شان کمتر از ۳ میلیارد تومان باشد.

 

به‌این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی زیر، بدون درنظر گرفتن سقف درآمد الزام به تهیه و تنظیم دفاتر پلمپ دارند:

  •  دارندگان کارت بازرگانی
  • کارخانه‌ها و بهره‌برداران معادن
  • هتل‌های سه‌ستاره و یا بیشتر
  • صرافی‌ها
  • بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز

علاوه بر کسبه و تجار، وکلا و پزشکان (با ده برابر درآمد سالیانه بیش از ۱.۵ میلیارد تومان) و تشکل‌های قانونی مانند اصناف و احزاب نیز موظف به اخذ دفاتر پلمپ هستند.

زمان صدور درخواست پلمپ دفاتر قانونی

 

تمامی افرادی که درقانون مشمول لزوم دریافت پلمپ دفاتر قانونی شده‌اند، در طول اسفند هر سال، فرصت دارند تا تقاضای خود را ثبت نمایند. این مهم به اینکه سال مالی یا فعالیت اقتصادی شرکت آغاز شده است یا نه، ارتباطی ندارد. چرا که اسفندماه تنها فرصت برای درخواست پلمپ دفاتر قانونی است.

 

نحوه درخواست پلمپ دفاتر

 

درخواست دفاتر پلمپ قانونی باید در به اداره ثبت ارسال شود. این درخواست در سامانه اداره با آدرس http://irsherkat.ssaa.ir ثبت می‌شود. در این سامانه ابتدا به پنل درخواست پلمپ دفاتر قانونی، وارد شده و سپس مراحل زیر طی خواهد شد:

مراحل-پلمپ-دفاتر-قانونی
  • مشخص کردن اینکه درخواست دهنده شخص حقیقی است یا حقوقی
  • ورود اطلاعات مربوط به سفارش دهنده به شرح : شناسه ملی (اشخاص حقوقی) شماره ملی (اشخاص حقیقی)، تابعیت، کد پستی، شماره تلفن ثابت و همراه
  • مشخص کردن شروع سال مالی (با ذکر دقیق سال و ماه و روز در فیلدهای مشخص شده). این تاریخ براساس آنچه در اساسنامه شرکت ذکر شده، خواهد بود. پس از ورود اطلاعات مربوط به شروع سال مالی، سامانه به‌طور خودکار پایان سال مالی را مشخص خواهد کرد. (نکته مهم اینکه تاریخ ثبت شرکت یا شخصیت حقوقی و تاریخ درخواست پلمپ دفاتر، برابر با تاریخ شروع سال مالی نیست و این موارد باهم مغایرت دارند.)
  • مشخص کردن آدرسی که دفاتر پلمپ باید به آنجا ارسال شود ذکر خواهد شد.
  • در این مرحله، کد رهگیری از طریق پیامک به شماره همراه ثبت شده در سامانه، ارسال خواهد شد. (بنابراین در درج دقیق اطلاعات تماس باید توجه کافی را داشت.)
  • وارد کردن اسم و مشخصات شخص تکمیل کننده درخواست و سمت او در شرکت
  • وارد کردن اسم و مشخصات اعضای هیئت مدیره به همراه سمت آن‌ها
  • تکمیل و تایید فرم مربوط به نوع دفتر مورد تقاضا و مشخصات آن
  • تهیه پرینت از اظهارنامه (درخواست)، پس از تکمیل مراحل درخواست پلمپ دفاتر و تایید آن
  • ارسال برگه پرینت همراه با مدارکی که در ادامه خواهد آمد، به اداره ثبت شرکت‌ها
  • وارد کردن شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به اداره پست در سامانه ثبت شرکت‌ها، جهت به‌جریان افتادن درخواست و اظهارنامه پلمپ دفاتر
  • در این مرحله، به‌محض رسید مدارک و پرینت اظهارنامه به اداره ثبت، کارشناسان اداره اقدام به بررسی مدارک و درخواست و مطابقت آن با مستندات موجود می‌کنند. درصورت صحت اطلاعات وارد شده و کامل بودن مدارک، درخواست توسط کارشناس مربوطه تایید شده و اجازه پرداخت هزینه پلمپ دفاتر برای شخصیت حقیقی یا حقوقی درخواست دهنده صادر خواهد شد. صدور این مجوز از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • پس از پرداخت هزینه پلمپ دفاتر قانونی، دفاتر به آدرس مشخص شده در اظهارنامه ارسال خواهد شد.

پرداخت هزینه پلمپ دفاتر به‌صورتی اینترنتی انجام می‌شود و متقاضی تنها سه روز پس از دریافت تایید از سوی کارشناسان مهلت پرداخت هزینه را دارد. همانطور که مشاهده کردید، مراحل مذکور نیاز به دقت و تخصص ناشی از تجربه و آگاهی به جزئیات دارد. به دلیل همین دقت و تخصص مورد نیاز در این کار، به اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به اخذ دفاتر پلمپ قانونی توصیه می‌شود که این کار را به یک شرکت حسابداری معتبر که مسلط به انجام امور ثبتی و مالیاتی است بسپارند.

نحوه درخواست پلمپ دفاتر

مراحل پلمپ دفاتر قانونیمرحله پلمپ دفاتر مرحله سوم

 

مدارک مورد نیاز جهت درخواست پلمپ دفاتر قانونی 

 

پیشتر گفتیم که جهت به‌ جریان افتادن پرونده درخواست پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکت‌ها نیاز به ارسال پرینت درخواست و لیستی از مدارک به اداره است. این مدارک عبارتند از:

 

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی متقاضی پلمپ دفاتر

 

  • کپی کارت ملی متقاضی
  • کپی پروانه کسب یا مجوز فعالیت
  • درصورتی که وکیل متقاضی، درخواست را ثبت کرده است، کپی وکالت‌نامه نیز باید ارسال شود.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی متقاضی پلمپ دفاتر

 

  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات ثبتی شرکت
  • وکالتنامه درصورتی که وکیل شرکت امور ثبتی آن را انجام می‌دهد

لازم به‌ذکر است که مدارک یاد شده حتما باید همراه با پرینت اظهارنامه که مهر و امضا شده است همراه باشند.

عوامل رد دفاتر پلمپ قانونی

 

گفته شد که دفاتر پلمپ قانونی برای اداره مالیات و بازرسان مالیاتی سندیت دارد و کارشناسان براساس این دفاتر و صورت‌های مندرج در آن‌ها اقدام به تعیین مالیات مودیان می‌کنند. اما ممکن است به دلایلی این دفاتر مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد.

این دلایل عبارتند از:

  • استفاده از دفاتر سال قبل
  • ثبت اطلاعات نادرست و غلط
  • عدم ثبت فعالیت‌های شعبات و نمایندگی‌ها
  • خالی ماندن برگه‌های دفاتر به شکلی غیرواقعی
  • پاک شدن یا مخدوش شدن برخی اطلاعات ثبت شده در دفاتر
  • خارج شدن دفاتر از پلمپ
  • کنده شدن یک یا چند برگه از دفاتر
  • ثبت نشدن برخی از فعالیت‌ها در دفاتر

هریک از این دلایل می‌تواند منجر به علی‌الراس شدن مالیات شرکت یا سازمان شود. بنابراین در تنظیم و ثبت دفاتر پلمپ قانونی باید نهایت دقت را داشته باشید.

نحوه پر کردن پلمپ دفاتر قانونی چگونه است؟

چگونگی پر کردن دفاتر ثبت و یا وارد کردن اطلاعات در آن ها بسیار مهم است، در غیر این صورت، ثبت معاملات پذیرفته نخواهد بود. مواردی که باید در حین پلمپ دفاتر به آن دقت کنیم عبارت است از:

۱- باید به ترتیب تاریخ و در صفحات مخصوص آن تاریخ نوشته شود. نوشته ها حتما باید در کادر مخصوص نوشته شود و نوشتن بیرون از کادر و در حاشیه های برگه ممنوع است.

۲- اگر شرکت فعالیت مالی دارد، نباید بیش از حد معمول برگه سفید داشته باشد.

۳- حتما برای ثبت معاملات روزانه از یک دفتر دیگر استفاده کنید و پس از اطمینان از صحت داده ها، بدون وجود هیچ گونه خط خوردگی، داده ها را در دفاتر کل ثبت کنیم.

چرا باید از خدمات پلمپ دفاتر قانونی استفاده کرد؟

پلمپ دفاتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است  و عدم انجام آن مشمول جرائم سنگین خواهد بود. یکی از مهمترین دلایلی که باید پلمپ دفاتر تجاری انجام شود، تسهیل کار تجار است زیرا در صورتی که دفاتر تجاری مطابق قانون تنظیم شده باشد، می تواند امور حسابداری صاحبان کسب و کار را به شدت نظم دهد. اساسی ترین علت پلمپ دفاتر قانونی ان است که شرکت ها برای ارائه اظهارنامه مالیاتی باید دفاتر قانونی را پلمپ کنند. اگر شرکتی از انجام این کار خودداری کند محکوم به پرداخت جریمه خواهد شد.

حسابداران خبره شرکت حسابداری در کرج با بررسی دقیق دفاتر قانونی باعث به حداقل رساندن خطاهای موجود در دفاتر قانونی می شوند.

پلمپ دفاتر قانونی چقدر زمان لازم دارد؟

 

مدت زمان مورد نیاز جهت ثبت درخواست پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، یک روز است. اما مدت زمانی که این دفاتر به دست متقاضی (اشخاص حقیقی و حقوقی) می‌رسد حدود یک تا دو ماه خواهد بود. یک نکته مهم دیگر اینکه، اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است پس از پایان سال مالی خود، حداقل به مدت ده سال دفاتر پلمپ قانونی خود را نگه‌دارند. حتی اگر شرکت یا سازمان منحل شد، این دفاتر باید تا ده سال پس از انحلال نگه‌ داشته شوند.

انجام امور پلمپ دفاتر توسط شرکت حسابداری اَزتا

 

سپردن امور مالی و حسابداری و پلمپ دفاتر قانونی شرکت خود، به افراد متخصصی که آزمون خود را در این حیطه سالیان سال پس داده‌اند بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور، شرکت حسابداری ازتا در این زمینه شکل‌گرفته‌ است تا با استفاده از دانش روز، سامانه‌ها و تکنولوژی‌های نوین، خدمات حسابداری باکیفیتی را به مشتریان خود عرضه دهد.
شما می‌توانید بسیاری از دغدغه‌های حسابداری خود را برطرف کنید و با خیالی آسوده امور حسابداری خود را به متخصصان شرکت حسابداری اَزتا بسپارید.

۰/۵ (۰ نظر)

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *