ارسال صورت حساب های الکترونیکی در سامانه مودیان

صدور و ارسال صورت حساب های الکترونیکی در سامانه مودیان

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی میبایست برای معاملات خود صورت حساب صادر کنند. در این صورت حساب باید مشخصات و شماره اقتصادی خود و طرف معامله در آن درج شود و در نهایت، مودیان مالیاتی باید این صورت حساب ها را در پایان هر فصل تحت عنوان صورت معاملات فصلی برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

طی این مقاله قصد داریم قوانین مربوط به صورت حساب های الکترونیکی مالی که اخیرا اتفاق افتاده را با هم بررسی کنیم.

در سال های اخیر مودیان با عدم ارسال گزارش معاملات خود و یا عدم ثبت دقیق آن ها، سعی بر دور زدن مالیات میکردند. بنابراین، سازمان امور مالیاتی در جهت پیشگیری از فرار مالیاتی مودیان و شفافیت معاملات انجام شده؛ اقدامات سختگیرانه ای انجام داده است. که یکی از مهمترین آن ها تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

سازمان امور مالیاتی اخیرا قانون جدیدی تحت عنوان قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است. این قانون با هدف جلوگیری از میزان کارایی و اثربخشی ساختار مالیاتی کشور اتفاق افتاده است؛ این یک قانون سفت و سخت است که دیگر راه فراری برای مودیان مالیاتی باقی نخواهد گذاشت.

طی این قانون شما باید تمامی معاملات فروش خود را در در پایان هر ماه در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنید. با اجرای این قانون دیگر فرستادن صورت حساب های فصلی الزامی نیست و اضافه کاری محسوب می­شود. شرکت حسابداری ازتا با ارائه تمام و کمال این خدمات به شما کمک میکند تا وقت و انرژی خود را صرف انجام این قوانین پیچیده نکرده و بر گسترش کسب و کار خود تمرکز کنید.

زمان اجرای این قانون در اصناف مختلف به شرح زیر میباشد:

۱-   شرکت­های بورسی از اول آبان ۱۴۰۱

۲-   شرکت های دولتی از اول دی ۱۴۰۱

۳-   سایر اشخاص حقوقی از اول فروردین ۱۴۰۲

۴-   مشاغل گروه اول از اول ماه خرداد ۱۴۰۲

۵-   مشاغل گروه دوم و سوم از اول مهر ۱۴۰۲

۶-   سایر اصناف هم از اول دی ماه ۱۴۰۲

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این قانون و مجازات عدم رعایت آن میتوانید به وبسایت شرکت حسابداری ازتا مراجعه فرمایید.

تکالیف مودیان درباره ارسال صورت حساب های الکترونیکی مالیاتی 

مودیان مالیاتی یا به عبارتی فروشندگان کالا و خدمات طبق مقررات میبایست صورت حساب های معاملات خود یا به عبارتی صورت فروش خود را در پایان هر ماه از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال کنند.

با ارسال صورت حساب های معاملات خود در سامانه مودیان مالیاتی، دیگر نیازی به ثبت مجدد صورت حساب های فصلی نیست.

با استناد به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، برخی از اطلاعیه های مربوط به بحث صورت حساب های مودیان مالیاتی سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

تکالیف مودیان مالیاتی

صورت حساب الکترونیکی اصلی فروش

در صورت حساب فروش، فروشندگان کالا و خدمات میبایست تمامی معاملات خود را در سامانه مودیان به صورت جداگانه ثبت کنند. ثبت معاملات در سامانه مودیان با ثبت معاملات فصلی متفاوت است و نمی توان عدد تجمعی برای آن در نظر گرفت.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

شما پس از ارسال صورت حساب، با رعایت ضوابطی خاص، میتوانید آن را اصلاح کرده و مجددا ارسال نمایید. حتما توجه بفرمایید که اطلاعات اصلی مربوط به خریدار که شامل موارد زیر میباشد، قابل تغییر نمیباشد:

۱-     شماره اقتصادی

۲-     شناسه ملی

۳-     شماره ملی

۴-     شناسه مشارکت مدنی

۵-     کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار

به غیر از موارد فوق، میتوانید اصلاحات لازم را انجام داده و صورت حساب های اصلاحی را مجددا منتشر نمایید.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

ممکن است پس از صدور صورتحساب اصلی متوجه وجود خطایی در صورتحساب شوید و بخواهید به معامله ای که در صورتحساب اصلی آمده است را باطل کنید. در این صورت مودی مالیاتی میبایست اطلاعات اصلی مربوط به خریدار که شامل شماره اقتصادی، شناسه کالا، تاریخ صدور صورت حساب تغییر یابد.

همچنین باید اسناد و مدارک لازم برای اثبات عدم تحقق معامله مذکوره مستند شود، پس از آن، مودی مالیاتی میتواند با صدور صورت حساب های الکترونیکی ابطالی را ارسال نماید و توجه داشته باشید که شماره مالیاتی صورت حساب الکترونیکی ابطالی میبایست همان شماره حساب الکترونیکی ابطالی باشد. پس از آن که صورتحساب الکترونیکی مرجع ابطال شود، به هیچ وجه نمیتوان از آن در امور تجاری و پرونده های مالیاتی استفاده کرد.

صورت حساب الکترونیکی برگشت از فروش

اگر بعد از صدور صورتحساب الکترونیکی، قسمتی از معامله از طرف خریدار رد شود، صورتحساب الکترونیکی شما برگشت خواهد خورد. در این شرایط، فروشنده باید نسبت به صدور این صورتحساب اقدام نماید. فروشنده باید شماره مالیاتی صورت حساب اصلی را در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان صورت حساب مرجع ثبت نمایید.

تکلیف مهم دیگر که بر عهده مودیان مالیاتی است، اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور میباشد. طبق ماده ۱۱ قانون مالیات های مستقیم، بانک مرکزی ایران میبایست به هر یک از دستگاه های کارتخوان شناسه یکتا بدهد و تمامی تراکنش هایی که از این دستگاه انجام میشود، توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی ارسال شود. در حال حاضر روش خاص و جدیدی برای محاسبه مالیات بر کارتخوان وجود ندارد و مالیات بر کارتخوان درست مانند مالیات بر مشاغل محاسبه میشود.

سامانه صورت حساب الکترونیکی مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای است که پرداخت کنندگان مالیات، از طریق ورود و ثبت نام در آن میتوانند برای ارسال صورت حساب های الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود  به سامانه اقدام کنند.

نحوه صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی

برای صدور و ارسال صورت حساب های الکترونیکی میتوانید با راهنمای زیر پیش بروید:

۱-     ورود و ثبت نام در سامانه www.rca.gov.ir  و دریافت امضاء دیجیتال برای کلید خصوصی و عمومی

۲-     ورود به گزینه کارپوشه در سامانه www.my.tax.gov.ir

۳-     ورود به سامانه stuffed.tax.gov.ir و دریافت شماره سریال یکتا حافظه مالیاتی و یا انتخاب شرکت معتمد مالیاتی و شناسه کالا یا خدمات

۴-     ارسال صورتحساب الکترونیکی با sdk یا از طریق شرکت معتمد

۵-     پیگیری وضعیت صورت حساب الکترونیکی(تایید و یا رد آنها) و اعلام وضعیت پرداخت نسیه آن.

هدف از اجرای نظام شبکه پایانه­ های فروشگاهی چیست؟

۱-   افزایش کارایی و اثربخشی و ایجاد سیستم مالیاتی کاملا عادلانه که باعث افزایش رضایت مودیان مالیاتی و مصرف کنندگان شود.

۲-   کاهش میزان تقلب و فرارهای مالیاتی

۳-   سیستماتیک شدن فرآیند های مالیاتی باعث بهبود سطح رفاه اجتماعی و بهبود نظم فرآیندهای اداری خواهد شد.

قانون قبلی با قانون سابق چه تفاوت هایی دارد؟

۱-   در قانون جدید کلیه اطلاعات حق العمل کاری با درج شماره قرارداد ثبت می شود؛ در صورتی که در قانون سابق، اطلاعات حق العمل کاری بدون شماره و به صورت عادی ثبت میشدند.

۲-   در قانون سابق، تایید معاملات صورت حساب های الکترونیکی توسط خریداران الزامی نبود؛ ولیکن در قانون جدید، صورتحساب های الکترونیکی باید حتما ظرف ۳۰ روز توسط خریداران تایید شود.

۳-   در قانون سابق، مشمولین ارسال صرفا اشخاص حقوقی و مشاغل گروه اول بودند ولی در قانون جدید، اشخاص حقوقی و کلیه مشاغل مشمول ارسال صورت حساب های الکترونیکی هستند.

۴-   در قانون سابق زمان ارسال تا ۴۵ روز پس از پایان فصل بود؛ ولیکن در قانون فعلی زمان ارسال ۷۲ ساعت پس از ثبت میباشد.

 

نتیجه گیری

با توجه به قوانین نوظهور مالیاتی به این نتیجه خواهیم رسید که تعدد و پیچیدگی قوانین مالیاتی روز به روز در حال افزایش است و تنظیم امور مالیاتی مشاغل کوچک و بزرگ دیگر به امری دشوار و چالش برانگیز تبدیل شده است. شرکت حسابداری ازتا با ارائه کلیه خدمات حسابداری، حسابرسی و مالیاتی آماده کمک رسانی به شما صاحبان مشاغل جهت انجام تمامی امور مالیاتی شما است.

شرکت حسابداری ازتا با بهره گیری از کادر فوق حرفه ای موفق به ارائه بهترین خدمات مالی و کسب رضایت مشتریان شده است. رضایت خاطر و اعتماد مشتریان به ما، تا حدی است که مراجعه کنندگان تمامی امور مالی و حسابداری خود را به موسسه مالی ازتا می­سپارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *