نحوه حسابداری در شرکت های استارتاپی

چالش های مالی برای کسب و کارهای استارتاپی که قرار است ارزش نوینی را برای افراد جامعه خلق کنند، عموما حاد تر و پیچیده تر است. زیرا در کسب وکارهای استارتاپی، مدیران به سختی می توانند کسب و کار دیگری را الگوی خود قرار دهند؛ به عبارت دیگر، مشاغل استارتاپی ممکن است بسیاری از میانبرها را کشف نکرده باشند.

در نتیجه، استارتاپ ها باید آزمون و خطا کنند تا بتوانند کمی از چالش های پیش رو خود را برطرف کنند. طبق آمار؛ بسیاری از استارتاپ ها به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی از بازار عقب نشینی کرده اند. بنابراین، مدیریت مالی صحیح و مشاوره مالیاتی به استارتاپ ها می تواند تا حدود زیادی به جاودانگی و گستردگی این کسب و کار ها کمک کند.

شرکت حسابداری اَزتا متشکل از تیم جوان و فوق حرفه ای، مفتخر است که به تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، کلیه خدمات حسابداری و خدمات مشاوره مالیاتی را ارائه کنند. ازتا در سال های اخیر سعادت همکاری با چندین شرکت استارتاپی در کشور را داشته است و در زمینه مدیریت مالی شرکت های حسابداری، تجربه خوبی کسب کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به جزئیات حسابداری استارتاپ پی ببریم.

اصول حسابداری استارتاپ ها چگونه است؟

برای حسابداری شرکت های نو ظهور تمامی کسب و کار ها نیاز است که بیزینس مربوطه را به خوبی بشناسیم. برای آن که بتوانیم فرآیند حسابداری را به خوبی در استارتاپ ها پیاده سازی کنیم؛ ابتدا باید آن ها  را بشناسم. پس از کسب آگاهی از جزئیات استارتاپ (startup) مربوطه و دنیای استارتاپی، نوبت آن می رسد که معیار ها و شاخص های کلیدی عملکرد را تعیین کنیم و در راستای اجرای آن قدم برداریم. به کمک یک برنامه مالی صحیح و هدفمند، احتمال عملکرد مثبت و رشد پایدار استارتاپ ها افزایش پیدا می کند.

۱- ثبت تراکش ها:

مانند حسابداری تمامی مجموعه های کوچک و بزرگ، تراکنش های مالی شرکت استارتاپی باید به درستی ثبت شود. معمولا کشف نوع ماهیت تراکنش های مالی در برخی استارتاپ کمی چالش برانگیز است؛ بنابراین، تخصص و دقت بیشتری را می طلبد.

۲- مدیریت جریان نقدی:

بررسی دقیق سوخت نقدی و باند نقدی شما از مهمترین اصول حسابداری شرکت های استارتاپی است. این دو معیار نشان می دهند که تجارت شما تا چه میزان در حال تولید پول نقد و پشتوانه مالی است.

۳- آگاهی از مقررات قانونی:

با توجه به آن که قوانین و مقررات مالیاتی دائما در حال تغییر است و امروزه دولت قوانین سخت و پچیده ای برای مالیات وضع کرده است. اگر از قوانین مالیاتی مربوط به استارتاپ ها بی خبر باشیم، ممکن است در خطر جرائم مالیاتی سنگین قرار بگیریم.

۴- برنامه ریزی و پیش بینی مالی:

مهمترین رکن در حسابداری استارتاپ، بودجه بندی دقیق مالی است. بودجه بندی مالی به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند عملکرد بهینه تری در مصرف منابع داشته باشند؛ در راستای عملکرد بهینه، هزینه ها نیز کنترل خواهند شد. برنامه بودجه بندی باید آنقدر شفاف و واضح باشد که مدیران بتوانند به راحتی آن را رصد، تجزیه و تحلیل کنند.

 

حسابداری استارتاپ ها

مشکلات شایع در حسابداری استارتاپ ها چیست؟

حسابداری در هر صنعتی، مشکلات و چالش های مخصوص به خود را دارد. شایع ترین مشکلات حسابداری در استارتاپ ها عبارتند از:

۱- عدم قطعیت شرایط:

استارتاپ ها مملوء از شرایط ریسکی و نا مطمئن هستند. در نتیجه، حسابدارن شرکت های استارتاپی باید همیشه منتظر ریسک باشند و توانایی مدیریت و مهار کردن ریسک در حسابداری را داشته باشند.

۲- پیچیدگی مالی:

با توجه به آن که روند فعالیت در استارتاپ ها قاعده های متفاوتی دارد و ممکن است آزمون و خطاهای متعددی در آن شکل بگیرد. بنابراین، شرایط مالی ممکن است کمی پیچیده تر باشد. با توجه به آن که معمولا نقدینگی استارتاپ ها توسط سرمایه گذاران تامین میشود و در اوایل شروع استارتاپ ها، سرمایه گذاران ریسک سرمایه گذاری زیاد را نمی کنند؛ از این رو، کنترل هزینه ها، مدیریت مالی و حسابداری استارتاپی در چنین شرکت هایی کمی چالش برانگیز است.

۳- رشد سریع:

اولویت شرکت های استارتاپی بر رشد سریع  و جذب سرمایه است زیرا در کوتاه مدت باید بتوانند نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کنند. مدیریت این رشد سریع بدون سیستم‌های حسابداری مناسب ممکن است باعث ناکارآمدی و نا درست بودن اطلاعات مالی گردد.

۴- محدودیت منابع:

استارتاپ‌ها معمولاً با بودجه‌های تنگ و منابع محدود فعالیت خود را آغاز می کنند. استخدام یک تیم حسابداری کامل به صورت تمام وقت ممکن است در مراحل ابتدایی کار، اقتصادی نباشد. در صورتی که اگر امور حسابداری و مالی خود را به شرکت های حسابداری بسپارند می توانند با صرف هزینه کمتر، از صفر تا صد امور مالی و مالیاتی کسب و کار خود را به آن ها بسپارند.

تفاوت حسابداری در شرکت های استارتاپی با سایر شرکت ها:

۱- گستردگی عملکرد:

شرکت های غیر استارتاپی معمولا در حالت پایدار تری قرار دارند و در ساختار گسترده تری فعالیت می کنند. در حالی که، استارت آپ ها در مقیاس کوچک تری فعالیت میکنند و به سرعت رشد پیدا می کنند. بنابراین حسابداری استارتاپی در چنین شرکت هایی ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد.

۲- گزارشدهی:

گزارشات مالی شرکت ها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. این گزارشات باید به اندازه ای شفاف و واضح باشد که بتواند نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کند. شفافیت و جزئیات گزارشات مالی شرکت های استارتاپی از دیگر شرکت ها بیشتر است.

۳- تغییر سریع:

در شرکت های استارتاپی روند تغییرات بسیار سریع است. با توجه به چنین شرایطی بهتر است استراتژی های مالی برای بازه زمانی کوتاه تری اخذ شود و سیستم حسابداری استارتاپ ها منعطف تر مدیریت شود.

۴- توانمندی منابع انسانی:

یکی از مهمترین تفاوت­ های شرکت های استارتاپی با سایر شرکت ها، میزان توانمند بودن منابع انسانی آن­ها است. شرکت های استارتاپی به دلیل ماهیت خلاقانه ای که دارند، عموما نیازمند همکاری با نیروهای توانمند و حرفه ای هستند. البته، این بدان معنا نیست که در شرکت های دیگر سطح توانمندی کارمندان پایین است.

 

حسابداری استارتاپ با سایر شرکت های استارتاپی

برون سپاری خدمات حسابداری:

معمولا شرکت های استارتاپی بیش از سایر شرکت ها موافق برون سپاری خدمات مالی هستند. زیرا هدف شرکت های استارتاپی پیدا کردن شیوه نوین و بهینه برای انجام هر کاری است؛ معمولا شاهد آن هستیم که شرکت های حسابداری عادت به عوض کردن روش های قدیمی دارند. برون سپاری خدمات مالی شیوه مدرن حسابداری است. در حسابداری به روش سنتی، یک تیم حسابداری در سازمان مستقر میشدند ولی در شیوه جدید دیگر نیازی به استخدام و صرف هزینه های اضافی بایت حقوق و دستمزد، ببیمه و مزایای کارمندان نیست.

در برون سپاری خدمات مالی، یک تیم حرفه ای که مسلط به انجام امور مالی انواع شرکت ها هستند، به امور مالی و مالیاتی شما رسیدگی می کنند. برون سپاری خدمات مالی باعث می شود که امور مالی و حسابداری شما با کیفیت و دقت بالاتری انجام شود و مزیت های بیشتری نسبت به انجام آن توسط تیم داخلی در شرکت دارد. یکی از این مزیت ها، سرعت انجام خدمات مالی است.

نتیجه گیری:

حسابداری یکی از مهمترین ارکان تمامی ارگان های تولیدی، خدماتی، بازرگانی و … است که شرکت های استارتاپی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عبارت دیگر، حسابداری عامل بنیادی موفقیت شرکت‌های استارتاپی است. خدمات حسابداری به شرکت های استارتاپی کمک می کند تا سیستم مالی آن ها شفاف تر شود. شفافیت صورت حساب های مالی باعث جلب توجه سرمایه گذاران می­شود. جالب است بدانید که استارتاپ ها تمام تلاش خود را میکنند تا بتوانند نظر سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری جلب کنند. اگر به عنوان یک استارتاپ در حال فعالیت هستید، حسابداری استارتاپ خود را جدی بگیرید و آن را به دست حسابدارانی که دانش حقوقی ومالیاتی ندارند نسپارید.

موسسه مالی ازتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات حسابداری، مالی، مالیاتی و آموزش حسابداری موفق به کسب رضایت مشتریان در سطح کشور شده است. مدیران مالی شرکت حسابداری اَزتا یا دانش تخصصی در حوزه مدیریت کسب و کار می توانند به شما در اتخاذ راهبردهای مدیریتی جهت کنترل هزینه ها و افزایش بهره وری در سازمانتان کمک کنند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *