آشنایی با انواع ریسک در حسابداری:

گاهی ممکن است به دلایل مختلف مثل نوسانات نرخ ارز، اشتباهات حسابداری، تغییر زیرساخت حسابداری و… صورت های مالی یک شرکت مجددا بررسی شوند؛ به این عمل ریسک در حسابداری گفته می­شود. به صورت کلی، مفهوم ریسک در حسابداری به بررسی دلایلی که باعث محاسبه مجدد می­شود، می­پردازد. جالب است بدانید که میزان ریسک موجود در واحدهای مختلف در یک شرکت توسط مدیران ریسک انجام می­شود. برای آگاهی بیشتر درباره این مبحث داغ و ترند این روزهای بازار مالی، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

مدیر ریسک کیست؟

سازمان های بزرگ مسئولیت مدیریت ریسک مجموعه خود را به دست شرکت های بزرگ می­سپارند. مدیر ریسک فردی است که تمامی فرآیندهای سازمانی را از لحاظ مالی بررسی کرده و میزان خسارت هر یک را تخمین می­زند. به عنوان مثال، مدیر ریسک میزان خسارت وارده به سازمان بر اثر اخراج یک کارمند را بررسی کرده و نتایج آن را در قالب یک گزارش به مدیریت مجموعه تسلیم می­کند. تخمین میزان بهره وری و زیانباری فرصت ها نیز از مهمترین وظایف مدیران ریسک خواهد بود.

کادر متخصص و فوق مجرب موسسه حسابداری ازتا بیش از ۳۵ سال است که در زمینه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی به مدیران و صاحبان کسب و کارها خدمات ارائه می­کند. اگر در راستای گسترش کسب و کار خود در حال تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بر روی یک یا چند پروژه هستید و نمی دانید کدام یک ممکن است برای شما در دراز مدت پر سود تر باشد؛ به شما پیشنهاد میکنیم تا همین الان با مشاوران مالی موسسه حسابداری اَزتا تماس بگیرید. مشاوران مالی و مالیاتی شرکت حسابداری اَزتا با بررسی دقیق فرصت های سرمایه گذاری، بهترین استراتژی ممکن جهت سودآوری پایدار را به شما نشان خواهد داد.

 

مدیر ریسک کیست؟

اجزای ریسک در حسابداری:

ریسک در حسابداری به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

۱- ریسک ذاتی:

ریسک ذاتی شرکت تحت تاثیر عوامل  داخلی و خارجی مجموعه می­باشد. تورم اقتصادی، پیدایش رقبای قدرتمند، ناکارآمدی کارمندان، محدودیت نقدینگی شرکت و … تماما موجب بوجود آمدن ریسک ذاتی می­شوند.

۲- ریسک کنترل:

گاهی بنابر دلایل متفاوت حسابداران اطلاعات موجود در سیستم های حسابداری را کنترل نمی­کنند و این باعث می­شود که گاها اطلاعات نادرست در سیستم حسابداری ثبت شود. در صورتی که حساب ها توسط حسابداران چک و بررسی نشوند، ریسک کنترل وجود خواهد داشت. وظیفه کاهش ریسک کنترل بر عهده مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف در سازمان است.

۳- ریسک عدم کشف:

ریسک عدم کشف به این معناست که درصدی را باید به وجود خطاهایی که حسابداران و حسابرسان قادر به کشف و اصلاح آن ها نیستند اختصاص داد. حسابرسان اغلب مبلغ مشخصی را بابت هزینه این ریسک کنار خواهند گذاشت و برای ریسک عدم کشف محدودیت تعریف خواهند کرد. به عنوان مثال، حسابرسان تعیین میکنند اگر مبلغ ضرر وارد شده ناشی از اشتباهات کشف نشده کمتر از ۵ میلیون تومان باشد. نیازی به رسیدگی نیست. زیرا گاهی هزینه بازبینی حساب ها بیشتر از خطاهای اصلاح شده می باشد. ولیکن تا جای ممکن باید در جهت اصلاح تمامی خطا ها اقدام کرد.

اهداف ریسک در حسابرسی چیست؟

اغلب ریسک در حسابداری و حسابرسی با رسیدن به دو هدف عمده اتفاق خواهد افتاد:

  • ریسک تجاری:

ریسک تجاری به منظور افزایش توانمندسازی شرکت در جهت سودآوری و افزایش فروش است. یعنی، در ریسک تجاری هدف افزایش سودآوری است برای پوشش هزینه های عملیاتی است.

  • ریسک غیر تجاری:

ریسک غیر تجاری که شامل ریسک هایی مانند ریسک نرخ بهره، ریسک تورم، ریسک نقدشوندگی و… هستند جزو ریسک غیر تجاری محسوب میشوند. ما در این قسمت انواع ریسک ها را متناسب با رشته حسابداری به دو دسته تقسیم کرده ایم. در حالی که اگر بخواهیم انواع ریسک را در حالت کلی نام ببریم؛ هر یک از موارد فوق یک دسته جداگانه خواهند شد. به عنوان مثال، در شرایط نا به سامان اقتصادی که تورم هر روز در حال افزایش است؛ اگر بخواهید میزان سودآوری یک پروژه را بررسی کنید، باید ریسک تورم را نیز در نظر بگیرید.

مراحل ریسک در حسابداری:

کلمه ریسک برای عموم مردم با مفهوم خطر کردن معادل است. ریسک در حسابداری اصلا از این مفهوم پیروی نمی­کند. بلکه ریسک به معنای قرار گرفتن در موقعیت های مناسب برای افزایش درآمد و گسترش کسب و کار است. حال قصد داریم به این موضوع بپردازم که برای کاهش خطرات ریسک در حسابداری باید چه مراحلی را طی کنیم:

۱- تشخیص خطر:

تشخیص خطر مهمترین مرحله در فرآیند ریسک پذیری است. مخصوصا ریسک در حسابرسی است. خطر ها و چالش های پیش رو ماهیت های متفاوتی دارند که عبارتند از خطرات قانونی، خطرات زیست محیطی، خطرات اقتصادی و …در بحث ریسک در حسابداری، خطرات اقتصادی بیش از بقیه خطرات مهم هستند.

۲- تحلیل خطر:

تحلیل خطر ریسک به ما کمک میکند تا بتوانیم دامنه ریسک را تشخیص دهیم و دریابیم که در صورت عدم سود دهی ریسک و خطر زا بودن آن چه اتفاقاتی خواهد افتاد. پس از تحلیل خطر و موقعیتی که مجموعه در آن قرار دارد میتوان نتیجه گرفت که می توان ریسک را پذیرفت یا خیر؟

۳- ارزیابی خطر:

در این مرحله، سعی میکنیم میزان خطر ریسک را به صورت کمی تعریف کرده و بر اساس میزان خطر زا بودنشان، آن ها را رتبه بندی کنیم. رتبه بندی به ما نشان خواهد داد که تا چه اندازه حاضر به پذیرش ریسک هستیم و ریسک مورد نظر چه خطراتی را برای ما به همراه خواهد داشت.

۴- رصد و بررسی ریسک ها:

اگر میخواهید خطرات “ریسک در حسابداری” به حداقل خود برسد، شرط اول آن بررسی و رصد دائم رویدادهای مرتبط به ریسک است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ریسک در حسابرسی اغلب در شرایط نا شناخته اتفاق می افتد؛ در نتیجه، چالش هایی که در مسیر ریسک وجود دارد ممکن است ناشناخته باشد. از این رو، بررسی و نظارت فرآیند ریسک به شما کمک میکند تا همیشه به هنگام عمل کنید.

 

اهداف ریسک در حسابداری چیست؟

نتیجه گیری:

داشتن برنامه ریزی مالی و بودجه بندی اصولی از مهمترین وظایف تیم حسابداری ومالی شرکت ها است. ریسک در حسابداری ممکن است گاهی موجب بر هم زدن برنامه ریزی مالی شود که البته این موضوع حاکی از خطرناک بودن ریسک نمی­باشد. بلکه شما باید ریسک های موجود در حسابداری را به خوبی شناسایی کرده و در جهت گسترش کسب و کار از آن استفاده کنید.

ریسک هایی که برای کسب و کار خطرات زیانبار به وجود می آورند، باید شناسایی شده و در جهت کنترل خطرات اجتناب پذیر اقدام کرد. همچنین، با مدیریت ریسک می­توانیم بهترین موقعیت ها را در شرایط بحرانی و نا به سامان به دست آوریم.

شرکت حسابداری در ونک اَزتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات حسابداری و مالیاتی مفتخر است که در زمینه مدیریت ریسک به کسب و کارهای کوچک و بزرگ مشاوره ارائه دهد. بهره گیری از خدمات مشاوره مالیاتی و مالی اولین و ایمن ترین راه برای کنترل هزینه ها و افزایش سود آوری است. برای دریافت خدمات مالی و مالیاتی به شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *