نحوه محاسبه حق بیمه کارمندان سال 1402

حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۲:

بر اساس ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه وجهی است که بابت استفاده از مزایای بیمه به سازمان بیمه پرداخت می­شود. برای کارگران، این مبلغ از طرف کارفرما به اداره تامین اجتماعی بیمه به صورت ماهیانه پرداخت می شود. در لغت نامه فارسی، ریشه کلمه بیمه برگرفته از بیم یا ترس است. بیمه وجهی است که بابت تضمین امنیت، آرامش و دغدغه هایمان پرداخت میشود.

بیمه کارمندان به آن ها در مقابله با دغدغه ها و دلنگرانی های شغلی، آرامش خاطر خواهد داد. در ادامه قصد داریم مفصلا به مبحث حق بیمه کارمندان در سال ۱۴۰۲، نحوه محاسبه بیمه کارمندان و قوانین حاکم بر آن بپردازیم. با ما همراه باشید؛

مزایا پرداخت حق بیمه کارمندان ۱۴۰۲ چگونه است؟

همانطور که گفتیم، با پرداخت حق بیمه میتوانید از مزایایی که بیمه تامین اجتماعی در اختیارتان قرار میدهد استفاده کنید. از جمله مهمترین این مزایا عبارتند از:

  • دریافت بیمه بیکاری
  • دریافت کمک هزینه ازدواج
  • دریافت بیمه درمانی
  • دریافت کمک هزینه بارداری
  • دریافت حقوق بازنشستگی

و …

نحوه محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲:

حق بیمه کارمندان بر اساس فرمول زیر محاسبه می­شود:

( تعداد روزهای کارکرد * پایه حقوق روزانه)+ حق مسکن + بن کارگری)* ۳۰%

لازم به ذکر است که از این ۳۰ درصد؛ ۷ درصد حق بیمه متعلق به کارگران است؛ یعنی از حقوق کارمندان کسر شده و به اداره تامین اجتماعی پرداخت می­شود و ۲۳ درصد حق بیمه سهم کافرما است. توجه داشته باشید که پایه حقوق روزانه در هر سال مالی متفاوت است. بنابراین، کارمندان باید توجه کنند که حق بیمه آن ها متناسب با میزان حقوق سالیانه خود محاسبه شود.

آموزش نحوه رد کردن لیست حق بیمه ۱۴۰۲:

اگر می خواهید به صورت عملی با نحوه محاسبه و ارسال لیست بیمه کارمندان آشنا شوید، علاوه بر این مقاله، به شما پیشنهاد میکنیم که در دوره آموزش حسابداری کاربردی شرکت حسابداری در کرج شرکت کنید. یکی از مباحثی که در دوره آموزشی به صورت تخصصی آموزش داده میشود، نحوه رد کردن لیست حق بیمه کارمندان است. شما در این دوره این فرصت طلایی را خواهید داشت که زیر نظر  و زیر نظر متخصصان اژتا لیست بیمه کارمندان را محاسبه و ارسال کنید.

حق بیمه کارمندان در سال ۱۴۰۲:

عنوان

ماهیانه ۳۱ روز ماهانه ۳۰ روز اسفند ۲۹ روز

مبلغ حداقل دستمزد

۴۳.۱۹۰.۷۵۰ ۴۱.۷۹۷.۵۰۰

۴۰.۴۰۴.۲۵۰

حق خوار و بار

۸.۵۰۰.۰۰۰ ۸.۵۰۰.۰۰۰

۸.۵۰۰.۰۰۰

حق مسکن

۶.۵۰۰.۰۰۰ ۶.۵۰۰.۰۰۰

۶.۵۰۰.۰۰۰

حداقل بیمه اجباری

۵۸.۱۹۰.۷۵۰ ۵۶.۷۹۷.۵۰۰

۵۵.۴۰۴.۲۵۰

بیمه بیکاری سهم کارفرما (۲۰%)

۱۱.۶۳۸.۱۵۰ ۱۱.۳۵۹.۵۰۰

۱۱.۰۸۰.۸۵۰

بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳%)

۱.۷۴۵.۷۲۳ ۱.۷۰۳.۹۲۵

۱.۶۶۲.۱۲۸

بیمه بیکاری سهم کارفرما ( ۲۳ درصد) ۱۳.۳۸۳.۸۷۳ ۱۳.۰۶۳.۴۲۵

۱۲.۷۴۲.۹۷۸

بیمه سهم کارگز ( ۷ درصد)

۴.۰۷۳.۳۵۳ ۳.۹۷۵.۸۲۵

۳.۸۷۸.۲۹۸

جمع مبلغ پرداختی (۳۰)

۱۷.۴۵۷.۲۲۵ ۱۷.۰۳۹.۲۵۰

۱۶.۶۲۱.۲۷۵

تعطیلات و مرخصی ها در قانون کار بیمه:

تعطیلات رسمی و روز کارگر جزو روز هایی محسوب می­شود که کارگران می­توانند در محل کار خود حضور پیدا نکنند و دستمزد آن روز خود را بگیرند. همچنین، کارمندان طبق قانون وزارت کار اجازه دارند که در ماه ۲/۵ روز (به جز تعطیلات رسمی) در محل کار خود حضور پیدا نکنند. برای مشاغلی که به آن ها سختی کار تعلق می­گیرد، کارمندان مجازند ۵ هفته در سال را در محل کار خود حضور پیدا نکنند.

خانم های باردار شاغل نیز مجازند ۹ ماه مرخصی بارداری دریافت کنند که حداقل سه ماه آن باید پس از زایمان باشد. همچنین در مواقع خاص، کارمندان می­توانند به مدت حداکثر یک ماه، از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. لازم به ذکر است کلیه مرخصی ها باید از قبل با کارفرما هماهنگ شود.

جرائم عدم پرداخت لیست حق بیمه کارمندان:

امور مربوط به پرسنل میبایست در اولویت کارهای مدیران قرار بگیرد، زیرا عدم انجام صحیح و به موقع آن موجب ایجاد نارضایتی در کارمندان خواهد شد و نارضایتی کارمندان تاثیر مستقیمی در کاهش بهره وری آن ها خواهد شد.

وقتی تعداد کارمندان از سه یا چهار نفر بیشتر می­شود، معمولا محاسبه و رسیدگی به آن ها نیز بسیار چالش برانگیز و وقت گیر خواهد بود. ضمن آنکه، محاسبه صحیح حقوق و دستمزد کارمندان آنقدر مهم و حیاتی است که در صورت بروز کوچکترین اشتباه، کارمندان می­توانند از کارفرما ها به ارگان های قضایی شکایت کنند. شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی مفتخر است تا صفر تا صد خدمات اداری و پرسنلی شرکت های بزرگ و کوچک را بر عهده بگیرد.

در صورت عدم ارسال لیست بیمه کارمندان، کارفرمایان به دو روش جریمه خواهند شد:

۱- دیرکرد در ارسال لیست بیمه:

در صورتی که لیست حق بیمه کارمندان را دیرتر از موعد مقرر ارسال کنید، معادل ۱۰ % حق بیمه جریمه متعلقه است.

۲- عدم ارسال لیست بیمه:

در صورت عدم ارسال لیست حق بیمه ماهانه ۲% حق بیمه مشمول جریمه خواهند شد.

چه مواردی معاف از بیمه هستند؟

منظور از معاف از بیمه این است که در صورت قرار گرفتن در شرایط زیر، کارفرمایان برای پرداخت هر گونه وجه، نمیتوانند آن را از حق بیمه کارمندان کسر کنند و موظفند که خودشان نسبت به پرداخت ان اقدام کنند.

  • عیدی
  • هزینه سفر
  • کمک هزینه اولاد
  • مزایای پایان کار
  • خسارت ناشی از اخراج کارمندان
  • پاداش جهت افزایش تولید و یا بهبود عملکرد
  • بازخرید روزهای مرخصی

مراحل ارسال لیست بیمه از طریق سامانه:

تا به اینجای مقاله تمامی اطلاعات کاربردی در رابطه با “حق بیمه کارمندان ۱۴۰۲” را در اختیار شما قرار دادیم. در این قسمت می­خواهیم اطلاعات تکمیلی در رابطه با نحوه ارسال لیست حق بیمه کارمندان را به حسابداران عزیز آموزش دهیم؛ حسابداران و یا صاحبان کسب و کار که قصد ارسال لیست بیمه کارمندان را دارند باید به روش زیر پیش بروند:

۱- مرحله اول: ثبت نام

 ثبت نام در سامانه https://ex-eservices.tamin.ir

مراحل ارسال لیست حق بیمه کارمندان

۲- مرحله دوم: ساختن نام کاربری و رمز عبور

در این مرحله شماره ملی کارفرما را در بخش فیلد نام کاربری وارد کرده و یک رمز عبور ایمن برای خود تعریف کنید.

۳- مرحله سوم: ارسال فایل لیست بیمه

در این بخش، به قسمت کارفرمایان وارد شده و در قسمت لیست حق بیمه کارمندان میتوانید به دو روش فایل لیست بیمه کارمندان را ارسال کنید.

 

ارسال فایل لیست حق بیمه کارمندان در سال 1402

  •  ارسال لیست حق بیمه به صورت آنلاین:

در روش ارسال حق بیمه کارمندان به صورت آنلاین، سامانه https://ex-eservices.tamin.ir به تازگی امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت آنلاین را فراهم کرده است. در این روش شما به فایل های ارسال کرده در گذشته نیز دسترسی دارید. وقتی روی گزینه بارگزاری فایل لیست حق بیمه کارمندان، صفحه ای برایتان ارسال میشود که میتواتید فایل مورد نظر را در آن بارگذاری کنید. شما میتوانید از طریق نرم افزار سپیدار این لیست را دانلود کرده و بارگزاری کنید.

  • ارسال لیست حق بیمه کارمندان از طریق Disk List:

این روش ارسال اغلب برای شرکت هایی کاربرد دارد که تعداد کارمندان آن ها بیش از ۱۰ نفر است. در این مرحله، وارد سایت www.tamin.ir میشویم، سپس در قسمت ارسال لیست بیمه، فایل را ارسال میکنیم.

۴- مرحله چهارم: تایید لیست بیمه کارمندان

در مرحله نهایی نیز کارفرمایان می بایست فایل لیست بیمه خود را تایید کنند، پس از تایید، این فایل در سایت بارگزاری خواهد شد.

تایید لیست حق بیمه 1402

ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای چه کسانی ضروری است؟

به صورت کلی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار هستن و تمامی صاحبان کسب و کاری که حداقل یک کارمند در مجموعه شان مشغول به کار است، موظف به پرداخت لیست  حق بیمه تامین اجتماعی هستند. به عبارتی دیگر، تمامی کارفرمایان موظفند تا حداکثر ۱۵ روز پس از شروع کسب و کار خود اقدامات لازم جهت بیمه کردن کارمندان را انجام دهند.

نتیجه گیری:

در این مقاله مفصلا به مبحث حق بیمه کارمندان و نحوه محاسبه آن درسال ۱۴۰۲ پرداختیم. با توجه به این که بیمه یکی از مهمترین موارد است که تمامی افراد شاغل و البته کارفرما ها با آن سر و کار دارند بنابراین، شایسته است که سطح آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و از حق و حقوق خود آگاه باشید. برای دریافت اطلاعات دقیق تر می­توانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل کرده تا کارشناسان شرکت حسابداری ازتا به تمامی سوالات و ابهامات ذهنی شما پاسخ دهند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *