کاردکس کالا و انبار چیست؟

اگر در حوزه مالی فعالیت کرده باشید حتما با مبحث کاردکس کالا و انبار آشنایی دارید. کاردکس کالا و انبار به شرکت های تولیدی و بازرگانی مرتبط می­شود. این کاردکس به کسب و کارها کمک میکند تا گردش کالای مجموعه خود را به خوبی کنترل کنند. در این مقاله قصد داریم با جزئیات کامل، این موضوع را موشکافی کنیم:

کاردکس کالا و انبار چیست؟

کاردکس کالا و انبار یکی از مهمترین گزارشات حسابداری است که بخشی از نرم افزارهای حسابداری نیز به بررسی این گزارش میپردازند. کاردکس کالا و انبار یک گزارش بسیار مهم برای شرکت های تولیدی و بازرگانی است. همانطور که می­دانید، ارزش سرمایه یک شرکت تولیدی به صورت کالا نگهداری میشود و باید در حفظ سلامت کالا کوشید. همچنین، بخش انبار با تمامی بخش های دیگر در سازمان نظیر بخش تولید، بخش تولید یا تعمیر، نگهداری، فروش و… ارتباط تنگاتنگ دارد. همچنین یک سیستم انبارداری منظم میتواند در کنترل هزینه های شرکت و افزایش بهره وری به شدت تاثیر گذار باشد. کاردکس کالا و انبار گزارش دقیقی درباره موجودی لحظه ای کالا و بهای تمام شده محصولات به ما میدهند.

اقلام موجود در کاردکس کالا و انبار شامل موارد زیر است:

  • تعداد و فی موجودی ابتدای دوره
  • تعداد وفی کالای ورودی
  • تعداد و فی کالای خارج شده
  • تعداد و فی کالای باقی مانده

 

کاردکس کالا و انبار چیست؟

 

 کاردکس انبار چه کاربردهایی دارد؟

از مهمترین کاربردهای کارتکس کالا و انبار میتوان به موارد زیر اشاره کرد؟

۱- کنترل موجودی کالا:

به کمک کاردکس کالا و انبار می توانید موجودی تعدادی و ریالی کالای خود را به صورت دقیق رصد کنید.

۲- بهبود عملکرد انبار:

با توجه به این که با استفاده از این سیستم می­توان جزئیات ورود و خروج کالا را بررسی کرد. همچنین این سیستم قابلیت هایی از قبیل خودکارسازی فرآیندهای مختلف را به ما میدهد که این به افزایش سرعت و دقت انجام فرآیند ها کمک شایانی خواهد کرد.

۳- افزایش دقت در انجام فرآیندها:

یکی از مهم ترین مزایا کاردکس کالا و انبار افزایش دقت و کاهش احتمال خطا در فرآیند موجودی کالا است، در نتیجه، افزایش دقت در انجام فعالیت ها، باعث افزایش رضایت خاطر مشتریان و بهره وری بیشتر خواهد شد.

۴- بهبود فرآیند تصمیم گیری:

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه سیستم کاردکس انبار و کالا در فرآیند تصمیم گیری اثر گذار است؟ شرایطی را در نظر بگیرید که در آن موجودی کالا و انبار بدون سیستم اتوماسیون و کنترل نه چندان دقیق مدیریت می­شود. در چنین حالتی، ممکن است که گزارشاتی که به دست مدیران میرسد دقیق و کاربردی نباشد، حتی ممکن است جمع آوری اطلاعات برای اخذ تصمیمات مدیریتی بسیار دشوار و طولانی شود. در چنین شرایطی یک مدیر چگونه می تواند تصمیمات صحیح و کاربردی اتخاذ کند؟

در حالی که اگر سیستم مدیریت موجودی انبار با دقت بالا انجام شود، میتوان  گزارش های دقیق و کاربردی نیز برای مدیران تهیه کرد.

۵- تشخیص اقلام گم شده و راکد در انبار:

یکی از مهمترین اطلاعاتی که مدیران برای تصمیم گیری های مدیریتی نیاز دارند، اطلاعات درباره وضعیت کالا ها است. این کاردکس سوالاتی از قبیل کدام کالا ها کمتر فروش رفته اند؟ کدام کالاها نزدیک به انقراض است؟ کدام کالا ها در بازار موجود نیست؟ را پاسخ میدهد.

کاردکس کالا و انبار شامل چه بخش هایی می ­شود؟

“کاردکس کالا و انبار” گزارش تک به تک کالای های موجود در انبار را به در اختیار حسابداران قرار میدهد. نحوه این گزارش را به دو صورت قابل تهیه است:

کاردکس تعدادی:

کاردکس تعدادی، تعداد کالاهایی که از انبار خارج شدند، وارد انبار شدند و تعداد کالاهای باقی مانده در انبار را نشان میدهد. این کاردکس برای حسابداران کاربردی است ولی برای واحد مالی که با کنترل هزینه و بودجه بندی سر و کار دارند کافی نیست.

کاردکس تعدادی-ریالی:

کاردکس تعدادی-ریالی، علاوه بر ذکر تعداد کالاهای ورودی و خروجی و باقی مانده، مبلغ ریالی هر یک از کالاها نیز گفته میشود. به این نوع کاردکس، کاردکس حسابداری نیز گفته میشود زیرا اطلاعات موجود در این کاردکس اطلاعات جامع، کامل و کاربردی برای واحد مالی و حسابداری تهیه می­کند.

همچنین به جزو موارد فوق، قیمت وارده، قیمت صادره، مبلغ سند و… نیز در کاردکس کالا و انبار وجود دارد.

 

کاردکس کالا و انبار شامل چه بخش هایی است؟

 

بازسازی کاردکس چیست؟

همانطور که با گذشت زمان تمامی سیستم های حسابداری نیاز به بازنگری و اصلاحات دارند، کارتکس کالا و انبار نیز از این قاعده مستثنی نیست. با گذشت زمان ممکن است خطاهایی از قبیل عدم ثبت دقیق کالا طبق تاخر و تقدم خرید کالا رخ دهد و گزارشات با خطا مواجه شوند، در هنگام بروز چنین مشکلاتی، بهترین راه حل بازسازی کاردکس است. همچنین، لازم به ذکر است که زمان بازسازی کاردکس درست پیش از زمان بستن حساب ها در پایان هر سال مالی است، زیرا گزارش پایان سال که از اهمیت بسیار ویژه ای برای مدیران برخوردار است با دقت و صحت بالایی تنظیم خواهد شد.

در چه شرایطی کاردکس نیاز به بازسازی دارد؟

در موقعیتی که مشکلات زیر رخ دهد، کاردکس نیاز به بازسازی دارد. این مشکلات عبارتند از:

۱- در شرایطی که بهای تمام شده کالاها بر اثر اشتباه، منفی شود.

۲- در شرایطی که قیمت ها تغییر کرده اند و کاردکس هنوز با قیمت قبلی در حال ثبت کالاها است.

۳- موجودی ابتدای دوره، پس از ثبت در کاردکس تغییر پیدا کرده است و کاردکس هنوز با قیمت قبلی در حال ثبت است.

۴- در صورتی که به هر دلیلی برخی از عملیات ورود و خروج کالا ثبت نشده باشد، باید کاردکس را بازسازی کرد.

آموزش تهیه کاردکس کالا و انبار:

شرکت حسابداری در کرج ازتا با سابقه بیش از ۲۵ ساله در حوزه خدمات حسابداری و مالی امروز، مفتخر است که دوره آموزش حسابداری کاربردی خود را به صورت رسمی آغاز کند. در دوره آموزش حسابداری کاربردی، تمامی سرفصل های مهم حسابداری خصوصا بحث کاردکس موجودی کالا و انبار به صورت تئوری و عملی به شما آموزش داده میشود.

 

آموزش کاردکس کالا و انبار 

نتیجه گیری:

یکی از مهمترین اسناد در حسابداری تولیدی و حسابداری بازرگانی، تهیه سند کارتکس کالا و انبار میباشد. این سند اطلاعات مفید و کاربردی درباره تمامی رویدادهای داخل  انبار به حسابداران و مدیران گزارش میدهد. با توجه به این که بخش عظیمی از دارایی های سازمان ها داخل انبار نگهداری میشود و کالای موجود در انبار حکم مهمترین دارایی های شرکت را دارند، از این رو، هر گزارش مالی که مربوط به انبار باشد از اهمیت ویژه ای برای حسابداران و مدیران برخوردار است.

شرکت حسابداری اَزتا با سابقه درخشان خود در بازار مالی، موفق به ارائه کامل ترین و با کیفیت ترین خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری به تمامی صاحبان کسب و کار ها میباشد. برای دریافت اطلاعات تخصصی درباره کاردکس کالا و انبار لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری در ونک به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

 

 

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *