حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی چیست؟

اگر سررشته ای در حوزه حسابداری نداشته باشید ممکن است گمان کنید که حسابداری صرفا یک رشته واحد است و انواعی ندارد. در حالی که این کاملا تصور اشتباهی است. حسابداری نیز مانند بسیاری از رشته­ های دیگر دارای زیرشاخه ­های متفاوتی است. یکی از آن زیر شاخه های مهم، حسابداری صنعتی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره جزئیات حسابداری صنعتی و کاربردهای آن در بازار مالی بپردازیم:

تاریخچه حسابداری صنعتی

پس از شکل گیری و گسترش صنایع پس از انقلاب صنعتی، رقابت میان صنایع افزایش پیدا کرد، تولیدکنندگان جهت ادامه دادن فعالیت خود در بازار باید نسبت به قیمت گذاری محصولات خود هوشمندانه عمل می­کردند. حسابداری صنعتی با تعیین هزینه­ های تولید، به صاحبان کسب و کارها این امکان را میدهد تا بتوانند بهترین قیمت را برای محصولات خود تعیین کنند. از زمان­ های قدیم تا به همین امروز، حسابداری صنعتی جزو رشته ­های پیچیده و مهم محسوب میشود..

تعریف حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی Cost Accounting یکی از مهمترین انواع حسابداری است که وظیفه اساسی آن محاسبه بهای تمام شده محصولات تولید شده است. حسابداری صنعتی، همانطور که از نامش پیداست، مخصوص ارگان های تولیدی و صنعتی است. حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده را جزو مهمترین شاخه های حسابداری می­دانیم زیرا انجام صحیح حسابداری صنعتی در کاهش هزینه های تولید یک محصول تاثیرگذار است.

حسابداری صنعتی به مدیران کمک می­کند که در رابطه با  قیمت گذاری کالا­ها تصمیم گیری بهتری داشته باشند؛ زیرا حسابداری صنعتی آمار دقیقی در رابطه با بهای تولید کالا به ما می­دهد که می­توان بر مبنای آن، سیاست های قیمت گذاری مناسبی را پیش بگیریم. از این رو، حسابداری صنعتی موضوعی بسیار مهم برای مدیران شرکت­ها است. حسابداری صنعتی، به  مسائلی از قبیل بودجه بندی مالی، تعیین هزینه های عملیاتی نیز می پردازد.

شرکت حسابداری ازتا با بیش از ۲۵ سال سابقه درخشان در حوزه خدمات حسابداری و مالی، آماده ارائه تمامی خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی به صاحبان کسب و کار است. کارشناسان ازتا، امور مالی برترین سازمان­ های تولیدی را بر عهده دارند. اگر شرکت تولیدی بزرگی هستید و قصد دارید امور مالی خود را به معتبرترین شرکت­ های حسابداری بسپارید، شرکت حسابداری در کرج ازتا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

رشته حسابداری صنعتی چه مزایایی دارد؟

رشته حسابداری صنعتی این روزها بازار کار بسیار داغی پیدا کرده است. با توجه به این که حسابداری صنعتی علاوه بر امور مالی و حسابداری به بحث مدیریت بخش عملیاتی شرکت ها نیز می­پردازد، از این رو، مدیران ارشد به دنبال استخدام متخصصان این رشته هستند. رشته حسابدای صنعتی، دو مهارت حسابداری و مدیریت را به نوعی مکمل یکدیگر هستند را در دانشجویان پرورش می­دهد که این یکی از مهمترین مزایای رشته حسابداری صنعتی است. زیرا حسابداران صنعتی میتوانند صورت های مالی را با دیدگاه مدیریتی تهیه، تحلیل و بررسی نمایند.

وظایف حسابداری صنعتی چیست؟

مهمترین وظایف حسابداران صنعتی عبارت است از:

  • تهیه گزارشات جهت برنامه ریزی و بودجه بندی مالی
  • برنامه ریزی و کنترل هزینه های تولید محصول.
  • بررسی صورت های هزینه­ و حساب­ های سود و زیان جهت جلوگیری از عدم انحرافات مالی
  • استفاده از بهترین سیاست قیمت گذاری
  • همکاری با مدیریت جهت گرفتن تصمیمات موثر مالی

 

وظایف حسابداری صنعتی چیست؟

کاربرد حسابداری صنعتی چیست؟

مدیریت هزینه از اهمیت بسیار زیادی در تمامی کسب و کارها مخصوصا شرکت­ های تولیدی برخوردار است. زیرا مدیریت هزینه باعث جلوگیری از به هدر رفتن بودجه، بهینه سازی هزینه ها و حتی بهینه سازی هزینه های غیر قابل پیشبینی می­شود. مثلا اگر یک شرکت قصد گسترش سبد کالا خود را داشته و در حال طراحی یک محصول جدید باشد، سیاست قیمت گذاری مناسب از اصلی ترین شروط موفقیت آن محصول در بازار است.

حسابداران صنعتی در تعیین قیمت این محصول نقش پررنگی دارند و با بررسی هزینه­ ها می­توانند بهترین قیمت را برای محصولات تعیین کنند. بنابراین، مهمترین کاربرد حسابداری صنعتی در کسب و کارها، مدیریت و بهینه سازی هزینه­ های تولیدی است.

روش ­های هزینه یابی درحسابداری صنعتی

تا اینجای مقاله با تعریف حسابداری صنعتی و اهمیت آن در صنایع مختلف آشنا شدیم؛ حال قصد داریم به روش­ های هزینه یابی حسابداری صنعتی بپردازیم. در شرکت­ های مختلف با توجه به نوع فعالیت و ماهیت محصول، روش هزینه یابی متفاوت است. برخی از متداول ترین روش­ های هزینه یابی در حسابداری صنعتی عبارتند از:

  • هزینه یابی جذبی:

در روش هزینه یابی جذبی، تمامی هزینه­های عملیاتی محصول محاسبه می­شود. این نوع هزینه برای تمامی کسب و کارها ضروری است زیرا هزینه­ های جذبی جزو مهمترین هزینه ها در گزارشات مالیاتی هستند. در صورتی که برای محاسبه هزینه­های مربوط به مالیات و تهیه اظهارنامه عملکرد به کمک نیاز دارید، از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری ازتا بهرهمند شوید.

  • هزینه یابی مستقیم:

در مراحل تولید برخی از کالاها، هزینه یک محصول متناسب با حجم تولید تغییر پیدا می­کند. در پایان هر دوره هزینه ­هایی به طور مستقیم به کالای در حال تولید اضافه می­شود که این هزینه ها با استفاده از روش هزینه یابی مستقیم محاسبه می­گردد.

  • هزینه یابی سفارشی:

هزینه یابی سفارشی یا هزینه یابی مرحله ای برای مجموعه هایی که کالاهای سفارشی تولید می­کنند کاربرد دارد. در این نوع هزینه یابی می بایست هزینه مواد اولیه، ساعت کارکرد کارمندان و… محاسبه شود.

  • هزینه یابی استاندارد:

در هزینه یابی استاندارد، پیش از شروع فعالیت مالی، بهای تمام شده کالا با توجه به مشخصات مواد اولیه، دستمزد مستقیم و سربار تولید و بر اساس استانداردهای مشخصی تعیین می­شود؛ سپس این هزینه یابی با بهای تمام شده واقعی کالا مقایسه می­شود و در صورت مغایرت، علت آن بررسی می­شود.

  • هزینه یابی تخمینی:

هزینه یابی تخمینی نیز باید پیش از شروع یک فعالیت مالی اتفاق بیوفتد، هزینه تخمینی به ما نشان می­دهد که برای تولید کالا یا خدمات مورد نظر، چقدر هزینه لازم است.

در حسابداری صنعتی چه گزارشاتی باید ارائه کنیم؟

تهیه گزارشات حسابداری درون سازمانی و برون سازمانی از مهمترین وظایف حسابداران صنعتی است. این گزارشات برای مدیران تولید و مدیران ارشد سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا به واسطه این گزارشات می­توانند برآورد دقیقی از وضعیت بخش مالی شرکت به دست آورند.

 

در حسابداری صنعتی چه گزارشی باید ارائه کنیم؟

گزارشات درون سازمانی چیست؟

گزارشات درون سازمانی  Internal Report توسط حسابداران به صورت ماهیانه تهیه می­شود. تمرکز گزارش درون سازمانی بر عملکرد مالی بخش های داخلی شرکت است، به عبارتی، مورد استفاده برای مدیران داخلی شرکت است. گزارشات درون سازمانی در شرکت­ های تولیدی شامل موارد زیر است:

۱-    گزارش بهای تمام شده کالا که یکی از مهمترین گزارشات درون سازمانی محسوب می­شود.

۲-    گزارش هزینه خرید مواد

۳-    گزارش فروش

۴-    گزارش کالای ضایعات

و…

گزارشات برون سازمانی چیست؟

گزارشات برون سازمانی External Report نشان دهنده عملکرد مالی یک سازمان است. یکی از مهمترین کاربردهای گزارشات برون سازمانی، اثبات توانمندی مالی یک سازمان جهت جلب نظر سرمایه گذاران است. همچنین، بررسی گزارشات برون سازمانی به مدیران کمک می­کند تا دوره مالی خود مهمترین گزارشات حسابداری برون سازمانی عبارتند از:

۱-    ترازنامه حسابداری

۲-    گزارش صورت حساب سود و زیان

۳-    جریان وجوه نقد

۴-    گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته

و…

 مرکز هزینه در حسابداری صنعتی چیست؟

وقتی صحبت از حسابداری صنعتی می­شود، مفهوم مرکز هزینه قسمتی از بحث را به خود اختصاص می­دهد. مرکز هزینه به قسمتی از سازمان گفته می­شود که برای تولید کالا و خدمات هزینه تولید میکند. به عنوان مثال، در یک شرکت تولیدی، هر خط تولید یک مرکز هزینه محسوب می­شود.

حسابداران صنعتی وظیفه دارند مراکز هزینه را شناسایی و گزارشی از آن­ها تهیه نمایند. این گزارش به دست مدیران سازمان­ ها می­رسد و به تحلیل و بررسی مراکز هزینه و نحوه بهینه سازی آن می­پردازند. مراکز هزینه به سه دسته عمده تقسیم می­شوند که عبارتند از:

۱-    مراکز هزینه تولیدی:

واحدهایی که به طور مستقیم با تولید محصول سر و کار دارند، به عبارتی دیگر، مراکز هزینه در موسسات تولیدی به مراکزی گفته می­شود که بخشی از فرآیند تولید را انجام می­دهند.

۲-    مراکز هزینه اداری:

مراکز هزینه اداری و تشکیلاتی، به قسمت­ هایی از یک سازمان گفته می­شود که به امور مدیریتی و ستادی سازمان می­پردازند.

۳-    مراکز هزینه خدماتی:

مراکز هزینه خدماتی در واقع، مراکزی هستند که به صورت مستقیم در فرآیند تولید محصول دخیل نیستند، بلکه در راستای پشتیبانی از محصول یا خدمات فعالیت می­کنند.

 

بهینه سازی هزینه تولید کالا

نتیجه گیری:

حسابداری صنعتی یکی از مهمترین زیر شاخه های رشته حسابداری است که به بررسی بهای تمام شده کالا می­پردازد. وظایف حسابداران صنعتی تهیه اطلاعاتی است که مدیریت برای برنامه ریزی و کنترل هزینه و بودجه بندی از آن استفاده کند. حسابداران صنعتی نقش عظیمی در بهینه سازی هزینه های تولید دارند.

حسابداران صنعتی ازتا با تکیه بر دانش چندین و چند ساله خود در حوزه “حسابداری صنعتی”، علاوه بر تهیه گزارشات صحیح، شفاف و کاربردی به شما در برنامه ریزی بودجه بندی مالی و اخد تصمیمات استراتژیک در راستای بهینه سازی هزینه ها کمک می­کنند. همچنین، شرکت حسابداری ازتا در دوره های آموزشی خود  به بحث حسابداری صنعتی و نکات کاربردی مربوط به بازار کار آن می پردازد. در صورت دریافت اطلاعات از سرفصل های دوره آموزش حسابداری لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *