مالیات شرکت های غیر فعال چگونه محاسبه میشود؟

مالیات شرکت های غیر فعال چگونه محاسبه می­شود؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، بی شک، بحث مالیاتی یکی از مواردی است که شما همیشه دغدغه آن را دارید. تعدد و پیچیدگی قوانین مالیاتی این موضوع را بیش از هر زمان دیگری مهم و حیاتی کرده است.

صاحبان کسب و کارها برای پیدا کردن سوالات خود درباره مسائل مالیاتی به دنبال دریافت خدمات مشاوره مالیاتی هستند و یا از منابع خبری مختلف اخبار مربوط به قوانین مالیاتی کسب و کار خود را دنبال می­کنند. ولی افرادی که شرایط استثنا دارند همیشه هزاران علامت سوال در ذهنشان باقیست که به راحتی نمی توانند به آن­ها پاسخ دهند. امروز قصد داریم به یکی از استثنایی ترین موارد بپردازیم و با جزئیات کامل به سوال های این افراد پاسخ دهیم. اگر مدت هاست به دنبال آن هستید که بدانید مالیات شرکت­ های غیر فعال چگونه محاسبه می­شود؟ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به چه شرکت هایی غیر فعال گفته میشود؟

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که شرکتی را ثبت کرده باشید ولی به هر دلیلی هیچگونه فعالیت اقتصادی در آن انجام نمی­دهید؛ در این شرایط، قطعا برای شما مهم خواهد بود که موظف به پرداخت مالیات نشوید.

شرکت ­های غیر فعال شرکت هایی هستند که از لحاظ قانونی به ثبت رسیده ­اند ولی هیچگونه مراوده مالی و تجاری ندارند. از لحاظ قانونی، شرکت هایی غیر فعال هستند که در طول سال هیچگونه تبادل مالی نداشته باشند. در مقاله حسابداری مالی به تمامی صورت حساب های مورد نیاز برای یک شرکت فعال اشاره کرده ایم، در صورت نیاز می توانید آن را مطالعه فرمایید.

 

اعلام عدم فعالیت شرکت چه شرایطی دارند؟

اعلام عدم فعالیت شرکت چه شرایطی دارند؟

برای این که یک شرکت از لحاظ قانونی غیر فعال محسوب شود، می­بایست واجد شرایط زیر باشد، در غیر اینصورت به هیچ عنوان نمی­توان آن را یک شرکت غیر فعال دانست و ملزم به اجرای تکالیف قانونی شرکت ­های فعال هستند:

۱-    هیچ فاکتور یا صورت حسابی نباید از طرف شرکت صادر شده باشد.

۲-    گردش موجودی حساب بانکی شرکت در طول یک سال مالی صفر باشد.

۳-    هیچگونه کد بیمه و یا لیست بیمه نباید از سمت شرکت صادر شود.

۴-    شرکت نباید هیچ فردی را استخدام کند و هیچ مدرکی مبنی بر پرداخت حقوق و دستمزد به کارمندان نباید وجود داشته باشد.

۵-    شرکت نباید در هیچ پروژه ­ای سرمایه گذاری انجام دهد.

۶-    هیچگونه وام و تسهیلات بانکی نباید با اسم شرکت دریافت شود.

۷-    صاحبان شرکت های غیر فعال نباید با کسی قرارداد مشارکت امضاء کنند.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت:

حال دریافتیم که ویژگی شرکت های غیر فعال چیست؟ اگر شرکت شما هم جزو شرکت های غیر فعال است که از شرایط فوق برخوردار می باشد. شما به عنوان صاحب کسب و کار موظفید وضعیت شرکت خود را به اداره امور مالیاتی اعلام کنید تا موظف به پرداخت بدهی نشوید.

طی کردن مراحل قانونی مربوط به اظهار عدم فعالیت شرکت، مسیری پیچیده و گاهی چالش برانگیز است. طی کردن این مسیر بدون دریافت مشاوره از افراد متخصص در این زمینه ممکن است وقت و هزینه بسیار زیادی را از شما بگیرد.

کارشناسان موسسه حسابداری ازتا با بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه خدمات حسابداری و مالی می­توانند در طول این مسیر شما را همراهی کنند و تمامی چالش ­های موجود را برطرف نمایند. مراحل قانونی جهت اعلام عدم فعالیت شرکت به عبارت زیر است:

۱-    مدیران شرکت­ های غیر فعال موظفند که عدم فعالیت شرکت خود را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی تحویل دهند. ۴ ماه اول سال مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت است.

۲-    برای اثبات عدم فعالیت شرکت، می­باسیت دفاتر قانونی را به صورت سفید یا به اصطلاح پلمپ شده به اداره امور مالیاتی تحویل دهیم.

۳-    “شرکت ­های غیر فعال” موظفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به هر سال مالی را تهیه کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه شرکت های غیر فعال چیست؟

یکی از بزرگترین اشتباهات شرکت ­های غیر فعال که منجر به پرداخت جرایم مالیاتی سنگین می شود، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی است. چه شرکت فعال باشید چه غیر فعال، ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستید. در صورت عدم ارسال اظهارنامه عملکرد، مالیات شما علی الراس شناسایی خواهد شد.

حتی اگر پس از علی الراس شدن اظهارنامه ممیزان به این نتیجه برسند که شرکت شما غیر فعال است، در صورت عدم ارسال اظهارنامه، باید جریمه آن را پرداخت کنید. پس به جای پرداخت جریمه بهتر است هر چه سریع تر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که نحوه تحریر اظهارنامه عملکرد شرکت های غیر فعال متفاوت از شرکت ­های فعال است و باید برای نوشتن آن از یک متخصص مالیاتی کمک دریافت کنید. در صورت نیاز به تهیه اظهارنامه مالیاتی می­توانید به تیم خبره و مجرب شرکت حسابداری در تهران اعتماد کنید. ما به شما تضمین پیروزی در تمامی پرونده های مالیاتی را می­دهیم.

چگونه یک شرکت غیر فعال منحل می­گردد؟

در صورتی که عدم فعالیت یک شرکت مدت بسیار زیادی طول بکشید، آن شرکت منحل می­شود. در برخی مواقع شرکت­ ها فعالیت دارند ولی پس از گذشت مدتی، به دلایل مختلف مانند ورشکستگی، بدهی ­های کلان، کاهش شرکا شرکت، به پایان رسیدن انقضاء فعالیت، مشکلات اقتصادی، سیاسی و … افراد ناچار به پایان دادن فعالیت اقتصادی خود یا انحلال شرکت خواهند شد.

در چنین شرایطی، صاحبان کسب و کار منحل شده می بایست نسبت به پرداخت کلیه بدهی ها اقدام کنید و پس از جمع آوری تمامی مدارک مورد نیاز نسبت به انحلال شرکت اقدام کنند.

غیر فعال کردن شرکت یا انحلال شرکت؟

به این سوال پاسخ های زیادی داده شده است که برخی از آن­ها از منظر حقوقی کاملا اشتباه است. غیر فعال کردن شرکت و انحلال شرکت دو امر کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و شما به عنوان صاحب یک کسب و کار موظفید پس از بررسی­ عمیق شرایط کسب و کار یکی از این دو راه حل را انتخاب کنید.

در صورت انحلال شرکت، مجموعه شما به طور کامل از لیست مالیات دهندگان حذف می­شود و دیگر به هیچ عنوان مالیات به شما تعلق نمی­گیرد؛ عدم تعلق مالیات بر شرکت ­های منحل شده، گاهی صاحبان شرکت­ های غیر فعال را وسوسه می­کند که شرکت خود را به عنوان شرکت منحل شده معرفی کنند که دیگر دغدغه انجام تکالیف مالیاتی را نداشته باشند.

اما این تصمیم همیشه منفعت بخش نیست. در صورتی که قصد دارید روزی مجددا فعالیت اقتصادی خود را شروع کنید، بهتر است شرکت خود را به صورت غیر فعال نگه دارید زیرا انحلال شرکت به معنای پایان وجود آن شرکت است. در صورتی که به تمامی قوانین و تکالیف مالیاتی عمل می کنید، اصلا نگران جرائم مالیاتی نباشید.

در صورتی که مشغله های زیادی دارید و زمان کافی برای پیمودن سلسله مراتب اداری و آگاهی از قوانین مالیاتی را ندارید، مشاوران مالیاتی شرکت حسابداری ازتا می توانند شما را راهنمایی کرده و از صفر تا صد پرونده شما را بر عهده بگیرند. برای رزرو وقت مشاوره با کارشناسان شرکت حسابداری در کرج ازتا فقط کافیست با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

 

انحلال شرکت یا غیر فعال کردن شرکت

نتیجه گیری

طی این مقاله با ماهیت شرکت های غیر فعال، تکالیف مالیاتی و نحوه تخصیص مالیات بر آن ها آشنا شدیم. در صورتی که صاحب یک شرکت غیر فعال هستید، بهتر است در اجرای تکالیف مالیاتی خود کوتاهی نکنید، زیرا عواقب سنگینی به همراه خواهد داشت.

در حالی که اجرای تکالیف آن به هیچ وجه منافع شما را به خطر نمی اندازد. کارشناسان خبره موسسه حسابداری در تهران با آگاهی از تمامی قوانین مالیاتی، مسئولیت انجام تمامی امور مالیاتی و پشتیبانی مداوم پرونده شما را بر عهده می گیرند. رسالت ازتا آسوده کردن صاحبان کسب و کارها از دغدغه های مالی و مالیاتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *