جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات ­های غیر مستقیم است. چه صاحب کسب و کاری باشید چه نه، احتمالا عبارت ارزش افزوده را هنگام خریداری یک محصول بر روی کالای مورد نظر مشاهده کرده اید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با مالیات ارزش افزوده و جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بپردازیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز مالیات ارزش افزوده را به خوبی درک نکرده اید و فکر می­کنید عدم ارسال آن مشکلی برای کسب و کارتان ایجاد نمیکند، پیشنهاد می­کنیم حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به جزئیات جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بپردازیم.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده جزو مالیات ­های غیر مستقیم محسوب می­شود. حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که مالیات غیر مستقیم چیست؟ مالیات غیر مستقیم به مالیاتی گفته می­شود که مودی مالیاتی به صورت مستقیم مسئول پرداخت آن مالیات نیست؛ بلکه مالیات در مراحل مختلف جمع می­شوند و از مصرف کننده کالا و یا خدمات دریافت می­شود.

مالیات بر ارزش افزوده و یا VAT به مالیاتی گفته می­شود که از مرحله اول تولید کالا یا خدمات تا مرحله نهایی آن که مرحله عرضه به بازار محسوب می­شود، بر روی آن­ها وضع می­شود و در نهایت از مصرف کنندگان آن کالا دریافت می شود و فروشندگان کالا موظف اند آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. مالیات انواع مختلفی دارد که مالیات تکلیفی نیز، یکی از انواع مالیات ها محسوب میشود. پیشنهاد می کنیم مقاله مالیات پزشکان را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این حوزه تکمیل بفرمایید.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ معادل ۹ درصد کل ارزش کالا یا خدمات، توسط سازمان امور مالیاتی کشور وضع شد. البته شایان ذکر است که مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالا­ها بیش از ۹ درصد است. به عنوان مثال، مالیات بر ارزش افزوده نوشابه های قندی گازدار ۱۶ درصد و مالیات بر ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما ۳۰ درصد است.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 

مهلت ارسال مالیات بر ارزش افزوده

اظهارنامه در واقع کارنامه ­ای از معاملات مالی است که باید به سازمان اداره مالیاتی تسلیم شود تا میزان مالیات مشخص شود. اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در موعد مقرر ارسال کنند. در صورتی که اظهارنامه ها در راس زمان مقرر ارسال نشود، به ازای تعداد روزهای دیرکرد به آن جریمه تعلق خواهد گرفت.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی می بایست اظهارنامه­ ارزش افزوده خود را در پایان هر فصل ارسال کنند. مهلت ارسال اظهارنامه بر ارزش افزوده و پرداخت آن ۱۵ روز پس از پایان هر فصل است. توجه نمایید، ارسال اظهارنامه ارزش افزوده حتی برای کسب و کارهایی که هیچگونه تعاملات مالی هم ندارند، الزامی است.

همانطور که ذکر کردیم مالیات بر ارزش افزوده از اهمیت چشمگیری برخوردار است. اگر می­خواهید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده شما مطابق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی، به موقع و صحیح تنظیم شود، به وجود یک حسابدار آشنا به قوانین مالیاتی نیاز دارید. حسابداران خبره موسسه حسابداری ازتا، مسلط به تمامی قوانین و استانداردهای مالیاتی هستند و می توانند اظهارنامه های ارزش افزوده و اظهارنامه عملکرد شما را به درستی و به موقع تنظیم نمایند. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی می توانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

 

مهلت ارسال مالیات بر ارزش افزوده

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چیست؟

اظهارنامه ارزش افزوده جزو یکی از مهمترین اظهارنامه های مالیاتی است. قطعا عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و یا هرگونه دیرکرد در ارسال و پرداخت آن، مشمول جریمه خواهد شد و جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سنگین خواهد بود.

اگر مودیان مالیاتی نسبت به پرداخت اظهارنامه ارزش افزوده اقدام نکنند، طبق بند ۵ ماده ۲۲ قانون مالیات ­های غیر مستقیم، معادل ۵۰ درصد مالیات جریمه خواهند شد.

در صورتی که مودیان مالیاتی نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اقدام کرده باشند ولیکن در ارسال آن تاخیر داشته باشند، معادل ۲ درصد مالیات جریمه اظهارنامه ارزش افزوده خواهند شد. در صورتی که مدت زمان دیرکرد مودیان مالیاتی در تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده کمتر از یک ماه باشد، به تعداد روزهای تاخیر جریمه تعلق خواهد گرفت.

جرائم مالیات بر ارزش افزوده به موارد فوق ختم نمی­شود و طبق ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، جرائم دیگر مرتبط با بحث مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای زیر است:

۱- جریمه امتناع از ارسال صورت حساب ­های مالی معادل ۱ درصد مالیات خواهد شد.

۲-  در صورتی که مودیان مالیاتی صورت حساب ­های مالی را ناقص تکمیل کرده باشند، معادل ۲۵ درصد مالیات جریمه اظهارنامه ارزش افزوده خواهند شد.

۳-  عدم تحویل دفاتر قانونی و اسناد و مدارک لازم معادل ۲۵ درصد جریمه اظهارنامه ارزش افزوده به همراه دارد.

۴-  اگر مودی مالیاتی قیمت ­های واقعی روی صورت حساب ­های فروش کالا و خدمات را کتمان کنند، معادل ما به التفاوت مالیات متعلق جریمه خواهد شد.

۵-  عدم عضویت در سامانه مودیان و عدم استفاده از پایانه فروشگاهی معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طریق و یا ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، هر یک که بیشتر باشد.

۶-  تا زمانی که قانون پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی استقرار دارد، عدم تسلیم اظهارنامه در هر دوره مالیاتی برای کلیه مودیان که در سامانه مودیان عضو نشدند، ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و یا دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده است.

تمامی جرایم اظهارنامه ارزش افزوده در جدول زیر به مختصر توضیح داده شده است.

موضوع جریمه

عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

۷۵ درصد جریمه

عدم تسلیم اظهارنامه

۵۰ درصد جریمه

عدم تسلیم دفاتر قانونی و اسناد و مدارک

۲۵ درصد جریمه

تاخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

۲ درصد ماهیانه

درج اطلاعات به صورت ناقص

۲۵ درصد جریمه

درج قیمت صورتحساب ها به صورت نادرست

یک برابر ما به التفاوت مالیات متعلق

نتیجه گیری

اهمیت پرداخت مالیات در کشور روز به روز در حال افزایش است و دولت سخت گیری های بیشتری در انجام تکالیف مالیاتی ایجاد می کند. اظهارنامه های مالیاتی از مهم ترین تکالیف مالیاتی محسوب می شوند که عدم آگاهی از آن ها عواقب سنگینی را به همراه دارد.

در بخشی از مقاله به این موضوع پرداختیم که در صورت عدم توجه به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و عدم انجام به موقع تکالیف آن، مشمول جرائم نقدی خواهیم شد و متاسفانه جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده غیر قابل بخشودگی هستند و به ازای هر ماه دیرکرد، به مبلغ آن اضافه خواهد شد.
شرکت حسابداری در کرج ازتا با سابقه ۲۵ ساله خود در حوزه خدمات حسابداری و مالی آماده خدمت رسانی به صاحبان کسب و کارها است تا آن ها را از چالش های سهمگین مالیاتی حفظ کند. اگر به دنبال یک شرکت معتر، با کادری حرفه ای و مسئولیت پذیر هستید، حتما  با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما به تک تک درگیری های ذهنی شما پاسخ دهند.

دغدغه همیشگی موسسه حسابداری ازتا، کمک به بهبود روند مالی کسب و کارهاست. شرکت حسابداری ازتا، بهترین مشاوران مالیاتی را گرد هم آورده است تا بتوانید با هزینه مقرون به صرفه از تمامی اصول مالیاتی مرتبط با کسب و کارتان آگاه شوید و دغدغه های مالیاتی خود را به ما بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *