تفکیک حساب های تجاری و شخصی

هر آنچه که باید درباره تفکیک حساب­ های تجاری و شخصی بدانید…

تعدد و پیچیدگی های قوانین مالیاتی، روز به روز در حال افزایش است. هدف سازمان اداره مالیات از وضع قوانین سختگیرانه، ایجاد ساختار مالیاتی کشور بر مبنای عدالت است. تفکیک حساب ­های تجاری و شخصی از مهمترین اقدامات سازمان مالیات جهت پیشگیری از فرارهای مالیاتی و تسهیل روند انجام تعاملات مالی انجام داده است است. در این مقاله قصد داریم به جزئیات مبحث تفکیک حساب­ های تجاری و شخصی بپردازیم، اگر میخواهید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حساب های تجاری و شخصی چگونه تفکیک می­شوند؟

حساب تجاری، حساب سپرده بانکی است که فعالان اقتصادی برای معاملات مربوط به کسب و کار خود از آن استفاده می­کنند.  حساب های غیر تجاری، حساب هایی هستند که برای امور غیر تجاری استفاده می­شوند. سازمان امور مالیاتی جهت تشخیص و تفکیک حساب های تجاری و غیر تجاری در ابتدا بر مبنای خود اظهاری فعالان اقتصادی است.

علاوه بر آن، معیارهایی برای تفکیک هر حساب وجود دارد؛ به عنوان مثال، حساب­ هایی که در ماه بیش از ۳۵ میلیون تومان واریزی داشته باشند و تعداد واریزی آن­ها در طول ماه بیش از ۱۰۰ مورد باشد، حساب تجاری محسوب می­شود و مشمول مالیات خواهد بود.

حساب های تجاری و غیر تجاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حساب هایی که به دستگاه های کارتخوان متصل هستند و حساب هایی که در ماه بیش از ۳۵ میلیون واریزی داشته باشند و تعداد واریزی ها بیش از ۱۰۰ عدد در ماه باشد، حساب تجاری محسوب می شود. حساب های غیر تجاری حساب هایی هستند که  برای امور شخصی و غیر اقتصادی  به کار می­روند. حساب های بانکی غیر تجاری برای امور پس انداز، دریافت وام  و انجام امور دیگر استفاده می­شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر یک حساب بیش از ۳۵ میلیون در ماه واریزی داشته باشد و تعداد واریز های آن نیز بیش از ۱۰۰ عدد در ماه باشد ولیکن حساب تجاری نباشد، در چنین شرایطی، همچنان آن حساب تجاری محسوب می شود و مشمول مالیات خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، در صورتی که حساب تجاری شما هر دو شرط را دارا باشد احتمال آن که حساب تجاری شما مشکوک به حساب تجاری شود زیاد است؛ ولیکن در  موارد استثنایی، سازمان اداره مالیات با دریافت اسناد و مدارک لازم از صاحب حساب بانکی، به بررسی دقیق ماهیت حساب های تجاری می­پردازد.

چرا باید حساب های تجاری و غیر تجاری تفکیک شوند؟

پیش از بیان علت تفکیک حساب های تجاری و غیر تجاری، بهتر است بدانید که این قانون برای اولین بار در ماده ۱۰ قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه­ های فروشگاهی ذکر شده است. طبق این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور، حساب های تجاری افراد را به پرونده های مالیاتی آن­ها متصل می کنند و به واریزهای آن حساب­ ها مالیات تعلق می­گیرد.

در حال حاضر، قانون تفکیک حساب های تجاری و شخصی به تعویق افتاده است، ولیکن احتمالا به زودی، مجددا این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید. دو دلیل اساسی باعث به وجود آمدن قانون تفکیک حساب­ های تجاری و شخصی شده است که عبارتند از:

  • مهمترین دلایل وضع این قانون توسط سازمان امور مالیاتی به دلیل افزایش فرارهای مالیاتی مودیان است.
  • به واسطه تفکیک حساب های تجاری و غیر تجاری، میزان مالیاتی به صورت عادلانه وضع خواهد شد و دیگر دغدغه مسائل مالیاتی را نخواهید داشت.

تکالیف مالیاتی حساب­ های تجاری چیست؟

تا این قسمت از مقاله با ماهیت حساب­ های تجاری و غیر تجاری، تفاوت این دو حساب و دلیل تفکیک آن­ ها آشنا شدیم، حال قصد داریم به تکالیف مالیاتی حساب ­های تجاری یپردازیم. در صورتی که دارای حساب تجاری هستید، موظف به انجام تکالیف زیر می باشید:

  • در صورتی که حساب بانکی شما از ویژگی­ های حساب تجاری برخوردار است، می­بایست حساب بانکی خود را توسط سامانه https://register.tax.gov.ir به سازمان امور مالیاتی معرفی کنید.
  • ثبت گردش حساب­های تجاری در سیستم های حسابداری و بایگانی اسناد و مدارک آن­ ها
  • تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی برای هر سال مالی
  • پرداخت به موقع مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده

انجام تکالیف مالیاتی مربوط به افرادی که دارای حساب­ های تجاری هستند؛ به شدت نیاز به تخصص و آگاهی دارد. اگر بدون داشتن تخصص کافی در حوزه حسابداری و مالیاتی، اقدام به انجام این تکالیف کنید، امکان وجود خطا در کار شما زیاد خواهد بود. متاسفانه وقتی صحبت از مسائل مالیاتی می­شود، هیچ گونه اشتباهی قابل پذیرش نیست و کوچکترین خطا­ها در حسابداری منجر به پرداخت جرائم مالیاتی سنگین می­شود. در صورتی که می­خواهید امور حسابداری شما با دقت و مطابق با استانداردهای مالی و حسابداری انجام شود، دریافت خدمات حسابداری از شرکت حسابداری ازتا بهترین انتخاب برای شماست. شرکت حسابداری در تهران بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه مالی و حسابداری دارد؛ کارشناسان خبره شرکت حسابداری در تهران، آماده ارائه خدمات با کیفیت و بهبود بخش به شما صاحبان کسب و کار ها هستند.

نتیجه گیری

تفکیک حساب تجاری از غیر تجاری یکی از مهمترین اقدامات دولت جهت شفافیت ساختار اقتصادی کشور است. هدف اصلی از وضع قوانین پیچیده مالیاتی جلوگیری از فرار مالیاتی است. قوانین مالیاتی همچون مانع در مسیر مودیان مالیاتی که به فکر دور زدن مالیات هستند، قرار می گیرد؛ هر روز به تعداد این موانع افزوده خواهد شد و همچون دیواری سر به فلک خواهد کشید. در نتیجه، دیگر راهی برای فرار از مالیات باقی نخواهد ماند و مناسب ترین راه تنظیم سیستم مالیاتی کسب و کار خود و پرداخت مالیات است. ولیکن اگر بدون دانش تخصصی و با اندک دانسته های خود بخواهیم امور مالیاتی خود را انجام دهیم، قطعا با چالش­ های فراوان مواجه خواهیم شد. از این رو، دریافت خدمات مشاوره مالیاتی می­تواند راهنمای مسیر شما باشد. مشاوران مالیاتی موسسه حسابداری ازتا، از کارکشته ترین مشاوران مالیاتی کشور هستند که تاکنون بیش از ۱۰۰ پرونده مالیاتی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. برای دریافت وقت مشاوره می­­توانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!