نحوه محاسبه مالیات بر ارث

مالیات بر ارث چیست؟

یکی از انواع مالیات ­های مستقیم، مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث به دارایی افراد (اعم از منقول و غیر منقول) تعلق می­گیرد. مالیات بر ارث زمانی مطرح می­شود که فرد فوت می­کند. در شرایطی که اموال متوفی به وراث او تعلق بگیرد، پیش از تقسیم ماترک، اموال مشمول مالیات خواهد شد. مالیات بر ارث جزو آن دسته از مالیات هایی است که قوانین پیچیده و حقوقی در آن دخیل شده است؛ برای درک بهتر این مالیات باید کمی با اصطلاحات حقوقی آشنا باشیم. ما در این مقاله سعی کردیم مالیات بر ارث را به روان ترین حالت ممکن و توضیح تک تک اصطلاحات حقوقی برای شما عزیزان بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

مالیات منبع اصلی درآمد دولت در بسیاری از کشورهاست. از این رو، اغلب شاهد سختگیری های شدید دولت در زمینه مالیات هستیم. پیش تر درباره مالیات بر صادرات، مالیات بر واردات و دیگر انواع مالیات آشنا شدیم. شرکت حسابداری اَزتا با سابقه درخشان فعالیت در حوزه خدمات حسابداری و مالیاتی، آماده ارائه انواع خدمات مالی و مالیاتی است. در صورتی که نیاز به دریافت خدمات مشاوره مالیاتی دارید، کادر حرفه ای و مجرب اَزتا شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

مالیات بر ارث چیست؟

چه افرادی مشمول مالیات بر ارث هستند؟ و مالیات چگونه و به چه ارگانی تسلیم میشود؟

پس از فوت متوفی، اموال او به وراث خواهد رسید؛ البته نرخ تعلق مالیات بر ارث با متوفی و نوع دارایی ها متفاوت است. طبق قانون مدنی ایران، رابطه وراث با متوفی به سه دسته تقسیم می­شود. مالیات بر ارث طبقه اول از سایر طبقات کمتر است و به ترتیب نرخ مالیات پرداختی هر طبقه بیشتر خواهد شد. وراث طبقه اول شهدای اسلامی، از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند. همچنین، لازم به ذکر است که نحوه تعلق به وراث به گونه ای است که اولویت با طبقه اول است و در صورتی که حتی یک نفر از طبقه اول نیز در قید حیات باشد، طبقات دیگر از دریافت ارث محروم خواهند شد.

طبقه اول: شامل پدر، مادر، همسر، فرزندان و فرزندان آنان

طبقه دوم: شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنان

طبقه سوم: شامل عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آنان

مالیات بر ارث چگونه و به کدام ارگان پرداخت می­شود؟

به طور کلی هر گونه مالیات اعم از مالیات شرکت های غیر فعال، مالیات بر سکه و… را باید به اداره امور مالیاتی کشور پرداخت کنیم. بهتر است بدانید؛ همانطور که برای پرداخت انواع مالیات، حتی مالیات شرکت های غیر فعال، مکلف به ارسال اظهارنامه عملکرد هستیم، برای پرداخت مالیات بر ارث نیز ابتدا باید اظهارنامه ماترک را برای اداره امور مالیاتی ارسال کنیم تا ممیزان بر مبنای آن نرخ مالیات را مشخص کنند. نرخ مالیات پرداختی برای هر یک از طبقات فوق به شیوه زیر است:

خودرو و سایر وسائل نقلیه

حق واگذاری و سرقفلی سایر اموال املاک سهام غیر بورسی سهام بورسی سپرده های مجاز بانکی

۲%

۳% ۱۰% ۷.۵% ۶% ۰.۷۵% ۳% وراث طبقه اول:

۴%

۶%

۲۰%

۱۵%

۱۲%

۱.۵%

۶%

وراث طبقه دوم:

۸% ۱۲% ۴۰% ۳۰% ۲۴% ۳% ۱۲%

وراث طبقه سوم:

مالیات بر ارث چگونه و به چه ارگانی پرداخت میشود؟

شرایط ارسال اظهارنامه ماترک چگونه است؟

 اظهارنامه “مالیات بر ارث” یا اظهارنامه ماترک باید حداکثر  تا یکسال پس از فوت متوفی به اداره امور مالیاتی تسلیم شود. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که اگر در مهلت مقرر اظهارنامه تهیه و ارسال نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صورتی که وراث اظهارنامه عملکرد را تا مهلت معین ارسال نکنند، هزینه کفن و دفن و دیون متوفی از مالیات کسر نخواهد شد و تمامی هزینه های مذکور از وراث دریافت خواهد شد؛ در صورتی که اگر در مهلت مقرر، اظهارنامه ماترک را ارسال کنند، هزینه های مذکور از مالیات کسر شده و سپس به متوفی انتقال داده میشد.

 با توجه به آن که قوانین مالیات بر ارث در حال حاضر به روز شده و ماده و تبصره های آن تغییر یافته است؛ بهتر است حتما از یک مشاور مالیاتی متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنید تا ناچار به پرداخت مالیات هنگفت نشوید. مشاوران مالیات بر ارث شرکت حسابداری در کرج به شما بهترین و کارآمد ترین مشاوره را ارائه می­دهند و پا به پای شما برای دفاع از حقوقتان در تمامی جلسات دفاعیه شرکت کرده و برای پیروزی پرونده تان تلاش خواهند کرد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث ملک چگونه محاسبه می ­شود؟

نرخ مالیات بر ارث ملک متناسب با نوع ملک متفاوت است. که به شرح زیر است:

ملک مسکونی: ۷.۵% ارزش معاملاتی

ملک تجاری:۳% ارزش معاملاتی

ملک اراضی: ۷.۵ % ارز معاملاتی

منظور از ارزش معاملاتی، که به آن قیمت منطقه بندی نیز اطلاق می­شود عبارت است از قیمت املاک یک منطقه که توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین شده است. لازم به ذکر است که ارزش معاملاتی صرفا برای این نوع مالیات کاربرد ندارد. بلکه، به طور کلی، هر زمانی که فردی بخواهد ملکی را به دیگری منتقل کند می بایست مالیات آن ملک را طبق ارزش معاملاتی پرداخت کند.

اصلاح مالیات بر ارث سال ۱۳۹۵:

از سال ۱۳۹۵ مالیات بر ارث دستخوش تغییر شد. در این تغییر، نحوه محاسبه مالیات بر ارث دارایی محور شده است. میزان مالیات بر اساس تاریخ انتقال دارایی به وراث مشخص می­شود. بنا بر این قاعده، حتی اگر فردی در سال ۱۳۹۸ فوت کند، اگر مالیات او در سال ۱۴۰۲ تقسیم شود، محاسبه مالیات ارث او نیز طبق  نرخ مالیات سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. در نتیجه، بهتر است در مهلت زمان مقرر نسبت به انجام تکلیف مالیاتی خود اقدام کنید، تا به دلیل تورم ناچار به پرداخت مالیات بیشتر نشوید.

یکی از دیگر قوانینی که نسبت به گذشته تغییر کرده است، امکان ارسال اظهارنامه ماترک برای تک تک اموال به صورت جداگانه است. در گذشته؛ افراد تا یک سال پس از فوت متوفی می بایست اظهارنامه ماترک کلیه اموال را صادر می­کردند؛ در چنین حالتی وراث ناچار به پرداخت مبلغ زیادی مالیات بودند. ولیکن در قانون جدید، هیچ الزامی برای تعیین مالیات برای تمامی دارایی ها وجود ندارد و وراث می­توانند برای پرداخت مالیات اموال به صورت تک تک اقدام کنند.

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی دقیق مالیات بر ارث پرداختیم، نحوه محاسبه این نوع مالیات چقدر است؟ چه کسانی مشمول آن می­شوند؟ تکالیف مالیاتی وراث چیست؟ نرخ مالیات وراث چقدر است؟ ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده ایم. اگر می­خواهید درباره مالیات بر ارث بیشتر بدانید، ابتدا باید دانش خود را در مسائل حقوقی و مالیاتی افزایش دهید. با همه این احوال، در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در رابطه با مالیات بر ارث با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید و از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری اَزتا بهره مند شوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *