مالیات بر واردات چیست؟

اگر صاحب یک کسب و کاری باشید، حتما تا کنون با مسئله مالیات مواجه شده اید. اگر بخواهیم تعریف مفید و مختصری از مالیات داشته باشیم، باید بگوییم که مالیات یک هزینه اجتماعی است که باید به دولت پرداخت شود، مالیات انواع مختلفی دارد و این هزینه بر روی درآمد و دارایی های شما وضع می­شود. تاجرانی که در حوزه واردات فعالیت می­کنند و مجوز واردات کالا را دارند باید در ازای فعالیتی که انجام می­دهند می بایست مالیات بر واردات بپردازند.

واردات بیش از حد کالا های متفرقه از برندهای خارجی می­تواند تا حدودی به کسب و کارهای داخلی آسیب زده و میزان فروش آن ها را کاهش دهد. در نتیجه، وضع قانون مالیات بر واردات باعث کمک به چرخه اقتصادی و جلوگیری از ورود کالاهای غیر ضروری به کشور می­شود. اگر به فکر تجارت و واردات کالا به داخل کشور هستید، پیشنهاد می­کنیم این مقاله را با دقت بخوانید زیرا با خواندن این مقاله میتوانید به تمامی چالش های ذهنی خود در این رابطه پاسخ دهید.

موسسه حسابداری ازتا بیش از ۲۰ سال است که در زمینه خدمات حسابداری و مالی در حال خدمت رسانی به تمامی کسب و کار هاست. متخصصان مالیاتی شرکت حسابداری در کرج ازتا سالهاست که به عنوان مشاور مالیاتی شرکت های بزرگ و کوچک در حال فعالیت هستند و موفق به کسب کارنامه ای درخشان شده­ اند. در صورتی که قصد ورود به به دنیای تجارت را دارید و درباره امور مالیاتی اطلاعاتی ندارید، خدمات مشاوره مالیاتی ازتا می­تواند به تمامی چالش های ذهنی شما در این باره پاسخ دهد و مسئولیت انجام امور مالی را بر عهده بگیرد.

انواع مالیات بر واردات چیست؟

در برخی موارد، متناسب با نوع کالا نحوه اخذ مالیات بر واردات متفاوت است. حال قصد داریم متداول ترین انواع مالیات بر واردات را معرفی کنیم:

۱- مالیات خودرو:

یکی از مهمترین کالاهای وارداتی که در گذشته بسیار مورد استقبال افراد قرار میگرفت؛ واردات خودرو بود. در نتیجه، مالیات بر خودرو یکی از متداول ترین نوع مالیات است. برای آگاهی از نرخ مالیات می­توانید به جدول تعرفه های مالیاتی مراجعه کنید. شایان ذکر است که دو دسته افراد که شامل جانبازان و معلولین هستند از پرداخت مالیات بر خودرو معاف هستند.

۲- مالیات بر سود بازرگانی:

مالیات بر سود بازرگانی جزو مالیات های مستقیم است که از سود فروش کالاهای وارداتی دریافت می­شود. برخی گمان می­کنند که مالیات بر سود بازرگانی همان هزینه گمرکی است ولی این یک سوء تفاهمی بیش نیست. مالیات بر سود بازرگانی متناسب با نوع کالا متفاوت است. شرکت های دانش بنیان و شرکت های استارتاپی از پرداخت مالیات بر سود بازرگانی معاف هستند.

۳- مالیات بر حقوق گمرکی

احتمالا، مالیات بر عوارض گمرک به گوشتان آشنا تر از دو مورد فوق باشد. مالیات گمرک جزو مالیات های غیر مستقیم محسوب می­شود. مالیات بر حقوق گمرک جهت حمایت از تولیدات داخلی وضع شده است. تشریفات اداری و ترخیص کالا، انبارداری، تخلیه کالا، بارزنی و… هزینه هایی دارد که مشمول مالیات بر عوارض گمرک می­شود. نرخ مالیات بر حقوق گمرکی معادل ۴ درصد می باشد. عوارض گمرک و مالیات بر سود بازرگانی به حقوق ورودی نیز معروف هستند.

نحوه محاسبات مالیات بر واردات:

تا به اینجای مقاله با ماهیت مالیات بر واردات و انواع مالیات بر واردات آشنا شدیم؛ حال نوبت به اصل قضیه که نحوه محاسبه مالیات بر واردات است می­رسیم:

برای محاسبه میزان مالیات بر واردات ابتدا می­بایست:

(مجموع حقوق گمرکی + بیمه) * ۹ %

پس نتیجه این عدد را باید به روش زیر محاسبه کرد:

(مجموع ارزش گمرکی) * ۴ %

جمع تمامی موارد ذکر شده (حقوق گمرکی، مالیات کالا، عوارض گمرک و تعیین مبلغ پرداختی به گمرک توسط وارد کننده)

فرار از مالیات بر واردات با استفاده از کارت بازرگانی اجاره ای:

مالیات یک قانون اجتماعی است که در کل دنیا به روش های متفاوت در حال اجرا است. متاسفانه برخی از افراد به جای همکاری با دولت برای ایجاد ساختار مالیاتی عادلانه، دست به فرار مالیاتی می زنند که این تخلفات چرخه اقتصادی را نا متوازن می­کند. یکی از راه هایی که برخی از تجار برای فرار از مالیات از آن استفاده می­کنند اجاره کارت بازرگانی است.

تاجران متخلف با اجاره کارت بازرگانی اقدام به واردات کالا میکردند و از پرداخت مالیات بر واردات شانه خالی می کردند، در نتیجه می­توانستند سود بسیار زیادی کنند. ولیکن امروزه دولت آنقدر قوانین مالیاتی را سفت و سخت کرده است، که امکان انجام این تخلفات بسیار دشوار شده است.

 

فرار از مالیات بر واردات

چه کسانی از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند؟

برخی از صنایع از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند و می­توانند بدون پرداخت مالیات، کالا وارد کنند. شرکت های تولیدی که دارای پروانه بهره بردای هستند از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند. دومین دسته مشاغلی که شامل معافیت مالیات بر واردات می شوند شرکت های خوش حساب هستند. شرکت های خوش حساب شرکت هایی هستند که از سه ویژگی برخوردارند:

۱- شرکت هایی که به صورت کامل در سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان مالیاتی  پرونده ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند.

۲- شرکت هایی که تکالیف مالیاتی خود را به موقع و به درستی انجام دهند. این تکالیف شامل ارسال صورت حساب سود و زیان مالیات، دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.

۳- شرکت هایی که بدهی مالیاتی خود را در زمان مقرر پرداخت کرده باشند.

معافیت مالیات بر واردات

اگر درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده چیزی نمی دانستید پیشنهاد می­کنیم تا مقاله جریمه مالیات ارزش افزوده را مطالعه فرمایید. به طور کلی، به تمامی کالا ها مالیات بر ارزش افزوده تعلق می­گیرد اما برای برخی از محصولات وارداتی، مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی­گیرد. این دسته از کالاها عبارتند از:

۱- محصولات کشاورزی خام فرآوری نشده مانند گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگلی، صیفی جات، گل و گیاه و…

۲- انواع دام زنده

۳- خوراک دام

۴- انواع بذر، نشاء، کود و سم

۵- تخم ماکیان

۶- لبنیات مثل شیر،ماست، پنیر

۷- انواع آرد و نان

۸- انواع گوشت و فرآورده های گوشتی

۹- انواع روغن ­های گیاهی و حیوانی

۱۰- شیر خشک نوزادان

۱۱- انواع کاغذ، کتاب، روزنامه، مجلات

۱۲- انواع فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن

۱۳- انواع دارو و واکسن های انسانی

۱۴- تجهیزات دفاعی، امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی

۱۵- تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه

۱۶- کالاهای وارد شده شخصی همراه فرد واردکننده اگر به تعداد محدود باشد.

 

معافیت مالیات بر واردات

نتیجه گیری:

مالیات بر واردات در دسته مالیات های غیر مستقیم قرار می­گیرد که وارد کنندگان برای جلوگیری از مشکلات مالیاتی ناچار به پرداخت آن هستند در این صورت محکوم به پرداخت جرائم مالیاتی هنگفت خواهند شد که البته صرفا به پرداخت جریمه ختم نمی­شود؛ عدم پرداخت “مالیات بر واردات” کارنامه سیاهی برای تاجران می­سازد که باعث به خطر افتادن اعتبار تاجران نیز خواهد شد.

اگر نسبت به اجرای تکالیف مالیاتی به هنگام عمل کنید و در اجرای آن تعلل نکنید، چالش های واردات برای شما به شدت کاهش پیدا می­کند. موسسه حسابداری در تهران تجربه همکاری برترین شرکت های بازرگانی ایران را داشته است، شما این فرصت را دارید تا از تجارب ارزنده مشاوران مالیاتی بین المللی از تا بهره مند شوید. برای رزرو وقت مشاوره لطفا همین الان با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید و نخستین گام خود را برای قانونی کردن کسب و کار خود بردارید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *