نحوه محاسبه سنوات چگونه است؟

سنوات چیست و چگونه به ما تعلق می گیرد؟

امروز قصد داریم تا درباره اساسی ترین دغدغه کارمندان صحبت کنیم؟ این سوال معمولا در دو شرایط ذهن کارمندان را به خود مشغول می­کند. معمولا در ماه آخر سال  که زمان دادن عیدی و سنوات است و یک بار هم در زمانی که قصد ترک یک سازمان را دارید؛ بحث عیدی و سنوات مطرح می­شود.

ما به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا یک بار برای همیشه از تمام جزئیات مبحث محاسبه سنوات آگاه شوید، کسب آگاهی درباره قانون مزیای کارمندی باعث می­شود که از این به بعد بتوانید از حقوق کارمندی خود آگاه شوید و در صورت نیاز از حقوق خود دفاع نمایید.

سنوات در قانون وزارت کار:

طبق ماده ۲۴ قانون کار، در زمان پایان قرارداد کار یا حتی اخراج کارمندی که بیش از ۱ سال در مجموعه کار کرده است، کارفرما مکلف است به ازای هر سال سابقه کار در آن مجموعه معادل ۱ ماه حقوق آن سال را به عنوان مزایای پایان کار به کارمند پرداخت کند.

البته لازم به ذکر است که سنوات به کارمندانی که کمتر از ۱۲ ماه در یک مجموعه کار کرده است نیز تعلق می­گیرد.

محاسبه سنوات سال ۱۴۰۲:

میزان سنوات هر سال کارگران متناسب با پایه سنوات آن سال محاسبه می­شود. منظور از پایه سنوات مبلغی است که به صورت ماهیانه به کارگران پرداخت می­شود. مبلغ پایه سنوات کارمندان نیز بر مبنای جدول محاسبه پایه سنوات تعیین می­شود.

با توجه به آن که میزان حقوق و دستمزد کارمندان در سال ۱۴۰۲، ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، میزان سنوات سال ۱۴۰۲ نیز به همان میزان افزایش پیدا کرده است.

فرمول محاسبه سنوات در سال ۱۴۰۲:

پیش از پرداختن به فرمول محاسبه قانون سنوات، لازم به ذکر است که سنوات هر سال بر مبنای همین فرمول محاسبه می­شود و صرفا نرخ سنوات آن تغییر پیدا خواهد کرد.

سنوات سال ۱۴۰۲ = تعداد روزهای کارکرد * ۳۶۵ روز / حقوق پایه سال ۱۴۰۲

چه کسانی مشمول دریافت پایه سنوات خواهند بود؟

هر کارمندی که بیش از یک سال در یک مجموعه مشغول به کار باشد، محقق دریافت پایه سنوات است. هیچ فرقی نمی­کند که قرارداد آن کارمند رسمی باشد یا غیر رسمی، به هر حال می بایست برای او محاسبه سنوات انجام شده و سنواتش پرداخت شود. حتی به کارمندانی که کمتر از یک سال در یک مجموعه فعالیت داشتند نیز باید بر مبنای تعداد روزهای کارکردشان سنوات تعلق بگیرد. بنابراین، بر اساس قانون جدید وزارت کار، کلیه کارمندان مشمول دریافت سنوات هستند.

تفاوت میان حق سنوات و پایه مزایا:

در قانون کار حق سنوات با پایه مزایا متفاوت است. ولیکن افراد به دلیل عدم آگاهی از قوانین کار اغلب حق سنوات را با پایه سنوات اشتباه می­گیرند. مهم ترین تفاوت های حق سنوات و پایه مزایا یا پایه سنوات عبارت است از:

۱-    پایه مزایا نوعی مزیت جانبی است که حتی اگر نرخ دستمزد کارمندان در هر سال نیز تغییر پیدا نکند، پایه مزایا تغییر پیدا خواهد کرد ولیکن حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به کارمندان داده می­شود.

۲-    پایه سنوات مخصوص کارگاه هایی است که طرح طبقه بندی مشاغل دارند و پایه سنوات به به حداقل حقوق آن ها اضافه می­شود.

۳-    پایه مزایا اغلب در پایان هر ماه و یا به طور کلی، در پایان هر سال به تمامی کارمندان تعلق می­گیرد ولیکن حق سنوات صرفا به افرادی تعلق خواهد گرفت  که دارای  حداقل یک سال سابقه کار در یک مجموعه باشند.

چه زمانی باید سنوات پرداخت شود؟

تا به اینجای مقاله با مقوله سنوات و نحوه محاسبه سنوات برای کارمندان آشنا شدیم، حال وقت آن است که به موضوع زمان دریافت سنوات بپردازیم. برخی از کارفرمایان سنوات را در پایان هر سال پرداخت می­کنند ولیکن برخی از کارفرمایان تمایل دارند که سنوات را در پایان همکاری به کارمندان تقدیم کنند؛ در صورتی که علت پایان همکاری یکی از موارد زیر باشد، کارمند مشمول پرداخت سنوات خواهد بود:

  1.     استعفا کارمندان
  2.     اتمام زمان  قرارداد کار
  3.     فوت کارگران
  4.     بازنشستگی کارمندان
  5.     ازکارافتادگی کارمندان
  6.     اخراج کارگران

چه زمانی باید سنوات پرداخت شود؟

آیا حق سنوات شامل مالیات می‌شود؟

یکی از بزرگترین ابهامات درباره محاسبه سنوات این است که آیا حق سنوات مشمول مالیات می­شود یا خیر؟ به حق سنوات سالانه، هیچگونه مالیاتی تعلق نمی­گیرد و کاملا از پرداخت مالیات معاف است. متاسفانه برخی از کارفرمایان آگاهانه یا غیر آگاهانه، هنگام پرداخت سنوات، مبلغی را به عنوان مالیات بر درآمد از مبلغ سنوات کسر می کنند که این کار کاملا تخلف محسوب می شود و هیچگونه مستندی در قوانین مالیاتی مبنی بر مالیات بر سنوات وجود ندارد. طبق بند ۵ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم قانون، کارفرمایان می بایست بدون کسر نمودن مالیات، کلیه حق سنوات کارگران را به آن ها پرداخت کنند.

کارمندان قلب یک مجموعه هستند؛ در نتیجه، رسیدگی به انجام امور مرتبط با حقوق و مزایا و محاسبه سنوات کارمندان باید برای مدیران در اولویت قرار بگیرد.

از طرفی انجام خدمات اداری و پرسنلی بدون کمک، حسابدار متخصص بسیار پیچیده، زمانبر و پرهزینه است. شرکت حسابداری در تهران ازتا با ارائه مجموعه کاملی از خدمات حسابداری موفق به کسب کارنامه ای درخشان در بازار مالی شده است. شما می توانید صفر تا صد امور اداری و پرسنلی مجموعه خود را به موسسه ازتا بسپارید و از نتیجه رضایتبخش آن لذت ببرید.

۴ نکته طلایی درباره حق سنوات

۱-    پرداخت سنوات به تمامی کارگران متناسب با مدت کارکرد آن اجباری است، در صورتی که کارفرما از این تکلیف سرپیچی نماید، کارمند حق شکایت از کارفرما را دارد.

۲-    تمامی شرکت ها، کارگاه­ ها، کسب و کارهای خانگی و… فارغ از بزرگ و کوچک بودن آن ها و تعداد کارمندانشان موظف به پرداخت حق سنوات هستند.

۳-    کارفرما می­تواند به دو روش سنوات کارمندان را پرداخت کند؛ کارفرما می­تواند در انتهای هر ماه سنوات کارمندان را پرداخت کند یا در زمان پایان قرارداد نسبت به پرداخت سنوات کارمندان اقدام کند.

۴-    به کارمندان فصلی نیز متناسب با تعداد روزهای کارکردشان سنوات تعلق می­گیرد.

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی کامل و دقیق تمامی موارد مربوط به مزایا کارمندان و نحوه محاسبه سنوات پرداختیم. به کمک این مقاله، می توانید مسائل مربوط به سنوات کارمندان را درک کرده و حتی میزان سنوات هر یک را محاسبه نمایید. شرکت حسابداری در کرج با بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه خدمات حسابداری و مالی آماده ارائه کلیه خدمات مالی به صاحبان کسب و کار ها است.

خدمات اداری و پرسنلی برای مدیران شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در صورت عدم انجام صحیح این امور، علاوه بر ایجاد چالش های مالیاتی، منابع انسانی شرکت نیز ناراضی خواهند شد. محاسبه سنوات، پاداش و مزایا جزو امور مربوط به پرسنل محسوب می­شود که باید به شدت نسبت به آن با دقت و به هنگام عمل نمود.

 شما می­توانید خدمات اداری و پرسنلی مجموعه خود را به موسسه حسابداری در تهران ازتا بسپارید تا به نحو احسن امور اداری شما با نظم و تخصص باورنکردنی انجام شود. برای دریافت کلیه خدمات اداری، خدمات حسابداری، خدمات مشاوره مالیاتی و… لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *