مالیات بر صادرات چیست

مالیات صادرات چیست؟

مالیات بر واردات و صادرات جزو مالیات های غیر مستقیم محسوب می­شود. در مقاله مالیات بر واردات به جزئیات این نوع مالیات و نحوه محاسبه آن پرداختیم، امروز قصد داریم به بررسی مالیات بر صادرات بپردازیم:

کادر مجرب شرکت حسابداری اَزتا متشکل از متخصصان و بازنشستگان ارگان های مالی، مالیاتی و حقوقی کشور هستند، که می­توانند به پرونده های مالیاتی شما به خوبی رسیدگی، و تجزیه و تحلیل کنند.

در فرآیند صادرات، فرد صادر کننده، کالایی را از کشور خود به کشور دیگر صادر می­کند؛ به درآمد حاصل از فرآیند صادرات، مبلغی تحت عنوان مالیات صادرات تعلق می­گیرد که از فرد صادر کننده دریافت می­شود.

در سالیان قبل، فعالان حوزه صادرات کالا مشمول معافیت های مالیاتی می­شدند، زیرا فعالیت آن ها باعث رشد چرخش ارز در کشور می شود. امروزه نیز این قانون همچنان پا بر جا است؛ البته به شرط آن که صادرکنندگان، درآمد حاصل از صادرات کالا یا خدمات را وارد چرخه اقصادی کشور کنند. لازم به ذکر است که امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ایجاد امضای دیجیتال فرآیند اداری امور صادرات و واردات به شدت ایمن تر و راحت تر شده است، که این امر باعث افزایش تمایل تاجران به حوزه تجارت بین المللی میشود.

در چه صورتی صادرکنندگان مشمول پرداخت مالیات صادرات می­شوند؟

در صورتی که صادرکنندگان درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات خود را وارد چرخه اقتصادی کشور نکنند، دیگر مشمول معافیت صادرات نخواهند شد. البته لازم به ذکر است که طبق بخشنامه صادر شده در سال ۱۳۹۸؛ صادرکنندگان فرآورده­ های کشاورزی، صادرات خدمات فنی مهندسی از بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی معاف هستند. حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که منظور از برگرداندن درآمد در چرخه اقتصادی چیست؟ ما در شرکت حسابداری در کرج به این ابهام ذهنیتان پاسخ خواهیم داد.

برخی از روش های بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی عبارتند از:

  • فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما
  • انجام واردات کالا در مقابل صادرات انجام شده.
  • واگذاری ارز به دست آمده از صادرات به دیگران
  • فروش ارز به عنوان اسکناس به بانک ها و صرافی های قانونی کشور
  • بازپزداخت بدهی تسهیلات ارزی دریافت شده از شبکه های بانکی

آیا صادرات مشمول ارزش افزوده می­شود؟

بله، “مالیات بر صادرات” درست مانند مالیات بر واردات مشمول ارزش افزوده می­شود، منتها نه به تمامی کالاهای وارداتی بلکه به برخی از آن ها مالیات بر ارزش افزوده تعلق می­گیرد. اگر تا کنون به هر دلیلی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده چیزی به گوشتان نخورده است، پیشنهاد میکنیم به مقاله مالیات ارزش افزوده و جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را بخوانید.

طبق قانون ۱۰ مالیات بر ارزش افزوده، در صورتی که افراد صادرکننده واجد شرایط لازم باشند، از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف خواهند شد. شرط لازم برای معافیت از مالیات بر ارزش افزوده به شرح زیر است:

  • صادر کنندگان میبایست دارای پروانه سبز صادر شده توسط گمرک باشند و یا دارای مجوز برگه خروجی باشند.
  • صادرکنندگان می­بایست دارای گواهی انجام کار باشند که با تایید نزدیک ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در  کشور مقصد رسیده باشد.

کالاهای معاف از مالیات بر صادرات:

کالاهایی که در لیست زیر آمده است به طور کامل مشمول معافیت از مالیات هستند و کالاهایی که در لیست زیر نباشند مشمول معافیت ۵۰ درصدی هستند:

  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده.
  • دام و طیور زنده
  • غذای دام و طیور
  • انواع بذر، کود های شیمیایی، سم و نهال
  • انواع کاغذ، کتاب، مجله و لوازم تحریر
  • انواع دارو و واکسن های انسانی
  • فرش دستبافت
  • خدمات حمل و نقل
  • گوشت، نان، برنج،شیر، حبوبات و روغن نباتی

و …

آیا صادرات مشمول ارزش افزوده میشود؟

نحوه پرداخت مالیات بر صادرات

در حال حاظر که هنوز سامانه ای تحت عنوان مالیات بر صادرات تاسیس نشده است؛ مالیات بر صادرات از طریق حضور فیزیکی تجار در سازمان امور مالیاتی کشور صورت می پذیرید. در رابطه با مالیات بر واردات نیز دقیقا همین قانون حکم فرماست. البته در بحث مالیات بر واردات بخشی از مالیات تحت عنوان سود بازرگانی و عوارض گمرک محاسبه و دریافت می­­شود.

مالیات صادرات با کارت بازرگانی چگونه محاسبه می­شود؟

کارت بازرگانی مدرک معتبری است که تمامی افراد حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت بازرگانی بین المللی را دارند می­توانند برای دریافت آن اقدام کنند. داشتن کارت بازرگانی مزایای ویژه ای به همراه دارد که صادر کنندگان و واردکنندگان مشتاق به دریافت آن هستند.

طبق ماده ۱۳۰ قانون مالیات های مستقیم، افراد حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی موظف به پرداخت ۲۵ درصد درآمد حاصل از کارت بازرگانی می­باشند.

مالیات بر صادرات شخص حقیقی

در صورتی که شخص حقیقی واجد شرایط لازم جهت معافیت مالیات صادرات نباشد، ناچار به پرداخت مالیات بر صادرات است. میزان مالیات بر صادرات این افراد بر مبنای میزان درآمدشان به صورت پلکانی وضع می­شود که به شرح زیر است:

میزان درآمد(سالانه)

نرخ مالیات

تا سقف ۳۰ میلیون ریال

۱۵ %

از ۳۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال

۲۰%

از ۱۰۰ میلیون ریال تا ۲۵۰ میلیون ریال

۲۵%

از ۲۵۰ میلیون ریال تا ۱ میلیارد ریال

۳۰%

بیش از ۱ میایارد ریال

۳۵%

مالیات بر صادرات شخص حقوقی

نرخ مالیات بر صادرات شخص حقوقی به میزان درآمد آن ها بستگی ندارد و موظفند در صورت عدم برخورداری از شرایط معافیت مالیات، ۲۵ درصد مالیات سالانه بر صادرات پرداخت کنند.

نتیجه گیری:

مالیات بخش جدانشدنی تمامی کسب و کارهاست؛ زیرا این هزینه اجتماعی منبع درآمدزایی دولت است. در نتیجه، دولت در اخذ این هزینه همیشه هوشیار و سختگیرانه در حال فعالیت است. حال، در برخی مواقع، دولت کسب و کارها را از پرداخت مالیات معاف می­داند چون فعالیت آن­ها به تنهایی به چرخه اقتصادی کشور کمک می­کند؛ مالیات صادرات جزو این دسته از کسب و کارها قرار دارد.

در این مقاله با جزئیات ماهیت مالیات بر صادرات و معافیت صادرات آن آشنا شدیم؛ بهتر است پیش از پرداخت مالیات نسبت به تمامی قوانین مالیاتی آگاه باشید. مشاوران خبره و مجرب موسسه حسابداری در تهران ازتا با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه مالیات، آماده هستند تا به تمامی کسب و کار ها در حوزه مالیات خدمات رسانی کنند. در صورت نیاز به دریافت خدمات مشاوره مالیاتی لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *