مالیات خروج از کشور چیست؟

مالیات خروج از کشور یا عوارض خروج از کشور به افرادی تعلق می­گیرد که به دلایل متعدد از قبیل مهاجرت دائم، مسافرت، جلسات کاری و… قصد خروج از کشور را دارند. بنابراین، اولین اقدامی که پیش از مهاجرت به کشور های دیگر باید انجام دهیم پرداخت عوارض خروج از کشور (Departure Tax) است. نکته جالب توجه این است که عوارض خروج از کشور تنها مختص به سفرهای هوایی نیست، بلکه از هر طریقی که قصد خروج از کشور را داشته باشید، ناچار به پرداخت مالیات خروج از کشور هستید؛ ممکن است برایتان جالب باشد که درباره انواع مالیات، مخصوصا مالیات بر صادرات و مالیات بر واردات بدانید.

شرکت حسابداری در کرج اَزتا بیش از ۲۵ سال است که در حوزه خدمات حسابداری و مالیاتی در حال فعالیت است. کادر مجرب و فوق حرفه ای اَزتا، تاکنون پرونده های مالیاتی بیشماری را بر عهده گرفتند و تجربه ارزنده ای در انجام امور مالیاتی دارند. در صورت وجود هرگونه ابهام در خصوص مالیات خروج از کشور لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

همانطور که در مقاله مالیات بر صادرات و مالیات بر واردات خواندیم، برخی از افراد از پرداخت مالیات معاف هستند. در مالیات خروج از کشور نیز دقیقا همین حکم پا برجاست. آن دسته از افرادی که  معاف از پرداخت مالیات خروج از کشور هستند عبارتند از:

 ۱-    دسته ای از افراد که خروج از کشور بخشی از وظایف مشروح در شغلشان است از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف هستند. مهمانداران هواپیما، خدمه کشتی، خدمه هواپیما و چنین مشاغلی از پرداخت عوارض خروجی معاف اند؛ دلیل آن نیز کاملا منطقی است. گمان کنید یک مهماندار بخواهد بابت هر بار خروج از کشور عوارض پرداخت کند، آنگاه دیگر چیزی از درآمد او باقی نخواهد ماند.

۲-    کلیه افراد که سمت سیاسی دارند از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف هستند.

۳-    افرادی که مقیم کشورهای خارجی هستند، ویزای کاری دارند و مرتبا در حال رفت و آمد به کشور هستند.

۴-    دانشجویانی که ویزای تحصیلی دارند و قصد بازگشت به کشور مقصد را دارند از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف هستند.

۵-    افرادی که به دلیل شرایط جسمی شان مجوز درمان در کشورهای خارجی را دارند.

۶-    افرادی که در تاریخ های خاص به قصد زیارت عتبات از کشور خارج می­شوند نیز معاف از مالیات خروجی هستند.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲:

قطعا مبلغ عوارض دریافتی از انواع مسافران متفاوت است. برای آگاهی از نرخ پرداخت عوارض خروجی از کشور جدول زیر را بررسی فرمایید.

نوع مسافر

سفر اول سفر دوم سفر سوم

نوع مرز

مسافر عادی

۴,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۰۰۰,۰۰۰ تمامی مرزها

زائر حج تمتع و عمره

۱,۳۲۰,۰۰۰

۱,۹۸۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

تمامی مرزها

زائر عتبات

۳۷۵,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰ مرز هوایی،دریایی و زمینی

زائر عالیات

۱۲۵,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

مرز هوایی،دریایی و زمینی

مسافر مرزنشین

۷۵۰,۰۰۰

۲۵۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرز هوایی،دریایی و زمینی

تیم های ملی

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

تمامی مرزها

چگونه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

این بزرگترین سوال افرادی است که برای اولین بار می­خواهند از کشور خارج شوند و نمی دانند عوارض خروج از کشور را دقیقا از چه طریقی باید پرداخت کنند. یکی از نکات مهمی که باید درباره عوارض خروج از کشور بدانید این است که عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال اعتبار دارد.

نکته مهم این است که  برای پرداخت مالیات خروج از کشور راه های زیادی وجود دارد که برخی از متداول ترین آن ها به شرح زیر است:

پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه:

این روش ممکن است کمی وقت گیر شود و برای رسیدن به پرواز به مشکل برخورد کنید. بنابراین، برای جلوگیری از اتفاقات نا به هنگام در زمان سفر، بهتر است پیش از ورود به فرودگاه عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده باشید. توجه داشته باشید که شما حداکثر تا ۳۰ دقیقه قبل از سفر می توانید عوارض خود را پرداخت کنید و بهتر است چندین ساعت قبل از سفر این کار را انجام دهید و انجام آن را به لحظات آخر موکول نکنید.

شعب بانک ملی ایران:

شما نمی توانید با مراجعه به هر بانکی، مالیات خروج از کشور را پرداخت کنید؛ تا اطلاع ثانوی برای پرداخت عوارض خروجی باید به شعبات بانک ملی ایران مراجعه فرمایید.

پرداخت آنلاین:

این روزها دیگر کمتر هزینه های دولتی را میتوان یافت که به صورت آنلاین پرداخت نشوند. برای پرداخت مالیات خروج از کشور، می­توانید بر روی لینک سامانه پرداخت الکترونیکی خروج از کشور کلیک کنید و مالیات خود را پرداخت کنید.

پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی:

یکی دیگر از سایت هایی که میتوانید با ورود به آن به راحتی و به صورت آنلاین عوارض گمرکی خود را پرداخت کنید، درگاه پرداخت سازمان امور مالیاتی کشور است.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور تا چه زمانی مهلت داریم؟

مسافران برای پرداخت مالیات خروج از کشور حداکثر تا ۳۰ دقیقه پیش از سفر وقت دارند. لطفا پرداخت عوارض را به دقایق آخر موکول نکنید. اتفاقات غیر قابل پیشبینی زیادی ممکن است برایتان پیش بیاید که مانع رسیدن به موقع شما به پرواز شود.

مقایسه مالیات خروج از کشور ایران با سایر شرکت ها:

تا به اینجای مقاله با ماهیت مالیات بر خروج از کشور، نحوه پرداخت و دیگر جزئیات آن به طور کامل آشنا شدیم. سوال دیگری که ممکن است هنوز پاسخ آن را نگرفته باشید این است که آیا دیگر کشور ها نیز مبلغی را به عنوان عوارض خروجی از افراد دریافت می­کنند؟

باید بگوییم که برخی از کشورها بخصوص کشورهای درحال توسعه برای پیشرفت اقتصادی کشور مبلغی را تحت عنوان مالیات بر خروج از کشور از افراد دریافت می­کنند. کشور استرالیا، بریتانیا، اتریش، کامبوج و … جزو کشور هایی محسوب می شوند که از این قانون پیروی می­کنند.

آیا کودکان هم مشمول پرداخت عوارض خروج از کشور می­شوند؟

با توجه به این که مبلغ هزینه خروج از کشور بر مبنای بلیط و کد ملی افراد محاسبه می­شود، در نتیجه فرقی نمی­کند که کودک باشید یا بزرگسال، زن باشید یا مرد، در صورتی که جزو لیست معاف از مالیات بر خروج از کشور قرار نداشته باشید، می بایست مالیات خروج از کشور را پرداخت کنید.

نتیجه گیری:

در این مقاله به صفر تا ۱۰۰ موضوع “مالیات خروج از کشور پرداختیم”. طبق شعار همیشگی شرکت حسابداری اَزتا، مالیات هزینه جدانشدنی از زندگی شماست. از این رو، به جای شانه خالی کردن از پرداخت آن، بهتر است در راستای انجام تکالیف مالیاتی کوشا باشیم تا با هیچگونه چالش مالیاتی مواجه نشوید. شرکت حسابداری در تهران آماده است تا در صورت وجود هرگونه ابهامی در حوزه مالیات، به شما عزیزان خدمات رسانی کند. در صورت نیاز به دریافت وقت مشاوره مالیاتی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *