ویژگی های حسابداری خدماتی چیست؟

شرکت های خدماتی به شرکت هایی گفته میشود که در حوزه مشخصی به مشتریان خدمات مختلف ارائه می­دهند. به عنوان مثال؛ شرکت هایی که در حوزه خدمات دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند یا شرکت های حسابداری، جزو بارزترین نمونه شرکت های خدماتی هستند. مهمترین تفاوت حسابداری شرکت های خدماتی با شرکت های تولیدی آن است که شرکت های خدماتی به جای تولید کالا، خدمت عرضه می­کنند و در مقابل انجام خدمات حق الزحمه دریافت میکنند. نحوه حسابداری در شرکت های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. انواع حسابداری ها عبارتند از: حسابداری تولیدی، حسابداری خدماتی، حسابداری صنعتی و…

با ما همراه باشید تا از تمامی جزئیات حسابداری خدماتی آگاه شوید.

حسابداری خدماتی چیست؟

حسابداری خدماتی  مخصوص شرکت های خدماتی است. به عبارت دیگر، حسابداری خدماتی به مجموعه ای از خدمات حسابداری گفته میشود که برای شرکت های خدماتی انجام می­شود. حسابداری خدماتی نیز مانند سایر حسابداری ها با پیروی از استاندارهای حسابداری انجام میشود. چرخه حسابداری خدماتی شامل طیف وسیعی از فعالیت هاست. این فعالیت ها از جمع آوری اسناد شروع میشوند تا بستن دفاتر قانونی و انتقال اطلاعات آن در سال مالی جدید ادامه خواهد داشت. جالب است بدانید که تفاوت فاحش حسابداری تولیدی و خدماتی در چرخه حسابداری آن ها است.

 

حسابداری خدماتی چیست؟

 

چرخه حسابداری خدماتی، شامل چند بخش است:

۱- فعالیت های دوره مالی:

فعالیت هایی که در ابتدای سال مالی انجام می شوند به شرح زیر است:

  • افتتاح حساب مالی در سال جدید
  • جمع آوری اسناد و مدارک مالی
  • تجزیه و تحلیل دقیق اسناد جمع آوری شده و مطابقت دادن آن ها با تراکنش های مالی اتفاق افتاده
  • صدور سند حسابداری
  • ثبت اسناد مالی در نرم افزارهای حسابداری
  • ثبت و صدور معاملات فصلی برای معاملات ارزش افزوده
  • اقلام به دفاتر قانونی انتقال داده شوند.

۲- فعالیت های انجام شده در پایان هر ماه:

در پایان هر ماه اقدامات مالی زیر باید باید انجام شود:

  • در پایان هر ماه باید از حساب کل دفاتر مانده گیری شود

۳- فعالیت های انجام شده در پایان هر سال مالی:

در پایان هر سال مالی باید مجموعه ای از اقدامات انجام شود که به شرح زیر است:

  • تهیه ترازنامه آزمایشی
  • اصلاح حساب ها مانند استهلاک دارایی های ثابت، مطالبات وصول نشده و…
  • تهیه صورت سود و زیان
  • تهیه صورت سرمایه
  • بستن حساب های موقت
  • گرفتن تراز اختتامی
  • بستن حساب های دائم

صورت های مالی شرکت های خدماتی چیست؟

صورت های مالی اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار مدیران و سهامداران شرکت ها قرار میدهد، این صورت های مالی مبنای اصلی تصمیم گیری شرکت ها است. صورت های مالی مهم در حسابداری شرکت خدماتی عبارت است از:

  • صورت حساب سود و زیان:

صورت حساب سود و زیان گزارشی از درآمدها و هزینه های شرکت در دوره زمانی مشخص به ما ارائه میدهد. مهمترین بخش صورت حساب سود و زیان، بخش سود خالص آن است. سود خالص از کسر هزینه عملیاتی شرکت مانند هزینه های عمومی، اداری و هزینه های فروش از سود ناخالص، به دست می آید.

  • صورت حساب سرمایه:

برای محاسبه صورت سرمایه مالی باید سود خالص دوره مالی و سرمایه گذاری مجدد را به سرمایه ابتدای دوره اضافه کرد؛ سپس میزان برداشت صاحب موسسه را از آن کسر میکنیم تا مبلغ حساب سرمایه مشخص شود.

  • صورت جریان های نقدی:

صورت جریان وجوه نقد شامل تمامی اطلاعات مربوط به جریان های نقدی، جریان های خروجی و تراکنش ها و تمامی جریان های خروجی برای فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری را نیز شامل میشود.

  • ترازنامه:

ترازنامه یا صورت وضعیت مالی شامل تمامی دارایی های جاری و غیر جاری، بدهی های جاری و غیر جاری و سرمایه صاحبان شرکت است.

کدینگ حسابداری شرکت خدماتی:

کدینگ حسابداری رویدادهای مالی را دسته بندی می­کند تا از بی نظمی مالی جلوگیری کند. کدینگ حسابداری با هدف استاندارد سازی عملیات مالی و یکپارچه سازی آن بر اساس یک الگوی مشخص انجام می­شود؛ همچنین، کدینگ حسابداری باعث افزایش سرعت و دقت در عملیات مالی خواهد شد. در ادامه با نمونه ای از سرفصل های حسابداری شرکت خدماتی آشنا خواهیم شد.

 

کدینگ هزینه حسابداری خدماتی

آموزش حسابداری خدماتی:

شرکت حسابداری اَزتا بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی دارد. اخیرا شاهد فعالیت شرکت حسابداری اَزتا در حوزه خدمات آموزشی نیز هستید. دوره آموزش حسابداری کاربردی به تمامی دوستداران رشته حسابداری کمک می­کند تا علم حسابداری را به روش کاربردی، ویژه بازار کار آموزش ببینند. در این دوره شما تمامی مفاهیم مهم حسابداری را به روش تئوری و عملی آموزش خواهید دید. در این دوره از اصول اولیه حسابداری تا تنظیم اظهارنامه عملکرد توسط نرم افزار را یاد خواهید گرفت. اگر می­خواهید نکات کاربردی حسابداری خدماتی را بدانید به شما پیشنهاد میکنیم که دوره آموزش حسابداری کاربردی را از دست ندهید.

نحوه حسابداری در شرکت های خدماتی:

شرکت های خدماتی، در مقابل خدماتی که به مشتریان ارائه می­دهند از آن ها حق الزحمه دریافت میکنند. در حالی که در شرکت های تولیدی، در مقابل کالایی که به مشتریان می فروشند از آن ها وجه دریافت میکنند. در شرکت های تولیدی، نوع هزینه ها متفاوت است. به عنوان مثال در حسابداری تولیدی؛ هزینه هایی از قبیل هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، هزینه انبارداری، هزینه توزیع و فروش و… وجود دارد. در حالی که در اکثر شرکت های خدماتی این هزینه های جای خود را به هزینه استهلاک اموال، هزینه حقوق و دستمزد، هزینه های عمومی و اداری و… می­دهد.

گزارش های مورد نیاز در شرکت های خدماتی:

یکی از مهمترین دلایلی که روش های حسابداری متفاوتی به وجود آمد این است که در مدیران کسب و کار های متفاوت به گزارش های مالی متفاوتی نیاز دارد. روش های حسابداری به ما کمک می­کنند تا بتوانیم داده های مالی ارزشمند برای کسب و کار های متفاوت جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنیم. این گزارشات مالی حرف اول را برای مدیران مجموعه ها می­زنند و حسابداری که بتواند گزارش های مالی کاربردی را تنظیم کند بسیار موفق تر خواهد بود. گزارش هایی که برای مدیران شرکت های خدماتی بسیار مهم و کاربردی هستند عبارتند از:

  • گزارش درآمدها و هزینه های سازمان
  • گزارش اقدامات سرمایه گذاری
  • گزارش خسارت های پیش آمده
  • گزارش صورت حساب های دریافتنی و پرداختنی

نتیجه گیری:

در این مقاله با مفهوم حسابداری شرکت های خدماتی، تفاوت آن با سایر حسابداری ها روش های “حسابداری خدماتی”، آشنا شدیم. حسابداری خدماتی جزو آن دسته از خدماتی است که ممکن است هزینه های پنهان شده بسیاری در آن وجود داشته باشد، از این رو، حسابدارانی که در شرکت های خدماتی فعالیت می­کنند باید از توانمندی ویژه ای برخوردار باشند.

شرکت حسابداری اَزتا، با سابقه درخشان در بازار مالی، آماده ارائه انواع خدمات حسابداری، خدمات مشاوره مالیاتی و… به شما صاحبان عزیز کسب و کارها میباشد. اگر شرکت خدماتی دارید و به دنبال یک حسابدار حرفه ای جهت تنظیم امور مالی خود هستید؛ به شما پیشنهاد میکنیم کار خود را به دست یک شرکت حسابداری حرفه ای و با تجربه بسپارید تا با صرف هزینه مقرون به صرفه، بهترین و با کیفیت ترین خدمات را دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا مشاوران شرکت حسابداری در کرج به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *