مفاصا حساب چیست و چگونه ثبت میشود؟

مفاصا حساب بیمه یا به بیان ساده تر تصفیه حساب بیمه زمانی اجرا میشود که قرار داد میان دو شخص حقیقی و حقوقی به پایان میرسد. مفاصا سندی است که طبق آن در زمان مشخص شده و پس از رسیدگی به کلیه حساب ها باید به طرفی که درآمد هزینه متعلق به اوست تحویل داده شود. بنابراین، مفاصا حساب یا همان Checkout میتواند در هر زمینه ای وجود داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی مفاصا حساب بیمه یا Insurance checkup خواهیم پرداخت.

مفاصا حساب بیمه چیست؟  و بر عهده چه شخصی است؟

مفاصا حساب بیمه به تصفیه حساب فرد بیمه شده با سازمان بیمه تامین اجتماعی گفته میشود. در برگه مفاصا تامین اجتماعی تمامی جزئیات مربوط به حساب های بدهکاری و بستانکاری طرفین و نحوه و جزئیات تصویه حساب قید میشود. انجام مفاصا حساب بیمه بر عهده مسئول پرونده است. مسئول پرونده در واقع همان صاحب کسب و کاری است که کارمندان خود را بیمه کرده است؛ حالا این کسب و کار میتواند عمرانی یا غیر عمرانی باشد. سازمان بیمه تامین اجتماعی مابه التفاوت درصد مکانیکی کار و درصد دستی کار را کسر کرده و نامه مفاصا بیمه را به شما تحویل میدهد.

انجام مفاصا حق بیمه بر اساس درصد مکانیکی کار، درصد دستی کار و حق بیمه بیکاری محاسبه میشود. در مفاصا حق بیمه نحوه ارسال لیست بیمه کارمندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت عدم ارسال صحیح و اصولی حق بیمه کارمندام ممکن است در مفاصا بیمه با مشکل مواجه شوید.

مفاصا حساب بیمه چیست؟

انواع مفاصا حساب

همانطور که پیش تر ذکر کردیم مفاصا حساب یک مفهوم عمومی که صرفا محدود به بیمه تامین اجتماعی نمیشود. به عبارت دیگر هر کجا که قراردادی وجود داشته باشد مفاصا حساب در آن حرف اول را میزند. مفاصا بیمه تامین اجتماعی نیز یکی از انواع مفاصا حساب است. برخی از مهمترین انواع مفاصا حساب به شرح زیر است:

  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب های مالیاتی
  • مفاصا حساب آپارتمان
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب انواع ملک

نحوه ثبت بیمه مفاصا چگونه است؟

برای مفاصا حساب در سند حسابداری بیمه میبایست مبلغ سپرده حسن انجام کار به علاوه هزینه پیش پرداخت مالیات، پیش دریافت سپرده بیمه و سایر مبالغ قابل کسر را در قسمت (بدهکار)  سند حسابداری مفاصا حساب بیمه و درآمدهای پیمان را در قیمت پیمانکار ثبت کنید. برای ثبت مفاصا حساب بیمه در سند حسابداری باید ماهیت حساب ها را بدین شکل تعیین کنید:

  • سپرده حسن انجام کار (بدهکار)
  • پیش پرداخت مالیات (بدهکار)
  • سپرده بیمه (بدهکار)
  • پیش دریافت (بدهکار)
  • سایر کسور (بدهکار)
  • درآمدهای پیمان (بستانکار)

نحوه ثبت بیمه مفاصا چگونه است؟

مدارک مورد نیاز برای مفاصا حساب چیست؟

برای مفاصا حساب بیمه باید ارائه مدارک و نامه تسویه حساب بیمه لازم و ضروری است. در نامه تسویه حساب بیمه، حتما گزارش های مربوط به تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی تهیه شود. درج اطلاعاتی از قبیل مدت زمان قرارداد، نوع قرارداد کار (پیمانکاری یا غیر پیمانکاری) در نامه تسویه حساب لازم و ضروری است. برای دریافت برگه مفاصا حساب باید مدارک زیر آماده شوند:

نامه درخواست مفاصا حساب از طرف فرد انتقال دهنده

زمان انعقاد و پایان قرارداد

اعلام مبلغ کارکرد طبق صورت وضعیت

اعلام نحوه تامین مصالح

ارائه صورت وضعیت قطعی

آگهی تاسیس و اساسنامه (اشخاص حقوقی)

ردیف پیمان و کد کارگاهی

گواهی معرفی کارفرما

صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی

برگه ثبت ارزش افزوده (اشخاص حقیقی و حقوقی)

کپی کارت ملی و شناسنامه (اشخاص حقیقی)

محاسبه میزان بدهی به بیمه تامین اجتماعی:

بیمه برای هر کسب و کاری متناسب با ماهیت فعالیت آن یک درصد مشخصی را تعیین میکند. به عنوان مثال بیمه برای یک پروژه ۸۰ میلیونی، ۱۰ درصد بیمه سپرده شده تعیین میکند. بنابراین باید ۸,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان به عنوان بدهی به بیمه پرداخت شود. اگر در پایان ماه، کل مبلغ حقوق برابر ۳۰ میلیون تومان شده باشد، پیمانکار باید در پایان کار این مبلغ را از ۸۰ میلیون تومان که مبلغ کل پروژه بود کسر شود. بنابراین، پیمانکار باید مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بیمه پرداخت کند. توجه کنید که فرقی ندارد مجری کار یک نفر باشد یا چند نفر، کارفرما موظف است در جهت اخذ سند تسویه حساب را از سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

با توجه به ماده ۳۸ قانون بیمه تامین اجتماعی، از هر صورت وضعیت درصدی مشخص به عنوان سپرده قرارداد نزد کارفرما میماند. کارفرما موظف است بعد از تصفیه حساب، مفاصا حساب بیمه را به کارفرما تحویل دهد. این مبلغ نزد کارفرما میماند تا اگر در پایان قرارداد به هر دلیلی پیمانکار نتواند هزینه بیمه را پرداخت کند. کارفرما مطمئن باشد که به بیمه تامین اجتماعی بدهکار نیست.

دلیل اهمیت مفاصا حساب بیمه چیست؟

برون سپاری خدمات تخصصی تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و کیفیت بالای انجام کارها دارد. مفاصا حساب کمک میکند تا امور مالی و مالیاتی مربوط به قراردادهای پیمانکاری با اطمینان بیشتر و طبق قوانین بیمه و اداره امور مالیاتی انجام شود. سند مفاصا حساب، باعث میشود که حقوق پیمانکار در مقابل حقوق کارفرما حفظ شود.

دلیل اهمیت تصفیه حساب بیمه چیست؟

نتیجه گیری:

در این مقاله با مفاصا حساب بیمه، انواع آن و نحوه اخذ نامه مفاصا حساب بیمه آشنا شدیم. برگه تسویه حساب بیمه برگه ای است که به شفافیت واریز حق بیمه و مالیات بین طرفین قرارداد کمک میکند. اگر زمان قرارداد شما رو به اتمام است، باید برای تسویه بیمه و حساب مالیات اقدام به اخذ برگه تسویه حساب بیمه کنید. اگر به هر دلیلی زمان یا اطلاعات کافی برای انجام این کار ندارید میتوانید از خدمات حسابداری شرکت حسابداری اَزتا بهره مند شوید. با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت حسابداری ازتا راهنمایی های لازم را انجام دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *