پرداخت-قبض-مالیاتی

روش های پرداخت قبض مالیاتی

طبق قانون مالیات های مستقیم، مودیان مالیاتی موظف به پرداخت مالیالت هستند. عدم پرداخت به موقع مالیات، جرایم مالیاتی سنگینی را به همراه دارد. کسب آگاهی درباره نحوه پرداخت مالیات به شما کمک میکند تا بتوانید در راس زمان مشخص مالیات خود را از آسان ترین راه ممکن پرداخت کنید.

اگر به عنوان یک مودی مالیاتی سردرگمی های نحوه پرداخت صحیح مالیات به سایر دغدغه های شما در حوره مالیات اضافه شده است. پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به تک تک سوالات شما درباره انواع راه های پرداخت صحیح و ایمن مالیات پاسخ دهیم.

سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir

سازمان اداره امور مالیاتی، به منظور تسهیل و بهبود روند پرداخت مالیات توسط مودیان، سامانه payments.tax.gov.ir  را تاسیس کرده است. مودیان مالیاتی میتوانند با وارد شدن به این سامانه، در سریعترین زمان ممکن و بدون هیچگونه معطلی قبض مالیاتی خود را به صورت غیر حضوری و آنلاین پرداخت کنند. در ادامه به بررسی نحوه پرداخت قبض مالیاتی خواهیم پرداخت.

پرداخت قبض مالیاتی با شناسه ۳۰ رقمی

مودیان مالیاتی پس از ارسال اظهارنامه عملکرد و دریافت برگه تشخیص مالیات، موظفند که در راس زمان مقرر قبوض مالیاتی خود را پرداخت کنند. یکی از متداول ترین روش های پرداخت مالیات، پرداخت قبض مالیاتی با شناسه ۳۰ رقمی نسیم است. برای پرداخت قبض مالیاتی با شناسه ۳۰ رقمی باید به سایت payments.tax.gov.ir  مراجعه کنید.

شما میتوانید شناسه ۳۰ رقمی نسیم را در قسمت بالا سمت چپ قبض مالیاتی مشاهده کنید. فراموش نکنید که مودیان مالیاتی برای پرداخت مالیات ابتدا باید پرونده مالیاتی داشته و در درگاه ملی عضو باشند تا بتوانند از طریق سایت مذکور، بدهی مالیاتی خود را بپردازند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه پرداخت مالیات به تصویر زیر توجه کنید. پس از ورود به سامانه پرداخت مالیات، شناسه ۳۰ رقمی را در قسمت مربوطه وارد کرده و وارد سامانه پرداخت قبوض مالیاتی بر خط خواهید شد. حتما پیش از پرداخت مالیات اطلاعات موجود را بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت آن، اقدام به پرداخت کنید.

پرداخت-قبض-مالیات-با-شناسه-30-رقمی

پرداخت-قبض-مالیاتی

 پرداخت قبض مالیاتی با بارکد

پرداخت قبض مالیات از طریق بارکد یکی دیگر از روش های پرداخت قبض مالیات است. روی قبض های مالیاتی علاوه بر شناسه نسیم، بارکدی وجود دارد که دارای شناسه ۴۲ رقمی است. پرداخت مالیات از طریق بارکد به صورت حضوری میسر است. یعنی، مودیان مالیاتی باید به شعبه پرونده مالیاتی خود مراجعه کنند. در شعب مالیاتی دستگاه های بارکد خوان موجود است که افراد میتوانند از طریق آن پرداخت قبض خود را انجام دهند. به کمک بارکد خوان موجود در اداره مالیات میتوانید مالیات عملکرد، مالیات حقوق کارمندان و … را پرداخت کنید.

پرداخت مالیات از طریق بارکد

 پرداخت قبض از طریق سامانه tax.gov.ir

مودیان مالیاتی میتوانند از طریق سامانه مالیاتی tax.gov.ir نسبت به پرداخت قبض مالیاتی خود اقدام کنید. در ابتدا باید وارد قسمت سایر خدمات مالیاتی شوید، و روی گزینه پرداخت الکترونیک مالیات کلیک کنید. پس از وارد شدن به پیشخوان، با کلیک روی گزینه صدور قبض جدید مالیات خود را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

پرداخت قبض مالیات از طریق ATM

یکی از سنتی ترین روش های پرداخت مالیات، پرداخت آن از طریق عابر بانک است. افرادی که به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارند و یا توانای کار با آن را ندارند میتوانند از این روش استفاده کنند. برای پرداخت از این طریق فقط کافیست کارت بانکی را در دستگاه خود پرداز قرار دهید. از بین خدمات، گزینه پرداخت قبوض و دیگر پرداخت ها را انتخاب کرده و سپس بارکد ۴۲ رقمی خود را وارد کنید. سپس گزینه پرداخت را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید.

 پرداخت الکترونیکی بین بانکی

شما برای پرداخت قبض مالیات میتوانید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید. برای این کار ابتدا باید به بانک مراجعه کرده و فرم پرداخت الکترونیکی بین بانکی را پر کنید. روش ساتنا از طریق دو روش مراجعه حضوری و درگاه اینترنتی بانک انجام میشود، ساتنا روشی بسیار مطمئن برای پرداخت مالیات است زیرا این پرداخت آنی و در کمتر از نیم ساعت انجام میشود.

عواقب پرداخت مالیات دیر تر از موعد مقرر

عدم ارسال صحیح و به موقع اظهارنامه های عملکرد و عدم پرداخت به موقع بدهی مالیاتی جرایم مالیاتی سنگینی را به همراه دارد. طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم، در شرایطی که مودی مالیاتی نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد به موقع اقدام نکند، مشمول جریمه غیر قابل بخشش خواهد شد. این جریمه برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل معادل با ۳۰ درصد مالیات مودیان مشمول این قانون است. جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقیقی معادل ۱۰ درصد مالیات متعلق است.

در صورتی که مودیان مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند ولی در پرداخت مالیات تاخیر کنند، باید به ازای هر ماه تاخیر، ۲.۵% از مبلغ مالیات را به عنوان جریمه به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. بنابراین، اگر میخواهید به دلیل عدم آگاهی از قوانین مالیاتی محکوم به پرداخت جرایم سنگین مالیاتی نشوید، حتما برای انجام امور مالیاتی خود از خدمات مشاوره مالیاتی کمک بگیرید.

مشاوران مالیاتی خبره شرکت حسابداری در کرج اَزتا با آگاهی از تمامی قوانین مالیاتی به کسب و کار ها کمک میکنند تا پیش از درگیری در چالش های مالیاتی، سیستم مالی و مالیاتی مجموعه خود را به درستی تنظیم کنند. همچنین، مشاوران مالیاتی ازتا حکم وکیل مالیاتی شما را دارند و از صفر تا صد تکالیف مالیاتی شما را انجام خواهند داد.

مهلت پرداخت قبض مالیاتی

مهلت پرداخت قبض مالیات بر عملکرد ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت است. مهلت پرداخت قبض مالیات ارزش افزوده، ۱ ماه پس از پایان فصل است. برای ارسال مالیات حقوق کارمندان تا پایان ماه آتی فرصت دارید. بهتر است پرداخت مالیات را به روز آخر موکول نکنید زیرا ممکن است اتفاقات غیر منتظره مانع ارسال به موقع مالیات و نهایتا جرایم مالیاتی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله جزئیات روش های پرداخت مالیات را بررسی کردیم. سازمان اداره امور مالیاتی برای تسهیل روند پرداخت مالیات مودیان، روش های متفاوتی را برای پرداخت مالیات فراهم کرده است که مودیان مالیاتی بتوانند متناسب با شرایطشان از  آن ها استفاده کنند. کسب آگاهی درباره قوانین مالیاتی، نحوه پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی باعث میشود که نسبت به فعالیت های مالیاتی هوشمندانه قدم بردارید و خطر های مالیاتی را به خوبی تشخیص دهید. در صورت وجود هرگونه سوال درباره نحوه پرداخت مالیات میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *