حسابداری هزینه چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که حسابداری تولیدی چیست و چه تفاوتی با حسابداری سایر شرکت ها دارد؟
همانطور که می دانید حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که که تمامی رویدادهای مالی یک مجموعه را رصد، بررسی و ثبت می­کند. از این رو، ممکن است فرآیند انجام امور حسابداری در شرکت های مختلف بنا بر فعالیت آن ها متفاوت باشد. یکی از حوزه هایی که فرآیند حسابداری آن کمی متفاوت و پیچیده تر از سایر حوزه ها است، حسابداری شرکت های تولیدی است. اگر می خواهید از جزئیات حسابداری تولیدی آگاه شوید، می توانید با مقاله حسابداری تولیدی همراه باشید:

حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری تولیدی مانند حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی و … از زیرشاخه های رشته حسابداری محسوب می شود. عمده تمرکز حسابداری تولیدی در مدیریت حساب های مربوط به فرآیند تولید کالا است. یکی از مهمترین اقدامات در شرکت های تولیدی مدیریت حجم تولید و انبارگردانی است. همچنین، یکی از مهمترین وظایف حسابداری تولید بهینه سازی و کنترل هزینه های تولید و افزایش سوددهی است.

اطلاعات مالی که حسابداران بخش تولید تهیه می­کنند به شدت بر نحوه تصمیم گیری مدیران بخش تولید تاثیرگذار است؛ به عبارت دیگر؛ یکی از گزارشاتی که مدیران تولید در تصمیمگیری حجم تولید و انبارگردانی استفاده می کنند، گزارش حسابداران تولید است.

البته شایان ذکر است که حسابداری تولیدی نیز از قوانین و استانداردهای حسابداری تبعیت می­کند و چیزی متفاوت از حسابداری نیست ولیکن به دلیل متفاوت بودن نوع خدمات شرکت، نحوه تهیه گزارشات و صورت حساب های مالی کمی متفاوت است.

 

حسابداری تولیدی

انواع هزینه ها در حسابداری تولید

هزینه هایی که به صورت مستقیم به بخش تولید مرتبط است هزینه تولید نام دارد. بررسی هزینه های تولید یکی از مهمترین بخش های حسابداری تولیدی است زیرا مجموع هزینه های تولید، بهای تمام شده کالا را نشان می­دهد. هزینه های تولید به دو دسته هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می­شوند.

هزینه مستقیم:

هزینه های مستقیم تولیدی در حسابداری جزو هزینه هایی هستند که بدون واسطه و به طور مستقیم با فرآیند تولید در ارتباط هستند. از این رو، هزینه های مستقیم برای مدیران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا مدیریت صحیح آن­ها در کاهش چشمگیر بهای تمام شده کالا تاثیر گذار است. برخی از هزینه های مستقیم تولید عبارتند از:

۱- هزینه مواد اولیه

۲- هزینه ابزارها و ماشین آلات تولیدی

۳- حقوق و دستمزد کارکنان

هزینه غیر مستقیم:

هزینه های غیر مستقیم تولید، هزینه هایی هستند که با بخش تولید ارتباط دارند ولیکن به صورت مستقیم در فرآیند تولید کالا تاثیرگذار نیستند. به عبارتی دیگر، برای تولید یک کالا به هزینه های غیر مستقیم نیاز است ولیکن به طور مستقیم در فرآیند تولید کالا استفاده نمی شوند. هزینه های غیر مستقیم اغلب به عنوان هزینه های سربار نیز محسوب می­شوند. برخی از هزینه های غیر مستقیم و یا هزینه های سربار عبارتند از:

۱- هزینه های نگهداری

۲- هزینه استهلاک ماشین آلات

۳- هزینه آب، برق، گاز و … محل تولید

۴- هزینه اجاره محل

۵- حقوق و دستمزد کارمندان بخش پشتیبانی، نگهبانی و…

۶- هزینه کنترل کیفیت

 

انواع هزینه ها در حسابداری تولید

استانداردهای حسابداری تولید:

در حوزه حسابداری مانند سایر حوزه های دیگر چارچوب و استانداردهای خاصی تعریف شده است که حسابداران باید به تمامی این قوانین مشروف باشند و طبق آن­ها عمل کنند. باید بدانید که قوانین حسابداری تولیدی با سایر قوانین حسابداری مجزا نیست.

شرکت حسابداری ازتا برای افزایش توانمندی حسابداران و دوستداران این رشته، دوره آموزش حسابداری کاربردی را تهیه کرده است و در آن به تدریس تمامی سرفصل ­های مهم حسابداری و نکات مهم در بازار کار می­پردازد. اساتید شرکت حسابداری در تهران از بزرگان حوزه حسابداری و مالی هستند که می­توانید از تجارب آنها بهرهمند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می­توانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

وظایف بخش حسابداری در شرکت های تولیدی

در وهله اول، حسابداران تولیدی باید دانش آموخته رشته حسابداری و مسلط به تمامی قوانین و استانداردهای حسابداری باشند. برای افزایش اطلاعات در حوزه حسابداری تولیدی به مقاله بهترین کتاب های حسابداری مراجعه کنید و با خرید کتاب مرتبط، دانش خود را ارتقا دهید. به طور کلی، وظایف حسابداران تولیدی نیز مانند سایر حسابدارن است.

به عنوان مثال، حسابداران تولیدی و حسابداران صنعتی برای تهیه گزارشات مالی می بایست طبق استانداردهای حسابداری پیش بروند ولیکن ممکن است با توجه به متفاوت بودن  ماهیت کسب و کارها نوع گزارشات متفاوت باشد. برخی از مهمترین وظایف حسابداری تولیدی به شرح زیر است:

حسابداری هزینه تولید:

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، هزینه محصولات از مهم ترین هزینه های بخش تولید است. بنابراین، حسابداران تولیدی باید صورت حساب هزینه تمامی محصولات تولیدی را تهیه  کنند.

مدیریت موجودی:

مدیریت موجودی از اساسی ترین وظایف شرکت ­های تولیدی محسوب می­شود. مدیریت موجودی باعث بهینه سازی هزینه ها، به حداکثر رساندن سود، بهبود جریان نقدی و… می­شود؛ در نتیجه مدیریت صحیح آن­ها به افزایش بهره وری تولید کمک شایانی می­کند. این یکی از مهمترین وظایف حسابداران صنعتی و تولیدی است.

تهیه مواد اولیه:

یکی از مهمترین هزینه های تولید، هزینه مواد اولیه است. حسابداران تولیدی باید بتوانند صورت حساب های خرید مواد اولیه را به خوبی تهیه و تجزیه و تحلیل نمایند. در صورتی که گزارشات حسابداران تولیدی نادرست باشد، امکان به هدر رفتن مواد اولیه و افزایش هزینه های مواد اولیه افزایش می­یابد.

پیش بینی بودجه:

بودجه ریزی در واحد های تولیدی بر اساس اهداف استراتژیک بلند مدت تعیین می­شود. بودجه بندی صحیح می­ تواند هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش داد و خطا در آن می­تواند به از بین رفتن مواد اولیه و ضرر مالی شدید منجر شود. محاسبات مربوط به بودجه بندی بر عهده حسابداران واحد تولیدی است.

تهیه اسناد و گزارش های مالی به صورت ادواری:

حسابداران تولیدی موظفند گزارشات مالی مورد نیاز مدیران خود را تهیه نمایند. گزارشات مالی حسابداران تولیدی به عنوان اسنادی مهم جهت تصمیم گیری های مدیریتی محسوب می­شود. از این رو، انجام صحیح آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وظایف بخش حسابداری در شرکت های تولیدی

نحوه حسابداری هزینه ها در شرکت های تولیدی:

هزینه شرکت های حسابداری متناسب با نوع کالا تولیدی متفاوت است. حسابداران تولیدی می­بایست بتوانند ماهیت انواع هزینه ها را تشخیص دهند. اگر بخواهیم هزینه ها را از منظر حسابداری دسته بندی کنیم می­توانیم به نحوه زیر عمل کنیم:

۱- طبقه بندی زمانی:

در این نوع طبقه بندی هزینه های جاری و سرمایه ای

۲- طبقه بندی تولیدی:

در این دسته کلیه هزینه های مربوط به تولید محصولات قرار می گیرند.

۳- طبقه بندی حجم تولید:

 در این نوع طبقه بندی هزینه هایی که وابسته به حجم تولید هستند قرار می گیرند مانند هزینه های ثابت، هزینه های متغیر

۴- طبقه بندی عمومی:

در طبقه بندی عمومی، هزینه های تولیدی و غیر تولیدی محسوب می­شود.

تفاوت هزینه تولیدی و غیرتولیدی:

هزینه هایی که مستقیما به بخش تولید مربوط هستند هزینه های تولیدی نام دارند، این هزینه ها بخشی از بهای تمام شده کالا را شکل می­دهند. در حالی که هزینه های غیر تولیدی مربوط به کلیه هزینه های مربوط به استقرار شرکت است. هزینه های عمومی، اداری، بازاریابی و فروش مثال های خوبی از این نوع هزینه هستند.

درآمد شرکت های تولیدی:

درآمد شرکت های تولیدی در “حسابداری تولیدی” به دو دسته درآمد عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی تقسیم می­شوند. درآمد عملیاتی که به آن درآمد اصلی نیز می­گویند حاصل فعالیت های اصلی شرکت است. به عنوان مثال یک شرکت تولید پارچه، بخشی از درآمدش مخصوص به فروش پارچه است. از طرفی این شرکت ممکن است برخی از سود خود را در صنعت دیگری سرمایه گذاری کند که سود حاصل از سرمایه گذاری آن جزو درآمدهای غیر عملیاتی یا درآمد فرعی محسوب می­شود.

بزرگترین دغدغه شرکت ها افزایش درآمد پایدار شرکت است. شرکت حسابداری ازتا بیش از ۲۵ سال است که در حوزه خدمات حسابداری و مالی فعالیت می­کند و تمام تلاش خود را در راستای برآوردن اهداف صاحبان کسب و کارها کرده است. اگر قصد پیشرفت و توسعه کسب و کار خود را دارید مشاوران مالی ما می­توانند مسیر طلایی پیشرفت را به شما نشان دهند.

نتیجه گیری

حسابداری تولیدی از مهم ترین ارکان مالی موسسات تولیدی است زیرا از همان مرحله اول تولید، که خرید مواد اولیه است، تا مرحله نهایی که فروش کالا می­باشد، حسابداری تولید در حال ایفا نقش است. گزارشات واحد حسابداری در شرکت های تولیدی، مبنای اصلی جهت تصمیم گیری های مدیریتی است، در نتیجه دقت در تهیه، ثبت و تحلیل گزارشات مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حسابداران شرکت های تولیدی نه تنها نقش پررنگی در مدیریت هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع دارند، بلکه در انجام صحیح امور مالیاتی شرکت نیز بسیار تاثیرگذار هستند. مشاوران مالی و مالیاتی موسسه حسابداری ازتا با ارائه بهترین راه کارها بر اساس تجربه و دانش و استانداردهای حسابداری، تجربه رضایت بخشی از دریافت خدمات حسابداری و مالی برای شما به ارمغان خواهند آورد. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی می­توانید در اولین فرصت با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید؛ کارشناسان ما در شرکت حسابداری در کرج به تمامی ابهامات ذهنی شما پاسخ خواهند داد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *