صورت-معاملات-فصلی

معاملات فصلی چیست؟

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مسقیم، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند اسناد صورتحساب ها و فهرست معاملات خود را در سامانه معاملات فصلی ثبت کنند. بنگاه های اقتصادی باید در پایان هر فصل، گزارش مربوط به آن فصل را در سامانه مربوط ثبت کنند.

یکی از مهمترین معیارهای سازمان اداره امور مالیاتی برای تعیین مالیات، بررسی گزارشات و معاملات فصلی است. بررسی این معاملات و تطبیق آن با اظهارنامه های مالیاتی مودیان، باعث میشود که تخلفات مالیاتی راحت تر توسط ممیزان پیدا شوند. به عبارت دیگر، شفافیت صورت حساب های اشخاص بیشتر خواهد شد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتر و جامع تری درباره صورت حساب معاملات فصلی، نکات مهم حین تنظیم آن و شرایط ارسال آن کسب کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

چرا قانون معاملات فصلی شکل گرفت؟

قانون معاملات فصلی که با عنوان های متفاوت از قبیل صورت معاملات فصلی، گزارشات فصلی، گزارشات فصلی خرید و فروش و … در میان عام رواج دارد به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی به وجود آمده است. همانطور که از نامش پیداست مودیان مالیاتی موظفند گزرشات خرید و فروش هر فصل را تا حداکثر ۴۵ روز پس از پایان هر فصل ارسال کنند.

چه کسانی باید صورت معاملات فصلی ارسال کنند؟

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی، کلیه اشخاص حقوقی و کلیه صاحبان مشاغلی که موظف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، مشمول قانون معاملات فصلی میشوند.

نکات مهم در قانون ۱۶۹ مالیات های مستقیم

نکته مهم در بحث ارسال گزارشات فصلی، ارسال صحیح و به موقع آن برای سازمان اداره امور مالیاتی است. بهتر است این اطلاعات به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه معاملات فصلی ارسال شوند زیرا هم برای خود صاحبان کسب و کار ها آسان تر است و هم ایمن ترین روش برای ارسال محسوب میشود. اگر به هر دلیلی نتوانستید صورت معاملات فصلی خود را از طریق سامانه ارسال کنید، هیچ مشکلی ندارد زیرا میتوانید به صورت کاغذی یا در سی دی، معاملات را برای اداره امور مالیاتی به صورت حضوری یا غیر حضوری ارسال فرمایید.

مودیان مالیاتی برای ارسال صورت حساب های گزارش فصلی باید حتما کارت اقتصادی داشته باشند زیرا مدارک باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در کارت اقتصادی ثبت شوند تا مورد تایید ممیزان مالیاتی قرار بگیرند. تنها در صورتی که طرف معاملات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل این ماده، مصرف کننده نهایی کالا یا خدمات باشند، درج شماره اقتصادی ضروری نیست.

جریمه عدم ارسال گزارش فصلی چیست؟

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی به شرح زیر است:

  • طبق ماده ۱۶۹ اصلاحی سال ۱۳۹۴ «عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف مقابل یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای ثبت معاملات خود، مشمول جریمه ای معادل ۲% مبلغ مورد معامله است.» در صورتی که یک طرف معامله کد اقتصادی را ارائه دهد ولی طرف دیگر از درج کد اقتصادی خودداری کند؛ در چنین شرایطی اداره مالیات فقط شخصی که کد اقتصادی را نداده است جریمه خواهد کرد.
  • در صورت عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده طبق روش های تعیین شده معادل ۱% جریمه قابل مطالبه است.
  • در صورتی که اشخاص موضوع دستورالعمل ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، هرگونه جعل، تقلب، تبانی جهت فریب اداره امور مالیاتی انجام دهند مشمول جریمه خواهند شد.

مهلت ارسال معاملات فصلی چقدر است؟

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، مهلت ارسال اطلاعات مربوط به معاملات فصلی سه ماهه بوده و باید تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل ارسال شود.

فرق گزارش معاملات فصلی با مالیات ارزش افزوده چیست؟

گزارش معاملات فصلی و مالیات ارزش افزوده جزو تکالیف مالیاتی محسوب میشوند که افراد آن ها را با یکدیگر اشتباه میگیرند. در ادامه به سه تفاوت عمده معاملات فصلی و مالیات ارزش افزوده خواهیم پرداخت.

  • مالیات بر ارزش افزوده نوعی اظهارنامه مالیاتی است در حالی که معاملات فصلی یک گزارش است که بر شفافیت بیشتر صورت های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی کمک میکند.
  • پس از ارسال اظهارنامه ارزش افزوده باید در جهت پرداخت مالیات آن اقدام کرد ولی پس از ارسال گزارش معاملات فصلی نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست.
  • برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تا ۱۵ روز پس از خاتمه هر فصل مهلت ارسال وجود دارد. برای فرستادن گزارش معاملات فصلی تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت وجود دارد.

چه اطلاعاتی در معاملات فصلی درج میشود؟

مودیان مالیاتی مکلفند طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و قراردادهای خود را طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی، در گزارش معاملات فصلی ثبت و ارسال کنند. این اطلاعات متناسب با نوع قرارداد و معامله ممکن است متفاوت باشد.

  • اطلاعات مهم از قبیل آدرس طرفین معامله یا قرارداد
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای فعالیت طرفین معامله یا قرارداد.
  • اطلاعات مالی، پولی، اعتباری و سرمایه ای
  • اطلاعات مربوط به دارایی ها، اموال، املاک و نقل و انتقال آن ها

چه مواردی نباید در گزارش معاملات فصلی درج شوند؟

  • مبلغ خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • خرید و فروش سهام و سهم الشرکه
  • سود، کارمزد و جرایم مربوط به امور بانکی، صندوق تعاون، صنذوق های حمایت از گسترش بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیر بانکی و صندوق های قرض الحسنه
  • سود سهام و سهم الشرکه
  • حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه های اجرایی پرداخت میگردد.
  • حقوق و دستمزد پرداختنی به کارمندان
  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری(شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی

در زمان تداخل زمانی ارسال اظهارنامه عملکرد با صورت معاملات فصلی چه باید کرد؟

معمولا زمان معاملات فصلی فصل بهار با زمان ارسال اظهارنامه عملکرد در یک زمان خواهد بود و فراموش نکنید که ارسال یکی از آن ها به معنای ارسال دیگری نخواهد  بود. یعنی گمان نکنید که به علت اهمیت بسیار زیاد اظهارنامه عملکرد میتوانید اظهارنامه عملکرد خود را ارسال کرده و از ارسال معاملات فصلی سر باز کنید. در صورت عدم ارسال هر یک از آن ها جریمه خواهید شد.

مراحل ثبت و  ارسال گزارش فصلی

برای ارسال گزارشات فصلی طبق مراحل زیر پیش روید:

  • در ابتدا وارد سامانه tax.gov.ir شوید. اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید باید ابتدا ثبت نام خود را تکمیل فرمایید تا بتوانید به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کنید.

مرحله اول ثبت و ارسال گزارشات فصلی

  • پس از ثبت نام در سامانه و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد قسمت زیر میشوید.

مرحله دوم ثبت و ارسال معاملات فصلی

  • پس از طی کردن مراحل زیر وارد این قسمت خواهید شد. در این قسمت میتوانید اسناد مربوط به خرید را در قسمت “گزارش خرید” و اسناد مربوط به فروش را در قسمت “گزارش فروش” ثبت فرمایید. همچنین در صورتی که قصد ثبت گزارش اجاره، ملک و ماشین آلات را دارید، در قسمت “گزارشات اجاره” ثبت کنید.

مرحله سوم ثبت و ارسال گزارشات معاملات فصلی

  • روی قسمت “ایجاد” کلیک کرده تا بتوانید گزارشات جدید خرید و فروش را ثبت نمایید.

  • پس از انتخاب گزینه ایجاد وارد صفحه زیر میشوید. در این صفحه باید فصل و سال مالی که قصد گزارش معاملات آن را دارید انتخاب نمایید

مرحله پنجم ثبت و گزارش معاملات فصلی

  • برای وارد کردن اطلاعات مربوط به فاکتور وارد صفحه زیر میشوید. پس از تکمیل گزارش، اطلاعات را “ثبت نهایی” نمایید. در غیر اینصورت به منزله عدم ارسال تلقی میشود.

مرحله آخر ثبت و گزارش معاملات فصلی

نتیجه گیری

ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مربوط به گزارشات معاملات فصلی است که در این مقاله به صورت مفصل به موضوع معاملات فصلی، محتویات آن و شرایط ارسال آن پرداختیم. اگر حسابدار هستید و یا صاحب یک کسب و کار و قصد دارید با مرحله به مرحله ارسال گزارشات فصلی آشنا شده و گزارشی مطابق با استانداردهای سازمان اداره امور مالیاتی ارسال فرمایید، خواندن این مقاله میتواند برایتان بسیار کمک کننده باشد.

 شرکت حسابداری اَزتا بیش از ۳۵ سال است که در حوزه خدمات مالی و حسابداری در حال فعالیت است. مشاوران مالیاتی و حسابداران خبره موسسه حسابداری اَزتا میتوانند به بهترین شکل ممکن به صاحبان کسب و کار ها در انجام تکالیف مالیاتی یاری برسانند. عدم انجام صحیح تکالیف مالیاتی عواقب زیانباری را به همراه دارد. برای رهایی از چالش های مالیاتی، انجام صحیح تکالیف مالیاتی بسیار مهم و حیاتی است. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *