محاسبه مالیات دستگاه پوز

یکی از متداول ترین سوالاتی که ذهن صاحبان کسب و کار را به خود مشغول کرده است این است که مالیات دستگاه پوز چقدر است؟ برخی از صاحبان کسب و کار ها به اشتباه گمان میکنند که اتصال دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز به پرونده مالیاتی آن ها باعث پرداخت مالیات بیشتر میشود در حالی که این تصور اشتباهی است و اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی صرفا باعث شفافیت بیشتر تعاملات اقتصادی شما برای سازمان اداره امور مالیاتی خواهد شد.

اگر به فکر خرید دستگاه پوز هستید اگر به فکر خرید دستگاه پوز هستید و عدم آگاهی شما درباره نحوه محاسبه مالیات کارتخوان شما را به تردید انداخته است، به شما پیشنهاد میکنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با یکدیگر به بررسی دقیق نحوه محاسبه و پرداخت مالیات کارتخوان بپردازیم.

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد ریافت کارت پوز دارند باید حتما پرونده مالیاتی تشکیل بدهند. به عبارت دیگر استفاده از دستگاه  کارتخوان بدون اتصال آن به پرونده مالیاتی ممکن نیست. زمانی که فرد برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام می کند یک کد مالیاتی ۱۰ رقمی یکتا دریافت میکند که به آن کد مالیاتی گفته میشود. پس از آن که دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل شد؛ گزارش کلیه تراکنش هایی که با دستگاه پز افراد انجام میشود به صورت هوشمند برای سازمان اداره امور مالیاتی ارسال میشود.

مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۲ چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوزممکن است برای مشاغل مختلف، متفاوت باشد، ولیکن فرمول محاسبه مالیات دستگاه پوز دقیقا شبیه به نحوه محاسبه مالیات بر درآمد است. طبق قانون سامانه مودیان مالیاتی، نرخ مالیات تراکنش هایی که از طریق دستگاه کارتخوان انجام می شوند به شیوه زیر است:

 اگر مبلغ کل تراکنشهای انجام شده تا سقف ۲۰۰ میلیون باشد شامل ۱۵ درصد مالیات میشود.

اگر مبلغ کل تراکنش های انجام شده بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد، شامل ۲۰ درصد مالیات میشود.

 اگر مبلغ کل تراکنش های انجام شده بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد شد.

نحوه استعلام مالیات دستگاه پوز:

برای استعلام مالیات دستگاه پوز خود ابتدا باید وارد سامانه https://my.tax.gov.ir/ شوید. در این سامانه میتوانید کلیه دستگاه های کارتخوان ثبت شده به اسم خود را مشاهده کرده و درگاه های پرداختی ثبت شده به نام خود را مشاهده کنید.

نحوه ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه است؟

۱-  در مرحله اول، باید وارد سامانه https://my.tax.gov.ir/ شده و روی گزینه “ساماندهی پذیرنده های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز میشود امکان “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیر فعال سازی”  برای دستگاه های پوز یا درگاه های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

روش ثبت نام دستگاه کارتخوان

۲-  در مرحله دوم، می توانید روی قسمت کارتخوان الصاق نشده کلیک کنید و لیست دستگاه های کارتخوان متصل شده به پرونده مالیاتی و ارسال نشده به پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید. این امکان وجود دارد تا بتوانید دستگاه های کارت خوانی که به پرونده مالیات شما متصل نیست را به آن متصل کنید.

 

ثبت نام مالیات دستگاه پوز چگونه انجام میشود؟

چگونه دستگاه کارتخوان خود را متوقف کنیم؟

اگر به هر دلیلی نیاز بود که دستگاه کارتخوان خود را غیر فعال کنید باید ابتدا، وارد سایت https://my.tax.gov.ir/ شوید، در قسمت “ساماندهی پذیرنده های بانکی” میتوانید لیست دستگاه های کارتخوانی که به پرونده مالیاتی شما متصل شده اند را مشاهده فرمایید. در گذشته این امکان وجود داشت که خود مودیان برای اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی، اقدام کنند ولی از نیمه دوم سال ۱۴۰۱  به منظور جلوگیری از تخلفات مالیاتی، خود بانک این کار را انجام میدهد و دیگر این امکان وجود ندارد که شما دستگاه کارتخوان بگیرید ولی به پرونده مالیاتی شما متصل نباشد. بنابراین، وقتی دستگاه کارتخوان خود را لغو میکنید یعنی از پرونده مالیاتی شما نیز خارج میشود.

در صورتی که به هر نحوی دارای دستگاه کارتخوان باشید ولی دستگاه به پرونده مالیاتی متصل نباشد متخلف شناخته شده و جرایم مالیاتی سنگین پیش روی شما خواهد بود

نکات مهم درباره مالیات کارتخوان

عدم داشتن دستگاه پوز به این معنی نیست که ممیزان مالیاتی نمیتوانند تراکنش های بانکی شما را رصد کنند. به هر حال با داشتن دستگاه پوز یا بدون داشتن آن تراکنش های مالی مودیان مالیاتی بررسی شده و مالیات عملکرد آن ها تعیین میشود.

امروزه، هر شخص دارنده  دستگاه کارتخوان در سازمان اداره امور مالیاتی پرونده مالیاتی داشته و دارای کد اقتصادی میباشد.

دستگاه کارتخوان حتی اگر به وای فای نیز متصل باشد همچنان قابل بررسی خواهد بود و نحوه اتصال آن در میزان پرداخت مالیات هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

در صورتی که دستگاه کارتخوان دارید که وضعیت آن مشخص نیست حتما سریع تر نسبت به مشخص کردن وضعیت آن اقدام کنید.

نتیجه گیری:

دستگاه کارتخوان که به آن پایانه فروش نیز گفته میشود به شما این امکان را میدهد تا با استفاده از کارت عابر بانک خود در هر کجا که باشید برای خرید کالای مورد نظر خود اقدام کنید. دستگاه پوز مزایای بسیار زیادی برای خریداران، فروشندگان و سازمان اداره امور مالیاتی دارد. بنابراین، صاحبان کسب و کار تمایل زیادی به استفاده از دستگاه پوز دارند. زمانی که فرد اقدام به دریافت دستگاه پوز میکنند یعنی موظف به پرداخت مالیات آن هستند.

شرکت حسابداری ازتا کلیه خدمات حسابداری، خدمات حسابرسی، مشاوره مالیاتی و… را به انواع بنگاه های اقتصادی ارائه میدهد. حسابداران و مشاوران خبره شرکت حسابداری در کرج ازتا اظهارنامه عملکرد کسب و کار ها را با تکیه بر دانش مالی و مالیاتی خود و طبق قوانین و استانداردهای سازمان مالیات تحریر میکنند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *