سوت زنی مالیاتی

همانطور که پیچیدگی قوانین مالیاتی روز به روز در حال افزایش است؛ اصطلاحات مالیاتی نیز بیش از پیش همه گیر شده و رواج پیدا کرده است. سوت زنی مالیاتی یکی از آن اصطلاح ها است که احتمالا زیاد به گوشتان خورده باشد. پیش از آن که بخواهیم موضوع سوت زنی مالیاتی را موشکافی کنیم، باید به این موضوع بپردازیم که این مقاله برای چه کسانی مفید خواهد بود؟

مقاله سوت زنی مالیاتی برای تمامی حسابداران و کارشناسان مالیاتی، مدیران مالیاتی، صاحبان کسب و کار ها و افرادی که به موضوعات مالیاتی میتواند بسیار مفید باشد. به عبارت دیگر، آگاهی از قانون سوت زنی مالیاتی موضوعی بسیار مهم است که کسب آگاهی درباره آن مهم و ضروری است.

سوت زنی مالیاتی چیست؟

اداره امور مالیاتی برای ایجاد سیستم مالیاتی یکپارچه و عادلانه، قوانین مالیاتی سفت و سختی را ایجاد کرده است تا مانع فرار و تخلفات مالیاتی شوند. این روزها، تخلفات مالیاتی نابودگرایانه ترین راهی است که مودیان میتوانند پیش بگیرند زیرا موانع بسیار زیادی بر سر راه متخلفین قرار داده شده است و جرایم مالیاتی آن نیز بسیار سنگین خواهد بود. یکی از مهمترین موانع مالیاتی وضع شده، سوت زنی مالیاتی است.

قانون روش هایی را تعیین کرده که افراد طبق آن میتوانند فساد های مالیاتی را در کلیه ارگان های عمومی، خصوص و دولتی گزارش دهند. به این قانون سوت زنی مالیاتی گفته میشود و به فردی که این تخلفات را گزارش میدهد، سوت زن مالیاتی میگویند.

سوت زنی مالیاتی چیست؟

سوت زنی از کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم تاریخچه سوت رنی را بررسی کنیم، باید بگوییم که سوت زنی ابتدا در قون وسطی انگلستان شروع شد. در آن دوران، به افراد این وعده داده میشد که در صورت کشف فساد و اعلام آن، پاداش دریافت خواهند کرد. هر چه فساد بدتر، پاداش آن ها بیشتر خواهد بود. همچنین، سوت زنی در آمریکا نیز رواج پیدا کرد. سوت زنی صرفا مربوط به مالیات نیست و در هر زمینه ای اگر قانون سوت زنی وجود داشته باشد میتوان این کار را انجام داد. در کشور ایران، در سال های اخیر برای جلوگیری از فساد مالیاتی، از قانون سوت زنی مالیاتی استفاده شده است.

روش های سوت زنی مالیاتی

در حال حاظر شما میتوانید از طریق ورود به سامانه sootzan.com یا سامانه intamedia.ir تخلف انجام شده را گزارش دهید. ابتدا باید وارد قسمتی به اسم ارسال گزارش فساد شوید و گزینه ” فساد ناشناس” را انتخاب کنید و بند های موجود مانند گزارش وقوع فساد، برآورد ارزش فساد، محدوده جغرافیایی و سایر اطلاعات را تکمیل فرمایید. توجه کنید در صورتی که نمیخواهید اطلاعات شما به عنوان فرد سوت زن افشا شود، میتوانید قسمت هایی که مرتبط به قسمت اطلاعات فردی است را پر نکنید.

سامانه سوت زنی مالیات

انواع سوت زنی مالیاتی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سوت زنی صرفا مربوط به حوزه مالیاتی نیست و افراد جامعه برای کمک به برقراری عدالت و آرامش در کشور میتوانند در تخلفات مشخص شده دیگر نیز سوت زنی کنند. برخی از متداول ترین نوع سوت زنی ها که قانون اجازه آن ها را صادر کرده عبارتند از:

  • سوت زنی داخلی:

سوت زنی داخلی یعنی فردی از داخل سازمان، گزارش تخلف مربوط به همان سازمان را میدهد. به عنوان مثال اگر در یک مجموعه مشغول به کار هستید و متوجه میشوید که کارفرما شما هنگام ارسال اظهارنامه عملکرد، از طریق خرید فاکتور رسمی سعی در کتمان درآمد کرده است، شما میتوانید این تخلف را از طریق سامانه اطلاع رسانی کنید.

  • سوت زنی شخصی:

در سوت زنی شخصی، یک شخص داخل سازمان نسبت به تخلف صورت گرفته توسط سایر کارمندان یا مدیران شرکت اقدام به سوت زنی میکند.

  • سوت زنی غیر شخصی:

در سوت زنی غیر شخصی، یک فرد حقوقی مانند یسک شرکت یا سازمان نسبت به مجموعه حقوقی دیگر، اقدام به اعلام تخلف میکند.

  • سوت زنی رسانه ها و خبرنگاران:

رسانه ها و خبرنگاران به دلیل ماهیت شغلی که دارند از جمله افرادی هستند که سوت زنی انجام میدهند. اغلب سوت زنی هایی که توسط خبرنگاران انجام میشود درباره تخلفات غیر از تخلفات مالیاتی مانند تخلفات امنیتی، تخلفات جنایی یا غیره است.

قوانین سوت زنی:

با توجه به آن که سوت زنی مالیاتی تازه در کشور ایران رواج یافته است قوانین سفت و سختی برای آن وجود ندارد ولی در آینده نه چندان دور، قطعا قوانین بسیار مستحکمی در راستای حفظ امنیت سوت زنان وضع خواهد شد. چون د بحث سوت زنی دو موضوع بسیار مهم است:

  • قوانینی که باعث جلوگیری از سوت زنی های غیر واقعی یعنی تخلفاتی که هیچ وقت انجام نشده و افراد به دروغ این تخلفات را اعلام میکنند وضع شود. زیرا این کار نه تنها باعث هدر رفتن منابع اداره امو ر مالیات میشود، بلکه باعث سلب آرامش افرادی که به آن ها اتهام وارد شده است نیز خواهد شد.
  • فوانینی که در راستای حفظ امنیت افراد سوت زن وضع میشود. موضوع امنیت افراد سوت زن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این که این کار منافع افراد متخلف را به خطر می اندازد ممکن است به فکر آسیب رساندن به افراد افشاگر باشند. بنابراین، دولت باید تمامی اقدامات لازم در جهت حفظ اطلاعات محرمانه فرد افشا گر و حمایت از آنان بپردازد که در حال حاظر این محافظت انجام میشود.

قوانین-سوت-زنی

مزایای سوت زنی

شاید سوت زنی در وهله اول از ناخوشایندی به حساب آید اما کمی که در آن عمیق میشویم متوجه میشویم تمامی سوت زنی که باعث میشود متوجه تخلفات مالیاتی شویم، بسیار به ایجاد آرامش و امنیت جامعه کمک خواهد کرد. در ادامه به بررسی مزایای سوت زنی خواهیم پرداخت.

  • جلوگیری از فساد و سودجویی و مشکلات ناشی از فرار های مالیاتی
  • کاهش هزینه های موجود برای یافتن تخلفات مالیاتی
  • کمک به سازمان اداره امور مالیاتی برای تسریع روند پیگیری پرونده های مالیاتی
  • هشدار برای متخلفان مالیاتی که به دنبال فرار از مالیات هستند
  • کمک به بهبود شفافیت های مالیاتی

پاداش سوت زنی مالیاتی

سازمان اداره امور مالیاتی برای تشویق افراد جهت اعلام تخلفات مالیاتی برای آن ها پاداش در نظر گرفته است. سازمان اداره امور مالیاتی افراد را تشویق میکند که از کتمان تخلفات دوری کنند. علاوه بر پاداش، دولت به آن ها این وعده را میدهد که امنیت آن ها را تامین خواهد کرد. بنابراین، دلیلی برای ترس از افشاگری وجود ندارد.

یکی از شرایط برخورداری از پاداش سوت زنی این است که اداره امور مالیاتی بتواند حداقل ۴۰ میلیون از تخلف پیش آمده را به دست آورد. یعنی اگر فردی تخلفی را اعلام کند که در آن اداره امور مالیاتی نتواند ۴۰ میلیون تومان از مبلغ تخلف را به دست آورد، پاداش دریافت نخواهد کرد.

نتیجه گیری

فساد و جرم در همه جای دنیا وجود دارد و بهترین راه برای جلوگیری از ارتکاب جرم، در ابتدا تربیت اجتماعی صحیح و در وهله دوم تنبیه عادلانه مجرمین است. عدم کتمان فساد یکی از مهمترین راه ها برای کاهش رواج فساد است. سوت زنی مالیاتی برای جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی است. در این مقاله به بررسی دقیق سوت زنی مالیات، روش های آن، شرایط و پاداش سوت زنی پرداختیم. اگر نمیخواهید محکوم به پرداخت جرایم مالیاتی سنگین شوید؛ حتما تکالیف مالیاتی را جدی بگیرید. برای انجام صحیح تکالیف مالیاتی خود میتوانید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری ازتا استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *