طبق قانون تامین اجتماعی، بیمه شدگانی که به دلایل مختلف دچار بیماری شده اند یا بر اثر سانحه های ناشی از کار در بستر افتاده اند شرایطی اعطا کرده است که در طی دوره نقاهت، غرامت دستمزد ایام بیماری را دریافت کنند. دریافت غرامت دستمزد، شرایط ویژه ای را نیاز دارد که در صورت واجد شرایط بودن بیمه شدگان، غرامت به آن ها تعلق پیدا خواهد کرد. بیمه تامین اجتماعی در راستای حمایت از کارمندان و رفع دغدغه مالی آن ها در دوره غیبت در محل کارشان، این قانون را وضع کرده است.

غرامت دستمزد ایام بیماری چیست؟

طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، بیمه شدگانی که به دلیل بیماری یا حوادث ناشی از کار هنگام انجام وظیفه موقتا نمیتوانند کار کنند. میبایست غرامت ایام بیماری را دریافت کنند. برای دریافت غرامت ایام بیماری، ارائه گواهی و مستندات پزشکی لازم و ضروری است.

غرامت-دستمزد-ایام-بیماری

شرایط دریافت غرامت ایام بیماری تامین اجتماعی

فرد بیمه شده به شرطی میتواند غرامت ایام بیماری دریافت کند، که در طی مدت زمان بیماری هیچگونه حقوقی از کارفرما دریافت نکند. در صورتی که فرد بیمه شده هم به روش های مختلف کار خود را ادامه دهد و حقوق دریافت کند و هم از بیمه غرامت ایام بیماری دریافت کند، مجرم شناحته شده و جرایم سنگینی به همراه خواهد داشت.

  • یکی از مهمترین شرایط برای دریافت غرامت ایام بیماری این است که فرد بیمه شده به صورت موقتی از کار افتاده شده باشد. اگر کمیسیون پزشکی تشخیص دهد که فرد بیمه شده توانایی خود را به صورت کامل از دست داده مستحقق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهند داشت.
  • عمل های زیبایی جزو مشمول غرامت ایام بیماری نمیشود یعنی اگر فرد برای انجام عمل های زیبایی نتواند در محل کار حاظر شود، به هیچ وجه نمیتواند غرامت ایام بیماری دریافت کند.
  • در صورتی که فرد بیمه شده، در چند کسب و کار مشغول به فعالیت باشدو در تک تک آن ها بیمه شده باشد، آن گاه در زمان بیماری، غرامت به صورت مجموع دستمزدها (با در نظر گرفتن حداکثر حقوق) پرداخت خواهد شد.
  • دریافت غرامت ایام بیماری تنها با تشخیص و تایید پزشک معتمد بیمه تامین اجتماعی میسر است.
  • دریافت غرامت ایام بیماری تنها زمانی دریافت میشود که فرد بیمه شده از کار اخراج نشده باشد یا استعفا نداده باشد. بنابراین، آگاه باشید که در صورت وجود هرگونه بیماری در حین کار فورا برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری اقدام کنید.

مدارک لازم برای دریافت غرامت دستمزد بیماری

  • گواهی استراحت پزشکی
  • دفترچه بیمه درمانی
  • گواهی کارفرما مبنی بر این که فرد در دوران بیماری مشغول به کار نبوده و هیچ دستمزدی دریافت نکرده است.
  • گواهی کمیسیون پزشکی

نحوه محاسبه غرامت ایام بیماری

برای محاسبه غرامت دستمزد ایام بیماری، آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده در نظر گرفته میشود. غرامت دستمزد ایام بیماری از جمع کل دریافتی بیمه شده که در ۹۰ روز قبل از بیماری دریافت شده است، تقسیم بر روزهای کارکرد. غرامت دستمزد بیمه شده ای که دارای همسر، فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد، به مقدار ۴/۳ آخرین مزد او پرداخت میشود. در صورتی که بیمه شده همسر، فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد، معادل دو سوم آخرین مزد حقوق دریافت میکند.

نحوه محاسبه غرامت ایام بیماری

چه کارمندانی مشمول دریافت غرامت ایام بیماری هستند؟

به طور کلی، تمامی کارمندانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و به دلایل متعدد به صورت موقت دچار بیماری یا حوادث ناشی از کار شده باشند، مستحقق دریافت غرامت ایام بیماری هستند.

چه زمانی کارفرما مسئول پرداخت غرامت ایام بیماری خواهد بود؟

در شرایطی که کارفرما در محل کار به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات ایمنی و فنی باعث وقوع حادثه برای کارمندانش شده است، در صورت وقوع حوادث ناشی از کار برای کارمندان؛ سازمان تامین خدمات درمانی شخصا هزینه های مربوط به معالجه را پرداخت خواهد کرد که روند معالجه بیمار طولانی نشود ولیکن طبق ماده ۵۰ این قانون، مبلغ درمان از کارفرما تحت عنوان جریمه کسر خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی چه خدمات پزشکی که به بیمه شدگان ارائه میشود؟

از جمله خدماتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که به دلیل حوادث ناشی از کار بیمار میشوند ارائه میدهد عبارتند از: کلیه اقدامات درمانی سرپایی و بیمارستانی. در صورتی که در بیمارستان هایی که بیمه تامین اجتماعی را پوشش میدهند بستری باشید، دارو ها برای بیمار خریداری و تحویل داده میشود.

در صورتی که در بیمارستان هایی که بیمه تامین اجتماعی را پوشش نمیدهند هستید، باید هزینه دارو ها را خودتان پرداخت کرده و با ارائه فاکتور داروها، مبلغ آن را از تامین اجتماعی دریافت کنید. اگر به عنوان حسابدار مشغول به کار هستید و قصد دارید حقوق و دستمزد کارمندان خود را رد کنید، میتوانید مقاله لیست بیمه ۱۴۰۲ را مطالعه کرده تا با نحوه محاسبه بیمه بیشتر آشنا شوید.

سازمان تامین اجتماعی چه خدمات پزشکی به بیمه شدگان ارائه میدهد

نتیجه گیری:

طی این مقاله با بحث غرامت دستمزد بیماری به طور کامل آشنا شدیم. طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، بیمه شدگان و اعضای خانواده آن ها در زمانی که به دلیل بیماری یا حوادث ناشی از کار، به صورت موقت، توانایی کار کردن خود را از دست بدهند، میتوانند در زمان غیبت خود در محل کار، غرامت دستمزد ایام کار خود را دریافت کنند تا در زمان نقاهت خود دچار مشکل نشوند.

اگر قصد دارید از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید، پرداخت غرامت دستمزد ایام کار یکی از بهترین مزیت های این نوع بیمه است که تا حد زیادی از امنیت کاری کارگران حمایت میکند. اگر بنا بر دلایل ذکر شده دچار بیماری شده اید و نمیتوانید در محل کار حاظر شوید، لازم است در جهت دریافت غرامت ایام بیماری اقدام کنید. شرکت حسابداری ازتا در این مسیر همراه و همپا شما خواهد بود. در صورت وجود هرگونه چالش میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا از خدمات مشاوره مالیاتی رایگان اَزتا بهرهمند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *