هزینه نگهداری-کالا

مطابق تعاریفی که در حوزه‌های مدیریت مالی ذکر شده هزینه نگهداری کالا شامل همه مصارف مالی و عملیاتی است که برای نگهداری کالاها استفاده می‌شود.

این هزینه‌ها شامل مواردی مثل اجاره فضای ذخیره‌سازی، هزینه‌های نگهداری فیزیکی مانند نگهداری در انبار، حفظ دمای مناسب و حفاظت از کالا در برابر خسارت و فساد، هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی و برچسب‌گذاری، هزینه‌های مدیریت موجودی و هزینه‌های ناشی از اتلاف و ضایعات است. همچنین، هزینه‌های مربوط به نگهداری کالاها می‌تواند شامل هزینه‌های مالیاتی، بیمه و هزینه‌های مدیریتی و نظارتی نیز باشد. این هزینه‌ها به طور مستقیم تأثیر مهمی بر سودآوری کسب ‌و کار و قیمت نهایی محصول دارند.

بر اساس یک تعریف کلی هزینه نگهداری کالاها و موجودی انبار، بخش مهمی از پردازش مالی در یک شرکت حسابداری محسوب می‌شود. در ادامه توضیحات مرتبط با هزینه‌های نگهداری کالا، انواع آن و همین‌طور مدیریت و محاسبه این هزینه را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

هزینه کالا شامل چه مواردی است؟

هزینه نگهداری کالا شامل چه مواردی می‌شود؟

بررسی هزینه نگهداری کالا برای هر کسب‌ و کاری بسیار حیاتی است. این بررسی نقش اساسی در بهبود کارایی عملیاتی و سودآوری شرکت دارد. نرخ نگهداری کالاها عبارت‌اند از تمام هزینه‌هایی که برای نگهداری، مدیریت و حفاظت از موجودی کالاها صرف می‌شود و شامل مواردی از جمله اجاره انبار، هزینه‌های حفظ دما و شرایط آب‌وهوایی مناسب، بسته‌بندی، حمل‌و نقل و هزینه‌های مربوط به مدیریت موجودی می‌شود. این عوامل همگی بر هزینه نگهداری کالاها تأثیر می‌گذارند و مدیریت صحیح آنها به بهبود عملکرد و سودآوری کسب‌ و کار کمک می‌کند.

خدمات حسابداری مرتبط با این مفاهیم، شامل بررسی و برآورد این هزینه‌ها خواهد بود. مفهوم کلی آن به چند بخش اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

۱. قیمت کالا:

قیمت کالا، مستقیماً بر نرخ نگهداری کالا تأثیر می‌گذارد. اگر قیمت خرید کالا بالا باشد؛ هزینه های نگهداری کالا نیز افزایش می‌یابد. این هزینه شامل هزینه‌های مربوط به تولید، تأمین و هزینه‌های مرتبط با خرید کالا از منابع خارجی یا داخلی می‌شود. عموماً این هزینه و قیمت باید بر اساس مالیات و ارزش‌ افزوده محاسبه گردد. خدمات مشاوره مالیاتی، بهترین راهنما برای تعیین نرخ نگهداری کالا در این خصوص خواهد بود. مشاوران شرکت حسابداری اَزتا به شما کمک میکنند تا به بهترین نحو ممکن هزینه های کسب و کار خود را کنترل کرده و به درستی ثبت نمایید که در هنگام چالش های مالی از آن ها به درستی استفاده نمایید.

۲. هزینه جابجایی:

این عامل شامل هزینه‌های مرتبط با حمل ‌و نقل کالا از محل تولید به محل ذخیره‌سازی یا انبار است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حمل‌ و نقل، بسته‌بندی، بارگیری و تخلیه، بیمه حمل ‌و نقل و هر موضوع دیگری که مرتبط با انتقال کالاها باشد را شامل می‌شود.

۳. هزینه نگهداری کالا:

هزینه‌ هایی که برای نگهداری فیزیکی کالاها در کاردکس کالا و انبار صرف می‌شود در هزینه نگهداری کالا تاثیرگذار خواهد بود. این مورد نیز در دسته ‌بندی اجاره فضا برای ذخیره‌سازی، هزینه‌های نگهداری فیزیکی مانند نگهداری در انبار، حفظ دمای مناسب، حفاظت از کالا در برابر خسارت و فساد، بسته ‌بندی و برچسب‌گذاری و هزینه‌های مدیریت موجودی را شامل می‌شود.

۴. هزینه دفتری کالاها:

مفهوم هزینه‌های دفتری برای کالاها شامل هزینه‌های مرتبط با ثبت و مستندسازی کالاها و موجودی‌ها، نظارت و مدیریت مالی و حسابداری مرتبط با آن‌ها است. این موارد ممکن است شامل هزینه‌های نرم‌افزارها و سیستم‌های مدیریت موجودی، محاسبات مرتبط با موجودی و اطلاعات مالی و هزینه‌های نگهداری سیستم‌های مرتبط با موجودی باشد.

۵. هزینه منسوخ شدن کالاها:

این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مرتبط با اتلاف، خرابی، یا کاهش ارزش کالاها به دلیل منسوخ‌شدن یا قدیمی شدن آن ها است.

 

هزینه های نگهداری کالا

فرمول و نحوه محاسبه هزینه نگهداری کالا

هزینه نگهداری کالا به طور عمومی به‌ صورت درصدی از ارزش کل کالا یا موجودی محاسبه می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های محاسبه نرخ نگهداری کالا از طریق “نرخ هزینه نگهداری” است. این نرخ ممکن است بر اساس انواع مختلفی از موجودی کالا محاسبه شود:

هزینه نگهداری =  نرخ هزینه نگهداری × ارزش متوسط موجودی

حالت معمولی برای محاسبه نرخ هزینه نگهداری، میانگین سالانه هزینه‌های مرتبط با نگهداری کالا به ارزش میانگین موجودی در طول یک دوره زمانی را نشان می‌دهد. فرض کنید هزینه سالانه نگهداری کالا به میزان ۲۰٪ از ارزش میانگین موجودی باشد و میانگین ارزش موجودی در طول سال ۱۰۰٫۰۰۰ دلار باشد. در این صورت:

هزینه نگهداری ۰.۲۰ × ۱۰۰,۰۰۰ = ۲۰,۰۰۰

با این روش، محاسبه هزینه نگهداری بر مبنای درصدی از ارزش متوسط موجودی انجام می‌شود. این فرمول برای تخمین هزینه‌های مرتبط با نگهداری کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند با توجه ‌به متغیرهای مختلف کسب ‌و کار تغییر کند. حسابداری انبار موظف است که این محاسبه را انجام دهد.

محاسبه هزینه نگهداری کالا توسط حسابداران

حسابداری برای محاسبه هزینه نگهداری کالا از روش‌های متنوعی استفاده می‌کند. یکی از روش‌های معمول، استفاده از نرخ هزینه نگهداری است. این نرخ به‌عنوان یک درصد از ارزش متوسط موجودی محاسبه می‌شود. معمولاً این نرخ شامل هزینه‌های مربوط به نگهداری فیزیکی کالاها مثل اجاره انبار، هزینه‌های نگهداری، بسته‌بندی، حفاظت و هزینه‌های مدیریت موجودی است.

برای محاسبه هزینه نگهداری کالا، ابتدا هزینه‌های مرتبط با نگهداری کالا را جمع‌آوری می‌کنند. این شامل هزینه‌های مستقیم مثل اجاره انبار یا هزینه‌های غیرمستقیم مثل هزینه بیمه و نظارت می‌شود. سپس، این هزینه‌ها به ارزش میانگین موجودی کالاها در یک دوره زمانی خاص تقسیم خواهد شد.

 

محاسبه هزینه نگهداری کالا توسط حسابداران

روش‌های کنترل هزینه نگهدار کالاها و موجودی انبار

روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های مرتبط با نگهداری کالاها و موجودی‌های انبار وجود دارد که می‌توانند به بهبود عملکرد و سودآوری کسب‌ و کار کمک کنند.

بهینه‌سازی موجودی

یکی از اصلی‌ترین روش‌ها، بهینه‌سازی موجودی است. با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی واقعی‌تر و دقیق‌تر برای پیش‌بینی تقاضا، می‌توانید موجودی‌ها را بهینه کنید و جلوی موجودی اضافی یا ناکافی را بگیرید.

این عامل کمک می‌کند تا هزینه‌های نگهداری و موجودی به حداقل برسد. استفاده از سیستم‌های مدیریت موجودی یا کنترل موجودی صفر، نیز به بهینه‌سازی هزینه‌های موجودی کمک می‌کند. در این پلتفرم، موجودی‌ها به حداقل می‌رسند و کالاها در زمان دقیقی که نیاز است تأمین می‌شوند که باعث کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

اتوماسیون فرآیندهای انبارداری و نگهداری کالاها

اتوماسیون فرآیندهای انبارداری و نگهداری کالاها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. استفاده از فناوری‌های ردیابی موجودی، سیستم‌های خودکار جمع‌آوری داده و نرم‌افزارهای مدیریت موجودی می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

از طرفی دیگر، افزایش کارایی در فضای انبار، بهبود فرآیندهای بسته‌بندی و حمل‌ونقل، استفاده از روش‌های بهینه برای انتقال و جابه‌جایی کالاها و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در انبارداری می‌تواند به کاهش هزینه‌های مرتبط با موجودی‌ها و نگهداری کمک کند.

نتیجه‌گیری

هزینه نگهداری کالا، مجموعه‌ای از هزینه‌های مرتبط با نگهداری و مدیریت موجودی کالاهاست. این هزینه‌ها شامل چندین عامل می‌شوند که هر کدام تأثیر مهمی در هزینه نهایی دارند. اولین عامل قیمت کالاست که به‌عنوان هزینه اولیه خرید یا تهیه کالا محاسبه می‌شود و تأثیر مستقیمی بر هزینه نگهداری دارد.

عوامل دیگر از جمله هزینه جابه‌جایی کالا که شامل هزینه‌های حمل ‌و نقل، بسته‌بندی و بیمه حمل ‌و نقل است؛ نیز نقش حیاتی در تعیین هزینه نگهداری دارند. نرخ نگهداری کالا شامل هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی، نگهداری فیزیکی، حفاظت از کالا و مدیریت موجودی است که اجاره فضا، نگهداری در انبار، بسته‌بندی و موارد مشابه را شامل می‌شود. همچنین، هزینه دفتری کالاها که شامل هزینه‌های ثبت و مستندسازی، نظارت مالی و حسابداری است؛ نیز به‌عنوان بخشی از نرخ نگهداری کالا محاسبه می‌شود.

این هزینه‌ها با درصدی از ارزش متوسط موجودی کالاها محاسبه می‌شوند و با بهینه‌سازی مدیریت موجودی و نگهداری، کسب ‌و کار ها می‌توانند هزینه‌های مرتبط با موجودی‌ها را به حداقل برسانند و کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند.

در دوره آموزش حسابداری و هزینه نگهداری کالا در اَزتا می‌توانید تمامی راه‌های حل این مشکلات را یاد بگیرید. ضمن آن که در دوره آموزش حسابداری اَزتا، حسابداری همراه با مهارت‌های نرم به شما آموزش داده می‌شود که در این سبک یادگیری دیگر احتمال خطا به صفر نزدیک خواهد شد. اگر به مشکلات دیگری برخورد کرده‌اید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؛ لطفا در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *