شکایت از کارفرما

کسانی که به واسطه شغل خود نیاز به استخدام شخصی به عنوان کارگر دارند موظفند که در ازای کاری که برای آنها انجام می‌شود حقوق کارگر را به طور تمام و کمال پرداخت کنند. کارفرما و کارگر در قبال هم یکسری وظایف و مسئولیت‌ها دارند که بایستی نسبت به انجام آن کوتاهی نکنند.

وظایف کارگر که مشخص است و در صورت هرگونه کوتاهی، کارفرما می‌تواند عذر او را بخواهد. اما چنانچه کارفرما به وظایف خود به درستی عمل نکند کارگر می‌تواند از او شکایت کند. اگر دوست دارید راجع به شکایت از کارفرما بیشتر بدانید پس در ادامه با ما همراه باشید چرا که خالی از لطف نیست.

مراحل شکایت از کارفرما

هر ساله تعداد بسیار زیادی شکایت از کارفرما به دلایل مختلف در مراجع قانونی به ثبت می‌رسد. برخی از افراد به واسطه عدم آگاهی، نمی‌دانند که برای شکایت باید چه اقداماتی انجام داد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پس برای ثبت شکایت مراحل زیر را طی کنید.

  • برای شکایت از کارفرما نیازی نیست به صورت حضوری به جایی مراجعه کنید، به همین منظور یک سامانه به نشانی prkar.mcls.gov.ir ایجاد شده است که برای ثبت شکایت باید به آن مراجعه کرد.
  • پس از اینکه در سامانه مذکور ثبت نام کردید، نوبت به احراز هویت شماست. برای احراز هویت هم می‌توانید به صورت آنلاین و هم حضوری این کار را انجام دهید.
  • در مرحله بعد می‌بایست به بخش خدمات سامانه مراجعه کنید.
  • پس از طی مراحل فوق نوبت به ثبت دادخواست بدوی و تایید آن است.
  • پس از آن فرم دیگری برایتان نمایش داده می‌شود که نیاز به پر کردن تمامی فیلدهای آن می‌باشد.
  • حالا باید منتظر بمانید تا اداره کار زمان جلسه را تعیین کرده و آن را به طور دقیق به شما اطلاع دهد.
  • در مرحله بعدی دادگاه شما برگزار خواهد شد. این دادگاه به صورت حضوری نیز برگزار می‌شود.
  • در نهایت کارشناس اداره کار با حضور نمایندگان رای نهایی را صادر می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت شکایت از کارفرما

برای اینکه  بتوان از کارفرما شکایت کرد باید یکسری مدارک را ارائه کرد. مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشند.

  • ارائه کپی از کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه فرم دادخواست تکمیل شده
  • در صورتی که فرد شاکی مرد باشد بایستی اصل و کپی از کارت پایان خدمت یا کارت معافیت خود را نیز ارائه دهد.
  • ارائه پرینت از سوابق بیمه
  • ارائه پرینت از واریز حقوق
  • ارائهه یک برگ کپی از قرارداد کار معین به همراه فیش حقوقی
  • ارائه مدارک مورد نیاز برای اثبات میزان سابقه کار

از آنجایی که ثبت شکایت به صورت آنلاین انجام می‌شود پس مدارکی که ارائه می‌کنید نیز باید به صورت فایل‌هایی باشد که بتوان آن را آپلود کرد.

مهلت زمان شکایت از کارفرما

یکی از سوالات بسیار پرتکراری که مخاطبان در رابطه با شکایت از کارفرما خود دارند این است که مهلت زمان آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهلت زمان بسته به نوع شکایتی است که ثبت کرده اید. در قانون کار برای برخی از مطالبات مثل اخراج، زمان معینی قرار داده شده است که ۳۰ روز است. در این ۳۰ روز کارگر می‌تواند نسبت به شکایت خود اقدامات لازم را انجام دهد. اما در صورتی که مرتبط با موضوعات دیگری مثل حقوق معوقه یا موارد این چنینی باشد محدودیت زمانی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

از سری مواردی که محدودیت زمانی ندارد می‌توان به عدم پرداخت حقوق و مزایا و رد نکردن بیمه اشاره کرد.  در صورتی که حق و حقوق کارگر پرداخت نشده باشد وارثان او می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز جهت اثبات، نسبت به شکایت علیه کارفرما اقدام کنند و حق و حقوق متوفی را دریافت کنند.

مهلت-شکایت-از-کارفرما

دلایل شکایت از کارفرما

شکایت علیه کارفرما باید دلایلی منطقی داشته باشد تا بتوان آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده و حق خود را مطالبه کرد. از جمله دلایلی که می‌توان بر اساس آنها نسبت به شکایت اقدام کرد به شرح زیر هستند.

عدم عقد قرارداد با کارگر

مهم‌ترین موضوعی که بابت آن می‌توان از کارفرما شکایت کرد، عدم عقد قرارداد است. در صورت بروز چنین مشکلی می‌توان با ارائه مدارکی مثل پرینت ورود و خروج به محل کار یا پرینت حقوق و ارائه نمونه کارهای ارائه شده می‌توان شکایت خود را ثبت کرد.

پرداخت حق و حقوق کمتر از قانون کار

میزان حق و حقوق کارگران توسط اداره کار و با ساعت کاری مشخص اعلام می‌شود، در صورتی که کارفرما کمتر از میزان حقوق تعیین شده پرداخت کند می‌توان از او شکایت کرد.

اخراج کارگر پس از اتمام کارآموزی بدون پرداخت حق و حقوق او

جالب است بدانید در قانون اداره کار حتی دوره کارآموزی نیز مشمول پرداخت حقوق می‌شود. چنانچه پس از اتمام دوره کارآموزی، کارگر اخراج شود یا خودش به صورت یک طرفه اقدام به قطع همکاری کند هم می‌تواند به طور کامل حق و حقوق خود را دریافت کند. در صورت عدم پرداخت از جانب کارفرما، کارگر مجاز به ثبت شکایت خواهد بود.

عدم پرداخت حقوق به کارگر پس از فوت کارفرما

در صورتی که کارفرما پیش از اتمام قرارداد خود با کارگر فوت کند، وارثان او موظف به پرداخت حق و حقوق کامل کارگران خواهند بود. حتی اگر مالک کارگاه آن را فروخته یا اجاره داده باشد نیز این قانون برای او صدق می‌کند.

اخراج کارگر به جهت انجام ندادن وظیفه

اصلی‌ترین وظیفه کارگران انجام دادن کار به شکل صحیح است. در صورتی که کارگری به درستی کار خود را انجام ندهد باید به آن را به صورت شفاهی یا کتبی تذکر داد، چنانچه چندین بار این مشکل به وجود آمد سپس کارفرما می‌تواند او را اخراج کند. لازم به ذکر است در صورت اخراج نیز باید حقوق او را به طور کامل پرداخت کند.

پرداخت حقوق کمتر از مبلغ تعیین شده در قرارداد

در صورتی که کارفرما کمتر از حقوق اداره کار یا مبلغ تعیین شده در قرارداد، نسبت به پرداخت حقوق اقدام کند می‌توان از او شکایت کرد.

رد نکردن بیمه کارگر

تمامی کارفرمایان بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار موظفند کارگران خود را بیمه تامین اجتماعی کنند. عدم توجه به این موضوع این قابلیت را برای کارگر ایجاد می‌کند تا از کارفرما شکایت کند. موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توان بابت آنها از کارفرما شکایت کرد به شرح زیر است که تنها به ذکر عنوان آنها بسنده کرده و از توضیح آنها خودداری کردیم.

  • عدم پرداخت حق ماموریت
  • کار کشیدن از کارگر بیش از حد معمول
  • تعیین نکردن تعطیلات یا مرخصی
  • پرداخت نکردن حق سنوات
  • درخواست سفته کارفرما از کارگر
  • عدم پذیرش کارگر زن پس از اتمام مرخصی زایمان

 

دلایل-شکایت-از-کارفرما

برای شکایت از کارفرما به کجا مراجعه کنیم؟

در صورتی که شکایت خود را در سامانه مربوطه ثبت کردید و می‌خواهید به آن رسیدگی کنید باید به اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی مراجعه کرد. لازم به ذکر است که بسیاری از مراحل شکایت از کارفرما را می‌توان به صورت غیرحضوری پیگیری کرد.

شکایت پیمانکار از کارفرما بدون قرارداد

همیشه بین پیمانکار و کارفرما در خصوص کاری که قرار است انجام شود و حقوقی که باید پرداخت کرد، قراردادی به صورت کتبی عقد می‌شود. بر اساس آن اگر زمانی مشکلی به وجود بیاید می‌توان نسبت به ثبت شکایت اقدام کرد.

در صورتی که کارگر قرارداد کتبی در اختیار نداشته باشد اما بخواهد برای شکایت اقدام کند می‌تواند از قرارداد شفاهی استفاده کند زیرا به رسمیت شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که برای شکایت طبق قرارداد شفاهی، به مدارک و ادله کافی نیاز دارید که این قرارداد را به اثبات برساند.

نکات مهم حین شکایت از کارفرما

علاوه بر مواردی که در عناوین بالا ذکر شد، یکسری نکات دیگر وجود دارد که در رابطه با شکایت از کارفرما باید به آنها توجه داشت. نکات فوق به شرح زیر هستند.

  • پیش از اینکه بخواهید شکایت خود را به ثبت برسانید ابتدا سند و مدرک کافی جمع آوری کنید چرا که بدون سند کار به جایی پیش نمی‌برید. توجه داشته باشید که شکایت در هر زمینه ای که دارید باید در همان زمینه ادله داشته باشید.
  • در صورتی که کارفرما نسبت به حکمی که در رابطه با شکایت کارگر از او صادر شده است، بی اعتنا باشد، کارگر می‌تواند به شعبه قضایی مراجعه کرده سپس مرجع مورد نظر ماموری را همراه کارگر می‌فرستند تا رسیدگی‌های لازم صورت بگیرد.

نتیجه گیری

یکی از بیشترین شکایاتی که در مراجع قضایی ثبت می‌شود، شکایت کارگران و پیمانکاران از کارفرماها است. در قانون اداره کار یکسری ماده و تبصره راجع به کارگر، کارفرما، ساعت کاری و… آورده شده، در صورتی که کارفرما نسبت به آنها بی اهمیت باشد کارگر می‌تواند از او شکایت کند. برای ثبت شکایت از کارفرما می‌توان از طریق درگاه الکترونیکی که وجود دارد اقدام کرد.

توجه داشته باشید برای شکایت بایستی دلایل منطقی داشته باشید، دلایلی که مربوط به عدم پرداخت حقوق، عدم رعایت ساعت کاری، توجه نکردن به روزهای تعطیل و… می‌تواند جزو آنها باشد. توصیه می‌شود پیش از اقدام به شکایت حتماً سند و مدرک کافی جمع آوری کنید تا به شکایت شما به درستی رسیدگی شود. شکایتی که سند و مدرک کافی نداشته باشد فاقد اعتبار و ارزش خواهد بود. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *