حق ماموریت در قانون کار

گاهی پیش می‌آید افراد و کارمندان یک سازمان یا موسسه برای انجام کارهای مرتبط با شغل خود به محلی خارج از محدوده شرکت و محل کار فعلی فرستاده شوند. در این صورت کارفرما باید برای این افراد حق ماموریت در نظرگیرد.

اینکه حق ماموریت در قانون کار چیست و چه قوانینی در رابطه با آن وجود دارد، سوالاتیست که پاسخ آنها در ادامه آورده شده است، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید چرا که به طور مفصل راجع به آن صحبت کرده ایم.

حق ماموریت در قانون کار شرایط خاص خود را دارد. به منظور دریافت حق ماموریت، کارمند باید بیش از ۵۰ کیلومتر از محل کار خود دور شود و حداقل ۲۴ ساعت را در محل مورد نظر سپری کرده باشد تا حق ماموریت به آن تعلق بگیرد. در صورتی که مسافت طی شده کمتر از حد معمول باشد یا کارمند کمتر از زمان مقرر شده در محل ماموریت اقامت داشته باشد، حق ماموریت شامل حال او نخواهد شد.

بر اساس ماده ۴۶ قانون وزارت کار که راجع به حق ماموریت است مشخص شد توافقات بین کارگر و کارفرما با توجه به قراردادی که دارند، در صورتی که نیاز به حضور کارگر در محلی خارج از محیط کار فعلی خود باشد، کارفرما موظف است حق فوق العاده ماموریت را برای او صادر کند.

لازم به ذکر است که این شرایط با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد در فیش حقوقی آنها ثبت می‌شود؛ به بیان دیگر اینکه حقوق آنها در مدت زمان سپری شده خارج از محل کار فعلی به طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد. توجه داشته باشید که محاسبه این حق در هر ارگان، شرکت یا سازمانی ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد.

انواع حق ماموریت در قانون کار

حق ماموریت نیز مانند انواع مرخصی‌ها، شرایط خاص خود را دارد که به سه دسته تقسیم می‌شود و شامل حقوق ماموریت روزانه، ساعتی و خارج از کشور می‌باشد. در ادامه این سه مورد را شرح داده ایم.

  • حق ماموریت روزانه:

ماموریت‌های روزانه یکی از عملیات‌های رایج در اکثر شرکت‌ها است و به طور کلی با دو شرط اجرا می‌شود. اولین شرط این است که مسافت طی شده از محل کار فعلی شخص حداقل باید ۵۰ کیلومتر دورتر باشد. دومین شرط نیز مربوط به مدت زمان سپری شده است که باید حداقل یک شب یا ۲۴ ساعت گذشته باشد. چنانچه حتی یکی از شرایط هم اجرا شود هزینه‌های مرتبط با رفت و آمد به عهده کارفرما خواهد بود.

  • حق ماموریت ساعتی:

ماموریت‌های ساعتی به ماموریت‌هایی گفته می‌شود که در آن فرد استخدام شده ساعتی در طول روز را برای انجام کارهای مرتبط با شغل خود و انجام وظایف محول شده باید از شرکت خارج شود. توجه داشته باشید که حق ماموریت برای ماموریت های ساعتی اعمال نمی‌شود، با این حال، اگر کارگر در ساعات غیرکاری به ماموریت‌های ساعتی بپردازد، حقوق مطابق با اضافه کاری به او تعلق می‌گیرد. هزینه‌های مرتبط با رفت و آمد ماموریت‌های ساعتی نیز به عهده کارفرما می‌باشد و برای انجام این امور از یک سیستم حضور و غیاب آنلاین استفاده می‌کنند.

  • حق ماموریت خارج از کشور:

ماموریت‌های خارج از کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین ماموریت‌ها محسوب می‌شوند. که در این میان کارفرما تمامی هزینه‌های مرتبط با ماموریت را که شامل بلیط رفت و برگشت، اقامت، خوراک و عوارض خروج از کشور می‌باشد را پرداخت می‌کند. البته، در مورد نحوه پرداخت حق فوق العاده ماموریت و هزینه‌ها، ماده ۵۴ قانون کار توضیحی ارائه نکرده است، بنابراین، بهتر است کارمند و کارفرما حین عقد قرارداد راجع به هزینه‌ها صحبت کنند و توافقات لازم را انجام دهند.

 

فرمول محاسبه حق ماموریت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲چگونه است؟

حق فوق‌العاده ماموریت بر اساس ماده ۴۶ قانون کار، نمی‌تواند از مزد ثابت یا مزد روزانه مبنای فرد کمتر باشد و همچنین هزینه‌های رفت و برگشت باید به عهده شرکت باشد؛ این اصل کلی حق ماموریت را در قانون کار تعیین می‌کند. با این حال، مقدار و فرمول دقیقی برای حق فوق العاده ماموریت مشخص و محاسبه نشده است. حق فوق العاده ماموریت کارکنان دولت حداقل برابر با حقوق و مزایای هر روز از ماموریت است که معادل یک بیستم تا یک پنجاهم اعتبار مصوب قابل پرداخت می‌باشد.

در صورتی که نیروی کار مدت یک شب را در محل مد نظر اقامت نداشته باشد، تنها ۵۰ درصد از این میزان به او تعلق می‌گیرد.

اگر نیروهای شما به صورت مداوم به ماموریت کاری میروند، نحوه محاسبه حق ماموریت کارمندان و محاسبه بیمه و مالیات آن ها از اهمیت ویزه ای برخوردار است و در صورت وجود هر گونه خطا در محاسبات آن، اداره بیمه و مالیات برایتان جرایم مالیاتی در نظر خواهند گرفت.

شرکت حسابداری در کرج اَزتا با ارائه کلیه خدمات اداری و پرسنلی به کلیه شرکت ها، از صفر تا صد امور محاسبات بیمه و مالیات پرسنل شما را انجام خواهند داد.

نحوه محاسبه حق ماموریت در قانون کار

محاسبه حق ماموریت وابسته به توافقات میان کارمند و شرکت در زمان اعلام قرارداد است، اما حداقل میزان این حق از طریق ضرب تعداد روزهای ماموریت در حقوق ثابت یا مبنای مزد ماهانه، سپس تقسیم بر ۳۰ روز کاری تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۲، مقدار حداقل ماموریت بر اساس مصوبات مشخص شده از سوی اداره کار و با در نظر گرفتن حقوق روزانه تعیین می‌گردد.

لازم به ذکر است که پرداخت هزینه‌های رفت و آمد به عهده کارفرما می‌باشد. به نحوی که کارفرما می‌تواند یا وسیله نقلیه مطمئنی برای نیروها فراهم کند یا هزینه‌های رفت و آمد آن‌ها را به صورت کامل پرداخت نماید.

در هنگام محاسبه حق فوق العاده ماموریت، این هزینه‌ها را نیز باید در نظر گرفت؛ برای مثال حداقل حقوق ۱۴۰۲ یک کارمند هر چقدر که باشد، فرمول فوق العاده ماموریت آن به شرح زیر خواهد بود:

(۳۰/ حداقل حقوق ثابت ماهانه) ×۱ روز ماموریت

 

نحوه محاسبه حق ماموریت در قانون کار

نحوه محاسبه حق ماموریت خارج از کشور

ماموریت‌های خارج از کشور شامل همه ارگان‌ها نمی‌شود و تنها در بعضی از شرکت‌های بین المللی و سازمان‌ها صورت می‌گیرد. از آنجایی که این سفرها شامل هزینه بلیط رفت و برگشت، هزینه هتل و هزینه اخذ ویزا است، حق ماموریت بیشتری نیز دارد. در صورتی که کارمند در این ماموریت نیاز به حضور در کنگره، کنفرانس و یا نمایشگاهی داشته باشد، هزینه ورودی به عهده شرکت می‌باشد.

لازم به ذکر است که قانون کار حق فوق العاده ماموریت خارج از کشور را تعیین نکرده است. این حق توسط کارفرما، سیاست‌های ارگان مربوطه و توافق طرفین مشخص می‌شود. کارمند باید در صورت استخدام در شرکت‌هایی که امکان داشتن ماموریت خارج از کشور را دارند، زمان عقد قرارداد با هماهنگی کارفرما تبصره ای در مورد این موضوع به آن اضافه کند.

تفاوت حق ماموریت و فوق العاده ماموریت

گاهی برخی از ماموریت‌ها با شرایط سخت‌تری انجام می‌شود، در این صورت باید به کارگرها فوق العاده ماموریت پرداخت شود؛ که به طور کلی تفاوتی با حق ماموریت ندارد. حق فوق العاده ماموریت بر اساس مصوبه وزارت کار روزانه و مطابق با ساعت کار که ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که برای پرداخت حق فوق العاده ماموریت تفاوتی میان نیروی پاره وقت با تمام وقت نیست.

 

تفاوت حق ماموریت و فوق العاده ماموریت

آیا هزینه اقامت و هزینه غذا روی نحوه محاسبه حق ماموریت تاثیر دارد؟

هزینه‌های مرتبط با ماموریت کارمندان، مثل هزینه محل اقامت و رفت و برگشت، طبق تعهدات و قراردادهای مابین کارمند و شرکت یا سازمان مربوطه مشخص می‌شود. این امور بر اساس توافقات ارتباطی بین دو طرف تنظیم می‌شوند و سازمان هزینه‌های خورد و خوراک در ماموریت‌های خارج از شهر، استان یا کشور را به طور مستقیم تعیین نکرده است اما در هر صورت چون مرتبط با کار شرکت است کارفرما باید آن‌ها را پرداخت کند.

در صورتی که کارفرما در زمان عقد قرارداد مسئولیت پرداخت هزینه خورد و خوراک را برعهده گرفته باشد، باید به تعهدات خود عمل کرده و این هزینه‌ها را پوشش دهد.

با این حال، به لحاظ قانونی این تعهد بر عهده کارفرما نیست و مسئله مرتبط با توافقات میان دو طرف است که نیاز به مذاکره دارد تا تعیین شود. به بیان دیگر اینکه تصمیم گیری در مورد هزینه‌های ماموریت بر اساس توافقات قراردادی میان کارمند و کارفرما می‌باشد و مصوبه ۴۶ قانون کار در این زمینه قوانین خاصی را وضع نکرده است.

آیا مبلغ حق ماموریت مشمول بیمه و مالیات می‌شود؟

در صورتی که فوق‌العاده ماموریت مرتبط با فعالیت‌های شرکت و انجام کار با فاصله حداقل ۵۰ کیلومتری از محل اصلی شرکت باشد یا نیاز به توقف شبانه تشخیص داده شود، این ماموریت از تخفیف حق بیمه و کسر مالیات معاف خواهد بود. با این وجود، لازم است که مدارک مربوط به این ماموریت فوق العاده در دفاتر کار ثبت گردد تا در زمان بازرسی مالیاتی، انجام ماموریت فوق، به صورت رسمی به مسئولان اداره مالیات اطلاع داده شود.

نکته: کسب اطلاعات درباره ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به شما اطلاعات کاملی درباره نحوه محاسبه بیمه حق ماموریت خواهد داد.

 

آیا حق ماموریت مشمول بیمه و مالیات میشود؟

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در نرم افزار های حسابداری

در این مقاله، مراحل محاسبه حق مأموریت با ارائه یک مثال به دقت بررسی شده است. به عنوان یک بخش حیاتی در حوزه حسابداری حقوق و دستمزد پرسنل، این مقاله نشان می‌دهد که چگونه نرم‌افزار حسابداری سپیدار به شما کمک می‌کند تا محاسبات پیچیده مرتبط با حقوق و دستمزد، از جمله حق مأموریت، حقوق پایه، بیمه، اضافه‌کاری، محاسبه عیدی و پاداش ۱۴۰۲ سایر توافقات را به صورت دقیق و با حداقل احتمال خطا انجام دهید.

امکان صدور فیش حقوقی با سرعت بالا از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار های حسابداری است. نرم‌افزار های حسابداری به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت و به صورت خودکار اطلاعات حقوق و دستمزد را در اختیار کارمندان قرار دهید که این امر به افزایش رضایتمندی کارمندان منجر می‌شود. همچنین، این نرم‌افزار امکان محاسبه حق ماموریت را نیز به صورت آنلاین فراهم می‌کند تا به شما در انجام امر محاسبات کمک نماید.

سوالات متداول

اگر ساعت کاری کارمند در ماموریت افزایش یابد، فوق العاده اضافه کاری به او تعلق خواهد گرفت؟

در قانون کار، ماده ای به توضیح اضافه کاری در زمان ماموریت و نحوه محاسبه آن تخصیص داده نشده. بنابراین، کارفرما و کارمند باید پیش از شروع ماموریت درباره اضافه کاری در حین ماموریت به تفاهم برسند.

آیا در ماموریت کاری، تعطیلات هفتگی (جمعه) و تعطیلات رسمی ‌لحاظ می‌شوند؟

مطابق با قانون وزارت کار تمام مقررات و قوانین مربوط به ساعات کار و تعطیلات پرسنل، شامل نیروهای مشغول به ماموریت نیز می‌شوند. در این راستا، اگر کارگر در حین ماموریت، در روزهای تعطیل نیز فعالیت داشته باشد، هزینه فوق‌العاده کاری در این روزها مطابق با ماده ۵۹ قانون اداره کار شامل او می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *