حق اولاد و کمک عائله مندی

حق اولاد یا کمک هزینه عائله مندی در قسمت حقوق و مزایا فیش حقوقی دیده میشود. سازمان بیمه تامین اجتماعی جهت افزایش رفاه نیروی کار و بازنستگان  و کمک مالی به خانواده آن ها حقوق عائله مندی را ایجاد کرده است. تمامی کارمندان دولتی و خصوصی در صورتی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی باشند میتوانند از مزایای حق اولاد و عائله مندی استفاده کنند. متناسب با تعداد فرزندان، سن، جنسیت، وضعیت سلامتی خانواده و … مزایای حق اولاد متفاوت است. در این مقاله به بررسی جزئیات حق اولاد و کمک عائله مندی خواهیم پرداخت.

حق اولاد چیست؟

طبق قانون کار، حق اولاد مبلغی است که تمامی کارگران و کارمندانی که دارای فرزند هستند باید این مبلغ را در پایان ماه  دریافت کنند. حق فرزند به عنوان کمک هزینه برای خرج و مخارج فرزندان استفاده میشود. حق اولاد به تمامی کارمندان و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق میگیرد. در ادامه به بررسی تفاوت حق فرزند و حق عائله مندی خواهیم پرداخت.

تفاوت حق عائله مندی و حق اولاد چیست؟

برای کارمندانی که در شرکت های خصوصی کار میکنند، حق اولاد با حق عائله مندی یکسان است. ولی در برابر کارمندانی که در ارگان های دولتی مشغول به فعالیت هستند، کمک هزینه عائله مندی با کمک هزینه  اولاد متفاوت است.

در گذشته در شرکت های خصوصی، فرد بیمه شده کمک عائله مندی را منحصرا تا دو فرزند دریافت میکند و اگر بیش از دو فرزند داشته باشید چه زن چه مرد، کمک هزینه به او تعلق نمیگرفت. ولی به دلیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، این قانون برداشته شد و امروز، به کارمندانی که بیش از دو فرزند داشته باشند نیز به ازای هر یک از فرزندان کمک هزینه داده میشود. هنگام ارسال لیست حق بیمه کارمندان، حق اولاد، کمک هزینه عائله مندی و سایر مزایا محاسبه میشود و در فیش حقوقی کارمندان ثبت میشود. همچنین حق اولاد هم به مادر و هم به پدر داده میشود. یعنی اگر مادر و پدر شاغل باشند، حق اولا به هر دو آن ها به طور جداگانه پرداخت میشود.

 

تفاوت کمک عائله مندی و حق اولاد

شرایط دریافت کمک عائله مندی چیست؟

بیمه شدگانی به شرطی میتوانند کمک عائله مندی یا همان حق فرزند را دریافت کنند که دو شرط زیر را دارا باشند:

  • فرد بیمه شده باید حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفت صد و بیست روز کاری را داشته باشند.
  • سن فرزندان زیر ۱۸ سال باشد؛ در صورتی که فرزند بالای ۱۸ سال باشد ولی مشغول به تحصیل باشد، همچنان حق اولاد به فرد بیمه کننده داده میشود. ولی به محض آن که فرزند بالای ۱۸ سال مشغول به کار شود حق اولاد دیگر به فرد بیمه شده تعلق نخواهد گرفت. در صورتی که فرزند بر اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشند، کمک عائله مندی برابر حداقل مزد روزانه به کارگر برای هر فرزند داده میشود.
  • فرزندان دختر حتی اگر بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند تا زمان ازدواج در صورت عدم اشتغال مشمول حق اولاد خواهند شد.

نحوه محاسبه حق اولاد و کمک هزینه عائله مندی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، طبق ماده ۸۶ قانون کار و تامین اجتماعی، میزان حق فرزند یا هزینه عائله مندی معادل با سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر یا ۱۰( درصد پایه حقوق کارمند) در مناطق مختلف برای هر فرزند است. برای محاسبه حق اولاد باید طبق فرمول زیر پیش رویم:

حق اولاد برای فرزند= حداقل دستمزد روزانه * ۳* (تعداد فرزندان)

نرم افزارهای حسابداری، محاسبه حقوق و مزایا کارمندان را بسیار آسان کرده اند. ولی وجود نرم افزار حسابداری به تنهایی کافی نیست و این محاسبات باید توسط حسابداران خبره اتفاق بیوفتد. عدم محاسبه صحیح امور پرسنلی عواقب زیان باری به همراه خواهد داشت.

چالش هایی بیمه ای دست کم از چالش های مالیاتی ندارند و به همان اندازه عواقب سنگینی به همراه دارند. کارشناسان حسابداری موسسه حسابداری اَزتا با آگاهی کامل از تمامی قوانین مالیاتی و بیمه ای، صفر تا صد امور اداری و پرسنلی تمامی سازمان ها را انجام داده و خیال شما را از بابت انجام صحیح امور مالی آسوده میکند.

در شرکت های خصوصی هزینه عائله مندی وجود ندارد و حق فرزند و هزینه عائله مندی یک هزینه محسوب میشوند. ولی در شرکت های دولتی که این دو هزینه جدا از هم تلقی میشوند. فرمول محاسبه هزینه عائله مندی به شیوه زیر است:

هزینه عائله مندی در ادارات دولتی= حداقل حقوق مبنا * ضریب سالانه * ۷۰%

 

نحوه-محاسبه-حق-اولاد--و-کمک-عائله مندی

مبلغ حق اولاد در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

با توجه به آن که مبلغ حق اولاد به حداقل دستمزد کارمند وابسته است؛ از این رو، ممکن است حق اولاد در هر سال متفاوت از سال قبل باشد.

مبلغ حق مبلغ حق اولاد ماهانه در سال ۱۴۰۲

مبلغ(ریال)

شرح

۵,۳۰۸,۰۰۰

حق اولاد یک فرزند (حداقل معادل ۱۰ درصد حقوق پایه)

۱۰,۶۱۶,۵۶۸

حق اولاد دو فرزند (حداقل معادل ۱۰ درصد حقوق پایه)
۱۵,۹۲۴,۸۵۲

حق اولاد سه فرزند (حداقل معادل ۱۰ درصد حقوق پایه)

 

آیا حق اولاد مشمول بیمه میشود؟

حق اولاد، حق عائله مندی، بن مسکن، بن کارگری  جزو مزایای مشاغل محسوب میشوند. طبق قوانین مالیات حقوق، حق فرزند  و عائله مندی مشمول مالیات میشود. در مقابل، حق اولاد جزو موارد معاف از بیمه است.

معایب حق اولاد چیست؟

یکی از چالش ها در دریافت حق اولاد این است که کارمندان به محض بیمه شدن نمیتوانند از این مزیت فوق العاده استفاده کنند؛ بلکه باید حداقل ۲ سال (۷۲۰) روز کاری بیمه باشند و سپس میتوانند حق اولاد را از کارفرما دریافت کنند. یکی از متداول ترین چالش ها در این حوزه این است که بسیاری از کارگران به دلیل ترس از دست دادن کار حاظر نیستند که حق اولاد خود را از کارفرما خود طلب کنند یا در صورت عدم پرداخت، از کارمندان شکایت کنند.

در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما چه اقداماتی باید انجام شود؟

حق عائله مندی یا حق اولاد جزو مزایای شغل است و باید تمامی کارمندان بیمه شده واجد شرایط از این مزایا بهرهمند شوند. پرداخت حق فرزند بر عهده کارفرما است و باید در زمان پرداخت مزد به فرد بیمه شده پرداخت شود.

حق اولاد و حق عائله مندی باید در پایان هر ماه زمان پرداخت حقوق به کارمندان پرداخت شود و این امکان وجود ندارد که مانند هزینه سنوات بتوان آن را به صورت سالانه محاسبه کرد یا در زمان ترک کار به کارگر پرداخت کرد. طبق ماده ۸۷ قانون کار و تامین اجتماعی، در صورت بروز هرگونه مشکل بین بیمه شده و کارفرما، برای حل و فصل اختلاف باید به مراجع حل اختلاف قانون کار مراجعه کنند.

نتیجه گیری:

در این مقاله به مسئله مهم کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد، دغدغه مهم کارمندان درباره تفاوت حق فرزند و کمک عائله مندی پرداختیم. همچنین، شرایط دریافت حق عائله مندی و نحوه محاسبه آن برای تعداد فرزندان را موشکافی کردیم. قانون کار برای حمایت از حقوق کارمند، چنین پاداش و مزایاهایی را وضع میکند تا کارمندان از آن ها برخوردار شوند.

شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه، مالی و مالیاتی به کلیه کسب و کار ها  خدمات حسابداری ارائه میدهد. در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام درباره نحوه دریافت یا محاسبه حق اولاد میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل کرده تا کارشناسان ما شما را هدایت کنند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *