حسابداری-انبار-چیست؟

حسابداری انبار از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است زیرا انبار یکی از بخش های اصلی شرکت های تولیدی، بازرگانی و حتی خدماتی است. با توجه به این که بخش عظیمی از دارایی شرکت ها در واحد انبار قرار دارد، بنابراین، امنیت و حسابداری انبار بسیار حیاتی است.

حسابداری انبار چیست؟

انبارداری در حسابداری یا Store Accounting به مجموعه اقدامات حسابداری گفته میشود که برای رصد تعاملات انبار به کار برده میشود. به بیان ساده تر، مهمترین عامل در حسابداری انبار، تهیه اطلاعات دقیق درباره موجودی انبار است. زیرا به کمک آمار موجودی انبار میتوانیم اطلاعات مورد نیاز درباره  میزان کالای خریداری شده، نرخ گردش انبار، ارزش موجودی انبار و… دست یابیم.

یکی از مهمترین بخش ها در حسابداری انبار، انبارگردانی است که به صورت دوره ای انجام میشود. این دوره های مالی میتواند ۳ ماهه، ۶ ماهه یا در پایان هر دوره مالی انجام شود.

 

انبارداری-در-حسابداری

اهداف حسابداری انبار چیبست؟

با توجه به این که حسابداری انبار ارتباط مستقیم با میزان ضرر و سود کسب و کار ها دارد؛ از این رو، از اهمیت بسیار زیادی برای صاحبان کسب و کارها برخوردار است. به طوری که آن ها حاظرند هزینه های زیادی بابت ایجاد زیرساخت هوشمند انبارگردانی بپردازند. در ادامه به برخی از مهمترین اهداف حسابداری انبار میپردازیم:

  • کنترل هزینه های خرید مواد اولیه، هزینه های نگهداری کالا، هزینه های سفارش و… است.
  • پیشگیری از کمبود موجودی کالا در انبار
  • کنترل موجودی انبار و جلوگیری از اتلاف سرمایه موجود در انبار
  • بهینه سازی زمان و هزینه در کل واحد های سازمان (با توجه به آن که واحد انبارداری به تمامی واحدها مرتبط میشود، کنترل دقیق آن، زمان و انرژی بسیار زیادی را ذخیره میکند)
  • محاسبه مبلغ موجودی های انبار به قیمت تمام شده

انواع موجودی انبار:

برای حسابداری موجودی انبار باید فاکتور های زیر را مد نظر قرار دهیم، فرقی ندارد که انبار شرکت های تولیدی باشد یا غیر تولیدی.

حسابداری مواد خام اولیه:

در مجموعه های تولیدی، مواد خام برای تولید کالا استفاده میشود، از این رو، سلامت و موجودی کافی مواد اولیه در انبارداری بسیار مهم و ضروری است.

مواد و ملزومات مصرفی:

مواد مصرفی موادی هستند که به طور مستقیم در فرآیند تولید کالا دخالت ندارند. ولی به صورت غیر مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال هزینه های غیر عملیاتی مانند ملزومات اداری یک سازمان جزو ملزومات مصرفی محسوب میشود.

مواد و ملزومات در جریان تولید:

موادی که در جریان تولید هستند، از حالت مواد اولیه خارج شدند، اما هنوز تبدیل به محصول نهایی نشده اند. مواد در جریان تولید اغلب دستخوش تغییراتی شده اند و به دلایل متفاوت، مثل آماده نبودن بخش های دیگر کالا باید در انبار نگهداری شوند تا زمانی که تمامی قطعات آماده شود.

اجناس خریداری شده:

اکثرا در شرکت های بازرگانی محصولات به صورت عمده خریداری میشوند و به فروش میرسانند. این محصولات در فرآیند تولید وارد نمیشوند یعنی هیچ تغییری در آن ها اعمال نمیشود.

اجناس ساخته شده:

 کالاهایی که فرآیند ساخت آن ها کامل شده و آماده عرضه به بازار هستند.

 

انواع موجودی انبار

وظیفه حسابداران در حسابداری انبار:

مهمترین وظایف حسابدارانی که امور مربوط به حسابداری انبار را انجام میدهند شامل موارد زیر است:

  • بررسی و ثبت اسناد خرید در حسابداری انبار
  • اسناد انتقالی بین انبار
  • بهای تمام شده سند کالا
  • بهای تمام شده کالای صادر شده
  • تنظیم گزارشات ماهیانه
  • درخواست خرید
  • انبارگردانی
  • کنترل موجودی کالای وارد شده و خارج شده

 انباردار کیست؟

انباردار یکی از مهمترین موقعیت های شغلی محسوب میشود و مسئولیت سنگینی بر دوش انبارداران است. در شرکت های بزرگ معمولا یک تیم حسابداری بر روی حسابداری انبار فعالیت دارند و یک یا چند انبار دار مسئول انبارگردانی هستند. از جمله وظایف انباردار عبارتند از:

  • تحویل کالاهای خریداری شده و دریافت تمامی مدارک کالاها
  • صدور رسید تحویل کالا، صدور حواله انبار در زمان تحویل کالا
  • کد گذاری محصولات انبار
  • محافظت و نگهداری از کالاهای انبار
  • صدور فرم کالاهای مرجوعی و برگشت خورده
  • همکاری با واحد حسابداری صنعتی جهت تعیین حداقل و حداکثر سفارش

 

انباردار کیست؟

سیستم ارزیابی ادواری موجودی چیست؟

سیستم ارزیابی ادواری periodic inventory system به محاسبه میزان خرید و فروش کالا میپردازد و موجودی انبار به صورت دوره ای بررسی نمیشود و فقط در پایان سال مالی، موجودی کالا ها محاسبه میشود و موجودی پایان دوره همان سال و موجودی اول دوره سال بعد در حساب ترازنامه ثبت میشود. این روش اغلب در بنگاه های تجاری کوچک استفاده میشود زیرا در این روش، میزان تسلط بر موجودی انبار کاهش مییابد و مهمتر از همه، اطلاعات دقیقی از محصولاتی که گردش بیشتری دارند یا به عبارت دیگر، فروش بیشتری دارند را نخواهیم داشت. اطلاعات درباره نرخ گردش کالاها در فرایند طراحی محصول، اقدامات تروجی و … بسیار کارآمد است.

 سیستم ارزیابی دائمی چیست؟

موجودی کالاهای انبار در تک تک تعاملات بدهکار و بستانکار میشود و در کاردکس کالا و انبار ثبت میشود. به عبارت دیگر، موجودی انبار با هر خرید و فروش به روز میشود و مانده کالای انبار همیشه مشخص است. بیشتر شرکت های تولیدی بزرگ از این روش استفاده میکنند. زیرا شرکت های بزرگ نیاز دارند تا به صورت لحظه ای موجودی انبار خود را رصد کنند؛ علاوه بر این، نوع اقلام فروخته شده برای واحد بازاریابی و فروش بسیار مهم است.

 

سیستم ارزیابی دائم چیست؟

اسناد مهم حسابداری انبار:

مهمترین اسناد حسابداری انبار عبارتند از:

  • سند رسید انبار:

در سند حسابداری رسید انبار، کالاهایی که وارد انبار میشوند ثبت می شود. با استفاده از سند رسید انبار میتوان میزان کالای ورودی به انبار را بررسی کرد. به کمک سند کالای رسید انبار میتوان کالا ها را پیش از ورود به انبار از نظر کیفی بررسی کرد.

  • اسناد خرید:

تمام هزینه های انجام شده باید با جزئیات در اسناد ثیت شود. منظور از جزئیات هزینه هایی مانند تخفیف ها، هزینه های حمل و نقل، گمرک، هزینه های ارزش افزوده و مشخصات طرف معامله است.

  • اسناد انتقال کالا بین انبار:

طبق اصل دوم در حسابداری انبار، اگر قصد دارید کالایی را ار یک انبار خارج کرده و به انبار دیگر داخل سازمان وارد شود، نیازمند این است که حسابداران بابت این انتقال فاکتو رسمی صادر کنند.

  • اسناد بهای تمام شده کالای تولیدی:

محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی مستلزم محاسبه بسیاری از هزینه جانبی مانند هزینه گمرک و حمل و نقل، هزینه ملزومات و مواد اولیه، انبارداری و…است. زیرا تمامی هزینه های ذکر شده بر بهای تمام شده یک محصول تاثیرگذارند.

  • بهای تمام شده کالای خارج شده:

در حسابداری انبار، وقتی یک کالا از انبار خارج میشود، باید برای آن یک بهای تمام شده در نظر گرفت. برای محاسبه بهای تمام شده کالای صادره، میتوانیم از دو روش سیستم ارزیابی ادروای و سیستم ارزیابی دائمی استفاده کرد.

  • حسابداری انبار در اکسل:

برای انجام صحیح محاسبات انبار، استفاده از نرکم افزارهای حسابداری و در کنار آن اکسل بسیار مهم و ضروری است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود نرم افزارهای مدیریت انبار، چه نیازی به استفاده از اکسل است؟

به طور کلی، اکسل یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در دنیای حسابداری است که میتوان بسیاری از امور حسابداری را در آن انجام داد. استفاده از نرم افزارهای انبار گردانی بسیار کار را برای حسابداران سهل میکند ولیکن این نرم افزارهای ماژول بندی هستند و برای استفاده از هر قابلیت باید ماژول خریداری کنیم. گاهی میتوان بدون صرف هزینه بابت خرید ماژول ها ی ساده نرم افزار انبارگردانی، کلیه محاسبات را در اکسل انجام داد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با حسابداری انبارداری، انواع آن، اسناد مهم در حسابداری انبارداری ، شرح وظایف انباردار و حسابدار انیار و … آشنا شدیم. با توجه به شدت اهمیت بخش انبار در شرکت ها، برای ان که بتوانید به آن یک حسابدار انبار در مجموعه ای مشغول به کار شوید، باید تسلط کامل بر مفاهیم حسابداری انبارداری داشته باشید. در دوره آموزش حسابداری موسسه حسابداری اَزتا میتوانید از صفر تا صد حسابداری انبار و نحوه کار در نرم افزارهای انبارگردانی را آموزش ببینید. در صورت وجود هرگونه ابهام درباره حسابداری انبارداری، سوال خود را در قسمت دیدگاه وارد کرده تا کارشناسان شرکت حسابداری در کرج ازتا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *