مالیات-تکلیفی-چیست؟

در مقالات پیشین با مفهوم مالیات، شرایط پرداخت، افراد مشمول پرداخت مالیات و … آشنا شدیم. مالیات انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن که افراد باید از آن آگاه باشند، مالیات تکلیفی (withholding taxes) است. در این مقاله به بررسی جزئیات مالیات تکلیفی خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که چه کسانی مشمول پرداخت مالیات تکلیفی هستند و قوانین حاکم بر آن چیست؟

اگر نمیدانید که کسب و کار شما نیز جزو مشاغلی است که باید مالیات تکلیفی پرداخت کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا تمامی ابهامات شما در این حوزه برطرف شود.

مالیات تکلیفی چیست؟

طبق قانون مالیات های مستقیم، تمامی افراد حقیقی و حقوقی موظفند بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات بر درآمد به سازمان اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. بنابراین، تمامی افراد حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند، ولیکن متناسب با ماهیت کسب و کار ها، قوانین مالیاتی مربوط به اصناف متفاوت است.

در این نوع مالیات ، مالیات بر درآمد اشخاص تعلق میگیرد با این تفاوت که پرداخت مالیات تکلیفی بر عهده خود مودی مالیاتی نبوده و بر عهده فرد دیگری است.

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که فر د دیگر کیست؟ در یک مثال این موضوع را برای شما شفاف خواهیم کرد. به مثال زیر توجه کنید.

در یک شرکت تولیدی، که ۱۲۰ نفر مشغول به کار هستند، مالیات بر درآمد تک تک کارمندان تعلق میگیرد ولیکن نیازی نیست که خود کارمندان اظهارنامه عملکرد ارسال کنند یا مالیات خود را پرداخت کنند. بلکه کارفرما موظف است که مالیات را از حقوق کارمندان کسر کرده و اداره امور مالیاتی کشور پرداخت کند؛ همچنین، وظیفه ارسال اظهارنامه های مالیاتی نیز بر عهده کارفرما است.

 

صفر تا صد مالیات تکلیفی

انواع مالیات تکلیفی

کسب و کار های مختلفی هستند که موظف به پرداخت مالیات تکلیفی میباشند در ادامه به معرفی برخی از مشاغل که طبق قانون مالیات ها مستقیم موظف به پرداخت این نوع مالیات هستند میپردازیم. فراموش نکنید که مبلغ مالیات تکلیفی در موارد زیر ممکن است متفاوت باشد.

  • مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد:

مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد جزو متداول ترین نوع مالیات است که پیش تر به آن اشاره کردیم. این نوع مالیات تکلیفی بسیار متداول است زیرا اکثر افراد حداقل یکبار مشمول پرداخت مالیات تکلیفی بوده اند.

  • مالیات تکلیفی پیمانکاری:

از دیگر انواع مالیات تکلیفی پیمانکاری است. این نوع مالیات در قراردادهای پیمانکاری حکم فرماست. در قرارداد های پیمانکاری، کارفرما موظف است هنگام پرداخت حق الزحمه پیمانکار، ابتدا مبلغ مالیات متعلقه به درآمد او را از آن کم کرده و سپس حق الزحمه را به حساب پیمانکار واریز کند. از این رو، وظیفه پرداخت مالیات پیمانکار بر عهده خود کارفرما است. با مطالعه مقاله مالیات قرارداد پیمانکاری میتوانید اطلاعات خود را درباره جزئیات مربوط به مالیات این نوع قرارداد ها تکمیل کنید.

  • مالیات اجاره ملک:

مالیات اجاره املاک یکی دیگر از انواع مالیات تکلیفی است. در این نوع مالیات، اگر شخصیت حقیقی یک ملک را بابت انجام فعالیت تجاری خود اجاره کرده باشد، مستاجر باید مبلغی را به عنوان مالیات تکلیفی اجاره املاک تعیین کند و به اداره مالیات پرداخت کند. در صورتی که اگر مستاجر یک شخصیت حقیقی باشد، مالیات تکلیفی اجاره ملک باید توسط خود صاحب ملک پرداخت شود. مالیات اجاره ملک بسیار پیچیده تر از سایر مالیات های تکلیفی است. برای آن که عدم آگاهی شما از قوانین مالیات تکلیفی برای شما دردسر ساز نشود، برای پرداخت مالیات و انجام تکالیف مالیاتی میتوانید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت حسابداری ازتا بهرهمند شوید.

  • مالیات تکلیفی حق الوکاله:

مالیات تکلیفی حق الوکاله در مشاغلی که یک سمت آن وکلا هستند وجود دارد. در این نوع معاملات، وکلا نقش کارفرما را دارند و موکلان نقش پیمانکار را بر عهده دارند. در این شرایط، وکلا مسئول هستند تا ۵ درصد از مبلغ دستمزد وکیل را به عنوان مالیات به اداره مالیات پرداخت کنند. در صورتی که وکلا در پرداخت این مالیات به موقع عمل نکنند موظف به پرداخت جریمه ۲۰% خواهند بود.

  • مالیات مضاربه:

در برخی از معاملات، یک طرف معامله موظف با تامین سرمایه است و در ازای آن طرف دیگر معامله موظف است درصدی از سود حاصل از فعالیت تجاری خود را به تامین کننده سرمایه بدهد. مبلغ این سود به توافق طرفین بستگی دارد. در چنین معاملاتی، پرداخت مالیات بر عهده فردی است که سرمایه را تامین کرده و در حال انجام فعالیت تجاری است. طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم، اگر فرد، سرمایه را از بانک تامین دریافت کرده باشد، بانک مسئول پرداخت مالیات آن خواهد بود.

 

انواع-مالیات-تکلیفی

جرایم عدم پرداخت مالیات تکمیلی

پرداخت مالیات تکلیفی، مانند سایر مالیات ها قوانین و مقررات مختص به خود را دارد. اگر مشمولین مالیات، در راس زمان مقرر پرداخت نکند مشمول جرایم مالیاتی خواهد شد. اگر مودی مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات تکلیفی به موقع اقدام نکنند، معادل ۱ درصد از میزان مالیات پرداختی جریمه خواهد شد. همچنین به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت مالیات، ۲.۵ درصد به آن افزوده می­شود. دیرکرد در پرداخت مالیات برای شما بسیار زیانبار خواهد بود. بنابراین، در انجام به موقع و صحیح تکالیف مالیاتی هوشمندانه عمل کنید.

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی چگونه است؟

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی وابسته به ماهیت کسب و کار ممکن است متفاوت باشد ولیکن اکثر مالیات های پرداختی از طریق سامانه مودیان مالیاتی انجام میشود. در حال حاظر، مالیات تکلیفی پزشکان از طرف سایت https://tax.gov.ir/ پرداخت میشود. در برخی از مشاغل نیز نیاز است که افراد برای پرداخت این نوع مالیات با در دست داشتن تمامی اسناد و مدارک مربوطه به صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه کنند.

 

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی چگونه است؟

محاسبه مالیات تکلیفی برای مشاغل مختلف، متفاوت است. علت این تفاوت برقراری عدالت است زیرا قانونگذاران سعی میکنند برای اقشار مختلف جامعه با توجه به سطح درآمدشان مالیات تکلیفی متفاوتی را در نظر بگیرند. به عبارت دیگر مبلغ این نوع مالیات وابسته به گروه مشاغلی که در آن هستید متفاوت است.

با توجه به آن محاسبه مالیات تکلیفی نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات را دارد، بنابراین بهتر است خود را درگیر این محاسبات پیچیده نکنید و از موسسات مالی و حسابداری برای انجام امور مالیاتی خود کمک دریافت کنید. شرکت حسابداری ازتا بیش از ۳۵ سال است که در حوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی در حال نقش آفرینی است. مشاوران زبده شرکت حسابداری اَزتا کلیه اقدامات و پیگیری های لازم برای محاسبه و پرداخت مالیات تکلیفی کسب و کارها را به نحو احسن انجام میدهند.

بخشودگی جرایم مالیاتی تکلیفی

همانطور که عدم پرداخت به موقع مالیات، جرایم مالیاتی سنگینی را به همراه خواهد داشت. پرداخت به موقع مالیات و ارسال صحیح و به موقع اظهارنامه عملکرد طی چند سال متوالی، میتواند شما را از تسهیلات تشویقی برخوردار کند.

نتیجه گیری:

در این مقاله به طور تمام و کمال به جزئیات مالیات تکلیفی پرداخته ایم. ابتدا به توضیح این نوع مالیات پرداختیم و سپس به اشخاص مشمول این مالیات، شرایط پرداخت مالیات و جرایم عدم پرداخت آن و … اشاره کردیم. اگر به صورت پیمانکاری در حال فعالیت هستید، یا اگر به عنوان حسابدار مشغول به فعالیت هستید خواندن این مقاله میتواند به شما کمک کرده و خطاهای احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر شما هم مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر در تنظیم اظهارنامه عملکرد خود به مشکل برخورده اید میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل کرده و از کارشناسان ازتا مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *