فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار نو پا هستید، قطعاً داشتن میزان سود، زیان و یا هزینه‌ها به پیشرفت کسب‌وکار شما، کمک شایانی می‌کند؛ به عبارت دیگر برای اینکه بتوانید یک چشم انداز و تصمیم گیری درستی در مورد شرکت داشته باشید، به سیستمی نیاز دارید که اطلاعات دقیقی در مورد سود و زیان شرکت به شما ارائه دهد. این نیاز را یک سیستم حسابداری خوب برطرف می‌کند.

در این مقاله به بررسی نقش حسابداری در کسب‌وکارها و دلایل آن می‌پردازیم. از پرتکرارترین واژه‌هایی که در انواع کسب‌وکارها به گوش میخورد، حسابداری است. به طور کلی حسابداری به ثبت سیستماتیک و جامع تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار اشاره دارد. اطلاعاتی که با انجام فرآیند حسابداری در کسب‌وکارها ثبت می‌گردد، برای مدیریت، سهام داران و تصمیم گیری‌های اقتصادی، اهمیت حیاتی داشته و به تصمیم گیری‌های استراتژیک کمک کرده و برای رشد یا نفوذ به بازارها موثر است.

با توجه به وجود کسب‌وکارها در زمینه های مختلف، اقدامات مربوط به حسابداری آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال حسابداری یک داروخانه با حسابداری یک شرکت تولید پوشاک، بسیار تفاوت دارد. برای دریافت خدمات حسابداری می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان حسابداری شرکت حسابداری اَزتا استفاده کنید.

نیاز به حسابداری در کسب‌وکارهای مختلف

به طور کلی، هر جایی که تبادلات مالی وجود داشته باشد، نیاز به حسابداری احساس می‌شود. گزارش‌های مالی حسابداری، موقعیت فعلی شرکت شما را نشان داده و همچنین در تصمیم‌گیری های مالی به شما کمک می‌کند. همچنین حسابداری در کسب و کارها به منظور شفافیت بیشتر برای ارائه به نهادهای نظارتی، اسناد مالی ارائه می‌کند؛ مانند ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان های نقدی، اظهارنامه مالیاتی و … .

به همین دلیل است که وجود حسابداری در کسب و کارها تبدیل به نیاز مبرم برای کسب و کارها گردیده است. به علت تخصصی بودن حسابداری در کسب‌وکارها، در بسیاری از موارد، انجام این کار برون سپاری می‌شود. استفاده از خدمات یک شرکت حسابداری مطمئن، مزایای زیادی را برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت.

انجام انواع امور مالیاتی خود را از جمله تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی می‌توانید انجام امور خود را به شرکت حسابداری ازتا بسپارید.

۸ دلیل اهمیت حسابداری در کسب‌وکارها

۱. برنامه ریزی برای بودجه

بودجه بندی برای کسب‌وکارهای مختلف، یک عامل کلیدی است. برنامه ریزی بودجه، باعث تصمیم‌گیری بهینه، کنترل هزینه‌ها و مشخص شدن هزینه‌های مازاد می‌گردد. انجام فرآیند بودجه‌بندی در کسب و کارها، مصرف منابع مالی کسب و کار را کنترل می‌کند. بودجه‌بندی نیازمند اطلاعاتی پیرامون سوابق مالی کسب و کارها بوده و انجام این کار در صورتی امکان پذیر است که سوابق مالی از طریق حسابداری نگهداری شوند.

در نتیجه حسابداری، مبنای برنامه‌ریزی برای بودجه در کسب‌وکارهاست. همچنین در انتهای سال کاری هر سازمان، حسابدار یا مجموعه‌ای که خدمات حسابداری به آن برون سپاری شده است، حساب‌های مالی را برای بودجه بندی سال مالی بعد بررسی می‌کند. در این زمان میزان توزیع سود بین سرمایه گذاران، پرداخت بدهی‌ها، ذخیره‌ی نقدینگی برای توسعه و انجام کارهای لازم در آینده مشخص می‌شود.

استفاده از سیستم مناسب حسابداری در کسب‌وکار به این موضوع شفافیت و سرعت بیشتر می‌بخشد.

۲. دریافت خدمات و تسهیلات مانند وام از بانک‌ها

اگر بخواهید از خدمات و تسهیلات بانکی مثل وام‌های بانکی برای رشد و توسعه‌ی کسب و کار خود استفاده ‌کنید، حتماً به صورت حساب‌های مالی خود نیاز دارید. برای تهیه این صورت حساب‌‌ها باید یک سیستم حسابداری مناسب داشته باشید که در آن سوابق مختلف مانند سود، هزینه‌ها، دارایی و بدهی‌ها، مالیات‌های پرداخت شده و … ثبت شده باشند.

پس از بررسی این موارد، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مختلف نیز میتوانند برای اعطای وام به شما اقدام کنند. نگهداری از سوابق مالی یکی از مهم‌ترین نقش‌های حسابداری در کسب‌وکارهاست.

۳. جذب سرمایه گذاران

علاوه بر دریافت تسهیلات، جذب سرمایه‌های خارجی نیز برای گسترش و پیشبرد اهداف کسب‌وکارها دارای اهمیت بالایی است. بسیاری از سرمایه گذاران برای اینکه سرمایه‌ی خود را جهت سرمایه‌گذاری و کسب سود به کسب‌وکاری اختصاص دهند، به اطلاعات مالی مانند سود و زیان سرمایه گذاران قبلی، طلبکاران، مالیات‌ها، بدهکاران، مشتریان و …. نیاز دارند.

اگر سازمان و کسب‌وکار شما فاقد این اطلاعات مالی باشد، کمتر کسی حاضر می‌شود تا منابع مالی خود را به کسب و کار شما اختصاص دهد.

۴. تصمیم گیری‌های کلیدی

قبل از اینکه شما برای کسب و کار خود تصمیمی کنید، بهتر است که بدانید کسب و کار شما در چه وضعیت مالی قراردارد. به طور مثال اگر بخواهید نسبت به خرید تجهیزات جدید اقدام کنید، اول از همه باید اطلاعات دقیق و شفافی از شرکت خود داشته باشید. در این صورت فقط با حسابداری می‌توانید این اطلاعات را به دست آورید. به همین دلیل حسابداری در کسب‌وکارها برای تصمیم گیری‌های خرد و کلان، نقش کلیدی دارد.

۵. گزارش سود کسب‌وکار

هدف اصلی یک کسب‌وکار، دستیابی به سود است. برای اینکه بفهمید کسب‌وکار شما سود ده است یا خیر، به صورت سود و زیان کسب و کار خود نیاز دارید. شما می‌توانید با بررسی صورت سود و زیان خود کاملاً آگاه شوید و همچنین برای آینده مالی شرکت نیز تصمیم درست و به جایی بگیرید.

۶. نظارت بر جریان نقدینگی

به ورود و خروج پول در کسب‌وکار، جریان نقدینگی می‌گویند. برای مدیریت سرمایه در گردش و نیاز نقدی در یک شرکت، شما به یک سیستم حسابداری نیاز دارید تا نسبت به میزان پول ورودی و خروجی در کسب و کارتان مطلع باشید.

۷. کمک به تشکیل صورت مالی برای بورس و سازمان‌های مالیاتی

ثبت شرکت در بورس به منظور جذب سرمایه از سهامداران عام است. به همین دلیل حضور در بازار بورس می‌تواند در توسعه شرکت شما موثر باشد. برای اینکه شرکت خود را در بورس ثبت کنید، سازمان بورس و اوراق بهادار از شما صورت حساب های مالی‌تان را به صورت کاملاً شفاف و دقیق می‌خواهد. برای همین باز هم در اینجا نیازمند یک سیستم حسابداری منظم هستید.

در حقیقت با انتخاب این موضوع، باید شرایط کسب‌وکار خود را با دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار تطبیق بدهید. ۸. پیشگیری و کشف تقلب در همه‌ی انواع کسب‌وکارها، نظارت برای پیشگیری از اقدامات سودجویانه (بر حسب منافع شخصی) اهمیت زیادی دارد. زمانی می‌توان به طور کامل بر حساب ها نظارت کرد که تمامی صورت حساب‌ها و رویدادها ثبت شوند. در نتیجه تنها راه برای حفظ و پیگیری معاملات به طور موثر و کارآمد، پیاده سازی یک سیستم حسابداری است.

۸. شفافیت

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت حسابداری در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، ایجاد شفافیت است که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم. تصمیماتی مالی که گرفته می‌شود، باید به طور کامل برای سرمایه‌ گذاران و مدیران واضح و قابل درک باشد. چرا که سرمایه گذار در مورد صورت‌های مالی ناقص و پیچیده ریسک نمی‌کند.

هر گونه اطلاعاتی مانند سود قبل از بهره و مالیات، سود پس از مالیات و استهلاک، اطلاعاتی هستند که برای مدیران و سهامداران اهمیت داشته و در ثبت این موارد، باید دقت کافی وجود داشته باشند. بنابراین شفافیت یک عامل کلیدی برای نشان دادن این اطلاعات بوده که تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تمام معاملات تجاری در سیستم حسابداری ثبت و نگهداری شود.

مخلص کلام

همانطور که داشتن یک حساب بانکی برای هر فردی در جامعه امروزی، ضروری است، داشتن یک سیستم حسابداری نیز برای تمام کسب‌وکارها نیاز جدی و غیرقابل انکار است، حال چه کسب‌وکار بزرگ باشد و چه کوچک. همانطور که مفصلاً گفتیم، سیستم حسابداری در تصمیمات بهینه و درست مالی، کمک کرده و از شکست های مالی زیان ده نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک سیستم حسابداری استفاده کنید و انجام امور حسابداری که نیازمند دقت و شفافیت بالایی است را به دست افراد خبره و متخصص این حوزه بسپارید. برای دریافت رایگان مشاوره درباره‌ی انواع خدمات حسابداری، می‌توانید در ارتباط با ما باشید. همچنین برای اطلاع و خرید دوره آموزش حسابداری نیز می‌توایند با کلیک به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *