سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه جامع تجارت یکی از سامانه‌هایی است که به افراد کمک می‌کند تا کارهای بازرگانی خود را به شکل آسان تری انجام دهند. عموماً کارهای تجاری که به صورت بین المللی هستند هم به زمان بیشتری نیاز دارند و هم پیچیده‌تر هستند. در نتیجه دولت نیز برای تسهیل در این امر اقدام به ایجاد سامانه مذکور کرد.

تجار و بازرگانان به کمک این سامانه فرصت‌های بیشتری برای خود ایجاد می‌کنند. در ادامه هر آنچه که باید در این باره بدانید را برای شما شرح داده ایم پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

چه کسانی باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از کاربران می‌پرسند این است که چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تمامی کسانی که در زمینه تجارت و بازرگانی یا به عبارت دیگر خرید و فروش کالای غیر ایرانی چه به صورت حقیقی و چه حقوقی فعالیت دارند، موظفند در این سامانه ثبت ‌نام کنند.

افراد حقیقی به بازرگانان و افراد حقوقی به مدیران شرکت‌ها گفته می‌شود. از آن گذشته کسانی که وکیل دارند نیز باید نسبت به احراز هویت آنها اقدام کنند.

در واقع این سامانه بدین صورت است که شما در هر ساعت از شبانه روز این امکان را دارید که امورات خود را در آن انجام دهید. مهم‌ترین مزیتی که دارد این است که در وقت شما صرفه جویی شده و از کاغذ بازی‌های اداری خلاص می‌شوید. همچنین در این سامانه کلیه اخبار های مربوط به حوزه تجارت منتشر شده و از فراگیری خبر ها و قوانین نادرست در این حوزه جلوگیری میکند.

سامانه جامع تجارت چه وظایف و مزایایی دارد؟

هر سامانه ای که ایجاد می‌شود قطعاً یکسری مزیت‌ها به همراه دارد. این موضوع برای سامانه جامع تجارت نیز صدق می‌کند. از سری مزیت‌ها و وظایفی که این سایت دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با توجه به ابزارها، امکانات و مدل‌های استاندارد تجارت الکترونیکی که در این سامانه وجود دارد می‌توان تجارت را در سطح بین المللی به راحت‌ترین شکل ممکن انجام داد.
  • از دیگر وظایف آن می‌توان به فراهم کردن شرایطی اشاره کرد که به راحتی بتوان تعاملات ملی و بین المللی را در قالب یک واحد تجاری مشخص انجام داد.
  • با استفاده از این سایت دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام دادن کارهای تجاری نیست.
  • اطلاعات تکراری به کمک سامانه مذکور حذف می‌شوند.
  • مزیت دیگری که سامانه جامع تجارت دارد این است که نیاز به انجام فرآیندهای بیهوده را از بین می‌برد.
  • به کمک این سایت می‌توان به راحتی به تمامی سامانه‌های بین المللی دسترسی پیدا کرد و امورات خود را با توجه به نیاز موجود انجام داد.
  • امکان بروز هر گونه خطا و کلاه برداری از سمت خریدار و فرونشده از بین خواهد رفت زیرا تک تک فاکتور های ثبت شده توسط ماموران وزارت صنعت و معدن و تجارت بررسی میشود و در صورتی که فاکتور های ثبت شده با اطلاعالت فرد یا اطلاعاتی که طرف دیگر معامله مغایرت داشته باشد، فاکتور ها تایید نمیشود.

ورود به سامانه جامع تجارت

برای ورود به سایت جامع تجارت باید مراحل زیر را طی کنید.

  • در مرحله اول باید نشانی ntsw.ir را در موتورهای جستجو، وارد کنید.
  • پس از ورود حالا نوبت به وارد کردن اطلاعات مورد نیاز است که شامل مواردی مثل نام کاربری یا کد ملی، رمز عبور، تصویر امنیتی و… می‌باشد.

در صورتی که اولین بار است به این سایت وارد می‌شوید، باید مراحل دیگری را طی کنید و ثبت نام خود را انجام دهید. بدین منظور می‌توانید اینگونه عمل کنید.

  • پس از ورود به سایت، در قسمت بالای صفحه روی دکمه ثبت نام Sign Up کلیک کرده و رمز و عبور و نام کاربری خود را دریافت کنید.
  • در مرحله بعد نیاز به وارد کردن و بارگذاری یکسری مدارک از جمله کد ملی، تاریخ تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت، کد پستی، پست الکترونیکی و عکس پرسنلی می‌باشد.
  • سپس در قسمت بارگذاری صلاحیت ها، مجوز های اقتصادی مورد نیاز مانند کارت بازرگانی مجوز تولید، مجوز کسب و کار های تولیدی و… را بارگذاری میکنید و در صورت تایید سامانه در قسمت وضعیت صلاحیت نتیجه آن مشخص میشود.
  • در سمت راست سامانه، ساید باری وجود دارد که میتوانید عملیات مورد نظر خود را که برای انجام آن وارد این سامانه شده اید را انتخاب کنید و ادامه فرآیند را پیش روید.

صفحه-اصلی-سامانه-جامع-تجارتسامانه جامع تجارت

بارگذاری صلاحیت ها

فهرست-سامانه-جامع-تجارت

سامانه جامع تجارت چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

در کنار مهم‌ترین سایت‌های حسابداری، سایت جامع تجارت نیز وجود دارد که خدمات ویژه ای را به افراد ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

در این سایت تمامی افراد حقیقی و حقوقی که کالایی را در انبار ذخیره می‌کنند بایستی احراز هویت شوند. مزیت این سامانه این است که از جرایمی مثل قاچاق و احتکار کالا جلوگیری می‌کند.

سامانه شناسه کالا

سامانه فوق برای کسانی است که کالایی تولید می‌کنند یا وارد کننده آن هستند. آنها پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت با استفاده از معرفی خود با کارت بازرگانی، شماره صنفی و… احراز هویت کرده و نسبت به دریافت شناسه کالا خود، اقدام می‌کنند.

سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری

در این سامانه می‌توان با استفاده از یک شناسه اعتباری، نسبت به رتبه بندی اعتبار خود اقدام کرد. انجام این کار باعث می‌شود تا اقدامات مالی و اداری با اطمینان بیشتری صورت گیرند.

پورتال ارزی نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

نیما، مخفف شده نظام یکپارچه معاملات ارزی است. مهم‌ترین دلیل ایجاد این سامانه، بهتر کردن اوضاع ارزی کشور می‌باشد. به بیان ساده‌تر اینکه به کمک این سامانه می‌توان ارز کشور را تامین کرده و فضایی امن برای معاملات ایجاد کرد.

سامانه جامع حمل و نقل

سامانه حمل و نقل هرگونه تقاضایی که با حوزه‌های ایمنی، انرژی، اقتصاد، حمل و نقل و محیط زیست مرتبط است را به راحت‌ترین شکل ممکن در دسترس افراد قرار می‌دهد.

سامانه جامع امور گمرکی

این سایت به درخواست اداره گمرک کشور ایجاد شده است و هدف از این کار تسهیل در امور و انجام آنها به صورت غیر حضوری است، چیزی که در گذشته بسیار زمانبر و پردردسر بود.

ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت چیست؟

امروزه تمامی مراحل و اسناد و مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش کالاهای وارداتی و صادراتی در سامانه جامع تجارت ثبت میشود. در صورتی که تجار فعالیت اقتصادی خود را در این سامانه ثبت نکنند، نمیتوانند کالای خود را از گمرک ترخیص کنند و به عبارت دیگر، فعالیت اقتصادی آن ها غیر مجاز تلقی میشود. کارشسناسان حسابداری شرکت حسابداری اَزتا به شما تجار عزیز در نحوه ثبت نام و کارکرد این سامانه همراهی خواهد کرد. برای ثبت سفارش کالا در این سامانه باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا باید مدارک مورد نیاز را آماده کرد که شامل پروفرما یا پیش فاکتور خرید از فروشنده خارجی و اخذ گواهی امضا الکترونیکی می‌باشد، تا بتوان ثبت نام را انجام داد.
  • در مرحله بعد پس از ثبت نام، نوبت به ثبت اطلاعات فروشنده خارجی است تا بر اساس آن یک کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال شود. پس از وارد کردن تمامی اطلاعات فروشنده خارجی نوبت به بررسی آنها است که یک تا دو روز کاری طول می‌کشد.
  • مرحله سوم نوبت به کامل کردن فیلدهای مربوط به کالا است که شامل اطلاعات پیش فاکتور و شناسه فروشنده خارجی می‌باشد.
  • پس از دریافت شناسه کالا از سایت جامع تجارت و آپلود تعهدات به منظور دریافت کد نقش تجاری، حالا باید گمرک و روش حمل کالا را مشخص کنید.
  • در مرحله بعد هزینه‌های بانکی و دریافت فاکتور انجام می‌شود.
  • پس از آن بایستی جزئیات اطلاعات مربوط به کالا را تکمیل کرد.
  • و در آخرین مرحله مستندات مربوط به پرونده کارشناسی و بررسی می‌شوند.

آیا ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت الزامی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! تمامی فاکتورها بایستی در این سامانه ثبت شود در غیر اینصورت آن را به عنوان یک کالای قاچاق یا احتکار شده در نظر می‌گیرند که در چنین شرایطی شخص باید با توجه به نوع کالا منتظر برخورد قانونی باشد. جالب است بدانید حتی اگر فاکتورها در زمان مشخص شده تایید نشوند، مشتری نمی‌تواند خرید در سامانه بورس انجام دهد.

بر اساس قانون، تمامی کسانی که در زمینه تولید کالا یا واردات آن فعالیت دارند موظفند اطلاعات مربوط به کالا را در سامانه جامع تجارت وارد کنند، تا خریداران این امکان را داشته باشند از صحت فاکتورها اطمینان حاصل کنند. در واقع ثبت فاکتور در سایت را می‌توان نوعی اعتبار سنجی نیز محسوب کرد.

نتیجه گیری

سامانه جامع تجارت، سایتی است که به کمک آن می‌توان امورات بازرگانی و تجاری خود را بدون اینکه به حضور فیزیکی نیاز باشد، انجام داد. در این سامانه مزیت‌ها و وظایف متعددی وجود دارد که شامل حال تمامی افراد حقیقی و حقوقی که به کار تجارت یا بازرگانی مشغول هستند، می‌شود. اگر خودتان زمان کافی برای دریافت اطلاعات درباره سامانه جامع تجارت ندارید، میتوانید با دریافت خدمات مشاوره مالیاتی از شرکت های حسابداری، کار خود را آسان کنید. موسسه حسابداری ازتا با سابقه ۳۵ ساله در حوزه خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری آماده است تا در هر زمینه ای به اشخاص حقیق و حقوقی مشاوره ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *