مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی یکی از کارهای بسیار مهمی است که تمامی صاحبان کسب و کارها بایستی نسبت به انجام مراحل آن به مراجع ذی صلاح مراجعه کنند. در قانون تجارت، کسانی که به شکل حقیقی یا حقوقی فعالیتی انجام می‌دهند بایستی در زمانی مقرر به اداره مالیات مراجعه کنند تا کلاسه پرونده مالیاتی خود را ثبت کرده و اظهارنامه مالیاتی را ارائه کنند. در ادامه مراحل تشکیل پرونده مالیاتی را بررسی خواهیم کرد

  • ورود به درگاه ملی از طریق لینک رو به رو؛ https://my.tax.gov.ir/
  • پس از ورود به سایت باید متناسب با حقیقی یا حقوقی بودن کسب و کارتان؛ اطلاعات اولیه را پر کنید.
  • نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید.
  • این مرحله پیش ثبت نام است که مودیان باید اطلاعات مربوط به فعالیت اقتصادی را پر کنید. این اطلاعات باید در چند مرحله وارد شوند که در مراحل مختلف نیاز است اسناد و مدارک را در سایت بارگزاری کنیم.
  • در مرحله بعدی، اسناد ارسالی توسط مودی بررسی خواهد شد و در صورت معتبر شناخته شدن اسناد و مدارک، کد واحد مالیاتی و شماره پرونده به شما داده میشود.
  • پس از طی کردن مراحل مذکور، شماره پرونده را دریافت کنید. اکنون میتوانید وارد سایت ثبت نام کد اقتصادی شوید و فرایند لازم برای ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهید.

مرحله اول ورود به درگاه ملی

پر-کردن-اطلاعات

تشکیل پرونده مالیاتی

مرحله آخر تشیل پرونده مالیاتی

اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی چیست؟

برخی از افراد که به تازگی کسب و کاری را شروع کرده اند راجع به اهمیتی که تشکیل پرونده مالیاتی دارد، آگاهی کافی ندارد به همین دلیل نسبت به انجام مراحل آن کوتاهی می‌کنند. فعالان اقتصادی چه اشخاص حقیقی باشند و چه اشخاص حقوقی، موظف به تشکیل این پرونده هستند. از اهمیت این موضوع همین را بدانید که هر کس کد فعالیت اقتصادی را دریافت نکرده باشد، مشکلات متفاوتی را در رابطه با فعالیت خود تجربه خواهد کرد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعامل آنها اعم از خرید یا فروش با سایر کسب و کارها چه خارجی باشد و چه داخلی، وجهه قانونی نخواهد داشت.
  • گاهی اوقات بانک‌ها به کسب و کارها یکسری تسهیلات خاص ارائه می‌کنند که در صورت نداشتن کد اقتصادی قادر به دریافت آنها نخواهند بود.
  • قابلیت استفاده از پایانه‌های فروشگاهی را ندارند.
  • اعمالی که مربوط به مالیات آنها می‌باشد را نمی‌توانند به درستی انجام دهند.

موارد ذکر شده تنها برخی از مشکلاتی است که در این باره به وجود می‌آید پس می‌توان اهمیت تشکیل این پرونده را فهمید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

افراد حقیقی برای اینکه بتوانند نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی خود اقدام کنند نیاز به آماده سازی و ارائه یکسری مدارک دارند. از سری مدارک لازم در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارائه تصویر از صفحه اول شناسنامه مودی (شرکایی که در پرونده مشارکتی هستند نیز باید از صفحه اول شناسنامه خود تصویری ارائه کنند.)
  • ارائه تصویر از پشت و روی کارت ملی مودی (شرکایی که در پرونده مشارکتی هستند نیز باید از پشت و روی کارت ملی خود تصویری ارائه کنند.)
  • ارائه تصویری از جواز کسب واحد صنفی از مراجع مربوطه
  • ارائه تصویر از آخرین قبض تلفن مربوط به واحد اقتصادی محل فعالیت
  • ارائه تصویر از سند مالکیت یا اجاره نامه ملک محل فعالیت که به نام مودی است.
  • در صورتی که مودی کارت بازرگانی دارد باید تصویری از آن نیز ارائه کند.
  • ارائه تصویر از وکالت نامه نماینده قانونی یا گواهی از آن

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

همانطور که اشخاص حقیقی در تشکیل پرونده مالیاتی بایستی مدارک خود را ارائه کنند، اشخاص حقوقی نیز بایستی چنین مراحلی را طی کنند. از سری مدارک مورد نیاز در این زمینه عبارتند از:

  • ارائه اصل و کپی از صفحه اول شناسنامه تمامی اعضای هیئت مدیره
  • ارائه اصل و کپی از کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • ارائه اصل و کپی کلیه از مدارک شرکت که شامل اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس، روزنامه رسمی، شرکت‌نامه، اظهارنامه ثبت شرکت‌ها و مهر شرکت می‌باشد.
  • ارائه کپی آخرین آگهی تغییرات روزنامه رسمی
  • ارائه گواهی از امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفتر خانه اسناد رسمی
  • ارائه فیش پرداخت نیم در هزار سرمایه اولیه شرکت
  • ارائه کپی پروانه فعالیت و یا جواز کسب
  • در صورتی که شخص حقوقی کارت بازرگانی داشته باشد باید یک کپی از آن نیز ارائه کنند.
  • ارائه کپی سند مالکیت و یا اجاره نامه دفتر محل فعالیت شخص حقوقی که به نام او ثبت شده است.
  • ارائه کپی آخرین قبض تلفن مربوط به تلفن محل شرکت

مدت زمان تشکیل پرونده مالیاتی

از آن جایی که هر حوزه ای نسبت به انجام این کار شیوه خاصی دارد و مدت زمان مشخصی طی می‌کند در نتیجه بسیاری از افراد از خدمات مشاوره مالیاتی کمک می‌گیرند تا بتوانند پاسخ صحیحی در این باره پیدا کنند.

بر اساس آمار به دست آمده از نحوه انجام فعالیت حوزه‌های مختلف مشخص شد که بین هفت تا ده روز کاری طول می‌کشد تا کارهای تشکیل پرونده مالیاتی صورت بگیرد.

در میان یکسری عوامل موثر وجود دارد که باعث می‌شود مدت زمان انجام مراحل اداری تغییر کند. از جمله این عوامل می‌توان به بازدید اداره دارایی مستغلات، فرآیند اعتبار سنجی اطلاعات ارائه شده و… اشاره کرد.  توصیه می‌شود پیش از شروع کارهای خود از حوزه ای که قصد دارید کارهای خود را به آن بسپارید سوال کنید تا برنامه ریزی‌هایی که دارید بهم نریزد.

مهلت زمان تشکیل پرونده مالیاتی

مهلت زمان تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. برای اشخاص حقوقی تشکیل پرونده مالیاتی تا حداکثر دو ماه پس از ثبت شرکت تعیین شده است. اشخاص حقیقی مکلف اند ۴ ماه پس از شروع فعالیت نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی خود اقدام کند.

نکات مهم درباره تشکیل پرونده مالیاتی

در رابطه با تشکیل این پرونده در اداره امور مالیاتی کشور نکات بسیار زیادی وجود دارد. به طور مثال اگر قرار است پرونده مالیاتی برای شخص حقیقی تشکیل شود، نیاز به سند مالکیت یا اجاره نامه شرکت خواهد بود، چنانچه محل فعالیت شرکت به شکل صوری باشد نمی‌توان پرونده ای در این باره تشکیل داد.

اگر می‌خواهید مشکلی در این باره به وجود نیاید توصیه می‌کنیم پیش از انجام هر کاری یک محل برای احداث شرکت خود انتخاب کرده تا بتوانید نسبت به ارائه مدارک مرتبط با آن اقدام کنید.

اگر شرکت ثبت شده هستید ولی در طول سال مالی گذشته، هیچگونه مراوده مالی نذاشته اید، پرونده مالیاتی شما جزو شرکت های غیر فعال محسوب میشود. مدیران شرکت های غیر فعال باید عدم فعالیت خود را کتبا به اداره امور مالیاتی اعلام کنند. در مقاله مالیات شرکت های غیر فعال میتوانید بیشتر با نحوه محاسبه مالیات این نوع شرکت ها آشنا شوید.

اگر کسب و کاری دارید که بیش از یک پرونده مالیاتی دارد، در اولین فرصت باید نسبت به مشخص کردن موضع خود در رابطه با آن اقدام کنید. به بیان دیگر اینکه سایر پرونده‌هایی که غیر ضروری هستند را غیر فعال کنید.

از دیگر مواردی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد این است که هر شخص هر نوع فعالیتی که داشته باشد باید به طور جداگانه برای امور مالیاتی خود ثبت نام کند. اجاره نامه ای که ارائه می‌شود باید کد رهگیری و هولوگرام سریال دار داشته باشد.

برای تشکیل پرونده مالیاتی به کجا مراجعه کنیم؟

برای تشکیل پرونده مالیاتی میتوانید خودتان اقدام کنید یا به یک شرکت حسابداری مراجعه کرده و از خدمات آن ها استفاده کنید که به هر دو روش مفصلا میپردازیم.

سازمان امور مالیاتی کشور برای اینکه به کار مراجعه کنندگان سرعت ببخشد یک سامانه در این زمینه ایجاد کرده است.

  • برای تشکیل پرونده مالیاتی بایستی به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده تمامی مراحل پیش رو را طی کنید تا در نهایت ثبت نام کنید.
  • در مرحله بعد می‌توانید پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید، اشخاص حقیقی یا حقوقی که کسب و کاری دارند پرونده ای در این سامانه خواهند داشت.
  • در مرحله بعد بایستی نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی اقدام کرد. تمامی ریز جزئیات در رابطه با پرونده خود را می‌توانید مشاهده کنید.
  • پس از اعمال ریز جزئیات حالا می‌توانید ثبت نام خود را کامل کرده و از خدمات مالیاتی استفاده کنید.

بهتر است تشکیل پرونده مالیاتی شما توسط شرکت های حسابداری که خدمات مالی و مالیاتی ارائه میدهند انجام شود. درست است که مانند بسیاری از امور اداری دیگر خودتان نیز میتوانید این کار را انجام دهید ولی ممکن است بسیار زمانبر باشد و ریسک وارد کردن اطلاعات نادرست در آن بسیار زیاد است. در حالی که کارشناسان حسابداری با در نظر گرفتن قوانین مالیاتی مربوط به گروه شغلی شما میتوانند به درستی اطلاعات شما را ثبت کنند. رایج ترین خطایی که در پرونده مالیاتی اشخاصی که بدون دریافت مشاوره، خودشان اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کرده اند، ایجاد اینتا کد نادرست است.

توجه داشته باشید که ثبت اینتا کد نادرست میتواند تاثیرات بسیار زیان باری در پرداخت مالیات کسب و کار شما داشته باشد تا حدی ممکن است از تشویقات و معافیت های مالیاتی برخوردار نشوید و حتی محکوم به پرداخت مالیات بیشتر شوید. شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی آماده است تا به کلیه بنگاه های اقتصادی خدمات خود را ارائه دهد. اگر میخواهید دغدغه امور مالیاتی خود را نداشته باشید، اژتا میتواند ایمن ترین انتخاب برای شما باشد.

نتیجه گیری

تشکیل پرونده مالیاتی جزو مهم‌ترین اقداماتی است که پس از احداث شرکت یا یک کسب و کار، صاحبان مشاغل باید نسبت به انجام آن به مراجع مربوطه اقدام کنند. برای این که بتوان فعالیت‌های خود را سرعت بخشید حتی می‌توان از طریق سامانه ای که بدین منظور طراحی شده است اقدام کرد.

توجه داشته باشید که تمامی صاحبان کسب و کارها چه حقیقی و چه حقوقی موظف به تشکیل این پرونده هستند در غیر این صورت مشکلاتی سد راه آنها خواهد شد. هر شخص حقیقی و حقوقی باید مدارک مربوط به خود را ارائه دهد تا پرونده روال عادی خود را طی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *