محاسبه مالیات با نرخ صفر

سازمان اداره امور مالیاتی، برای حمایت از برخی کسب و کارهای نوپا با شرایط خاص، در سال ۱۳۹۵ قانون نرخ صفر مالیاتی را وضع کرد. طبق این قانون، برخی از کسب و کار ها در شرایط خاص از پزداخت مالیات معاف خواهند شد. اگر در ذهن شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر مفهوم معافیت از مالیات شکل گرفت بدانید که دارید اشتباه میکنید و نرخ صفر مالیات با معافیت مالیاتی تفاوت زیادی دارد که در ادامه به بررسشی دقیق تفاوت های آن خواهیم پرداخت.

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

کسب و کارهای تولیدی و معدنی که از طرف وزارتخانه های مربوطه، به آن ها پروانه بهره برداری اعطا شده است؛ همچنین، برخی از سازمان های خدماترسانی مانند بیمارستان ها، مراکز آموزشی، مراکز گردشگری از تاریخ شروع فعالیت خود به مدت ۵ سال از و در مناطق محروم و کم تر توسعه یافته به مدت ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین، مالیات نرخ صفر طی یک بازه زمانی مشخص اعمال میشود و بعد از گذشت مدتی باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

 

مالیات با نرخ صفر

مالیات با نرخ صفر به چه کسب و کارهایی تعلق میگیرد؟

طبق قانون مالیات های مستقیم، اگر در حوزه های مطروحه فعالیت دارید مشمول نرخ صفر مالیات خواهید شد. همچنین، اگر در مجموعه های تولیدی که بیش از ۵۰ نفر پرسنل دارند نیز فعالیت دارید قامون نرخ صفر مالیات مشمول شما خواهد شد.

موسسات و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی

تولید کنندگان محصولات کشاورزی و کالاهای غیر نفتی داخلی

فعالیت های صادرات مواد خام  و مواد اولیه درآمدهای حاصل از صدور کالاهای ترانزیتی

خدمات گردشگری و زیارتی

موسسات و سازمان های زیر مجموعه شهرداری

معافیت مالیاتی و نرخ صفر مالیات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بسیاری از افرادی که از قوانین مالیاتی به طور دقیق آگاهی ندارند گمان میکنند که نرخ صفر مالیاتی همان معافیت مالیاتی است در صورتی که دو موضوع در قانون مالیات های مستقیم کاملا مجزا هستند. در معافیت مالیاتی کسب وکار ها به صورت دائم از پرداخت مالیات معاف هستند که البته سقف معافیت های مالیاتی تعیین کننده میزان معافیت این کسب وکار ها از پرداخت مالیات است؛ در حالی که در نرخ صفر مالیات، میزان مالیاتی که اشخاص باید پرداخت کنند ضرب در صفر میشود و به عبارت دیگر، وقتی مودی مالیاتی مشمول نرخ صفر مالیات شود دیگر هیچ مالیاتی پرداخت نمیکند و مالیات با نرخ صفر دائمی نیست و ممکن است تغییر کند.

نحوه استفاده از معافیت های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد

از شرایط برخورداری از نرخ صفر مالیاتی به جز این که باید جزو مشاغل واجد شرایط باشید، میبایست تکالیف مالیاتی خود را تمام و کمال و به موقع انجام دهید. تنظیم اظهارنامه های مالیاتی و ارسال به موقع آن از مهمترین شروط برای برخورداری از نرخ صفر مالیاتی است. در صورت عدم انجام تکالیف مالیاتی نه تنها مشمول مالیات نرخ نمیشوید بلکه ناچار به پرداخت جرایم مالیاتی خواهید شد.

 درباره کسب و کارهایی که در حوزه فعالیت های اقتصادی فعالیت دارند؛ تنها زمانی میتوانند از نرخ صفر مالیاتی استفاده کنند که درآمد حاصل از فعالیت صادراتی را به کشور باز گردانند؛ یعنی، اگر فردی که در حوزه صادرات فعالیت دارد، ارز حاصل از صادرات را در خارج از کشور ایران سرمایه گذاری کند محکوم به پرداخت مالیات خواهد بود. ولیکن تولید کنندگان محصولات کشاورزی مشمول این تبصره نیستند.

 

نحوه استفاده از معافیت های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد

نرخ صفر مالیات کسب و کارهایی که در مناطق ویژه هستند

دولت برای حمایت از کسب و کارهایی که در مناطق ویزه و کمتر توسعه یافته کشور در حال فعالیت هستند و به آبادانی شکوفایی اقتصادی آن مناطق کمک میکنند، مالیات آن ها به مدت ۲ سال با نرخ صفر محاسبه میشود.

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر

در اینجا میخواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر شخصیت حقیقی یا حقوقی با نرخ مالیات بر عملکرد صفر در نظر گرفته شود، مالیات بر ارزش افزوده نیز با نرخ صفر در نظر گرفته میشود. وقتی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه میشود به این معناست که شخصیت حقیقی با حقوقی در بازه زمانی سه ماه قبل فعالیت اقتصادی نداشته است.

ثبت نام در سامانه ارزش افزوده و ارسال صورت های مالی در این سامانه جزو تکالیف مالیاتی مهم است و حتی اگر مالیات بر ارزش افزوده شما با نرخ صفر محاسبه میشود نیز همچنان موظف به انجام تکالیف مالیاتی هستید. برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و اظهارنامه عملکرد به روش صحیح میتوانید از کارشناسان شرکت حسابداری ازتا کمک بگیرید.

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفرمدت زمان محاسبه مالیات با نرخ صفر

کسب و کار های تولیدی و خدماتی مذکور مانند موسسات آموزشی، هتل ها و مراکز گردشگری از زمان شروع فعالیت به مدت ۵ سال مشمول مالیات با نرخ صفر درصد هستند. پس از پایان این دوره، این سازمان ها نیز موظفند مانند سایر بنگاه های اقتصادی مالیات پرداخت کنند.

نتیجه گیری

نرخ صفر مالیاتی یک فرصت عالی برای رشد و توانمند شدن کسب و کار ها است. بنگاه های اقتصادی با استفاده از این فرصتی که سازمان اداراه امور مالیاتی به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا کرده است، میتوانند پایه و بنیاد کسب و کار خود را غنی کرده و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. در این مقاله با بررسی دقیق مالیات با نرخ صفر و اشاره به تفاوت آن با  معافیت مالیاتی سعی کردیم مودیان مالیاتی را با قوانین و شرایط برخورداری از قانون نرخ صفر مالیات آشنا کنیم.

پرداخت مالیات یک وظیفه اجتماعی است که سهل انگاری در انجام تکالیف و پچرداخت آن میتواند برای کسب و کار ها بسیار زیان بار باشد. شرکت حسابداری اَزتا بیش ۲۵ سال است که در حوزه انجام کلیه خدمات مالی و حسابداری از مشاوره مالیاتی تا تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی، کسب و کار ها را همراهی کرده است. جهت دریافت مشاوره مالیاتی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *