حسابداری پخش مویرگی چیست؟

تمامی محصولات از زمانی که تولید می‌شوند تا زمانی که به دست مشتری برسند ممکن است پروسه متفاوتی را طی کنند؛ به طور مثال برخی از آنها از تولید کننده توسط دلال‌ها خریداری شده، به خرده فروش‌ها فروخته می‌شود و در نهایت به دست مشتری می‌رسد. گاهی اوقات این موضوع بسیار پیچیده‌تر می‌شود و محصول برای اینکه به دست مشتری یا مصرف کننده برسد پروسه طولانی‌تری را طی می‌کند.

در سیستم توزیع برای اینکه بتوانند راحت‌تر راجع به این نوع از خدمات رسانی به مشتری صحبت کنند، نامی برای آن انتخاب کرده اند که به آن پخش مویرگی گفته می‌شود؛ در پخش مویرگی محصولات و کالاها بدون واسطه به مشتریان عرضه می‌شود.

به بیان دیگر اینکه محصولات در یک شبکه گسترده هستند که توسط خرده فروشان، عمده فروشان و توزیع کنندگان به بازار عرضه خواهند شد. اگر می‌خواهید راجع به حسابداری پخش مویرگی نیز اطلاعاتی داشته باشید پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

حسابداری پخش مویرگی

از آنجایی که در پخش مویرگی کالاها و محصولات در یک سیستم بسیار گسترده قرار دارند و به فروش می‌رسند در نتیجه افرادی که در این میان فعالیت دارند همیشه در رابطه با نحوه حسابرسی آنها نگرانی‌های خاص خود را دارند. نگرانی آنها در واقع از حسابداری صنعتی تا حسابداری تولیدی ادامه دارد. اگر بخواهیم شفاف‌تر راجع به این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که در حسابداری پخش مویرگی در واقع حسابرسی‌ها به شکلی است که نیاز به دقت و بررسی دقیقی دارد.

یعنی باید نسبت به همه چیز از بدهی‌های روزانه گرفته تا چک ‌های پاس نشده و اعتبار سنجی دوره‌ای، همگی سختگیری‌های خود را داشت و تحت کنترل قرار داد. در حسابداری پخش مویرگی به علت وسعت و گستردگی کار نیاز است تا هر آنچه که در یک شرکت رخ می‌دهد شفاف سازی شود.

 

حسابداری پخش مویرگی

پخش مویرگی یا فروش مویرگی

Retail Distribution یا پخش مویرگی به نوعی فروش خاص گفته می‌شود که از طریق آن می‌توان محصولات مورد نیاز مشتریان را بدون واسطه به دست آنها رساند؛ به این عمل در اصطلاح فروش مویرگی نیز گفته می‌شود. در پخش مویرگی بسیاری از فروشندگان با اصطلاحات شغلی از جمله عمده فروشان، خرده فروشان و حتی توزیع کنندگان، حضور فعال دارند. در این میان برای انجام کار خود می‌توان از هر چیزی اعم از انواع وسایل نقلیه یا حتی اینترنت نیز کمک گرفت.

به طور کلی کالایی که تولید می‌شود، یا به صورت مستقیم بوده و از طریق خود تولید کننده به دست مشتری می‌رسد، یا اینکه یک واسطه مثل عمده فروش و خرده فروش در این میان قرار می‌گیرد.

پخش مویرگی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

برای اینکه حسابداری پخش مویرگی راحت‌تر انجام شود، پخش مویرگی را دسته بندی کرده اند که شامل سه دسته اصلی می‌شود که به شرح زیر است.

ارسال کامل:

اولین دسته از پخش مویرگی که طولانی‌ترین پروسه ارسال را نیز به همراه دارد، به ارسال کامل معروف است. در این روش کالاهایی که تولید می‌شوند ابتدا به یک عمده فروش، سپس به خرده فروش، فروخته می‌شود سپس به دست مشتری واقعی می‌رسد. اگر دقت کرده باشید در این مدل از فروش همه افراد از تولید کننده تا مصرف کننده حضور فعال و گسترده ای دارند.

ارسال یک واسطه ای:

از نامی که برای این مدل پخش قرار داده شده است می‌توان فهمید که نحوه رسیدن کالا به دست مشتری به چه شکل است. در ارسال یک واسطه ای تولید کننده جنس را به خرده فروش تحویل داده و پس از آن مشتری آن را خریداری می‌کند. در دسته دوم از این نوع پخش کالا تنها یک واسطه وجود دارد.

ارسال مستقیم:

راحت‌ترین نوع و البته پرسودترین شکل پخش، در حسابداری پخش مویرگی، مربوط به دسته سوم است که ارسال مستقیم نام دارد. در این نوع توزیع محصول، کالا یا محصول مورد نظر بدون اینکه واسطه ای داشته باشد به مشتری عرضه می‌شود؛ به بیان دیگر اینکه اگر کانالی هم برای توزیع وجود داشته باشد مربوط به خود تولید کننده می‌باشد. آنلاین شاپ‌ها نمونه بارز این نوع از توزیع کالا به شمار می‌آیند.

ویژگی شرکت‌های پخش مویرگی چیست؟

شرکت‌هایی که جزو پخش مویرگی هستند متمایز از سایر شرکت‌ها به حساب می‌آیند، آن هم به واسطه ویژگی‌هایی که دارند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی آنها این است که محصول را در یک پروسه زمانی کوتاه از نظر تعداد واسطه، به دست مشتریان می‌رسانند. در دهه پیش این نحوه فروش محصول، برای محصولات و کالاهایی مثل مواد غذایی و بهداشتی و به طور کل مواد مصرفی روزانه وجود داشت. اما با گذشت زمان و مدرنیته شدن دنیا، حتی لوازم خانگی، مبلمان، وسایل آشپزخانه و بسیاری از موارد این چنینی نیز به همین روش به فروش می‌رسند.

از طریق همین ویژگی بسیاری از تولید کنندگان نوپا توانسته اند در مدت زمان کوتاهی به فروش و به دنبال آن به درآمد خوبی برسند. البته باید توجه داشت که چیزی به اسم فضای مجازی نیز در این میان به رشد تولید کنندگان، خصوصاً آنهایی که خود فروشنده هستند، بسیار کمک کرده است.

انواع شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع کالا چیست؟

شرکت‌های مویرگی تنها یک نوع خاص نیستند و انواع آنها از لحاظ اندازه و ساختار به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند.

شرکت‌های پخش مویرگی از لحاظ اندازه:

در این دسته از شرکت‌های پخش مویرگی، شرکت‌ها از نظر اندازه دسته بندی می‌شوند که ۳ زیر مجموعه دارند و به شرح زیر است.

  • شرکت‌های کوچک که در سطح محلی ارائه محصول دارند.
  • شرکت‌های متوسط که در سطح استانی ارائه محصول می‌کنند.
  • شرکت‌های پخش سراسری که به شهرهای دیگر نیز ارائه محصول دارند.

 

انواع شرکت های پخش مویرگی

شرکت‌های پخش مویرگی از لحاظ ساختار

دسته دیگری از شرکت‌های هستند که از آنها را از لحاظ ساختار دسته بندی کرده اند که شامل موارد زیر می‌باشد.

  • شرکت‌های پخش مویرگی مستقل

این دسته از شرکت‌ها فعالیت گسترده ای دارند به شکلی که با چندین عرضه کننده همکاری دارند. اشخاص یا شرکت‌هایی که با آنها همکاری دارند عمدتاً شامل شرکت‌های صنایع غذایی، مواد شوینده یا دارویی می‌باشند.

  • شرکت‌های پخش مویرگی غیر مستقل

و اما دسته بعدی مربوط به شرکت‌هایی است که محصولات خود را می‌توانند به هر شکلی توزیع کنند؛ برای مثال برخی از خریداران آنها عمده فروش و برخی دیگر خرده فروشان هستند که این موضوع تفاوتی برای آنها ندارد.

مزایا و معایب شرکت‌های پخش مویرگی

قطعاً هر شرکتی که در هر زمینه ای فعالیت کند به سبب مزایای زیادی که به همراه دارد فعالیت خود را آغاز یا گسترده کرده است در این میان معایبی نیز ممکن است داشته باشد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد؛ از سری معایب و مزایایی که شرکت‌های پخش مویرگی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مزایا
  • افزایش میزان نقدینگی شرکت

در شرکت‌های حسابداری مثل شرکت اَزتا، برای مشتریانی که مشاوره مالیاتی دریافت می‌کنند نقدینگی را به خوبی توضیح می‌دهند. منظور از نقدینگی میزان پولی است که از فروش به دست می‌آید؛ توجه داشته باشید که این پول بدون در نظر گرفتن میزان سود و ضرر می‌باشد. هر چه میزان فروش بیشتر باشد میزان نقدینگی نیز افزایش می‌یابد.

  • تبدیل شدن به یک برند

از دیگر مزیت‌های این موضوع می‌توان تبدیل شدن به یک برند را عنوان کرد. در واقع با فروش بیشتر این اتفاق رخ می‌دهد و در نهایت به تعداد مشتریان افزوده می‌شود.

  • بالا بردن سرعت ارسال محصول برای مشتری

از آنجایی که در این پخش مویرگی عموماً واسطه ای نیست یا تعداد آن کم است، محصول مد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتری می‌رسد.

  • معایب

از جمله معایب آن می‌توان به تعداد زیاد ماشین مورد نیاز برای ارسال کالا و فروش کالا به مشتریان اشاره کرد.

به مدیریت ویژه ای نیاز دارد؛ در غیر اینصورت در نبود قوانین وضع شده توسط تولیدکنندگان، شرکت‌های توزیع کننده شرایط را برقرار می‌کنند و تولید کنندگان نیز موظف به قبول شرایط خواهند بود.

نحوه ثبت اسناد حسابداری در پخش مویرگی

در حسابداری پخش مویرگی برای جلوگیری از جرایم مالیاتی، تمامی اسناد باید به ثبت برسند؛ برای ثبت آنها باید مراحل زیر را طی کرد.

  • ثبت برگه‌های خروجی که شامل تخفیفات، حساب‌ها و اسناد دریافتی و فروش می‌باشد.
  • ثبت تسویه فروش که شامل موجودی نقد و بانک و اسناد دریافتی می‌باشد؛ در صورتی که برگشت از فروش وجود داشته باشید ابتدا باید آن را ثبت کرد.
  • در مرحله بعد نوبت به ثبت اسناد خزانه داری است.
  • پس از ثبت اسناد خزانه داری در حسابداری پخش مویرگی حالا باید حساب‌های بانکی، نحوه وصول چک‌ها، برگشت چک‌ها و به طور کلی هر چیزی که مربوط به نقد کردن باشد بررسی شود.

وظایف واحد حسابداری شرکت‌های پخش مویرگی

از سری وظایف واحد حسابداری پخش مویرگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حسابرسی تمامی کالاهای فروش رفته با توجه به هزینه آنها
  • بررسی و محاسبه سود و ضرر مرتبط با فروش
  • طبقه بندی کردن محصولات با توجه به میزان سود و تقاضای آنها
  • ارائه گزارشات مالی مرتبط با فروش به صورت دوره ای که شامل گردش کالا در انبار و وصول مطالبات می‌باشد.
  • محاسبه میزان حقوق هر یک از پرسنل
  • بررسی عملکرد توزیع کنندگان
  • ارائه لیست ترازنامه و صورت‌های مالی

گزارش های مالی در پخش مویرگی چیست؟

از جمله گزارش های مالی که در حسابداری شرکت های مویرگی اهمیت زیادی دارد عبارت است از:

  • گزارش سود و زیان:

گزارش سود و زیان سندی است که با بررسی و مقایسه درآمدها و هزینه ها طی یک دوره مالی اطلاعات بسیار مفیدی به کارمندان میدهد.

  • گزارش کالاهای برگشتی و خراب:

گزارش وضعیت کالاها کمک میکند تا انبارگردانی به موقع انجام شود و انبارگردانی به موقع از انباشته شدن کالا ها در انبار و خراب یا فاسد شدن کالاها جلوگیری میکند. همچنین گزارش کالاها کمک میکند تا دوره گردش کالاها به موقع باشد.

  • گزارش حاشیه سود:

این گزارش به ما اطلاعات مفیدی درباره میزان سود آوری کالا و بهای تمام شده کالا میدهد. این اطلاعات برای قیمت گذاری کالا بسیار مهم و حیاتی است.

  • گزارش تامین کنندگان:

تامین کنندگان اساسی ترین نقش را در سیستم زنجیره تامین کالا یا خدمات بازی میکنند. تامین کنندگان یکی از مهمترین منابع هزینه در شرکت های تولیدی هستند که میتوانند بر روی قیمت محصولات به شدت تاثیر بگذارند. تهیه گزارش تامین کنندگان به مدیران برای انتخاب بهترین تامین کننده کمک میکند.

نحوه ثبت اسناد در شرکت های مویرگی

برای تهیه گزارش های مالی ابتدا باید اسناد حسابداری را به درستی در نرم افزارهای حسابداری ثبت کنیم. بسیاری از شرکت های تولیدی از نرم افزار حسابداری مویرگی برای انجام امور حسابداری مجموعه استفاده میکنند. در ادامه به بررسی ثبت اسناد در نرم افزار حسابداری خواهیم پرداخت

روکش سند برگشت از فروش

روکش سند برگشت از فروش

 

روکش سند فروش

روکش سند فروش

روکش سند وصول چک دریافتی

روکش سند وصول چک دریافتنی

روکش سند برگشت از فروش

روکش سند برگشت از فروش

روکش سند تسویه مبلغ فروش

رومش سند تسویه مبلغ فروش

نتیجه گیری

پخش مویرگی یکی از روش‌های پخش کالا است که معمولاً بدون واسطه یا با واسطه کمی به دست مشتریان می‌رسد. در این روش عموماً پخش کالا به سه دسته تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌های خود را دارند اما بهترین آنها ارسال مستقیم است که به بدون هیچ واسطه ای می‌توان محصول را به مشتری رساند.  از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با حسابداری پخش مویرگی بود؛ امیدواریم که مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *