مالیات-موبایل-فروشی-ها-چقدر-است؟

پرداخت مالیات به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و حقوقی در تمامی کشورها بسیار اهمیت دارد. مالیات‌ها منبع اصلی درآمد برای دولت‌ها به منظور تأمین هزینه‌های عمومی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شوند.

 تقریبا تمامی کسب و کار ها به جز درصد محدودی از مشاغلی که در راستای انجام امور دولتی فعالیت می کنند موظف به پرداخت مالیات عملکرد و انجام تکالیف مالیاتی هستند. شغل موبایل فروشی و فروش لوازم جانبی موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر در این دو حوزه فعالیت می کنید و قصد دارید بیشتر درباره نحوه تعیین مالیات موبایل فروشی ها خود بیشتر بدانید، لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت درحوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی؛ با همکاری متخصصان و مشاوران مالی و مالیاتی حرفه ای، مفتخر است که به تمامی کسب و کار ها و بنگاه های اقتصادی مشاوره مالیاتی ارائه دهد. مشاوران مالیاتی موسسه مالی اَزتا به شما در پیشگیری از پرداخت جرائم سنگین مالیاتی کمک خواهند کرد.

مالیات موبایل فروشی چقدر است؟

با توجه به آن که شغل فروش موبایل جزو مشاغلی است که نرخ ثابتی از سود را دارد و نمی توان حاشیه سود زیادی از مشتریان دریافت کرد، بسیاری از موبایل فروش ها سعی می کنند از طریق دور زدن مالیات سود بیشتری دریافت کنند.

 ولی این روزها، سازمان امور مالیاتی کشور قواعد سفت و سختی را وضع کرده است که دور زدن مالیات به شدت سخت و پیچیده خواهد شد. میزان مالیات موبایل فروش ها در ایران متناسب با درآمد آن ها و نوع فعالیتشان ممکن است کمی متفاوت باشد. ولی به طور کلی نرخ حدودی آن ها به شرح زیر است:

نرخ مالیات موبایل فروش ها

مغازه های خورده فروشی موبایل

۱۳%

عمده فروش های موبایل

۴%

شرکتی ها

۲%

مالیات موبایل فروشی ها چقدر است؟

انواع فاکتور خرید موبایل:

در بحث مالیات موبایل فروشی و مالیات تعمیرات موبایل از دو فاکتور برای خرید و فروش تلفن همراه وجود دارد که عبارتند از:

۱- فاکتور رسمی:

روش قانونی خرید و فروش موبایل توسط فاکتور رسمی اتفاق می افتد. این فاکتور که طبق قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است شامل اطلاعاتی از قبیل شماره فاکتور، تاریخ، مشخصات محصول یا خدمات، مبلغ کل فاکتور و مشخصات فروشنده و خریدار است.

 یکی از مهمترین مزایا خرید و فروش گوشی موبایل با استفاده از فاکتور رسمی این است که شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، از خدمات پس از فروش و گارانتی استفاده کند، همچنین در صورتی که به واسطه خرید گوشی موبایل، مشکلات قضایی رخ داد، خریدار می تواند به راحتی از فاکتور رسمی به عنوان مستند برای دفاع استفاده کند.

۲- فاکتور غیر رسمی:

فاکتور غیر رسمی تنها برای خریدار و بدون رعایت قوانین مالیاتی صادر می شود. استفاده از فاکتور غیر رسمی برای خرید و فروش کالا غیر قانونی است، ولی متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کار برای فرار از مالیات، از این نوع فاکتور استفاده میکنند.

ولی باید بدانید که استفاده از این نوع فاکتور پیگرد های قانونی داشته و در صورت بروز هر گونه مشکل قابل استناد نیست. مخصوصا در خرید کالاهای گران بها مانند گوشی موبایل که امروزه خرید آن ها مستلزم مبلغ قابل توجهی است، استفاده از فاکتور غیر رسمی به هیچ وجه صحیح نمی باشد.

 از بزرگترین معایب خریداری تلفن همراه با استفاده از فاکتور غیر رسمی این است که در صورت بروز هر گونه مشکل و ایراد در تلفن همراه خریداری شده، خریدار نمی تواند از خدمات پس از فروش و گارانتی استفاده نماید. همچنین، صدور فاکتور غیر رسمی مشکلات قانونی از قبیل جرایم مالیاتی هنگفت را برای فروشنده به همراه خواهد داشت. این یکی از مهمترین نکات در بحث مالیات موبایل فروش ها است.

تغییرات در قوانین مالیات موبایل فروشی:

تا قبل از سال ۱۴۰۱ نحوه دریافت مالیات طبق ارقامی که در جدول بالا ثبت شده اند، محاسبه میشد. ولیکن از سال ۱۴۰۱ به بعد، ضریب مربوط به سود پرداختی صنف فروش موبایل کاهش یافت. البته، این اتفاق در صورتی رخ میدهد که مودی ادعا داشته باشد که سود دریافت کرده کمتر از ضرایب تعیین شده است. و این ادعا تنها با ارائه اظهارنامه عملکرد قابل ارائه است.

 

تغییرات در قوانین موبایل فروشی

هر آنچه که باید درباره طرح افق مالیات موبایل فروشی ها بدانیم:

این طرح مقابله سازمان امورمالیاتی برای پیشگیری از فروش تلفن همراه به صورت قاچاق و با دور زدن مالیات است. طرح افق مخصوص واردکنندگان و عرضه کنندگان گوشی موبایل است.

طبق این طرح، تمامی فروشندگان گوشی موبایل می بایست هنگام فروش محصولات، قیمت و مشخصات آن معامله را در سامانه افق ثبت کنند. سازمان امور مالیاتی کشور، قصد دارد قیمت گوشی موبایل و سود ناشی از فروش این صنف را در کل کشور ثابت نگه دارد که در پرداخت مالیات بی عدالتی نشود. حال اگر کسی خلاف این قانون عمل کرده و گوشی موبایل فروخته شده به خریدار را در سامانه افق ثبت نکند، خریدار نمی تواند آن را رجیستر کند.

نتیجه گیری:

طی این مقاله به تمامی نکات مهم درباره نحوه محاسبه مالیات و نکات مالیاتی ارزنده در صنف موبایل فروشی اشاره شده است. اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالات حل نشده در ذهن شما باقی مانده است. می توانید با مشاوران مالیاتی موسسه حسابداری اَزتا ارتباط برقرار کرده و پاسخ تمام سوالات خود را بیابید. برای دریافت نوبت خدمات مشاوره مالیاتی لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما عزیزان خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *