سال مالیاتی چیست؟

سال مالی و سال مالیاتی دو مفهوم بسیار مهم در  تمامی شرکت ها هستند. اغلب افراد تفاوت میان سال مالی و سال مالیاتی را نمیدانند واین امر میتواند آغازگر مسیر نادرست در سیستم مالیاتی شرکت شود. اگر حسابدار یا صاحب کسب و کار هستید، با ما همراه باشید تا تفاوت میان سال مالی و سال مالیاتی را آموخته و اطلاعات جدید و به روز را دریافت کنید.

سال مالیاتی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، سال مالیاتی به امور مالیاتی مرتبط است. اگر صاحب کسب و کار باشید قطعا تا به امروز بار ها و بارها با تکالیف مالیاتی دست و پنجه نرم کرده اید و خواه یا ناخواه اسم اظهارنامه عملکرد به گوشتان خورده است. افراد حقیقی و حقوقی در راس تاریخ مشخص باید مهمترین تکلیف مالیاتی که ارسال اظهارنامه عملکرد است را اجرا کنند. سال مالیاتی بازه ۱۲ ماهه ای است که سازمان اداره امور مالیاتی، برای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی به کار میبرد.

 

سال مالیاتی چیست؟

سال مالیاتی اشخاص حقیقی

طیق ماد ۱۵۵ قانون مالیات های مستقیم سال مالیات اشخاص حقیقی، سال مالیاتی به یک سال تمام شمسی گفته میشود که از تاریخ ۱ فروردین شروع میشود و تا آخرین روز اسفند ادامه دارد. سال مالی اشخاص حقیقی باید در همین تاریخ باشد و اگر سال مالی خود را در بازه زمانی دیگری مشخص کنند، از نظر اداره امور مالیات قابل قبول نیست.

سال مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز موظفند ۴ ماه پس از پایان سال مالی یا مالیاتی، نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد خود اقدام کنند در غیر این صورت تحمل جرائم مالیاتی سنگین میشوند. دوره مالیاتی اشخاص حقوقی نیز یک سال شمسی بوده که از تاریخ ۱ فروردین ماه شروع شده و  در آخرین روز اسفند ماه به پایان میرسد. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که تفاوت سال مالی یا مالیاتی اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی چیست؟

اشخاص حقیقی نمیتوانند بازه سال مالی خود را تغییر دهند، در حالی که اشخاص حقوقی این اجازه را دارند که بازه دوره مالی خود را تغییر دهند. مثلا اگر یک شرکت دوره مالی خود را از تاریخ ۱ دی ماه سال ۱۴۰۲ شروع کند، ۱۰ دی سال ۱۴۰۲ تاریخ پایان سال مالی آن شرکت خواهد بود و در تاریخ اردیبهشت سال ۱۴۰۴ زمان ارسال اظهارنامه عملکرد آن شخص خواهد بود. تاریخ سال مالی اشخاص حقوقی در اساسنامه آن ها مشخص میشود.

تفاوت دوره سال مالی و دوره سال مالیاتی

دوره و سال مالیاتی و مالی یکی از مباحث داغ مالیات است. در ادامه قصد داریم برخی از تفاوت های جزئی این دو را که حتی برخی از حسابداران هنوز به  آن مشروف نیستند بررسی کنیم، زیرا در اکثر مواقع، شرایط به گونه ای است که تفاوت این دو اصلا مطرح نمیشود.

  • دوره مالیاتی یک محدوده مشخص است که از طرف سازمان اداره امور مالیاتی بازه زمانی آن تعیین میشود و بازه زمانی آن میبایسیت از تاریخ ۱ فروردین تا آخرین روز اسفند باشد. در حالی که سال مالی میتواند بازه زمانی متفاوتی داشته باشد ولی حتما باید ۱۲ ماهه باشد. در سال مالی شرکت ها باید تمامی صورت های مالی مانند مانده صورت حساب سود و زیان، ترازنامه، گردش وجوه نقد و سایر گزارشات مربوط به فعالیت مالی خود را ارائه دهند. برخی از شرکت های به دلیل ماهیت فعالیتشان ناچارند سال مالی خود را کوتاه تر تعیین کنند مانند شرکت های بورسی.
  • از این رو، در صورتی که سال مالی اشخاص حقوقی با سال مالیاتی آن ها متفاوت باشد، در زمان ارسال اظهارنامه های مالیاتی، سال مالی آن ها ملاک قرار خواهد گرفت نه سال مالیاتی مرسوم در کشور.

 

تفاوت دوره مالی و دوره مالیاتی

بستن سال مالی شرکت چیست؟

حسابداران در روز های پایانی سال مالی اقدام به محاسبه کلیه حساب های مالی شرکت میکنند به طوری که تمامی موجودی کلیه مانده حساب ها صفر میشود. به این کار بستن سال مالی گفته میشود. عدم بستن سال مالی در موعد مشخص، باعث میشود که حساب های مالی اشخاص روی هم جمع شود و در زمان ارسال اظهارنامه های عملکرد خود با مشکل مواجه شوند.

نتیجه گیری

بعد از تاریخ ارسال اظهارنامه های عملکرد، سال مالی یکی از مهمترین تاریخ ها در دنیای حسابداری است که نتایج عملکرد یک سال مالی تا حدودی مشخص میشود. سال مالی و سال مالیاتی به عنوان دوره ای مهم برای گزارشگیری مالی و ارزیابی عملکرد سازمان به کار میرود. سازمان اداره امور مالیاتی کشور، با تعیین زمان سال مالی به مودیان مالیاتی کمک میکند تا تکالیف مالیاتی خود را به موقع و با دقت بالاتری انجام دهند.

در این مقاله به بررسی دقیق سال مالی و تفاوت آن با دوره مالیاتی پرداختیم و آموختیم که برخی از شرکت ها بنابر دلایل متعدد ممکن است سال مالی خود را متفاوت از سال شمسی تعیین کنند که در چنین شرایطی تمامی تکالیف مالیاتی این اشخاص مثل ارسال اظهارنامه عملکرد، اظهارنامه ارزش افزوده و … با توجه به سال مالی آن شرکت تعیین میشود نه طبق سال مالیاتی کشور. شرکت حسابداری در کرج  اَزتا کلیه خدمات حسابداری، مشاوره مالیاتی و … را به کلیه کسب و کار ها ارائه میدهد. در صورتی که برای بستن حساب های سال مالی و پلمپ دفاتر قانونی خود نیاز به یک کارشناس داشتید میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *