حکم کارگزینی چیست؟

حکم کارگزینی چیست؟

حکم کارگزینی، حکمی است که در زمان عقد قرارداد، توسط نیرویی که در حال استخدام است به امضاء میرسد. زمان عقد قراردادهای کارگزینی، زمان صدور حکم کارگزینی با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم درباره حکم کارگزینی و نحوه دریافت آن  و مزایای دریافت آن اطلاعات کسب کنیم.

حکم کارگزینی یا قرارداد پرسنلی چیست؟

حکم کارگزینی که اغلب به آن قرارداد کارگزینی هم گفته میشود، سندی است که در آن کلیه جزئیات مربوط به حقوق و مزایا کارمندان در آن درج میشود. این سند هم برای شرکت و هم برای کارمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در هنگام  بروز هرگونه چالش مالی میتوان از آن به عنوان سند قانونی استفاده کرد. با خواندن مقاله حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۲ میتوانید بیشتر با جزئیات حقوق و دستمزد آشنا شوید. طبق حکم کارگزینی، هم کارگر و هم کارفرما متعهد میشوند که کارگر به وظایفی که دارد عمل کند و کارفرما هم حقوق و دستمزد کارگر را طبق قرارداد عقد شده، بپردازد.

حکم کارگزینی چه زمانی صادر میشود؟

حکم پرسنلی در زمان استخدام، ارتقاء شغلی، افزایش حقوق و دستمزد و… صادر میشود. به طور کلی میتوان گفت در هر زمانی که موقعیت شغلی کارمند تغییر پیدا میکند و این تغییر موقعیت شغلی او همراه با افزایش یا کاهش حقوق و دستمزد کارمند باشد، حکم کارگزینی یا قرارداد پرسنلی صادر میشود.

زمان صدور قرارداد پرسنلی

دریافت حکم کارگزینی کارمندان رسمی

اغلب کارمندان ادارات دولتی به استخدام رسمی در می آیند. کارمندان رسمی به کارمندانی گفته میشوند که برایث تصدی موقعیت شغلی های ثابت در مشاغل سازمانی استخدام میشوند. حکم استخدام کارمندان رسمی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور صادر میشود البته لازم به ذکر است که اغلب کارمندان در بدو ورود به یک سازمان استخدام رسمی نمیشوند و پس از گذشت چند سال به عنوان کارمند رسمی استخدام میشوند. در زمان استخدام رسمی حکم کارگزینی افراد متناسب با قرارداد رسمی کارمند تغییر پیدا میکند. بنابراین کارمندان رسمی نیز مانند کارمندان غیر رسمی و پیمانکاری داری حکم کارگزینی هستند

چه اطلاعاتی در حکم کارگزینی نوشته میشود؟

با توجه به توضیحات فوق، دریافتیم که حکم کارگزینی سند مالی بسیار مهمی است و در زمان مواجه با مشکلات قانونی میتوان از آن به عنوان سند قانونی در مراجع قضایی استفاده کرد. بنابراین، باید نسبت به محتوای حکم کارگزینی بسیار محتاط و با دقت عمل کنیم. محتوای حکم کارگزینی اغلب شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات هویتی افراد جزو مهمترین اطلاعات موجود در این حکم است.
  • تمامی اطلاعات مهم درباره مبلغ پاداش، حقوق و دستمزد و شرایط اعطای آن
  • اطلاعات دقیق درباره سمت شغلی افراد

واحد کارگزینی چه وظایفی دارند؟

وظایف واحد کارگزینی متناسب با نوع شرکت متفاوت است. هر چه تعداد پرسنل شرکت ها بیشتر باشد، پیچیدگی وظایف واحد کارگزینی نیز بیشتر خواهد شد. ولیکن مهمترین مسئولیت های واحد کارگزینی عبارتند از:

  • انعقاد قرارداد کارمندان
  • صدور حکم کارگزینی
  • هماهنگی جذب و استخدام

وظایف-واحد-کارگزینی

نرم افزار حکم کارگزینی چیست؟

نرم افزار های حکم پرسنلی، نرم افزارهایی هستند که به کمک آن میتوان حسابداری حقوق و مزایا کارمندان را تسهیل داد. همچنین، به کمک نرم افزارهای حکم کارگزینی میتوان سیستم پرسنلی را به خوبی مدیریت کرد. پس از استخدام افراد، اطلاعات مهم از قبیل ساعت کارکرد روزانه آن ها، تاریخ حضور و غیاب، تاریخ مرخصی، تسویه حساب کارمندان و … ثبت میشود. مدیریت این نرم افزارها اغلب بر عهده واحد کارگزینی است.

امکانات نرم افزارهای کارگزینی

هر نرم افزار حسابداری به ما امکانات و قابلیت های متفاوتی را ارائه میدهد. در نهایت تمامی نرم افزارهای حسابداری به ما در مدیریت بهتر پرسنل و حسابداری امور اداری و پرسنلی کمک خواهد کرد. هر سازمانی متناسب با تعداد پرسنل و پیچیدگی انجام امور پرسنلی خود از نرم افزارهای کارگزینی متفاوت استفاده میکند. اگر تعداد کارمندان شما بیش تر از ۵ نفر باشد، بهتر است  از نرم افزارهای کارگزینی پیشرفته که امکانات بیشتری به ما میدهند استفاده کنید. اغلب نرم افزارهای کارگزینی پیشرفته قابلیت های زیر را به ما ارائه میدهند:

ثبت کلیه سوابق پرسنلی

تشکیل پرونده پرسنلی، اطلاعات و آرشیو آن.

قابلیت دریافت گزارش های متنوع آماری

قابلیت برقراری ارتباط با سایر نرم افزارهای مدیریت مشتریان CRM

اجرای چندین ماژول به صورت همزمان و…

مزایا استفاده از نرم افزار کارگزینی چیست؟

استفاده از نرم افزار های حسابداری، تاثیر بسیار زیادی در بهبود مدیریت منابع انسانی سازمان و پیشگیری از اختلافات حقوقی در سازمان دارد. از جمله مزایای استفاده از نرم افزار های کارگزینی موارد زیر است:

  • سرعت انجام امور:

نرم افزارهای کارگزینی به ما این امکان را میدهند که امور مربوط به تعداد زیادی از پرسنلی را به صورت دیجیتالی مدیریت کنیم. اگر این نرم افزارها نبودند و مجبور بودیم به سبک سنتی امور پرسنل را مدیریت کنیم، علاوه بر آن که اشتباهات بسیاری رخ میداد، هزینه، انرژی و زمان بسیار زیادی نیز صرف ثبت چنین اطلاعاتی میشد.

  • افزایش بهره وری:

انجام سریع امور پرسنلی توسط دستگاه های کارگزینی باعث میشود که انرژی منابع انسانی بابت انجام کارهای تکراری و بدون خلاقیت تلف نشود. به جای آن که نیرویی بابت ثبت این اطلاعات استخدام شود، این امور به صورت دیجیتالی ثبت میشود و انرژی کارمندان بر روی انجام کارهای مهم تر سرمایه گذاری میشود. همچنین، نرم افزارهای کارگزینی دسترسی به اطلاعات را برای ما آسان تر کرده است و دیگر نیازی نیست برای دسترسی به اطلاعات، زمان زیادی بابت جستجو در بایگانی ها هدر دهیم.

  • امنیت نگه داری اطلاعات:

در گذشته، تمامی اطلاعات روزانه در مورد حضور و عیاب، حقوق و دستمزد و… به صورت دستی ثبت و بایگانی میشد و مدیران در زمان پرداخت حقوق و مزایا، از این داده ها برای محاسبات استفاده میکردند. در حالی که در دنیای مدرن، به کمک نرم افزارهای حسابداری میتوان تمامی اطلاعات را در بازه های زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت ذخیره کرد و اطلاعات را از خطر آتش گرفتن، سوختگی، پارگی اوراق و … در امان نگه داشت.

مزایا استفاده از نرم افزار کارگزینی

انواع حکم پرسنلی

حکم کارگزینی متناسب با ماهیت هر شرکت ممکن است متفاوت باشد. حکم پرسنی متناسب با هر سیستمی متفاوت است که شامل موارد زیر می­باشد:

  • حکم کارگزینی در شرکت های خصوصی:

حکم کارگزینی شرکت های خصوصی کاملا مطابق با قوانین وزارت کار است.

  • حکم کارگزینی در شرکت های دولتی:

در شرکت های دولتی، برای کارمندان رسمی، حکم پرسنلی به صورت رسمی صادر میشود و حکم کارمندانی که به صورت قراردادی مشغول به کار هستند به صورت قرارداد پرسنلی صادر میشود.

  • حکم کارگزینی بازنشستگان:

حکم کارگزینی بازنشستگان مخصوص افراد بازنشسته است و فرقی نمیکند که شرکت خصوصی باشد یا دولتی.

  • حکم کارگزینی ضامن:

در شرایطی که قصد ضامن شدن برای دریافت وام را داشته باشید، حکم کارگزینی ضامن برای شما واجب و ضروری است.

نتیجه گیری:

در این مقاله با حکم پرسنلی که سندی مهم برای سازمان ها است آشنا شدیم. حکم پرسنلی هنگام استخدام افراد یا ترفیع موقعیت شغلی استفاده میشود. در این سند تمامی اطلاعات مهم برای کارفرما و کارمند که درباره میزان حقوق و دستمزد است درج میشود. در راستای کمک به مدیریت بهتر امور حسابداری کارمندان، نرم افزارهای کارگزینی به وجود آمدند تا در کوتاهترین زمان، کاملترین اطلاعات برای محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان را در اختیار حسابداران و مدیران قرار دهند.

اگر در راستای انجام امور حسابداری پرسنل خود با چالش مواجه هستید یا هنوز سیستم مدیریت پرسنل مجموعه خود را شکل نداده اید، میتوانید از خدمات اداری و پرسنلی شرکت حسابداری در کرج ازتا بهرهمند شوید. حسابداران خبره ازتا تمامی امور مربوط به لیست بیمه کارمندان و سایر امور مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان را انجام میدهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *