قوانین معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۲

شرکت های دانش بنیان شرکت های خصوصی یا تعاونی هستند که برای افزایش علم و ثروت، توسعه دانش و… از طریق اختراع و نوآوری به شکوفایی اقتصادی کشور کمک میکنند. همانطور که مالیات مسئله بسیار مهم و البته کمی پیچیده برای تمامی کسب و کار ها محسوب میشود. شرکت های دانش بنیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات قوانین مالیاتی شرکت های دانش بنیان بپردازیم.

 

قانون مالیات شرکت های دانش بنیان

قانون مالیات شرکت های دانش بنیان

یکی از دسته مشاغلی که به شدت مشمول معافیت های مالیاتی میشود، موسسات دانش بنیان هستند. این شرکت ها به دلیل کمک به توسعه ,و ارتقا علو و صنعت کشور در جهان، شامل مشمولیت های مالیاتی میشوند تا بتوااند از هزینه ای که باید به دولت بدهند، جهت ارتقا و گسترش کسب و کار و شکوفایی کشور سرمایه گذاری کنند. قوانینی که در راستای معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان وضع شده اند عبارتند از:

ماده ۲۲ فصل ششم معافیت شرکت های دانش بنیان

طبق این قانون کلیه درآمدهایی که موسسات دانش بنیان که نشات گرفته از فعالیت های تحقیق و توسعه، طراحی و تولید محصولات دانش بنیان مانند نرم افزارهای مختلف حاصل شود، تا ۱۵ سال معاف از پرداخت مالیات مستقیم هستند.(ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم). لازم به ذکر است، در صورتی که محصول یا خدمات تولیدی شرکت های دانش بنیان جزو محصولاتی که بابت تولید آن تاییدیه گرفته اند نباشد، مشمول معافیت مالیاتی نخواهید شد و موظف به پرداخت مالیات میباشند.

ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم

طبق این ماده؛ اشخاص حقیقی و حقوقی، موظفند ۲۵ درصد حاصل از فروش کالا و خدماتی که از منابع داخلی یا خارجی کسب میگردد، البته پس از کسر زیان و سنوات و معافیت های مقرر؛ را تحت عنوان مالیات بر درآمد به سازمان اداراه امور مالیاتی تسلیم کنند.

طبق قانون ۹ حمایت از شرکت های دانش بنیان

دولت در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و تشویق این شرکت ها برای گسترش فعالیت های بین المللی و توانمندسازی بخش پژوهش و فناوری کشور، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، آن ها را از مزایای قوانین منطقه آزاد برخوردار کرده است. معافیت های شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی، معافیت از مالیات های سرمایه گذاری خارجی و مبادلات برون مرزی و… است.

طبق ماده ۳ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

دولت بخشی از هزینه های تولید و عرضه با اعطا وام هایی با نرخ بهره بسیار کم و یا حتی بدون بهره تامین میکند.

 

قانون مالیات شرکت های دانش بنیان

آیا شرکت های دانش بنیان از ارسال اظهارنامه مالیاتی معاف هستند؟

خیر، شرکت های دانش بنیان نیز مانند سایر اشخاص حقوقی مشمول پرداخت مالیات موظفند نسبت به انجام تکالیف مالیاتی خود کوشا باشند. ساختار اظهارنامه عملکرد شرکت های دانش بنیان نیز دقیقا شبیه به شرکت های دیگر است. برای تحریر اظهارنامه عملکرد شرکت های دانش بنیان میبایست دانش مالیاتی داشته باشید و به ماده و تبصره های مخصوص به این نوع موسسات مسلط باشید، در غیر این صورت ممکن است از برخی از معافیت های که شامل کسب و کار شما میشود برخوردار نشوید، چون نتوانسته اید به درستی از قوانین استفاده کنید.

آیا شرکت های دانش بنیان خارج از پارک علم و فناوری مشمول معافیت های مالیاتی میشوند؟

تمام شرکت های دانش بنیان نوپا و تولیدی از معافیت های مالیاتی برخوردار هستند. با این تفاوت که شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری از امتیازات مناطق آزاد برخوردار هستند در حالی که شرکت های غیر مستقر در پارک علم و فناوری از این مزایا برخوردار نیستند.

نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه شرکت های دانش بنیان

در ادامه قصد داریم به صورت مرحله به مرحله نحوه تکمیل اظهارنامه شرکت های دانش بنیان را با یکدیگر بررسی کنیم. مشاوران مالیاتی متبحر شرکت حسابداری اَزتا تمامی امور مربوط به اظهارنامه عملکرد شما را انجام میدهند و تا لحظه پایانی همراه شما خواهند بود و چالش های پیش رو را حل خواهند کرد.

مرحله اول: دریافت کد اقتصادی و اینتا کد

مرحله دوم: تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه اطلاعات شرکت

مرحله سوم: تاید اطلاعات ثبت نام

مرحله چهارم: تکمیل اظهارنامه الکترونیکی، ارسال آن و دریافت کد رهگیری

مرحله پنجم: دریافت برگه تشخیص و پرداخت به موقع قبوض مالیاتی به صورت اینترنتی

سقف معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان

به طور کلی، شرکت هایی که منبع درآمدشان ناشی از مواردی است که بالاتر به آن اشاره شد، از پرداخت مالیات معاف هستند فرقی نمیکند که مبلغ مالیات آن ها چه اندازه باشد.

 

نحوه تنظیم و ارسال شرکت های دانش بنیان

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

برای درخواست و ثبت شرکت های دانش بنیان باید مدارک زیر را تهیه کنید.

رزومه رسمی شرکت

تصویر اساسنامه شرکت

تصویر آگهی روزنامه رسمی شرکت

تصویر اظهارنامه مالیاتی یا شرکت نامه

فتوکپی شناسنامه، کارت ملی، و تمامی مدارک تحصیلی بنیانگذاران شرکت دانش بنیاد

ارائه آخرین لیست بیمه پرسنل و ارائه خلاصه وضعیت حقوق و دستمزد شرکت.

نتیجه گیری

مالیات موضوع بسیار مهمی است که برای انجام تکالیف آن نیاز به افراد متخصص در این حوزه دارید. در این مقاله به بررسی معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان پرداختیم. شرکت های دانش بنیان به دلیل کمک به شکوفایی اقتصادی کشور در سطح بین الملل از پرداخت مالیات معاف اند، همچنین دولت جهت از حمایت از شرکت های دانش بنیان، برخی مزایا را به آن ها اختصاص داده است.

شرکت های دانش بنیان مانند سایر شرکت ها موظفند که اظهارنامه مالیاتی مخصوصا اظهارنامه عملکرد خود را در راس زمان مقرر برای اداره مالیات ارسال کنند. تنظیم اظهارنامه های مالیاتی شرکت های دانش بنیان بسیار مهم و حساس است. در نتیجه، برای پیشگیری از چالش های مالیاتی و برخورداری از مزایا موجود، بهتر است تنظیم اظهارنامه های مالیاتی را به یک مشاور مالیاتی یا یک حسابدار خبره بسپاریم. مشاوران مالیاتی موسسه حسابداری اَزتا با دانش و تخصص خود در حوزه قوانین مالیاتی میتوانند به شما در تنظیم اظهارنامه های عملکرد به بهترین نحو ممکن یاری برسانند. برای دریافت وقت مشاوره با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *