اهمیت امضای دیجیتال

امضای دیجیتال(Digital Signature)؛ فناوری نوظهوری است که امروزه برای جلوگیری از تخلفاتی مانند جعل اسناد الکترونیکی، دستکاری هویت اشخاص و… به کار می­رود. امضای دیجیتال نوعی مکانیزم امنیتی محسوب می­شود که امنیت تعاملات دیجیتالی شما را حفظ می­کند. برای هر امضا دیجیتال دو دکمه عمومی و خصوصی در نظر گرفته شده است. کلید عمومی اطلاعات امضای شما است که می­توانند از هویت شما آگاه شوند، و دکمه خصوصی مانند رمز عبور کارت بانکی شما می­ماند و باید در حفظ امنیت آن کوشا باشیم.

گواهی امضای دیجیتال چیست؟

گواهی امضاء دیجیتال نوعی سند الکترونیکی است که امضا دیجیتالی شما در آن ثبت شده است و کلید های شخصی و عمومی آن که پیش تر درباره ماهیت این دو کلید صحبت کردیم، در آن قرار دارد. به دلیل نوظهور بودن این قانون، گاهی افراد امضای دیجیتال را با گواهی امضای دیجیتال اشتباه می­گیرند در صورتی که این دو کاملا متفاوت از یکدیگر است.

امضای دیجیتالی چیست؟

 

کاربردهای امضای دیجیتال چیست؟

 

  • افزایش امنیت:

قطعا یکی از بارزترین ویژگی های این نوع امضا، افزایش امنیت است و حتی می­توان گفت که مهمترین دلیل ایجاد  آن نیز مسائل امنیتی است. به کمک امضای دیجیتال، دیگر نیازی به نگرانی درباره امنیت معاملات مالی نیست زیرا امضای دیجیتال به شما این امکان را میدهد تا اسناد و مدارک شما صرفا در دسترس طرفین معامله قرار بگیرد و افراد واسط نتوانند از آن ها سوء استفاده کنند.

  • کاهش هزینه:

مراوردات مالی و عقد قرارداد ها به شیوه سنتی، علاوه بر این که باعث میشد زمان گران بهای خود را در مسیر اداره ها و موسسات حقوقی تلف کنید، هزینه های بسیار زیادی مانند هزینه های ثبت، هزینه های رفت و آمد و … را به همراه دارد.

  • اطمینان از صحت اطلاعات:

در گذشته امکان جعل امضاء در تعاملات مالی وجود داشت و راهی برای اطمینان از صحت قطعی داده ها وجود نداشت زیرا متقلبان زیادی از روش های متفاوت دست به جعل امضاء میزدند. ولیکن به کمک امضاء دیجیتال نه تنها افراد دیگر امکان تغییر اطلاعات و جعل امضاء را ندارند، بلکه طرفین قرارداد هم نمی­توانند بدون توافق یکدیگر در معاملات تغییری ایجاد کنند.

یکی دیگر از مهمترین مزایا امضای دیجیتال این است که به دلیل امنیت فوق العاده ان میتوانید به راحتی خدمات مالی خود را به شرکت های حسابداری برون سپاری کنید و از خدمات حسابداری و مالی استفاده کنید. پیش تر عده ای از افراد  به دلیل محرمانه بودن اسناد و مدارک خود نمیتوانستند خدمات مالی خود را برون سپاری کنند و ناچار بودند خودشان امور مالی مجموعه خود را انجام دهند؛ در نتیجه به علت عدم تخصص در این زمینه، با مشکلات عدیده ای مواجه میشدند.

تفاوت امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی در چیست؟

با توجه به توضیحات فوق، متوجه شدیم که امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی با یکدیگر متفاوت هستند. توجه داشته باشید که امضای الکترونیکی در واقع نسخه دیجیتالی  امضای واقعی افراد است که بر روی کاغذ ثبت می­شود و کاربردهای آن­ها نیز چندان متفاوت نیست ولی به دلیل مزایایی که نسبت به امضای کاغذی دارد اخیرا از نسخه دیجیتالی آن استفاده می­کنند. کاربرد اصلی امضا دیجیتال در تامین امنیت تعاملات مالی است و استفاده از آن تنها از طریق مراجعی که گواهینامه امضای دیجیتال را صادر کردند قابل استفاده است؛ به عبارتی، امضای دیجیتال بالاترین حد امنیت را برای اسناد و مدارک مالی ما فراهم می­کند. 

 

تفاوت امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی در چیست؟

 

در چه مواقعی از امضای دیجیتال استفاده می کنند؟

 

  • اسناد حقوقی:

هر زمانی که صحبت از اسناد حقیقی باشد، امضا دیجیتال میتواند در حفظ امنیت و تشخیص هویت اصلی طرفین معامله کنندگان وجود دارد. امضای دیجیتال میتواند شواهدی مبنی بر صحت کامل اسناد و مدارک را تشخیص دهد و تایید کند.

  • اسناد و مدارک درمانی:

شاید جالب باشد که بدانید، امضای دیجیتال حتی در حوزه درمانی نیز کاربرد دارد. به کمک امضای دیجیتال می­توانیم از داده های بیماران مانند سوابق بیماری ها، نتایج آزمایشات و سوابق درمان آن­ها نگهداری کنیم.

  • فرم های اداری و دولتی:

امضاء دیجیتال روند انجام امور اداری و دولتی را سرعت می­بخشد. به کمک امضا دیجیتال می­توانید از انجام صحیح و به موقع امور اداری اطمینان حاصل فرمایید.

  • اسناد تجاری و حمل و نقل:

اسناد تجاری و حمل و نقل برای افرادی که فعالیت های بازرگانی دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و متاسفانه جعل اسناد و کلاه برداری در این نوع فعالیت­ ها به شدت زیاد است. “امضای دیجیتال” در این مواقع طرفین معامله را از صحت قراردادها مطمئن می­کند.

  • سامانه مودیان مالیاتی:

یکی دیگر از کاربرد امضای دیجیتال در سامانه مودیان مالیاتی است. ممکن است تا کنون درباره این سامانه چیزی نشنیده باشید؛ ولی باید بگوییم که اگر صاحب کسب و کاری هستید باید حتما در سریع ترین زمان ممکن درباره این موضوع اطلاعات کسب کنید زیرا تمامی افراد حقیقی و حقوقی میبایست صورت های معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور صادر کنند. امضای دیجیتال صحت فعالیت های تجاری مودیان مالیاتی و امنیت مدارک آن ها را تامین میکند. شرکت حسابداری ازتا سابقه فعالیت ۲۰ ساله در حوزه خدمات حسابداری و مالی را دارد. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال درباره قانون جدید سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی میتوانید از خدمات مشاوره شرکت حسابداری ازتا بهرهمند شوید.

نتیجه گیری

امروزه تکنولوژی در کوچکترین قسمت های زندگی ما انسان ها تاثیرگذار خواهد بود. ما نه تنها راحتی و سرعت در انجام کار ها را به تکنولوژی مدیونیم، بلکه امنیت خود را نیز به فناوری های جدید موجود در جهان مدیون هستیم. امضاء دیجیتال یک فناوری جدید که به منظور حفظ امنیت و اصالت اسناد و مدارک و تشخیص هویت فرستنده اسناد به وجود آمده است. ما در این مقاله به بررسی دقیق امضای دیجیتال و کاربردهای فراوان آن پرداختیم؛ اما ممکن است ابهاماتی در این باره برای شما عزیزان وجود داشته باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان موسسه حسابداری ازتا به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *