اشتباهات رایج در حسابداری

دانش حسابداری روز به ورز در حال گسترگی و پیچیده شدن است. این پیچیدگی گاها باعث بروز خطا و اشتباهاتی میشود که میتواند به سیستم مالی یک مجموعه آسیب وارده کرده و حتی آن را به خطر بیاندازد. اشتباهات حسابداری ممکن است در همان لطه تاثیرات منفی خود را نشان ندهد ولی در گذر زمان تاثیرات زیان بار خود را به سیستم مالی و تجاری شما وارد خواهد کرد.

اساتید حسابداری و مالیاتی شرکت حسابداری ازتا در این مقاله به اشتباهات رایج حسابداری که بعضی از حسابداران به اشتباه بودن آن پی نبرده اند؛ اشاره مکیکنید. خواندن این مقاله به تمام کارشناسان و مدیرانی  در حوزه حسابداری و مالی در حال فعالیت هستند بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

اشتباهات رایج در حسابداری

عدم رعایت استانداردهای حسابداری

همیشه در انجام امور حسابداری مسیری را انتخاب کنید که مطابق با قوانین و اصول حسابداری باشد؛ برای این کار ابتدا باید آگاهی خود را در حوزه حسابداری و قوانین مالیاتی افزایبش دهید. برخی از کسب و کارهای کوچک به دلیل کوچک بودن و محدود بودن تعاملات مالی، به جای آن که امور مالی خود را به دست یک حسابدار یا تیم حسابداری بسپارند، خودشان بدون داشتن آگاهی از امور حسابداری، مدیریت مالی مجموعه خود را به دست میگیرند. این یکی از آسیب زا ترین تصمیماتی است که صاحبان کسب و کار برای بیزینس خود میگیرند که عاقبت آن پرداخت جرایم مالیاتی سنگین خواهد بود.

تاخیر در وارد کردن داده ها

یکی از اشتباهات رایج در حسابداری این است که برخی حسابدار ها به دلیل مشغله بالای روزانه و حجم زیاد کار، داده های مالی شرکت ها را روزانه در دفاتر روزنامه و  نرم افزارهای حسابداری وارد نمیکنند و این باعث میشود که حجم داده های ثبت نشده زیاد شده و در ثبت آن اشتباه رخ دهد. زیرا وقتی همان روز داده ها را وارد میکنیم، پیگیری نحوه انجام تعاملات و سایر جزئیات آن امکان پذیر است ولی وقتی زمان زیادی از روی آن میگذرد پیگیری جزئیات آن هم به مراتب دشوار خواهد شد.

گزارش گیری نادرست از مشتریان

در حسابداری به روز بودن حرف اول را میزند، به روز بودن به این معنی است که گزارش مربوط به تعاملات امروز، دقیقا در همان روز به دست حسابدار برسد و حسابدار هم نهایتا تا یک الی دو روز بعد داده های مالی را در نرم افزار حسابداری یا دفاتر قانونی ثبت کند. تاخیر در دریافت داده های مالی ممکن است باعث آسیب به سیستم حسابداری شود. همچنین، تاخیر در ارسال داده ها از مشتریان، باعث میشود که حسابداران با عجله بیشتر داده ها را ثبت کنند و اشتباه در کارشان افزایش پیدا کند.

اتوماسیون

کسب و کارهای بزرگی که همچنان دست از فعالیت سنتی نکشیده اند در حال آسیب به کسب و کارهای خود هستند. در حسابداری سنتی، اشتباهات و خطا ها به شدت افزایش میباید و دسترسی به مدارک زمان بر است. در حالی که در اتوماسیون سیستم مالی، تمامی فرآیندهای اضافه حذف شده و سرعت و دقت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

بک آپ نگرفتن از اطلاعات مالی

شاید این پیش پا افتاده ترین مشکل در حسابداری، ولی جزو اشتباهات رایج در حسابداری محسوب میشود.. حسابداران در طول روز امور زیادی برای انجام دادن دارند و ممکن است گاهی مهمترین قسمت کار که به منزله حفظ امنیت اطلاعات مالی است را فراموش کنند. بک آپ گیری باعث حفظ امنیت اطلاعات مالی در مقابل اتفاقات غیر منتظره از قبیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر، پریدن نرم افزار حسابداری و … باشد.

عدم تطبیق دفاتر با حساب های بانکی

عدم تطبیق دفاتر و حساب های بانکی یکی از رایج ترین و البته پیچیده ترین مشکلات در حسابداری است. مهمترین وظیفه حسابداران تهیه صورت مالی دقیق و صحیح است. ممکن است گاها به دلیل خطا در ثبت اطلاعات، اسناد ثبت شده با صورت حساب مغایرت داشته باشند.

در چنین حالتی صورت مغایرت بانکی میتواند کمک کننده باشد. اگر حسابداران حساب بانک و مانده دفاتر را مرتبا کنترل کنند و این کار را در بازه های کوتاه مدت چک کنند. حل مشکلات ناشی از مغایرت های مالی با سرعت بیشتری رفع میشود.

 

عدم تطبیق دفاتر با حساب های بانکی

عدم بایگانی اسناد

یکی از مشکلاتی که هم در بحث حسابداری و هم در امور مالیات به شدت خلل ایجاد میکند، عدم بایگانی اسناد است. منظور از اسناد فقط اسناد و مدارک مهم نیستند. حسابداران باید فاکتورهای کوچکترین معاملات حسابداری را هم بایگانی کنند. زیرا این اسناد در جلسات رسیدگی و دفاعیه مالیاتی بسیار کمک کننده هستند و میتوانند نتیجه تصمیمات ممیز را دستخوش تغییر کنند.

دست کم گرفتن قوانین بیمه

حسابداران معمولا قوانین بیمه را بسیار دست کم میگیرند؛ یعنی توجه زیادی به قوانین بیمه تامین اجتماعی ندارند و متوجه ارتباط عمیق بیمه با حسابداری نمیشوند و این میتواند برای سیستم مالی و مالیاتی مجموعه بسیار مشکل ساز باشد. از رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی کارمندان تا مفاصا حساب بیمه باید همه و همه طبق فوانین و مقررات بیمه باشند تا درگیر جرایم مالیاتی نشود. بنابراین، حسابداری بیمه یکی از اشتباهات رایج در حسابداری است.

عدم بودجه بندی

بودجه بندی یکی از مهمترین وظایف واحد مالی و حسابداری است. بودجه بندی مالی علاوه بر سودآوری بیشتر به حسابداران کمک میکنند تا عملکرد مالی سازمان را بهتر مقایسه و بررسی کنند. حسابداران باید برای تمامی پروژه های خود بودجه بندی کنند تا بتوانند اهداف مالی خود را با دقت بیشتری تعیین کنند.

راه حل های کاهش اشتباهات رایج در حسابداری

  • همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارید و صرقا بر تجربه خود تکیه نکنید. ممکن است شما در حوزه حسابداری تجربه چندین و چندساله داشته باشید ولی چون قوانین حسابداری و مالیاتی تغییر پیدا کرده است، تجربه شما پاسخگو نباشد.
  • اسناد را مجددا چک کنید. دو بار چک کردن اسناد به شما کمک مبکند تا از صحت اطلاعات ثبت شده اطمینان حاصل کنید. با توجه به این که حسابداری کار بسیار حساسی است و یک اطلاعات اشتباه میتواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد، اطمینان از این که هیچ خطایی وجود ندارد میتواند بسیار کارآمد باشد.

 

چگونه اشتباهات رایج در حسابداری را کاهش دهیم؟

نتیجه گیری:

در این مقاله رایج ترین اشتباهات در حسابداری را بررسی کردیم، اگر شما هم تا به امروز در حال انجام یکی از این اشتباهات بودید یا تا به امروز با این دسته از مشکلات مواجه نشدید،  کسب آگاهی از این مشکلات میتواند به تجربه های شما اضافه کند. در دوره آموزش حسابداری اَزتا میتوانید تمامی راه های حل مشکلات حسابداری را یاد بگیرید. ضمن آن که در دوره آموزش حسابداری اَزتا، حسابداری همراه با مهارت های نرم به شما آموزش داده میشود که در این سبک یادگیری دیگر احتمال خطا به صفر نزدیک خواهد شد. اگر به مشکلات دیگری برخورد کرده اید، که در این مقاله به آن اشاره نشده است؛ لطفا در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *