نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری

مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه است؟

اگر به عنوان یک کارفرما یا پیمانکار در بازار اقتصادی در حال فعالیت هستید، مهمترین مسئله ای که باید به آن توجه کنید، بحث قرارداد پیمانکاری و نحوه محاسبه مالیات قراردادهای پیمانکاری است. همچنین این مطلب میتواند برای حسابداران بسیار مفید باشد زیرا طی این مقاله قصد داریم به جزئیات قراردادهای پیمانکاری و نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در آن ها بپردازیم. حسابداران و متخصصان موسسه حسابداری اَزتا تمامی نکات کلیدی و مفید در این حوزه را برای شما فراهم کرده است.

 

مالیات قرارداد پیمانکاری

انواع مالیات قرارداد پیمانکاری

 مالیات قرارداد پیمانکاری در هر دو نوع قرارداد عمرانی و غیر عمرانی لازم به پرداخت است. دو نوع قرارداد پیمانکاری وجود دارد که عبارتند از:

۱- مالیات مقطوع پیمانکاری

۲- مالیات بر درآمد پیمانکاری

مالیات مقطوع پیمانکاری:

مالیات قرارداد پیمانکاری به صورت مقطوع که با نام مالیات تکلیفی نیز شناخته شده است یکی از مهمترین نوع مالیات پیمانکاری محسوب می­شود. مالیات تکلیفی به مالیاتی گفته میشود که مسئولیت پرداخت آن بر عهده خود مودی مالیاتی نیست؛ برای آن که بهتر متوجه شوید، به مثال زیر توجه کنید؛

مثلا پرداخت مالیات بر حقوق، بر عهده کارفرما است، در حالی که از حقوق کارمندان کسر میشود. با خواندن مقاله مالیات پزشکان ۱۴۰۲، میتوانید با مثال دیگری از مالیات تکلیفی آشنا شوید.

طبق مثال فوق، در میابیم که مسئول پرداخت این نوع مالیات نیز پیمانکاران نیستند. افراد زیر مسئولیت پرداخت مالیات مقطوع پیمانکاری بر عهده افراد زیر است:

  • کارفرمایان
  • سازمان شهرداری
  • موسسات عام المنفعه خصوصی
  • سازمان های دولتی

مالیات پیمانکاری به شرطی مقطوع است که بیشتر از ۱۰ میلیون ریال باشد. همچنین مالیات مقطوع به دو قسمت تقسیم می­شود. ارگان پرداخت کننده مالیات باید ۴% از مالیات را به صورت قطعی و ۵% از آن را به عنوان پیش پرداخت از مالیات پیمانکار کسر کند. شرکت های ساختمانی، تاسیسات فنی، حمل و نقل، تقشه کشی، محاسبات فنی و … دارای ۵.۵ درصد مالیات است.

البته لازم به ذکر است که در شرایطی که پیمانکار، پروژه را به شخص دیگری منتقل کند؛ نیازی نیست که هیچگونه پرداختی داشته باشد. کارفرمای پیمانکاران خارجی، موظف به پرداخت مالیات به نرخ ۴ درصد هستند.

 

مالیات مقطوع پیمانکاری

مالیات بر درآمد پیمانکاری:

شرکت های پیمانکاری میباییست مالیات بر درآمد پیمانکاری را پرداخت کنند. در این نوع قرارداد تمامی درآمدهای پیمانکار محاسبه میشود. اداره امور مالیات از روش های زیر درآمد پیمانکاران را مشخص می­کنند.

۱- بررسی دفاتر مالی پیمانکاران:

در این روش، دفاتر مالی شرکت پیمانکاری بررسی می­شود. مهمترین اطلاعات برای بررسی دفاتر مالی عبارتند از؛ پیش پرداخت مالیات پیمانکاران، لیست درآمدهای مشمول مالیات؛ مالیات های قطعی و …

۲-  تشخیص علی الراس:

در دو شرایط ممکن است مالیات بر درآمد به شیوه علی الراس بررسی شود. اگر شرکت پیمانکاری در راس زمان مقرر نسبت به انجام تکالیف مالیاتی خود مخصوصا ارسال اظهارنامه عملکرد، احمال کرده باشند، مشمول این روش خواهند شد. همچنین در شرایطی که اطلاعات ابرازی پیمانکاران در اظهارنامه عملکرد با تعاملات واقعی آن ها تطابق نداشته باشد، علی الراس اتفاق می افتد.

در چه شرایطی شرکت های پیمانکاری از پرداخت مالیات معاف میشوند؟

در صورتی که پیمانکار بخشی از مبلغ قرارداد را به خرید و تهیه لوازم و ابزار مختلف اختصاص دهد، به اندازه مبلغ پرداختی از مالیات معاف خواهند شد. اگر اجناس خریداری شده از تولیدات داخلی باشد، به اندازه صورت حساب پرداختی از مالیات معاف خواهند شد.

در صورتی که خرید از محصولات غیر ایرانی باشد، کلیه هزینه های گمرکی و هزینه های اضافه ای که مربوط به خرید های محصولات وارداتی است که همه آن ها در پروانه سبز درج می­شود، از پرداخت مالیات معاف میباشند.

همچنین، اگر یک پیمانکار ایرانی به عنوان یک پیمانکار جایگزین، مسئول بخشی از قرارداد پیمانکار خارجی شود و معادل تمامی لوازم و تجهیزاتی که در قرارداد اول درج شده خرید انجام دهد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

اصلاحات اخیر در پرداخت مالیات قرارداد پیمانکاری

تا سال ۱۳۹۴ مالیات قراردادهای پیمانکاری طبق ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم تعیین میشد. طبق این ماده، کارفرمایان میبایست از مبلغ صورت وضعیت های آماده شده، ۵ درصد کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

اما با اصلاحات قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۹۵، شرکت های پیمانکاری دیگر موظف به پرداخت ۳% مالیات تکلیفی نیستند. برای شفافیت بیشتر اقتصادی، پیمانکاران موظفند در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند و اظهارنامه های مالیاتی خود را از آن طریق ارسال کننذد.

نحوه پرداخت مالیات صورت وضعیت پیمانکاران

همانطور که در بالا ذکر شد، مسئول پرداخت “مالیات قرارداد پیمانکاری”، کارفرمایان هستند. طبق اصلاحیه جدید، کارفرمایاین موظفند حداکثر تا یک ماه پس از دریافت صورت وضعیت از پیمانکاران، مالیات متعلق به پیمانکاران را پرداخت کنند.

اگر این مبلغ توسط کارفرما پرداخت نشود، مودی مالیاتی (پیمانکار) میتواند از کارفرما شکایت کند، کارفرما معادل ۱۰ % مالیات پرداخت نشده جریمه خواهد شد. در صورت دیرکرد در پرداخت مالیات، جریمه ای معادل ۲% در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده از زمان تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

 

نحوه پرداخت مالیات صورت وضعیت پیمانکاران

قوانین وزارت کار برای پیمانکاران چگونه است؟

یکی از مهمترین قوانین وزارت کار برای پیمانکاران، پرداخت حقوق وزارت کار به کارمندان و بیمه کردن آن ها است. برای پرداخت حق بیمه کارمندان و مالیات آن ها دو حالت وجود دارد:

۱- در صورتی که کارفرما و پیمانکار هیچگونه رابطه ای با یکدیگر نداشته باشند؛ به عبارت دیگر رابطه کاری مستقیم بین آن ها وجود نداشته باشد، کارفرمات هیچگونه تکلیفی برای بیمه کردن پیمانکاران نخواهد داشت.

۲- در صورتی که رابطه کارگری و کارفرمایی در فعالیت های پیمانکاری وجود داشته باشد، کارفرما حق دارد که به اندازه ۵ درصد از مبلغ کل پیمان را به عنوان تضمین بیمه کارگران شاغل و پرداخت حق بیمه آن ها نزد خود نگه دارد.

نتیجه گیری:

طی این مقاله با مبحث نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری آشنا شدیم و به جزئیات آن پرداختیم. اگر به عنوان کارفرما یا پیمانکار در این حوزه فعالیت میکنید و یا به عنوان یک حسابدار در شرکت های حسابداری فعالیت میکنید، دریافت اطلاعات درباره پرداخت مالیات شرکت های حسابداری به شما کمک میکند تا با نحوه محاسبه، روش های پرداخت مالیات، قوانین وزارت کار و… در رابطه با مالیات پیمانکاری اشنا شوید. مشاغل پیمانکاری جزو کسب و کارهایی هستند که به وفور با مشکلات مالیاتی مواجه میشوند زیرا آگاهی کافی درباره نحوه محاسبات مالیات قرارداد های پیمانکاری را ندارند. به شما پیشنهاد میکنیم برای انجام تکالیف مالیاتی خود حتما از خدمات مشاوره مالیاتی بهرهمند شوید. برای دریافت وقت مشاوره با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *