اصول اولیه حسابداری شامل قوانین یگانه‌ای است که باید در تمام گزارشات مالی رعایت شود. این اصول اولیه حسابداری نوعی دستورالعمل‌های کلی هستند که حساب‌ها و صورت‌های مالی باید از آنها پیروی کنند. اگر چه امروزه هنوز اصول اولیه حسابداری پذیرفته شده جهانی و بین المللی وجود ندارد؛ اما به هر حال حسابداری نمی‌تواند بدون قاعده و چهارچوب باشد، به همین دلیل از یک سری اصول اولیه حسابداری پیروی می‌کند. در این مطلب شرکت حسابداری اَزتا قصد دارد شما را با تمام اصول اولیه حسابداری و اصطلاحات و مفاهیم آن، آشنا کند.

اَزتا با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی با همکاری با اساتید و متخصصان مجرب، مهمترین و کاربردی ترین نکات آموزشی درباره اصول اولیه حسابداری را برای شما آماده کرده است.

اصول اولیه حسابداری چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، اصول اولیه حسابداری شامل قوانینی است که تمام حسابداران و حسابرسان در هنگام ارائه صورت‌ها و گزارشات مالی باید رعایت کنند. حسابداری بر دو ستون بنا شده است : ۱. مفروضات ۲. قوانین. آشنایی با این اصول و قوانین در درک بهتر حسابداری به شما کمک خواهد کرد. حسابداری متشکل از مفروضات و اصول است که این مفروضات را با اصول حسابداری یاد می‌کنند. اصول اولیه حسابداری بر اساس یک الگوی خاصی می‌باشد که ستون‌های اصلی دانش حسابداری بر آن می‌باشد.

دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، درآمد و هزینه‌ها عناصر اصلی در اصول اولیه حسابداری هستند که در حسابداری آن‌ها به صورت زیر تشریح شده اند:

دارایی‌ها

هرآنچه که بتوان برای آن ها ارزش گذاری کرد، یعنی چیز که بتوان با ابزار پول، اندازه گیری کرد و همچنین آنرا رد و بدل کرد. به این چیز، دارایی گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر، در دنیای اقتصاد، هر آنچه که به مالکیت کسی داده می‌شود، دارایی گفته می‌شود. مثل وجوه نقد، زمین، ساختمان، ماشین آلات، اوراق بهادار و … .

بدهی

بدهی یک نوع تعهدی است در برابر اشخاص حقوق یا حقیقی که ناشی از رویدادهایی است و شخص دریافت کننده خدمات یا دارایی، موظف به پرداخت یا تحویل کالا به شخص مقابل است. واحدهای تجاری بر اساس حجم فعالیتی که دارند، بدهی‌های گوناگونی نیز دارند:

  1. بستانکاران ۲. اسناد پرداختنی ۳. وام‌ها

سرمایه

زمانی که حرف از سرمایه می‌شود، افراد عادی تنها وجوه نقد را متصور می‌شوند، اما در حالی که سرمایه به تمام دارایی‌های جاری و غیر جاری نیز گفته می‌شود. مانند وجوه نقد، ماشین آلات، تجهیزات و … .

نکته: سرمایه با وجه نقد متفاوت است. سرمایه دارای عمری بیشتر است و صرف پیشرفت و توسعه شرکت می‌شود اما وجه نقد صرف رد و بدل مالی می‌شود.

درآمد

درآمد به میزان مبلغی است که افراد به ازای انجام کار، خدمات و یا فروش تجهیزات یا خدماتی، دریافت می‌کنند. درآمد حاصل میزان بازدهی عملکرد فرد در طول زمان است؛ بدین معنا که هر چقدر واحد تجاری مربوطه بتواند، ارزش بیشتری را از لحاظ کیفی و کمی، تولید کند، درآمد بیشتری را خواهد داشت.

هزینه‌ها

تمام شرکت‌ها و واحدهای تجاری، برای ادامه دادن به مسیر پیش روی خود و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود، موظف به پرداخت یک سری وجوهی هستند که باید صرف تولید و توسعه شود. این وجوه پرداختی را هزینه می‌نامند؛ مانند هزینه آب، برق، گاز، تلفن، حقوق و دستمزد و غیره. هزینه‌ها میزان وجه نقد و دارایی را کاهش می‌دهند.

تا اینجا با یک سری اصطلاحات رایج در اصول اولیه حسابداری آشنا شدید. ادامه به تمام اصل‌های حسابداری می‌پردازیم.

اصول اولیه حسابداری

تمام افرادی که فرآیند حسابداری را انجام می‌دهند باید به اصول اولیه حسابداری پایبند باشند. این اصول باعث بر جای ماندن و نظم دهی به دانش حسابداری شده‌اند.

اصل تعهدی از اصول اولیه حسابداری

اصل تعهدی بر این اساس است که تراکنش‌ها در حسابداری باید در دوره‌های زمانی که واقعاً رخ می‌دهد به جای اینکه جریان نقدی به صورت مصنوعی توسط جریان‌های نقدی مرتبط با تاخیر یا به سرعت ایجاد شود، اهمیت دارد. به چنین سیستم حسابداری، حسابداری تعهدی میگویند که در کشور ایران، بیشتر ارگان های دولتی از این سیستم حسابداری استفاده میکنند.

اصل محافظه کاری

اصل محافظه کاری، تمام حسابداران را موظف می‌کند که جدای از اینکه هزینه‌ها و درآمدها را در اسرع وقت ثبت می‌کنند، باید درآمد و دارایی‌ها را فقط زمانی ثبت کنند که از وقوع آنها اطمینان کامل داشته باشند. اصل محافظه کاری ممکن است شیب سود را کم کند اما به گزارشات مالی حسابداران، اعتبار می‌بخشد و مدیران راحت‌تر می‌توانند تصمیم‌گیری مالی انجام دهند و چشم انداز مالی نیز داشته باشند. در کل باید انواع هزینه‌ها از جمله هزینه‌های پیش‌بینی شده و هزینه‌های قانونی، را به سرعت تشخیص داده و ثبت کنند اما انواع و اقسام سود و درآمد را تنها زمانی که واقعاً رخ می‌دهد، شناسایی و سپس ثبت کنند.

اصل سازگاری از مهم‌ترین اصول اولیه حسابداری

اصل سازگاری، یکی از اصلی‌ترین اصول اولیه حسابداری مالی است؛ این اصل بر این اساس است که زمانی شما یک روش و الگوی خاص حسابداری را برای کسب‌ و کار خود، به پیش گرفتید، باید همان را تا یک بازه زمانی طولانی ادامه دهید و سپس در صورت تمایل روش یا الگوی سیستم حسابداری خود را تغییر دهید؛ در غیر این صورت نمی‌توان نتایج مالی را مشاهده و بررس کرد.

اصل هزینه

زمانی که مدیران کسب‌ و کار و واحدهای تجاری، هزینه‌ای را برای خرید دارایی، پرداخت بدهی و یا هر چیزی دیگری می‌دهند، با ثبت کردن آن به صورت منظم و طی زمان، تمام هزینه‌ها به صورت یکجا قرار می‌گیرند و می‌توانند در مورد مخارج و وجوه نقد، تصمیم‌گیری کنند.

اصل موجودیت اقتصادی

موجودیت اقتصادی بر این اساس است که باید تمام مبادلات یک واحد تجاری با معاملات بین مدیران، کاملاً مجزا از یکدیگر باشد. این اصل از بروز مشکلاتی مثل اختلاط دارایی‌ها و بدهی‌ها بین چندین کسب‌وکار جلوگیری می‌کند که همین مورد باعث مشکلات زیادی در هنگام حسابرسی صورت‌های مالی یک کسب‌وکار می‌شود.

افشای کامل

اصل افشای کامل بر این اساس است که حسابدار باید تمام اطلاعاتی را که بر روی درک خواننده تاثیر می‌گذارد، در کنار صورت‌های مالی یک واحد تجاری بگنجاند. استانداردهای حسابداری در تعیین تعداد زیادی از افشاهای اطاعاتی به شدت تقویت کرده‌اند.

اصل نگرانی، یکی از اصول اولیه حسابداری

اصل نگرانی، به این مفهوم اشاره دارد که یک واحد تجاری برای آینده قابل پیش‌بینی فعال باقی خواهد ماند. بدین منظور تشخیص برخی از هزینه‌ها مثل استهالک را به دوره‌های مالی بعدی موکول می‌کنند؛ در غیر این صورت حسابدار باید کلیه هزینه‌ها را یکجا شناسایی کند و هیچ یک از آنها را به تعویق نیندازد.

کلام آخر

در این مقاله موسسه حسابداری و مالی اَزتا تلاش کرده است که با تکیه بر دانش تخصصی و تجربه چندین و چند ساله مدیران خود، به تمام اصلاحات و اصول رایج در حسابداری با عنوان اصول اولیه حسابداری، پرداختیم. امیدواریم مطلب بسیار کارآمد و مفیدی برای شما باشد. لازم به ذکر است در صورتی که دانشجوی رشته‌های اقتصاد، حسابداری و یا مدیریت هستید و یا علاقه‌مند به حوزه حسابداری هستید، شرکت حسابرسی اَزتا، دوره آموزش حسابداری را به صورت کاملاً کاربردی و مفید به همراه یک دوره کارآموزی برگزار می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید به صفحه مورد نظر که در منو قرار دارد، مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *