لایحه مالیاتی چیست؟

لایحه مالیاتی چیست؟

مالیات به عنوان قسمت مهمی از سیستم اقتصادی هر کشور محسوب میشود. مالیات نوعی هزینه اجتماعی محسوب است. دولت برای جبران هزینه های خدماتی کشور از شهروندان مالیات دریافت میکند. این هزینه توسط سازمان اداره امور مالیاتی کشور تعیین میشود. تمامی افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، موظفند در راس زمان مشخص مبلغ مالیات تعیین شده را به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

گاهی مودیان مالیاتی نسبت به مبلغ  تعیین شده اعتراض دارند. به عبارت دیگر، مودیان ادعا میکنند که مسئولان رسیدگی به امور مالیات در تشخیص میزان مالیات پرداختی اشتباه کرده اند؛ در چنین حالتی، مودیان با استفاده از لایحه مالیاتی می توانند به مبلغ مالیات وضع شده اعتراض کنند.

 

لایحه دفاع مالیاتی چیست؟

مشخصات لایحه مالیاتی چیست؟

همانطور که تحریر اظهارنامه های مالیاتی مانند اظهارنامه عملکرد مالیاتی نیازمند دانش و تخصص حسابداری و مالیاتی است. تنظیم لایحه دفاع مالیاتی که بتواند مورد توجه ممیزان مالیاتی قرار بگیرد، نیازمند دانش و تخصص است. اگر می­خواهید لایحه مالیاتی شما توسط ممیزان به سرعت مورد بررسی قرار بگیرد. حتما هنگام تنظیم آن نکات زیر را لحاظ کنید. بنابراین، در صورتی که به مشکلات مالیاتی برخوردید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت های حسابداری بهرهمند شوید. مهمترین ویژگی های یک لایحه مالیاتی موفق عبارت است از:

  • مفید و مختصر:

در لایحه مالیاتی باید به اصل موضوع پرداخت. از درج اطلاعات نامربوط به اصل اعتراض به شدت بپرهیزید زیرا اطلاعات بیهوده باعث دور شدن از اصل قضیه و سردرگمی ممیز مالیاتی مربوطه خواهد شد.

  • نگارش مناسب و متناسب:

نوع نگارش در لایحه مالیاتی باید متناسب با ادبیات ممیزان مالیاتی نوشته شده باشد؛ به هیچ وجه از الفاظ نادرست و توهین آمیز استفاده نشود.

  • استفاده از اصطلاحات حقوقی:

آگاه باشید که لایحه حقوقی شما باید متناسب با ادبیات ممیزان مالیاتی تنظیم شود. همچنین، به دلیل ماهیت دفاعیه لایحه مالیاتی باید در محل مناسب، از اصطلاحات حقوقی و ماده و تبصره های قانونی استفاده کرد.

  • پیوست اطلاعات:

از اطلاعات اضافی بپرهیزید ولیکن تمامی اطلاعات و مدارک مورد نیاز که از حقوق شما دفاع میکند و اشتباهات ممیزان را ثابت میکند را در لایحه مالیاتی خود پیوست کنید.

 

مشخصات-لایحه-مالیاتی چیست؟

هدف از ارسال لایحه دفاع مالیاتی:

با توجه به این که ممکن است ممیزان مالیاتی در تعیین و تشخیص مبلغ مالیات کسب و کار ها خطا کنند، که البته خطا به ندرت پیش می آید، این فرصت به مودیان مالیاتی داده شده است که بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند. مهمترین دلیل تنظیم لایحه مالیات برقراری عدالت و ترغیب مودیان به پرداخت صحیح و به موقع مالیات است.

زمان ارسال لایحه دفاع مالیاتی:

در صورتی که به مبلغ مالیات تعیین شده اعتراض دارید، میبایست تا حداکثر 30 روی پس از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی اعتراض خود را ثبت کنید. پس از آن به مدت 45 روز فرصت دارید تا لایحه مالیاتی را به همراه اسناد و مدارک موجود برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. پیشنهاد میکنیم برای اطمینان بیشتر، ترازنامه و صورت حساب سود و زیان خود را نیز ارسال کنید.

 

زمان-ارسال-لایحه-دفاع-مالیاتی

آیا دفاعیه لایحه مالیاتی شخص حقیقی با حقوقی متفاوت است؟

خیر، ساختار دفاعیه لایحه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت نیست. موضوع مهم تنظیم محتوا لایحه مالیاتی طبق استاندارد های سازمان اداره امور مالیاتی و درج ماده و تبصره های قانونی در لوایح است.

 

انواع لایحه دفاع مالیاتی:

لایحه دفاع مالیاتی برای اغراض متفاوت از سمت مودیان مالیاتی صادر می­شود که این مهمترین آن ها عبارتند از:

مطالبه یا استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده

اعتراض به صورت حساب صادره بیمه تامین اجتماعی

درخواست بررسی مجدد اظهارنامه عملکرد

درخواست بخشودگی جرایم مالیاتی

درخواست مشمولیت معافیت های مالیاتی

لایحه 251 مکرر

لایحه رفع تعرض مالیاتی

لایحه به شورای عالی مالیاتی

شکایت به کمیسسیون 218

نمونه متن لایحه دفاع مالیاتی

 

نمونه متن لایحه دفاع مالیاتی جهت بخشودگی جرائم مالیاتی:

 

بسمه تعالی

ریاست محترم هیأت حل اختلاف بدوی امورمالیاتی

با سلام؛

احتراماً به استحضار میرساند نسبت به برگه تشخیص مالیات بردرآمد عملکرد 1400 صادره به شماره ——- اعتراض داشته و قابل ذکر میباشد که فروش انجام شده به صورت عمده فروشی بوده است بنابراین مأخذ درآمد مشمول مالیات تعیین شده از سوی آن سازمان محترم منصفانه نبوده و تقاضای رعایت انصاف و عدالت را در این خصوص دارد و چون درآمد ابرازی سال 1400 نسبت به درآمد ابرازی سال 1399 حدوداً پنجاه / 50 درصد افزایش داشته است بنابراین تقاضای اعمال مشوق مالیاتی را از آن مقام محترم دارد .
ضمناً باتوجه به اینکه کلیه خرید و فروش فصلی سال 1400 در سامانه های مربوطه ثبت گردیده است تقاضای بخشودگی جرائم برگ مطالبه ماده 169 صادره به شماره ——- از آن مقام محترم دارم.
با سپاس

تاریخ: 01/11/1402

شماره: 14021101

 

بسمه تعالی

نمونه متن لایحه دفاع مالیاتی انصراف از اعتراض جرائم ماده 169

ریاست محترم اداره دارایی و امورمالیاتی 

با سلام

احتراماً شرکت نواندیشان علم قهرمانی با شناسه ملی————- بدینوسیله انصراف خودرا از اعتراض به برگه تشخیص ماده——— شماره ————– اعلام میدارد، لذا خواهشمنداست جهت اعمال 100% (صددرصد) بخشودگی جرائم اقدامات لازم را مبذول فرمائید.

                                                                                                                                     با سپاس

 

                                                                                                                                   مدیرعامل

نمونه متن لایجه مالیاتی درخواست متن ضمانتنامه عملکرد

بسمه تعالی

ریاست محترم اداره امور مالیاتی شمال تهران

جناب آقای فرجی

سلام

احتراما بدینوسیله اعلام میگردد اینجانب مصطفی ترابی گودرزی به کد ملی ———– با درنظر گرفتن اعتراض و مراحل رسیدگی پرونده سال مالی 1400 و ارائه ضمانت نامه برای انجام این امر و خلل و مسائلی از قبیل ارائه نشدن پرونده به هیئت دادرسی که تعللی در روند رسیدگی مجدد صورت گرفته خواهشمند است برای تمدید مدت ضمانتنامه به شماره ————– به تاریخ صدور ————– اقدامات لازم را مبذول فرمائید

پیشاپیش از بذل محبتی که میفرمائید کمال تشکر را دارد.

                                                                                                       با تشکر

آموزش لایحه نویسی مالیاتی

همانطور که پیش تر درمورد اهمیت لایحه مالیاتی و قدرت تاثیرگذاری آن در برگه تشخیص مالیات گفتیم؛ بنابراین، نحوه نگارش صحیح برگه لایحه مالیاتی یک برگه برنده برای مودیان مالیاتی است. این برگه برنده نکات پیچیده ای دارد که اگر از آن بی خبر باشید فرصت خود را از دست خواهید داد. لازمه یادگیری فنون لایحه نویسی مطالعه چندین لایحه مالیاتی موفق است.

شرکت حسابداری اَزتا آماده است تا انواع لوایح مالیاتی موفق خود را در اختیار شما عزیزان قرار دهد تا با مطالعه آن بتوانید با فرمت نوشتاری متون لایحه مالیاتی آشنا شوید. در صورت وجود هر گونه سوال، میتوانید با شماره 90004656 تماس بگیرید تا کارشناسان ما به سوالات شما پاسخ دهند.

 

برای دریافت نمونه لایحه مالیاتی فرم زیر را پر کنید

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

 

نتیجه گیری

با استفاده از لایحه مالیاتی صحیح میتوانید به بهترین شکل ممکن و بدون پرداخت جرایم مالیاتی یا مالیات اضافه تر، از حقوق خود دفاع کنید. فقط بدانید که اگر لایحجه مالیاتی به درستی و مطابق با قوانین حقوقی و تجاری تحریر نشوند، صرفا وقت و هزینه شما تلف خواهد شد. شرکت حسابداری اَزتا بیش از 35 سال است که در حوزه خدمات حسابداری و مالی در حال فعالیت است. مشاوران مالی موسسه مالی اَزتا از برترین اساتید مالی کشور هستند که تا کنون بیش از ده ها پروژه را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. برای دریافت وقت خدمات مشاوره مالیاتی با شماره 90004656 تماس حاصل فرمایید.

آیا آموزش لایحه نویسی نیاز به دوره آموزشی دارد؟

برای یادگیری نحوه نوشتار لایحه مالیاتی فقط کافیست نمونه های لوایح مالیاتی که توسط مشاوران مالیاتی خبره تحریر شده را بررسی کنید تا بتوایند با نحوه نوشتار لوایح مالیاتی آشنا شوید. در دوره آموزش حسابداری ازتا نکات مهم درباره تحریر لوایح مالیاتی آموزش داده میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *