حسابداری دارای شاخه‌های مختلفی است که یکی از آنها حسابداری مالی است. این شاخه از حسابداری، یعنی حسابداری مالی، در طیف وسیعی از شرکت‌ها برای بررسی کردن امور مالی لازم است. چه شرکت موردنظر کوچک و یا بزرگ باشد. اگر می‌خواهید با حسابداری مالی و وظایف یک حسابدار مالی به زبانی ساده و گیرا آشنا شوید با ما همراه شوید.

حسابداری مالی (Financial accounting) چیست؟

حسابداری مالی Financial Accounting شامل عملیات‌هایی مانند ثبت، جمع‌بندی و تنظیم گزارش درباره تجزیه‌وتحلیل معاملات تجاری در طول یک دوره زمانی مشخص و تهیهٔ صورت‌های مالی است و سلامت مالی یک شرکت را نشان می‌دهد. در طی این فعالیت‌ها و فرایندها، تمام‌ صورت‌های مالی مثل ترازنامه‌ها و آمار سود و زیان سیستم، ثبت و محاسبه گردیده و روند سازمان، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ همچنین وضعیت مالی شرکت را به افرادی بیرون از شرکت همانند سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، تأمین‌کنندگان، مشتریان و … نشان داده می‌شود.

 

*برای دانستن تعریف حسابداری و این که حسابداری مالی چه کمکی به کسب‌وکار می‌کند تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.*

 

تعریف حسابداری مالی

برای اینکه به درک بهتری از تعریف حسابداری مالی برسیم ابتدا باید بدانیم حسابداری مالی که در زبان انگلیسی با اصطلاح Financial accountant یاد می‌شود، اشاره به رسیدگی به امور مالی دارد. در حسابداری مالی به فعالیت‌های مالی صورت‌گرفته در سازمان، ثبات داده می‌شود و فعالیت‌های انجام‌ گرفته در قالب گزارش، ارائه می‌شود. گزارش‌های مالی شامل تجزیه‌ و تحلیل‌ فعالیت‌های مالی انجام‌ گرفته مانند فروش خزانه‌داری و انبار در حسابداری مالی طبقه‌بندی می‌گردد.

در حسابداری مالی به جزئیات فعالیت‌های اقتصادی صورت‌گرفته در سازمان توجه می‌شود و گزارش‌های مدونی از فعالیت‌های مالی صورت‌ گرفته در سازمان ارائه می‌شود. درواقع حسابداری مالی، به رسیدگی به امور مالی اشاره دارد و ضروری‌ترین و اصلی‌ترین شاخه حسابداری در هر واحد اقتصادی به شمار می‌آید و بقیه انواع حسابداری در کنار آن قرار می‌گیرد. اگر حسابداری مالی نباشد، دسترسی به هیچ‌کدام این اطلاعات ممکن نخواهد بود.

حال که متوجه شدت اهمیت این شاخه از حسابداری شده ایم، شایسته است که خدمات حسابداری مالی خود را به موسسه حسابداری معتبر بسپاریم. شرکت حسابداری ازتا، بیش از ۲۵ سال است که در زمینه مالی و حسابداری آماده خدمات رسانی به تمامی کسب و کارها است. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی و مالی میتوانید با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

 

حسابدار مالی (Financial accountant) چه کسی است؟

حسابداری مالی

حسابدار مالی کسی است که بر صورت‌های مالی نظارت دارد و کار ثبت و ساماندهی صورت‌های مالی را انجام می‌دهد و گزارش صحیحی به مدیریت ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌ دیگر به شخصی که به صورت‌های مالی نظارت دارد و کار ثبت و ساماندهی صورت‌های مالی را انجام می‌دهد حسابدار مالی می‌گویند.

  وظایف حسابدار مالی به شرح زیر است:

  • جمع‌آوری اسناد و مدارک و اطمینان از صحت صدور اسناد
  • کنترل دقیق صندوق‌دار، تنخواه‌دار و انباردار
  • پیگیری مطالبات و وصول مطالبات شرکت
  • تهیه و تنظیم سند لیست حقوق و دستمزد و ارسال  لیست بیمه کارمندان و مالیات حقوق و دستمزد
  • تهیه تراز حساب‌‌‌ها به‌صورت روزانه و ماهیانه و ارائه آن مدیریت
  • بایگانی و نگهداری اسناد حسابداری در زونکن‌های طبقه‌بندی‌شده
  • اصلاح و بستن حساب‌‌‌ها در پایان دوره مالی
  • ارائه مشاوره به مدیران شرکت برای اخذ بهترین تصمیمات و آینده‌نگری برای شرکت

 

  نکته: زونکن‌های مهم و اساسی در شرکت عبارتست از:

  • زونکن جهت مکاتبات داخلی شرکت
  • زونکن جهت نگهداری و بخشنامه‌های دولتی
  • زونکن جهت بیمه تامین اجتماعی و مالیات کارکنان شرکت
  • زونکن جهت مکاتبات و اوراق مالیاتی

 

تفاوت بین حسابداری مالی با سایر حسابداری‌ها چیست؟

در کتب دانشگاهی، تعریفی که از حسابداری ارائه شده است، این است: جمع‌آوری اطلاعات، طبقه‌بندی داده‌ها، ثبت و تهیه گزارش‌ها مربوط به‌ آن‌ها. اما حسابداری مالی مربوط به گزارش‌های مالی، برای بیرون از شرکت یا سازمان می­‌شود. در حالی‌که حسابداری مدیریت یا همان حسابداری صنعتی، گزارش ­هایی را برای تصمیم­‌گیری بهینه مدیران، تهیه می­‌کند.

 

انواع صورت‌های مالی

مهم­ترین و حیاتی‌­ترین صورت‌های مالی به ۴ دسته تقسیم ­می­شوند:

ا – ترازنامه

ترازنامه شامل سه عنصر اصلی است: دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام؛ در سمت راست ترازنامه دارایی‌ها، شامل دارایی جاری مثل وجه نقد، حساب­های دریافتنی و همچنین دارایی­های ثابت مثل ساختمان و تجهیزات، قرار می‌گیرد؛ اما در سمت چپ انواع بدهی­ مثل حساب­های پرداختنی و همچنین حقوق صاحبان سهام قرار می­گیرد. همان‌طور که از اسم آن پیداست، ترازنامه، باید در دو طرف راست و چپ آن، جمع مبالغ کاملاً یکسان یا تراز باشد در غیر این صورت حتماً در جایی اشتباهی صورت‌گرفته است.

 

۲ – صورت سود و زیان

دریافت و پرداخت

 صورت سود و زیان، بیانگر عملکرد یک سازمان یا شرکت در طول یک دوره زمانی مشخص است. صورت‌های سود و زیان حاصل کسر درآمد کل از هزینه کل است. اما باید توجه داشت که صورت سود و زیان در شرکت­های تولیدی، خدماتی و پیمانکاری، کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

 

۳ – صورت جریان وجوه نقدی

شامل تمام دریافتی و پرداختی وجوه نقدی است که در طول یک دوره مالی اتفاق افتاده است و برای مدیران بیانگر این است که آیا شرکت توانایی ایفای تعهدات و برآورد نقدینگی را دارید یا خیر.

 

۴ – صورت سود و زیان جامع

این گزارش، تمام تغییرات در حقوق صاحبان سهام را نشان می­‌دهد و این تغییرات، یا به‌صورت افزایشی است و یا کاهشی. سود و زیان عادی در ردیف اول گزارش درج می­‌شود و سپس درآمد و هزینه­‌های شناخته شده در حقوق صاحبان سهام مانند سود و زیان تحقق‌نیافته، به سود و زیان اضافه یا کسر خواهد شد.

 

اهمیت حسابداری مالی

از زمانی که شرکتی به ثبت ­می­‌رسد، قانون حکم می­‌کند که در پایان هر دوره مالی (سال مالی) صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی خود را تهیه و ارائه کند. در این صورت برای شفافیت بیشتر شرکت، حسابداری مالی وارد میدان می­‌شود. قابل‌ذکر است که سهام‌داران، وام دهندگان و سرمایه‌گذاران برای دیدن وضعیت شرکت، به این گزارش‌ها روی می‌­آورند. در صورتی که نیاز به خدمات حسابداری هستید، می‌توانید از خدمات حسابداری شرکت حسابداری ازتا استفاده نمایید.

اهداف حسابداری مالی

دریافت صورت­های مالی: همان‌طور که ذکر شد، قانوناً شرکت ­ها موظف‌اند که صورت‌های مالی خود را طی دوره‌های مشخصی مثل سه‌ماهه، شش‌ماهه و یا یک‌ساله تهیه و به سازمان‌های نظارتی ارائه نمایند.
تحلیل و بررسی گزارش‌ها: مدیران برای ارزیابی و تحلیل روند شرکت، به بررسی گزارش‌ها روی می­آورند.

تعیین روند کلی شرکت آگاهی از میزان سود و زیان یا درآمد شرکت  

 

مزایای حسابداری مالی

حفظ سوابق تجاری

می­گویند کم‌رنگ‌ترین نوشته­‌ها از قوی­ترین حافظه­‌ها، ماندگارترند؛ زمانی که از حسابداری مالی برای ثبت و گزارش استفاده می‌شود، موجب ماندگاری و ثبت اطلاعات مالی شرکت یا سازمان می‌شود.

 

کمک به مدیریت

در حسابداری مدیریت که وظیفه تصمیم‌گیری بهینه برای آینده شرکت دارد، به گزارش‌هایی نیاز است که حسابداری مالی می‌تواند این گزارش‌ها را تهیه کند؛ بنابراین در کمک به مدیران برای تصمیم‌­گیری، حسابداری مالی کارایی ویژه‌ای دارد. حسابرسان شرکت حسابداری در کرج ازتا تبحر چشمگیری در

 

کمک به کنترل دارایی‌ها

حسابداری مالی همان‌طور که مفصلاً ذکر شد، اطلاعات مربوط به موجودی نقدی، بدهکاران سهام، دارایی‌های ثابت و غیره را به کنترل دارایی‌ها کمک می‌کند.

 

کمک به امور مالیاتی

حسابداری مالی با طبقه‌بندی و نگهداری دفاتر حسابداری به‌صورت سیستماتیک، تسویه بدهی مالیاتی را راحت‌تر می­کند. به همین صورت، احتمال اینکه دچار مشکلاتی مثل پرداخت مالیات با تأخیر، بسیار پایین می­آید.

 

ارزش‌گذاری بر روی کسب‌وکار

برای اینکه کسب‌ و کاری را به فروش برسانند، تنها چیزی که می‌تواند برای کسب‌ و کار ارزش دقیق آن را تعیین کند، حسابداری مالی است.

 

جذب وام

برای اینکه یک شرکت بتواند درخواست وام کند، نیاز به شفافیت مالی دارد تا نشان دهد که حساب شرکت همچنان کار می­کند و وام‌دهنده در موعد موردنظر، سود خود را دریافت خواهد کرد. در این صورت  تنها صورت‌های مالی می‌توانند پاسخ‌گوی این شفافیت باشند که همان‌طور که ذکر شد، حسابداری مالی، نقش گزارش صورت‌های مالی را برعهده دارد. در برخی مواقه بانک ها برای دادن وام به کسب و کار ها از ان ها اظهارنامه های عملکردشان را درخواست کرده و به طور کلی برایشان مبری بودن از جرائم مالیاتی بسیار مهم است. مراقب باشید تا کارنامه مالیاتی کسب و کار های شما به دلیل عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، اظهارنامه عملکرد و به طور کلی اظهارنامه های عملکرد سیاه نشود.

 

مقایسه سال‌های مالی

درصورتی‌که شرکت چند سال است که فعالیت می‌کند و صورت‌های مالی آن را به‌صورت منظم و طبقه‌بندی‌شده، نگهداری شده است، می‌توان با استفاده از صورت‌های مالی که از طریق حسابداری مالی تهیه شده است، سال‌های گذشته شرکت را با یکدیگر مقایسه کرد.

 

تشخیص سوء استفاده مالی و اشتباهات

در صورتی کسی خواسته یا ناخواسته در صورت‌های مالی شرکت، اشتباهی کند، حسابرسان داخلی و مدیران همواره به بررسی گزارش‌ها مالی می‌پردازند. حسابداری مالی هم از این منظر نقش ویژه­ای دارد.

نتیجه گیری

حسابداری مالی یکی از مهم‌ترین مباحث حسابداری است که هرکسی که خواهان کار حسابداری در بازار کار است، باید به یادگیری آن بپردازد. در دانشگاه دروسی مانند اصول حسابداری، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی و خیلی از دروس دیگر، به این مبحث می­پردازند؛ بنابراین این مبحث را جدی بگیرید! 

می‌توایند به طور کاملاً عملی و کاربردی، حسابداری مالی را در دوره آموزش حسابداری ازتا نیز، فرا بگیرید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *