خیلی از دانش‌آموزانی که به کنکور نزدیک می‌شوند یا در آزمون کنکور سراسری شرکت کرده‌اند، تصمیم به انتخاب رشته حسابداری دارند. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد آینده شغلی رشته حسابداری توضیح دهیم.

 

آینده شغلی رشته حسابداری و معرفی آن

حسابداری، وظیفه ثبت و ذخیره اطلاعات مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها را دارد تا بعداً مدیران از طریق این اطلاعات، تصمیمات بهینه را برای توسعه شرکت یا سازمان، انجام دهند. جالب است بدانید که رشته حسابداری یکی رشته‌های پردرآمد دانشگاهی است و همچنین تقاضا برای این رشته زیاد است؛ به همین دلیل اکثر افراد فارغ‌التحصیل این رشته، شاغل می‌شوند.

 

دانشگاه‌ها برای رشته حسابداری

امروزه دانشگاه‌های زیادی اعم از دولتی تا آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی این رشته را دارند؛ بنابراین ظرفیت برای این رشته بالا است. باوجود اینکه فارغ تحصیل در این رشته زیاد است، باز هم تقاضا برای این رشته بالا است.

 

وضعیت آینده شغلی رشته حسابداری در ایران

روزبه‌روز تعداد شرکت‌های بزرگ و کوچک در میهن عزیزمان در حال افزایش است و این یک فرصتی را برای محصلین رشته حسابداری ایجاد می‌کند تا سریع‌تر وارد بازار کار شوند. اگر خواسته باشیم آینده شغلی رشته حسابداری را برای شما واضح بگوییم، شغل برای کسانی است که در این رشته به‌صورت کاملاً عملی، حداقل توانایی را برای ثبت سند و سایر کارها را داشته باشند؛ به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در یک دوره کارآموزی شرکت داشته باشید.

ما در شرکت حسابداری ازتا، با ۲۵ سال سابقه درخشان، دوره آموزش حسابداری را همراه با یک دوره کارآموزی و معرفی به بازار کار برای دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته، برگزار می‌کنیم.

 

آینده شغلی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی

در این مقطع که اکثریت دانشجویان این رشته مشغول به کار می‌شوند، کارهای متنوعی وجود دارد مثل حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابدار فروش، حسابداری انبارداری و یا کمک حسابدار

باتوجه به گرایش‌های مختلف این رشته، می‌توانید در سازمان‌های دولتی، ادارات دارایی، مؤسسات بیمه، مؤسسات اعتباری و همچنین در تمام بانک‌ها، شاغل شوید.

آینده شغلی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد

تمام کسانی که در رشته حسابداری، در مقطع کارشناسی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل کنند. یکی از بهترین و پردرآمدترین این گرایش‌های، رشته حسابرسی است که امروز محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کار یک حسابرس، نظارت بر عملکرد مالی شرکت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی است؛ به همین دلیل شرکت‌ها برای توسعه و گسترش فعالیت خود، نیازمند یک مشاور مالی و حسابرس هستند.

شغل حسابرسی بر دو نوع تقسیم می‌شود:

حسابرس داخلی

حسابرسان داخلی وظیفه کنترل امور مالی شرکت را دارند و اغلب توسط مدیران و هیئت‌مدیره شرکت انتخاب می‌شوند. حسابرس داخلی به دلیل اینکه به اسناد محرمانه شرکت دسترسی دارد، باید یک فرد معتمدی باشد.

 

حسابرس خارجی

حسابرس خارجی که هیچ وابستگی به شرکت موردنظر ندارند، به‌منظور نظارت بر گزارش‌ها و صورت‌های مالی و بررسی صحت و درستی آن‌ها، استخدام می‌شوند.

 

میزان درآمد حسابداری

سیستم حقوق و دستمزد

شاید مهم‌ترین قسمت این مقاله برای شما، میزان درآمد حسابداری باشد. میزان درآمد حسابداری در شرکت‌های مختلف، متفاوت است و بستگی به هم شرکت دارد و هم میزان خُبرگی و تجربه حسابدار؛ اما در کل می‌توانیم به طور تخمینی اعدادی را به شما نشان دهیم.

 

میزان درآمد حسابداری در سطح کارشناسی

اگر به‌عنوان یک حسابدار ساده در شرکت‌ها چه دولتی و چه خصوصی، استخدام شوید، طبق قانون کار سال ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندی به شما تعلق می‌گیرد.

میزان درآمد حسابداری در سطح کارشناسی:

حداقل حقوق: ۴.۱۷۹.۰۰۰ تومان
حداکثر حقوق: ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

 

میزان درآمد حسابداری در سطح سرپرستی

برخی شرکت‌های بزرگ، بیش از یک نفر حسابداری دارند، به همین دلیل برای مدیریت تمام حسابداران، به یک سری افرادی مجرب در حوزه حسابداری نیاز دارند. درصورتی‌که شما دارای چند سال تجربه در حسابداری داشته باشید، با کمی مهارت مدیریت، می‌توانید در این شرکت‌ها به‌عنوان سرپرست حسابداری استخدام شوید.

حقوقی که به سرپرست حسابداری تعلق می‌گیرد:

حداقل حقوق: ۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان
حداکثر حقوق: ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان

 

میزان درآمد حسابداری در سطح مدیریت

تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک، برای تصمیمات مالی بهینه و همچنین برای مشاوره مالی به حسابداری مدیریت نیازمندند. افرادی که دارای تحصیلات حسابداری و همچنین تجربه چندین‌ساله در حسابداری باشند، می‌توانند به‌عنوان حسابداری صنعتی یا حسابداری مدیریت، در شرکت‌ها استخدام شوند.

حقوق حسابدار مدیریت:

حداقل حقوق: ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان
حداکثر حقوق: ۳۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان

 

نکته مهم: توجه داشته باشید که این ارقام کاملاً به‌صورت تخمینی است و دقیق نیست؛ همان‌طور که گفتیم درآمد شما بستگی به محل فعالیت، تجربه شما و همچنین وسعت شرکتی که در آن استخدام شده‌اید دارد.

 

۶ مهارت مهمی که باید قبل شروع فعالیت در بازار کار داشته باشید

آینده شغلی رشته حسابداری

قطعاً کارفرما برای استخدام حسابداری برای خود، پارامترهایی را در نظر می‌گیرد. برای اینکه بتوانید با دستانی پُر به مصاحبه شغلی و ارائه خود بروید، باید ۷ مهارت داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تسلط به قوانین مالیاتی

قوانین مالیات هرسال، امکان دارد که تغییر کنند، بنابراین باتوجه به حساس بودن کار حسابداری و اهمیت مالیات، یک حسابدار باید کاملاً به تک‌تک قوانین مالیاتی کشور تسلط داشته باشد.

تسلط به قوانین تأمین اجتماعی و قوانین کار

همان‌طور که می‌دانید در حسابداری حقوق و دستمزد، بحث قوانین تأمین اجتماعی و قانون کار بسیار اهمیت دارد؛ به دلیل اینکه طبق قانون کار کارفرما موظف است تمام کارکنان و کارمندان خود را بیمه تأمین اجتماعی کند و طبق قانون کار هم حقوق دهد.

 

مهارت‌های ارتباطی

این مهارت جزء مهارت‌های نرم به‌حساب می‌آید و کاملاً بستگی به میزان اعتمادبه‌نفس و فن بیان شما دارد. خیلی از افراد مجربی هستند که به دلیل ضعف در ارتباط به افراد، فرصت‌های شغلی زیادی را ازدست‌داده‌اند؛ به همین دلیل این مهارت اهمیت زیادی دارد.

 

آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری و ICDL

برای مدیریت حساب‌ها و همچنین ثبت سند، باید از طریق ابزارهایی استفاده کنید. در حال حاضر بهترین ابزار در نزد یک حسابدار نرم افزار حسابداری و ICDL می‌باشد؛ بنابراین در یادگیری آن‌ها بکوشید.

 

داشتن تجربه کاملاً عملی در حسابداری

قطعاً یک شناگر با خواندن کتاب، شنا را یاد نگرفته است. این موضوع دقیقاً در رشته حسابداری هم صدق می‌کند. شما با شرکت در یک دوره آموزش حسابداری کارآموزی ، می‌توانید تمام آن چه را که در دانشگاه خوانده‌اید را به درک عمیق‌تری برسید؛ بنابراین حتماً پیشنهاد می‌کنیم حسابداری را به صورت عملی تجربه کنید.

 

نتیجه‌گیری

شغل حسابداری یکی رشته‌های مهم دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد است. این رشته با رشد اقتصاد و همچنین پیچیده شدن فرایند مالی و اقتصادی شرکت‌ها به وجود آمده است؛ بنابراین اگر به علوم اقتصادی علاقه‌مند هستید و همچنین می‌خواهید بعد از اتمام تحصیل نیز، به راحتی شاغل شوید، پیشنهاد ما رشته حسابداری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *