همه-چیز-درباره-صورت-جریان-وجوه-نقد

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد (Cash Flow Statement) یکی دیگر از صورت های مالی مهم شرکت ها است. با ترازنامه مالی در مقاله های گذشته آشنا شدیم و به بررسی دقیق آن پرداختیم. در این مقاله می خواهیم به بررسی صورت جریان وجوه نقد و کاربرد آن در حسابداری خواهیم پرداخت.

صورت جریان وجوه نقد نشان دهنده تغییرات در وجوه نقد یا همان پول را در سازمان ها نشان می دهد. در صورت وجوه نقد گزارش تمامی وجوه ورودی و خروجی نقدی برای فعالیت­های تجاری و سرمایه گذاری طی یک دوره معین مشخص می­شود.  به کمک صورت جریان وجوه نقد می­ توان بررسی کرد که شرکت وجوه نقد خود را در چه منابعی سرمایه گذاری می­کند.

شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۲۵ سال سابقه درخشان در ارائه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی؛ امروز، تصمیم گرفته است که در زمینه آموزشی نیز ایفای نقش می­کند. دوره آموزش حسابداری کاربردی، اولین دوره آموزشی شرکت حسابداری اَزتا است. در این دوره تمامی مباحث حسابداری از مبانی اولیه حسابداری تا تنظیم اظهارنامه عملکرد با استفاده از نرم افزار را به شما هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی آموزش می­دهیم. برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره نحوه برگزاری دوره های آموزشی با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری در کرج، پاسخگوی سوالات شما باشند.

 

صورت جریان وجوه نقد

هدف از تنظیم صورت جریان وجوه نقد چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، صورت جریان وجوه نقد یکی از حیاتی ترین اسناد مالی برای شرکت هاست. تنظیم صحیح این صورت حساب مهم مزایای بسیار زیادی دارد و به منظور رسیدن به  اهداف مشخصی تعیین شده است.

۱- اطلاع از نحوه گردش مالی شرکت و تحلیل و بررسی آن.

۲- شناخت و تحلیل منابع تامین مالی و منابع هزینه های شرکت و کنترل آن­ها

۳- برنامه ریزی دقیق بودجه بندی دوره ای

۴- شناخت ما به التفاوت میان سود حسابداری، دریافت ها و پرداخت ها.

نحوه تهیه صورت جریان وجوه نقد:

برای آن که بتوانید صورت جریان وجوه نقد یک شرکت را تهیه کنید ابتدا باید صورت ترازنامه و صورت حساب سود و زیان آن شرکت را تهیه کرده و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. با استفاده از اطلاعات بخش درآمد و هزینه های این دو صورت مالی می­توانید صورت جریان وجوه نقد را به درستی تنظیم کنید.

استانداردهای شماره ۲ حسابداری متعلق به صورت جریان وجوه نقد است. طبق این استاندارد، صورت جریان وجوه نقد را می­توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تهیه کرد. معمولا متناسب با نوع فعالیت شرکت ها و روش حسابداری شرکت های حسابداری از یکی از این روش ها استفاده می­شود.

۱- صورت جریان وجوه نقد به روش مستقیم:

در روش مستقیم، صورت جریان وجوه نقد را به دو دسته وجه نقد ورودی و وجه نقد خروجی تقسیم کرد. جریان نقد ورودی شامل دریافت وجه نقد از مشتریان بایت فروش کالا و خدمات است. صورت وجه نقد خروجی نیز شامل هزینه مواد اولیه، حقوق و دستمزد می­شود. در روش محاسبه مستقیم، باید تمامی تراکنش های نقدی پرداختنی و دریافتنی، پیگیری، کنترل و با جزئیات ثبت شود.

برای محاسبه وجوه نقد ورودی از فرمول زیر استفاده می کنیم:

  • وجه نقد حاصل از فروش کالا: حساب دریافتنی پایان دوره – حساب دریافتنی ابتدای دوره + فروش
  • وجه نقد حاصل از ارائه خدمات: حساب های دریافتنی پایان دوره – حساب های دریافتنی ابتدای دوره + درآمد خدمات

برای محاسبه وجوه نقد خروجی از فرمول زیر استفاده می کنیم:

  • وجوه نقد پرداختی بابت خرید مواد اولیه = موجودی پایان دوره – موجودی ابتدای دوره + هزینه مواد اولیه
  • وجوه نقد پرداختی برای حق الزحمه کارمندان = حقوق پرداختنی پایان دوره – حقوق پرداختنی ابتدای دوره + هزینه حقوق

۲- صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم:

در “صورت جریان وجوه نقد” به روش غیر مستقیم نیز هدف دستیابی به خالص جریان وجوه نقد است. در روش غیر مستقیم به بررسی تراکنش های مالی به صورت تک به تک توجهی نمی­شود؛ بلکه فعالیت های عملیاتی بر اساس سود عملیاتی گزارش می­شود. به عبارتی دیگر، محاسبه جریان نقد عملیاتی یا سود و زیان خالص شروع شده و محاسبه می­گردد.

 صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم بسیار ساده تر از روش مستقیم است. از این رو، بیشتر حسابداران از روش دوم استفاده می­کنند.

اقلام صورت جریان وجوه نقد چیست:

وقتی می­گوییم اقلام صورت حساب وجوه نقد چیست، در واقع می خواهیم بدانیم ساختار تنظیم این صورت جریان چگونه است؟

طبق استانداردهای تعریف شده، اقلام اصلی موجود در جریان وجوه نقد عبارت است از:

۱- فعالیت های عملیاتی:

فعالیت های عملیاتی به تمامی فعالیت هایی گفته می­شود که شرکت ها از طریق انجام فعالیت اصلی خود به دست می آورند.

۲- بازده سرمایه گذاری و سود پرداختی در ازای تامین مالی:

در این قسمت، سود ناشی از هزینه هایی که بابت سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت کسب شده است. این قسمت صرفا برای شرکت های خدماتی و شرکت های سرمایه گذاری کاربرد دارد.

۳- مالیات بر درآمد:

در این قسمت علاوه بر مبلغ مالیات بر درآمد، جریان ­های نقدی مربوط به پرداخت های مالیات بر درآمد نیز در آن وارد می­شود

۴- فعالیت ­های سرمایه گذاری:

این قسمت را تحت عنوان مبادلات غیر نقدی نیز می شناسند. در این قسمت تمامی جریان های نقدی مربوط به فعالیت های سرمایه گذاری که شامل تحصیل و فروش انواع سرمایه گذاری ها است نیز ثبت می­شود. به جز فعالیت های سرمایه گذاری، دارایی های ثابت مشهود و نامشهود نیز در این قسمت قرار می­گیرد.

۵- فعالیت های تامین مالی:

این قسمت شامل دریافت ­های نقدی است که از تامین کنندگان خارج از سازمان دریافت می شود؛ همچنین شامل بازپرداخت اصل آن نیز خواهد شد. مثلا اگر یک سرمایه گذار بخواهد مبلغی را در شرکت سرمایه گذاری کند، آن مبلغ باید در این قسمت درج شود. حتما به این نکته توجه کنید که فعالیت های مالی ناشی از فروش کالا و خدمات به هیچ وجه نباید در این قسمت قرار گیرد.

در انتها باید بگوییم که اگر صورت جریان نقدی وجود داشت که نمی­دانستید باید در کجا قرار بگیرد و شامل هیچ یک از ۵ مورد فوق نبود، باید آن را در فعالیت های عملیاتی وارد کنیم.

 

صورت جریان وجوه نقد

نتیجه گیری:

صورت جریان وجوه نقد یکی از دیگر از اسناد مهم مالی برای بررسی و ارزیابی عملکرد مالی است. به عبارتی دیگر،  مهمترین مسئله برای مدیران آگاهی از آن است که بیشترین درآمد شرکت از چه منبعی است و وجوه نقد شرکت در کجا سرمایه گذاری می­شود. صورت جریان وجوه نقد دقیقا این اطلاعات را در اختیار مدیران شرکت ها قرار می­دهد تا بتوانند برای بودجه شرکت به درستی تصمیم گیری کند.

از اهمیت صورت جریان وجوه نقد مالی هرچه بگوییم کم گفته ایم. درست است که این صورت حساب به اندازه صورت حساب سود و زیان و ترازنامه برای سازمان امور مالیاتی اهمیتی ندارد ولی این صورت حساب به ما کمک می­کند تا بتوانیم سیستم مالیاتی مجموعه خود را ایمن تر تنظیم کنیم. شرکت حسابداری ازتا یکی از معتبرترین شرکت های حسابداری کرج و تهران محسوب می­شود که تاکنون موفق به انجام بیش از ۱۰۰ ها پروژه مالیاتی شده است. برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی لطفا با شماره ۹۰۰۰۴۶۵۶ تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *