حقوق حسابدار در سال 1403

جامعه حسابداران رسمی ایران در آغاز هر سال با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، شرایط بازار کار، میانگین سن افراد فعال در این حوزه نرخ حقوق حسابدار را مشخص می کند. این نرخ هم به کارفرمایان و هم به حسابداران برای پیدا کردن شغل مناسب با درآمد معقول کمک خواهد کرد زیرا؛ طبق این نرخ، کارفرمایان می توانند از پرداخت حقوق با نرخ عادلانه در جامعه اطمینان حاصل کنند و حسابداران و حسابرسان نیز می توانند میانگین حقوق همکاران خود را محاسبه کنند.

شرکت حسابداری ازتا متشکل از اساتید و متخصصان حرفه ای در حوزه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی است. تیم حرفه ای اَزتا تمام تلاش خود را می کند که علاوه بر ارائه خدمات مالی به تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، جدیدترین اطلاعات در این حوزه را نیز با شما به اشتراک بگذارد. در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد نرخ حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۳ و آپدیت های جدید نسبت به سال گذشته و معیارهای تعیین آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

جدول حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۳

در ابتدای هر سال شورای عالی کار نرخ حقوق و دستمزد کارمندان در سال جاری را تعیین میکند. لازم به ذکر است که این مبلغ قطعی نیست و ممکن است چند ماه بعد بخشنامه های جدید صادر شود. در جدول زیر نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ و میزان تغییر آن با سال ۱۴۰۲ مشخص شده است. لازم به ذکر است که این جدول فقط مختص به حقوق حسابداران نیست بلکه نشاندهنده حقوق یک کارگر ساده است. در تعیین حقوق و دستمزد دقیق حسابداران عوامل مختلفی مانند سابقه کار، سطح تحصیلات، محل فعالیت و … تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت

جدول-حقوق-حسابداران-در-سال-1403

عوامل تاثیر  گذار در حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۳ چیست؟

در هر سال با توجه به تغییرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ داده، عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش بازار کار مشاغل مختلف تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال، سختگیری های سازمان امورمالیاتی کشور یک تغییر بزرگ در بازار کار حسابداری و مالیاتی ایجاد کرد و تقاضا برای دریافت چنین خدماتی افزایش پیدا کرد. در این قسمت با عوامل تاثیر گذار در میزان حقوق حسابداران در سال ۱۴۰۳ آشنا میشویم.

۱- سمت حسابداران:

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ حق الزحمه حسابداران در سال ۱۴۰۳، سمت و موقعیت شغلی آن ها در بازار مالی و حسابداری است. قطعا حسابدارانی که سمت شغلی بالاتری دارند یا به عبارت دیگر، جایگاه آن ها در چارت سازمانی آن مجموعه در مرحله بالاتری است، حقوق دریافتی بیشتری نیز خواهند داشت. در حوزه حسابداری، هر چه حسابداران سابقه کار بیشتری داشته باشند، از حقوق بالاتری نیز برخوردار خواهند شد.

لازم به ذکر است که حسابداران در صورتی که موفق به توافق با کارفرما شوند، می توانند حقوق بالاتری نیز دریافت کنند. توجه داشته باشید که تا به امروز وزارت کار قانون مشخص شده ای بابت میزان حقوق افراد طبق میزان سال تجربه کاری لحاظ نکرده است و اعداد درج شده در جدول زیر بر اساس عرف بازار است.

تجربه کاری نرخ حقوق در سال ۱۴۰۳
۱ الی ۳ سال ۸۵,۰۰۰,۰۰۰ الی ۴۵,۰۰۰,۰۰۰
۳ الی ۸ سال ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ الی ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
بیش از ۸ سال سابقه ۱۹۴,۰۰۰,۰۰۰  به بالا

 ۲- سطح تحصیلات:

همه ما می دانیم که سطح تحصیلات می تواند تاثیر چشمگیری در پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب و البته درآمد داشته باشد. حسابداری نیز جزو مشاغلی است که سطح تحصیلات در آن بسیار تاثیر گذار است. البته، مدرک تحصیلی برای برخی از سازمان ها مخصوصا ارگان های دولتی بسیار مهم است؛ در حالی که امروزه ببیشتر شرکت های خصوصی برایشان سابقه کار و میزان توانایی حسابداران حائز اهمیت است.

برخی از دانشجویان به مدرک تحصیلی به عنوان گواهی نامه ورود به بهترین شرکت ها و بالاترین درآمد ها نگاه می کنند در صورتی که این تصور نادرستی است. ممکن است مدرک دانشگاهی بتواند شانس شما برای ورود به شرکت ها بزرگ را افزایش دهد ولیکن نمیتواند تنها عامل تاثیرگذار باشد. سابقه کاری، مرتبط بودن رشته تحصیلی و سمت شغلی که قصد ورود به آن را دارید و مهارت ها و توانمندی های شما همگی شانس استخدام شما را افزایش خواهند داد.

اعداد و ارقام موجود در این جدول نیز دقیقا طبق عرف بازار تعیین شده اند وزارت کار تا به امروز مزد دقیقی برای کارمندان با سطح تحصیلات متفاوت تعیین نکرده است. تنها موردی که تعیین شده این است که حقوق و دستمزد کارمندان در سطح تحصیلات متفاوت باید متفاوت باشد یعنی حقوق پایه فردی که بی سواد است با حقوق پایه فردی که دارای دیپلم است (حتی در یک موقعیت شغلی مشابه) نباید یکسان باشد ولی این موضوع به صورت سختگیرانه کنترل نمیشود بنابراین، این موضوع در اکثر شرکت ها رعایت نمیشود.

اما با توجه به این که در لیست بیمه کارمندان مدرک تحصیلی آن ها وارد میشود، به راحتی این موضوع قابل پیگیری است و ممکن است جرایم مالیاتی نیز شامل حال اشخاص حقیقی یا حقوقی که به این قانون بی اعتنا هستند نیز شامل شود.

سطح تحصیلات نرخ حقوق در سال ۱۴۰۳  (ریال)
دیپلم ۸۷,۰۰۰,۰۰۰ الی ۱۱۴,۰۰۰,۰۰۰
فوق دیپلم ۱۰۴,۰۰۰,۰۰۰ الی ۱۹۴,۰۰۰,۰۰۰
لیسانس ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ الی ۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فوق لیسانس ۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰ الی ۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰

۳- نوع شرکت:

نوع شرکت ها یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تعیین نرح حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۳ است. شرکت های به سه دسته خصوصی، دولتی و نیمه دولتی تقسیم می شوند. نرخ دستمزد شرکت های نیمه دولتی و دولتی تقریبا با هم برابرند. ولیکن نرخ حقوق شرکت های خصوصی کمی متفاوت است. برخی از شرکت های خصوصی که در سطح بین المللی فعالیت می کنند نیز حقوق متفاوتی دارند. در ادامه نرخ حقوق حسابداران در سال ۱۴۰۳ در شرکت های متفاوت را بررسی خواهیم کرد.

نوع شرکت نرخ حقوق در سال ۱۴۰۳  (ریال)
شرکت های خصوصی ۹۲,۵۰۰,۰۰۰ الی ۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شرکت های بین المللی ۱۰۸,۹۰۰,۰۰۰ الی ۱۸۴,۰۰۰,۰۰۰
شرکت های دولتی ۸۳,۵۰۰,۰۰۰ الی ۱۱۹,۸۰۰,۰۰۰

۴- قوانین و مقررات دولت:

قوانین و مقررات دولتی و رخدادهای های اجتماعی می تواند بازار کار مالی و حسابداری را دچار تغییر کند. گاهی این تغییرات موجب رونق بیشتر بازار مالی و افزایش حقوق حسابدار و گاهی موجب رکود بازار مالی و در راستای آن کاهش هزینه دستمزد و حقوق حسابدارخواهد شد.

۵- مسافت تا محل کار:

یکی از مهمترین موارد که در حقوق دریافتی حسابداران تاثیرگذار است، مسافت حسابداران تا محل کار است. برخی از سازمان ها که در مناطق دور افتاده یا مناطق محروم هستند، اغلب به کارمندان خود حقوق بالاتری میدهند. دلیل آن این است که متقاضی برای کار در این مناطق کم است.

 

عوامل تاثیرگذار در حقوق کارمندان در سال 1402

حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۳ شامل چه هزینه هایی می شود؟

هدف ما در این قسمت، بررسی هزینه هایی است که یک کارفرما در ازای استخدام یک نیروی حسابدار باید بپردازد. از جمله هزینه هایی که استخدام یک کارمند حسابداری تمام وقت ایجاد می شوند عبارتند از:

  • هزینه حقوق و دستمزد
  • هزینه و حق بیمه کارمندان تامین اجتماعی
  • هزینه های سربار که شامل هزینه ملزومات اداری، هزینه اجاره و … می باشد.

به طور کلی، استخدام یک نیروی حسابدار تمام وقت هزینه های بسیار زیادی برای  را به همراه دارد و مدیریت امور مربوط به پرسنل نیز هزینه و زمان بسیار زیادی می طلبد. برون سپاری خدمات حسابداری به شرکت های حسابداری معتبر می تواند این هزینه و زمان را کاهش دهد.

چرا حسابداری بازار کار داغی دارد؟

حسابداری جزو مشاغل پر طرفدار محسوب می­شوند. زمانی که شما فارغ التحصیل می شوید، موقعیت های شغلی بسیار زیادی برایتان فراهم خواهد شد، فرقی ندارد که در کجای کشور باشید، زیرا حسابداری نیاز تمامی کسب  کارهای کوچک و بزرگ است. بنابراین، به عنوان یک نیروی حسابدار امکان فعالیت در تمامی کسب و کار ها را خواهید داشت. ولی به همان اندازه که فرصت شغلی زیاد است، به همان اندازه نیز رقابت تنگانگ است.

برای فعالیت در بازار کار رقابتی نیاز است که توانمندی های خود را ارتقا دهند. آموزش تخصصی در رشته های حسابداری و مالی میتواند شانس شما را در پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب افزایش میدهد. دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار اَزتا صفر تا صد مباحث حسابداری کاربردی و نحوه کار با نرم افزارهای حسابداری را به شما آموزش خواهد داد. در این دوره آموزشی فرصت یادگیری ۳۰ تجربه اساتید و بزرگان رشته حسابداری و مالی را خواهید داشت. 

 

چرا حسابداری بازار کار داغی دارد؟

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم تمام موارد مهم درباره حقوق و دستمزد حسابداران در سال ۱۴۰۳ را پوشش دهیم. ابتدا به جدول حقوق حسابدارن ۱۴۰۳ اشاره کردیم و سپس با عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد آنها آشنا شدیم. اگر به عنوان یک حسابدار قصد ورود به بازار کار را دارید و یا به عنوان یک کارفرما قصد استخدام نیروی حسابداری دارید، این مقاله می تواند اطلاعات دقیق و خوبی را در اختیار شما بگذارد و همچنین به شما دیدگاه واقع بینانه ای درباره شرایط اقتصادی بازار کار می دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *