حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری شامل زیر شاخه های متفاوتی دارد که یکی از مهمترین آن ها حسابداری پیمانکاری است. حسابداری پیمانکاری یکی از ماژول های حسابداری است که کمی پیچیده تر از سایر حسابداری ها محسوب می­شود. پیش از شروع به بررسی حسابداری پیمانکاری ابتدا نیاز است که شغل پیمانکاری را بررسی کنیم.

پیمانکاری شغل پروژه محوری است که بر مبنای آن پیمانکاران در قبال انجام یک پروژه به صورت حرفه ای با کارفرما قرارداد امضاء میکنند. این پروژه می تواند در زمینه های متفاوت از قبیل پروژه های ساختمانی، تجهیزات کشاورزی، صنعت و معدن، راه و ترابری و… متفاوت باشد.

 با توجه به پروژه محور بودن کسب و کار پیمانکاران، امور مالی نقش مهمتری را ایفا می کند زیرا این نوع کسب و کار ها از روند مالی یکنواختی برخوردار نیستند و دائما با کسب و کارهایی در حال فعالیت اند که دارای قوانین مالی و مالیاتی متفاوتی است. شرکت حسابداری اَزتا با بیش از 35 سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات حسابداری و مالی، امروز تمامی اطلاعات ناشی از تجربه چندین و چند ساله خود را در حوزه حسابداری پیمانکاری با شما عزیزان به اشتراک گذاشته اند.

 

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری چیست؟

همانطور که تمامی کسب و کار ها فارغ از کوچک و بزرگ بودن آن ها به خدمات حسابداری نیاز دارند، حسابداری پیمانکاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای حسابداری شرکت های پیمانکاری نیاز است تا حسابداران بتوانند تمامی هزینه های مصرفی را مشخص کرده و سیستم مالی منسجمی را تنظیم کنند. ولیکن در این مسیر حسابداران به چالش های جدیدی بر میخورند که در سایر حسابداری ها موجود نیست. متغیر بودن ساعت کارکرد کارمندان، حجم و طول زمان پروژه، نوع بیمه کارمندان و… از جمله نقطه های چالش برانگیز در حسابداری پیمانکاری است که در ادامه به بررسی مفصل آن ها خواهیم پرداخت.

روش های حسابداری پیمانکاری

مهمترین بخش در حسابداری پیمانکاری، تشخیص صحیح هزینه ها است. زیرا کارفرما ها مطابق با گزارشی که حسابداران به آن ها تحویل میدهند، مبلغ پرداختی را برای پیمانکار مشخص می کند و بالعکس. مهمترین روش های حسابداری پیمانکاری عبارتند از:

1- حسابداری پیمانکاری بر اساس درصد پیشرفت کار:

در این روش حسابداری باید به صورت مرحله به مرحله پیش برود و حسابدار شرکت پیمانکاری باید به صورت مرحله ای گزارش سود و زیان و هزینه های شرکت پیمانکار را به او تحویل دهد. در این نوع قرارداد، بین کارفرما و پیمانکار قراردادی امضاء می شود که بر مبنای آن کارفرما متعهد میشود که در ازای انجام پروژه تا حد انصاب، مقداری از مبلغ پروژه را به پیمانکار پرداخت کند. یکی از مهمترین مزایا این روش برای کارفرمایان این است که میتوانند مبلغ را به صورت قسطی پرداخت کنند و نیازی به نقدینگی بسیار زیاد نیست. در این روش، سود ناخالص پیمان در پایان هر مرحله از کارفرما اخذ میشود.

مزیت قابل توجه این نوع قرارداد آن است که پیمانکار، دیگر نگران نوسانات ارزی و تورم نیست چون حسابداری امور به صورت ادواری انجام می­شود و در صورتی که حسابداران کار خود را به درستی انجام دهند، احتمال ضرر و زیان کاسته خواهد شد. یکی از مهمترین خطر ها در روش درصد پیشرفت کار، پیش بینی هزینه های آتی است. خطا در این پیش بینی می تواند ضرر های جبران ناپذیری را برای کارفرما و پیمانکار به همراه داشته باشد. بنابراین، حسابداران برای حسابداری هزینه ها و تخمین هزینه های آتی باید بسیار هوشمندانه عمل کنند.

2- حسابداری پیمانکاری پس از تکمیل پروژه:

در این روش، پرداخت کارمزد و هزینه ها پس از اتمام پروژه یا انجام بخش قابل توجهی از آن صورت میگیرد. در روش حسابداری پیمانکاری پس از اتمام پروژه، در زمان عقد قرارداد، محاسبه میشود و در در زمان اتمام کار دریافت خواهد شد. در این روش، سود ناخالص پیمان در زمان اتمام پروژه تعیین خواهد شد.

در چنین شرایطی، سود خالص نهایی شرکت پیمانکار یک جا تعیین می شود و این از نظر مالیاتی ممکن است برای شرکت پیمانکار هزینه زیادی بتراشد. البته که اگر امور حسابداری شما به صورت حرفه ای و توسط حسابدار ماهر یا یک شرکت حسابداری معتبر انجام شود، احتمال بروز مشکل مالیاتی بسیار کم است و در صورت تعیین مالیات بر درآمد زیاد، حسابداران می توانند اعتراض کنند و هزینه را کاهش دهند.

وظایف حسابداری پیمانکاری چیست؟

افرادی که در شاخه حسابداری پیمانکاری مشغول به کار هستند دارای وظایف مشخصی هستند که باید به صورت دوره ای و گاهی روزانه آن ها را انجام دهند. همانطور که در حسابداری صنعتی و حسابداری تولیدی به این موضوع پرداختیم که اکثر فعالیت حسابداری در تمامی زیرشاخه های حسابداری مشترک است، در این قسمت به بررسی وظایف مشترک حسابداری در شرکت های پیمانکاری با سایر حسابداری ها خواهیم پرداخت.

1- ثبت هزینه ها

2- بررسی تک تک پروژه ها نسبت به هزینه آن و جداسازی پروژه های کم هزینه و پر هزینه

4- ثبت دفاتر قانونی پیمانکاری

5- ثبت اسناد تنخواه

6- ثبت درآمد های پیش دریافت

7- طراحی کدینگ حساب ها

8- ثبت ضمانتنامه های دریافتی

همچنین برخی از وظایف دیگر از قبیل کنترل ورود و خروج موجودی انبار، ارائه لیست بدهکاران و بستانکاران، تهیه صورت سود و زیان و… جزو وظایف حسابداران شرکت های پیمانکاری است که ممکن است انجام آن ها متناسب با نوع پروژه متغیر باشد.

نحوه انجام حسابداری در انواع قرارداد پیمانکاری:

در قرارداد های پیمانکاری نحوه فعالیت متناسب با توافق کارفرما و پیمانکار متفاوت است. گاهی حسابداران به صورت تمام وقت در شرکت های حسابداری مشغول به کار میشوند و گاهی به صورت دورکاری مسئولیت پروژه را بر عهده خواهند گرفت. مطمئن ترین و بهترین راه انجام امور مالی شرکت های پیمانکاری، برون سپاری خدمات حسابداری به شرکت های حسابداری معتبر است. در این صورت نه دغدغه استخدام یک نیروی حسابدار تمام وقت و پرداخت هزینه های حقوق و دستمزد را دارید و نه مشکل اعتماد به حسابداران دورکار.

 حسابداران فعال در شرکت های پیمانکاری باید به نحوه حسابداری در انواع قراردادهای پیمانکاری مسلط باشند. قرارداد های پیمانکاری عبارتند از:

  •       حسابداری پیمانکاری ساختمان
  •       حسابداری پیمانکاری عمران
  •       حسابداری پیمانکاری پروژه
  •       حسابداری پیمانکاری خدماتی

حسابداری قراردادهای پیمانکاری از لحاظ نحوه پرداخت:

نحوه پرداخت در حسابداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حسابداران باید نحوه حسابداری در انواع قراردادهای پیمانکاری را بررسی کنید.

1- پرداخت بر اساس واحد بها (Unit Price):

در چنین قراردادهایی میان پیمانکار و کارفرما توافق میشود که کلیه اقدامات انجام شده بر مبنای واحد انجام کار که متناسب با نوع پروژه ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال اگر پروژه ساختمانی باشد بر حسب کیلومتر و اگر پروژه ساخت مواد پلیمری باشد بر حسب کیلوگرم یا تن انجام می شود.

2- قرارداد مقطوع : (Lump Sum)

در این روش کارفرما و پیمانکار برای انجام پروژه بر روی یک قیمت مقطوع توافق می کنند.

3- نحوه پرداخت درصدی: (cost plus)

در این روش، پرداخت ها بر مبنای هزینه های ساخت و درصد هزینه دستمزد مشخص شده  پیمانکار در زمان عقد قرارداد مشخص می شود.

4- قرارداد مدیریت و اجرا: ( management and performance)

در این قرارداد، کارفرما و پیمانکار بر سر یک مبلغ مشخص به توافق می رسند. در این قرارداد تمامی هزینه های پروژه به جز هزینه مدیریت بر عهده کارفرما است.

آموزش حسابداری پیمانکاری:

برای ورود به بازار کار حسابداری پیمانکاری باید دانش خود را در این حوزه ارتقا دهید. خواندن این مقاله به شما دانش پایه ای در این حوزه را منتقل می کند. اما برای ورود به بازار کار نیاز است که علاوه بر دانش تئوری، تجربه عملی نیز کسب کنید. در دوره آموزش حسابداری اَزتا این فرصت برای شما فراهم است تا بتوانید به صورت عملی بر روی پروژه های واقعی یادگیری های خود را آزمایش کنید و در کنار اساتید فوق مجرب دانش خود را ارتقا دهید.

 

آموزش حسابداری پیمانکاری

نتیجه گیری:

حسابداری پیمانکاری یکی از پیچیده ترین و البته پر طرفدارترین شاخه های حسابداری است. پیچیدگی آن به دلیل متغیر های بسیار زیاد موجود در این نوع کسب و کار و پرطرفدار بودن به دلیل تقاضای بالای این صنعت برای دریافت خدمات حسابداری است. اگر به عنوان یک شرکت پیمانکاری به دنبال برون سپاری خدمات حسابداری خود هستید به شما پیشنهاد میکنیم که این مقاله را با دقت مطالعه فرمایید تا از مزایای وجود حسابدار در چنین کسب و کارهایی آگاه شوید.

 همچنین خواندن این مقاله برای عزیزان تازه وارد به حوزه حسابداری شرکت های پیمانکاری به شدن توصیه می شود زیرا میتوانند با شرایط موجود در این صنعت آشنا شوند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره 90004656 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *